AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #1 Del Skrevet 15. desember 2021 Jeg har et barn som blir 9 år i begynnelsen av mars 2022. Han sitter fortsatt i bilstol, av typen vanlig beltestol (har sett noen kalle det bilpute med rygg), men han hater det og har mange ganger snakket om at han synes det er urettferdig da han ikke vet om noen andre på hans alder som sitter i stol med rygg. Det har jeg også fått med med meg at ingen av kompisene hans gjør det, og enkelte sluttet med bilstol for flere år siden. Men, jeg synes det er vanskelig å bedømme når det er rett at han får gå over til vanlig pute uten rygg. For meg er jo det viktigste at han er trygg og disse putene gir jo ingen beskyttelse hvis det faktisk skulle skje noe. Vi bor langt nordpå, hvor veiene er forferdelige, med mange smale veier, dårlig sikt, hav på ene siden og fjellvegg på andre, og vi har relativt mange bilulykker og trafikkulykker - da spesielt på vinterstid pga de vanskelige kjøreforholdene. Så, hvordan gjorde dere det, og hvilken alder var barna? Anonymkode: e4450...d97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #2 Del Skrevet 15. desember 2021 9 år Anonymkode: a9a51...be1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #3 Del Skrevet 15. desember 2021 Noen ganger da de var 5, stort sett bare pute da de var 7. Jeg ventet altså til selen lå godt og riktig. Anonymkode: 54de9...79b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #4 Del Skrevet 15. desember 2021 Har en datter som fylte 9 i okt. Hun er lang , nesten 150 cm. Hadde avtalt at vi skulle bytte ut beltestolen pp hyttetur i høstferien. Endte med at med at hun ikke ville bytte, da hun selv sier hun ser mere ut av vindu når vi kjører om hun sitter i beltestolen....har ikke overprøvd den Anonymkode: 6ded2...335 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 15. desember 2021 #5 Del Skrevet 15. desember 2021 Min var rundt 9, før sommeren sluttet vi med beltestol og gikk over til pute. Han kunne nok ha sluttet før men når man kjører langt er det greit med den stolen og det er jo sikrere så da ble det slik. Har ikke fått noen klager men han var happy når det ble pute da... 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #6 Del Skrevet 15. desember 2021 Hvis barnet enda sovner i bilen ville jeg ikke byttet til pute før han har vokst ut av en hver beltestol som finns, eller til han ikke sovner i bil med. I tillegg må belteføringen bli korrekt uten. Hvilken alder andre barn droppet god beskyttelse i bil på, bør ikke være vesentlig, men på hvilket grunnlag det ble gjort. Anonymkode: c9a80...c9f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #7 Del Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis barnet enda sovner i bilen ville jeg ikke byttet til pute før han har vokst ut av en hver beltestol som finns, eller til han ikke sovner i bil med. I tillegg må belteføringen bli korrekt uten. Hvilken alder andre barn droppet god beskyttelse i bil på, bør ikke være vesentlig, men på hvilket grunnlag det ble gjort. Anonymkode: c9a80...c9f Hæ? Altså, jeg er 31 og sovner fortsatt i bil 😅 Anonymkode: 1821e...352 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #8 Del Skrevet 15. desember 2021 Her begynte vi med bilpute ved 2 års alder😊 Anonymkode: 543cc...cce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #9 Del Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hæ? Altså, jeg er 31 og sovner fortsatt i bil 😅 Anonymkode: 1821e...352 For det første; er du nettopp 31 år. Skjelettet ditt er langt mer modent enn et barn på 9 år. For det andre, er det farlig også for voksne å sovne i bil. Poenget er belteføringen, hvis belteføringen ikke er riktig, vil det ikke gjøre nytten sin i en kollisjon. Hvis barnet sovner så vil det mye sannsynlig sige til sidene, og enten få beltet alt for langt opp i halsen, eller for lang ned på skuldra, ettersom hvilken vei barnet heller. I en kollisjon skal beltet være godt inn på skuldra, nært halen, men ikke opp etter halsen, for å gjøre sin funksjon riktig. En voksen vil kunne overleve en ikke ekstrem kollisjon, dog ikke uten skader, på grunn av airbagen fremme. Et barn vil i beste fall lide alvorlig skade, potensielt falle frem og slå hodet i setet foran eller knærne sine, og i beste fall lide alvorlig skade. Anonymkode: c9a80...c9f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #10 Del Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Her begynte vi med bilpute ved 2 års alder😊 Anonymkode: 543cc...cce I 1991 da eller?? Anonymkode: 9928d...f8b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #11 Del Skrevet 15. desember 2021 Aldri satt i beltestol til han kunne sitte uten noe Anonymkode: 1962b...372 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #12 Del Skrevet 15. desember 2021 Pute er vel ikke anbefalt lengre?! Anonymkode: 70877...152 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 15. desember 2021 #13 Del Skrevet 15. desember 2021 Hvis du har en bil med sidekollisjonsputer så kan du vel bytte til pute? Men har du sjekket på trygg trafikk sine sider? Min datter er 9 og har sittet på pute en stund. Men har en forholdsvis trygg bil. Er nøye med at beltet skal ligge riktig. Skjønner godt du er skeptisk til å bytte mtp veiene og føret nordpå. Ville bare sagt at når du blir så og så høy (jmf trygg trafikk) får han bytte til pute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #14 Del Skrevet 15. desember 2021 En veldig fin video som viser hvorfor pute er en falsk trygghet. https://fb.watch/9V-0cbgkKP/ Anonymkode: c9a80...c9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #15 Del Skrevet 15. desember 2021 Sensi skrev (6 minutter siden): Hvis du har en bil med sidekollisjonsputer så kan du vel bytte til pute? Men har du sjekket på trygg trafikk sine sider? Min datter er 9 og har sittet på pute en stund. Men har en forholdsvis trygg bil. Er nøye med at beltet skal ligge riktig. Skjønner godt du er skeptisk til å bytte mtp veiene og føret nordpå. Ville bare sagt at når du blir så og så høy (jmf trygg trafikk) får han bytte til pute. Sidekollisjonsputer har ingen funksjon om beltet ikke holder barnet på plass, slik at barnet kastes ut av selen og frem i setet foran eller i egne knær. Anonymkode: c9a80...c9f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #16 Del Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): I 1991 da eller?? Anonymkode: 9928d...f8b Nei. Kjøpte nettopp pute. Vi er i 2021 forresten. Anonymkode: 543cc...cce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #17 Del Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Kjøpte nettopp pute. Vi er i 2021 forresten. Anonymkode: 543cc...cce Er 2 åringen din 22 kg? Anonymkode: 25016...049 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #18 Del Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er 2 åringen din 22 kg? Anonymkode: 25016...049 Ja nesten. 22,9. svær klump. Anonymkode: 543cc...cce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #19 Del Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja nesten. 22,9. svær klump. Anonymkode: 543cc...cce Men hvordan får du beltet riktig ved skulderen? Dette ble ikke riktig på mine barn før de var ca 135 cm høy. Regner med 2 åringen er under dette 😅 Anonymkode: 5d11c...b45 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #20 Del Skrevet 15. desember 2021 Jente på 10,5 år sitter enda med bilstol på langturer, feks til hytta. Har innebygde puter i den ene bilen, der har hun fått bruke dette i nærområdet siste halvannet året. Den andre bilen er det smale seter hvor belteføringen blir bra uten sete, her har hun fått sitte uten sete til og fra det siste halvåret. Selv synes hun vi er ekstremt teite. Men etter å ha vært i en kollisjon forrige vinter, hvor en jevnaldrende med henne satt uten sete å ble skadet (ikke sikkert det var manglende sete sin skyld, men muligens) så fastholder vi på sete på langkjøring enda en stund. Anonymkode: 267f7...055 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå