Gå til innhold

Har du noen triks for enkel legging av baby? Kom med det!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby mellom 6 mnd-1 år. La meg høre hva som funker for deg. Er interessert i å høre alt! Jeg kommer ikke til å la babyen sovne gråtende alene, men dersom det var det du gjorde, så si det. 

Jeg har en baby på 10 mnd, som styrer showet hver kveld. Innser at jeg må begynne med litt strengere rutiner, og å redusere servicen litt🤪 Hun legges kl 19 etter litt styr. Og så etter kort tid våkner hun enten helt, eller så krever hun laaangdryg amming med ca 20. minutts pause for å holde seg sovende. Hun sover stort sett godt fra ca kl 00 til kl 07, inkludert 1-2 amminger. 

Anonymkode: b39c7...86e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Baby er i senga fra 19:00 til 07:00. Våkner stort sett to ganger for amming ila natten. 

- 4 timer våkentid fra siste dupp - jeg vekker heller baby enn å la det gå mindre tid enn det

- Masse mat 1 time før sengetid

- Bade 5 min

- Flaske/amming i senga

Works like a charm for oss. Kanskje det kan funke for dere! 

Endret av Willat
Skrevet

Jeg hadde flaskebarn på den alderen, hun fikk flaske på fanget i en stol ved sengen, dempet lys i rommet. Når hu var ferdig la jeg henne i sengen. Hun var som regel våken, jeg sa natta og gikk ut sv rommet. Dette gjorde vi fra hun var 4 mnd. Aldri vært noe tull. Innimellom kunne hun ligge våken en stund før hun sovnet. Da lå hun bare å tulla og koste seg. 

Jeg var veldig opptatt av å legge FØR hun ble trøtt. Samme oppskrift ser ut til å funke på lillebror. 

Skrevet

Haha. Helt ærlig så føler jeg dette med legging og søvn rett og slett er flaks. At noen er heldige med babyer som er lette å legge og som sover godt og lenge. Eller trolldom (som jeg åpenbart ikke kan). Føler ingenting hjelper og når ting plutselig blir lettere så er det flaks og tid og tilfeldig utvikling i den retningen, tror ikke noe av det vi har prøvd å endre har gjort en dritt av forskjell.

Men følger, kanskje noen har et trylletriks eller to som jeg kan ta med meg. 

Anonymkode: 6360e...a8c

• Liker 8
Skrevet
Mellion skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde flaskebarn på den alderen, hun fikk flaske på fanget i en stol ved sengen, dempet lys i rommet. Når hu var ferdig la jeg henne i sengen. Hun var som regel våken, jeg sa natta og gikk ut sv rommet. Dette gjorde vi fra hun var 4 mnd. Aldri vært noe tull. Innimellom kunne hun ligge våken en stund før hun sovnet. Da lå hun bare å tulla og koste seg. 

Jeg var veldig opptatt av å legge FØR hun ble trøtt. Samme oppskrift ser ut til å funke på lillebror. 

Høres fantastisk ut. Resulterer i hylskriking her😬

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Haha. Helt ærlig så føler jeg dette med legging og søvn rett og slett er flaks. At noen er heldige med babyer som er lette å legge og som sover godt og lenge. Eller trolldom (som jeg åpenbart ikke kan). Føler ingenting hjelper og når ting plutselig blir lettere så er det flaks og tid og tilfeldig utvikling i den retningen, tror ikke noe av det vi har prøvd å endre har gjort en dritt av forskjell.

Det er jo det, mange med flere barn som har bekreftet at det kun er flaks da alle barna reagerte og var ulike i forhold til dette med søvn. 

Anonymkode: 51aa4...926

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er jo flaks, samt at fasen/alderen barnet er i spiller inn. Mitt barn var et mareritt å både legge, få til å sove sammenhengende og få til å sovne igjen alle gangene han våknet og hylskrek, fra 0-6 mnd. Deretter begynte det å bli bedre, men det var ikke vi som ble flinkere på legging, babyen ble bare lettere å legge. Vi hadde klistremerkebaby.

Jeg har en ettåringen som er kjempelett å legge nå. Venninner og de fra barselgruppa med jevnaldrende kom med så mange råd (som jeg ikke hadde bedt om!) da ungen var mindre og ikke sov. Tror de følte seg mye flinkere enn meg, men den som ler sist...😉 Nå er det flere av dem som sliter med å legge ettåringene sine.

Jeg har faktisk ingen råd. Vi prøvde alt da ungen var mindre, men ingenting funket. Nå er ungen rett og slett bare lett å legge.

Anonymkode: e127d...708

• Liker 3
Skrevet

Min er nå eldre men har hatt samme rutine siden 11-12mnd alderen sikkert. Før den tid var det mye gråt og misnøye, han fikk rett og slett for mye hjelp til innsovning fant vi ut til slutt. 
Nå får han på pysj og pusser tenner kl 18. Leser en bok om han vil, hvis ikke går vi rett opp på rommet. Legger han i senga, gir sutt og kosekluten og går ut. Rommet er helt mørkt, forutenom en glippe lys fra vinduet, men er ganske mørkt på denne tiden uansett. Han leker litt med kosen i et minutt eller to før han sovner. 

Skrevet

Få en baby som er enkel å legge? 🤷‍♀️
nr 2 er ikke 6 mnd enda, men basert på de 5 første månedene er det løsningen 🙈

Litt mer alvor: jeg husker ikke helt hva jeg gjorde når med nr 1, men vi hadde veldig faste rutiner som ikke ble brutt. Avvek jeg fra rutinene en kveld var det fullstendig kaos. Var vi borte gjorde vi de samme tingene selv om det var et annet sted. rutinene utvikla seg etterhvert som hun ble større, men små endringer om gangen. 

Anonymkode: 1855b...215

• Liker 1
Skrevet

Dere som ammer/gir flaske på natten, pleier dere å skifte bleie også? Hvor lenge skiftet dere bleie på nattestid?

Har en jente som sover bra, våkner som regel én gang om natten for å få mat. Hun våkner ofte av bleieskiftet og surrer en del etterpå. Nå er det som regel bare tissebleier om natta. Skifter dere de og? Eller gir dere bare mat og legger babyen igjen? Skulle gjerne gitt henne flaska rett i sengen uten å måtte ta henne opp osv, men føler jeg må skifte bleie fremdeles…

Snart fire mnd. 

Anonymkode: 68ab0...929

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Helt enig. Har ei på 2 år som aldri har vært noe sovebarn verken på dag eller natt. Prøvd alt mulig, men hun våkner fremdeles på kveld og minst 2 ganger ila natten. Noen er bare heldige, andre mindre heldig.

ts, det vi gjorde var at jeg la henne i senga si- jeg lå vedsiden og leste en bok til hun sovna. Gjorde dette i et par uker. Så flytta jeg senga lenger bort og gjentok. Til slutt la jeg ungen ned og gikk ut. Sovna aldri før etter en stund, men de har ikke vondt av det så lenge de ikke gråter. Litt sutring ja, men det går over.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dere som ammer/gir flaske på natten, pleier dere å skifte bleie også? Hvor lenge skiftet dere bleie på nattestid?

Har en jente som sover bra, våkner som regel én gang om natten for å få mat. Hun våkner ofte av bleieskiftet og surrer en del etterpå. Nå er det som regel bare tissebleier om natta. Skifter dere de og? Eller gir dere bare mat og legger babyen igjen? Skulle gjerne gitt henne flaska rett i sengen uten å måtte ta henne opp osv, men føler jeg må skifte bleie fremdeles…

Snart fire mnd. 

Slutta å skifte bleie da hun slutta å bæsje om natta. Du trenger avsolutt ikke skifte om det bare er tissebleier :)

Skrevet
KristinF skrev (2 minutter siden):

Slutta å skifte bleie da hun slutta å bæsje om natta. Du trenger avsolutt ikke skifte om det bare er tissebleier :)

Hurra! 🤩 da prøver vi dette, og ser om det hjelper på å finne søvnen raskere igjen!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Høres fantastisk ut. Resulterer i hylskriking her😬

Samme her. 

Anonymkode: 615c1...278

Skrevet

Bortsett fra å ha faste leggerutiner tror jeg dessverre ikke det finnes noen mirakelkur, noen barn er bare enklere enn andre å legge og sover bare bedre. Jeg har to barn og førstemann var og er fremdeles «dårlig» på å sove, våkner ofte og sover lett, mens nummer to alltid har vært enkel å legge og sov godt fra han var 1 måned gammel. Vi har gjort akkurat det samme med begge to og har derfor konkludert med at det ikke er noe vi har gjort hverken for å få en som er «flink» med søvn eller en som er «dårlig» på søvn, barn er bare forskjellige akkurat som oss voksne. Og at søvn hos barn går i faser, noen perioder sover de godt og andre perioder sover de dårligere. Og alt går over! Så det er bare å holde ut :) 

Anonymkode: 86f41...4e0

Skrevet

https://www.10smartetips.no/

Jeg synes "Trøstetrappa" modellen er veldig fin. Men det tar litt tid å vene barnet til det, men har fungert utmerket etter det!

Anonymkode: be5ae...9d8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Snart fire mnd. 

Jeg har aldri noensinne skiftet tissebleier på natta på noen av mine barn.

Anonymkode: 8f578...a76

Skrevet

Uff..er skikkelig lei selv. Har vært hardt fra dag 1. Det første halvåret våknet han hver natt og var aktiv og våken i 3 timer hver natt. Det hjalp ikke å utsette eller fremskynde amming og lurte på om han kunne ha stille refluks og derav våknet med ubehag. Etter jeg sluttet å nattamme ved 7-8 måneder og han ble lagt på eget rom har det blitt bedre, med mindre oppvåkninger om natten, men pappa fikk også gjennomgå en periode på natten og måtte sove mye inne på rommet hans i starten av permen sin.

Nå har han etter 10 måneders alder spist bedre med fastføde i ca en måned og vi har hatt en enklere baby i en måned. Det har vært digg og han har sovnet fort etter legging. Jeg har ofte ammet i søvn som sikkert er fy-fy og mannen har klart å legge ved å sitte inne i 15-30min. Men, nå ved 11 måneders alder spiser han plutselig dårligere igjen og vi er inne i en ny periode der vi sitter 2 til 2 og en halv time inne hos han. Jeg skjønner ikke hva som er galt annet enn at han kanskje har vondt i tennene siden han spiser litt mer på hånden igjen. Nå hyler han til om vi ikke sitter på stol ved siden av sengen, samtidig som han også blir giret av at vi sitter der og reiser seg og turner. I dag gikk det litt lettere ved at jeg hadde hånden på nakken hans helt til han roet seg, det gjør også vondt siden armen sovner når jeg strekker den over sengen. Men, her virker det som han har separasjonsangst og trenger å ha oss i nærheten til han sovner. Jeg (vi) kommer nok til å gjøre dette fremover for å se om det blir bedre. I tillegg synes jeg han har sovet bedre om vi har vinduet litt på gløtt, men det har vi ikke nå når det har vært sprengkulde eller den siste tiden når det har vært litt mildere, men fortsatt kaldt. Vi skiftet også til tykkere dyne når det var veeeldig kaldt, denne byttet jeg i dag for å se om det hjelper med tynnere dyne. 

Vi har i tillegg hatt sengen løftet i den ene enden siden han kom på eget rom, i tilfelle stille refluks. Virker som det er mange faktorer som kan spille inn, evt. er det bare sånn at noen unger sover lettere og dårligere, og må gjennom disse periodene.

Man blir litt rådløs og mister det overordnede perspektive når man står i det. Gleder meg til (forhåpentligvis) bedre søvnperioder, og at man kan få mer overskudd og egentid. Er en ond sirkel, da jeg ikke har overskudd eller motivasjon til å begynne å trene kl 21-2130 når begge ungene endelig sover..da frister avslapning og sofaen for mye😵

Anonymkode: 192ff...3fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Snart fire mnd. 

Skifter du tissebleie på natta? Trodde alle fikk info om at man ikke trenger å gjøre det.

Anonymkode: b8cc6...5f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Skifter du tissebleie på natta? Trodde alle fikk info om at man ikke trenger å gjøre det.

Anonymkode: b8cc6...5f1

Har ikke fått info om noe sånt nei, men ja, vi har skiftet bleier på natta, også de med bare urin i. Visste ikke, så derfor spurte jeg her…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...