Gå til innhold

Brillebruk / munnbind dårleg kombinasjon ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Munnbind i kombinasjon m/ munnbind er en god dritt,  spesielt når kulden setter inn. 

Dei fleste munnbind gjir utilstrekkelig tettning v / nesen, og dette fører til at  brilleglass dugges lett ved  bruk av munnbind, og følgen blir ansamling av  svevestøv  som fester seg til  brilleglassene.  Ja, de fleste brillebrukere har  nok en  brilleklut / brillepuss tilgjengeleg, og når de da skal av/ på med  munnbindet er smittoverføringen allerede eit faktum.

Hensikten m/ munnbind er  å forebygge smitte av svevestøv igjennom munn / nese. 

Antibac skal forbygge håndhygienen.

1 metersregelen skal forbygge overføring  av smitte via svevestøv. 

Igjennbruk av munnbind er risikofylt.

Det råder stor fustrasjon blandt mange hvordan smittet er blitt overført.  Under vinterferien i Østerike 2019 var mange smittet på bar fra en kælner m/ dårleg håndhygiene. 

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker briller og har ingen problemer med å også ha munnbind på. 

• Liker 3
Skrevet

Sett brillene utenpå munnbindet så dugger det vesentlig mindre. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ikke noe prob med briller og munnbind. Istedet for å ta på ørestroppene på vanlig måte så twist de en gang sånn at ørestroppen danner en x på kinnet. (se 00:25 sekunder inn her https://youtu.be/rqufK07rNQE Da blir det et luftehull på siden av masken som dampen går ut av istedet for opp på brillene, bare husk å klem masken godt rundt nesen så dampen heller trekker ut på luftehullene på siden enn opp til brillene. Noen bruker også teip for å tette helt igjen langs nesen og kinnene der ståltråden går :)

Endret av Kaur
Skrevet (endret)
Duff skrev (34 minutter siden):

Jeg bruker briller og har ingen problemer med å også ha munnbind på. 

Kombinasjon briller / munnbind er mye situasjonsbetinget.  Mange m/ briller er  utearbeidende, og jobber under vekslende verforhold i  regn, og kuldegrader, snø. etc.  De som ikkje har slik jobber vet selvsagt ikkje hva dette inneberer av ulemper v/ bruk av briller. 

Det er er ingen utfordring med  briller/ munnbind dersom du har en jobb på kontor, innendørs. 

Endret av Skybe
Skrevet
1 hour ago, Pterinochilus said:

Sett brillene utenpå munnbindet så dugger det vesentlig mindre. 

Kommer an på brillene det. Hjelper ikke en dritt for meg, heller ikke dette andre rådet gitt over her. Brillene mine er for tette. 

Jeg har heldigvis kontaktlinser jeg kan bruke på dager jeg må bruke munnbind over lengre tid, men jeg har bommet på bussen flere ganger pga kombinasjonen av briller og munnbind... 🙈🙈

Skrevet

Det finnes egne munnbind for de som bruker briller. Slike som har et tynt skumlag over neserygg/kinn. Om man ikke har slike munnbind, så bare kjøp en micropore teip på apoteket og teipe over neserygg til midt utpå kinnene. Da kommer det ingen ånde opp på brillene. Dette har jeg gjort i mange år i min jobb, null problem.

Skrevet
Skybe skrev (1 time siden):

Munnbind i kombinasjon m/ munnbind er en god dritt,  spesielt når kulden setter inn. 

Dei fleste munnbind gjir utilstrekkelig tettning v / nesen, og dette fører til at  brilleglass dugges lett ved  bruk av munnbind, og følgen blir ansamling av  svevestøv  som fester seg til  brilleglassene.  Ja, de fleste brillebrukere har  nok en  brilleklut / brillepuss tilgjengeleg, og når de da skal av/ på med  munnbindet er smittoverføringen allerede eit faktum.

Hensikten m/ munnbind er å forebygge smitte igjennom svevestøv. 

Antibac er skal forbygge håndhygienen.

1 metersregelen skal forbygge overføring smitte via svevestøv.  

Det råder stor fustrasjon blandt mange hvordan smittet er blitt overført.  Under vinterferien i Østerike 2019 var mange smittet på bar fra en kælner m/ dårleg håndhygiene. 

Det er ikke mange steder du egentlig er pålagt å bruke munnbind. Kravet er jo kun om det ikke r mulig å holde avstand ;) 

• Liker 1
Skrevet

Er helt grusomt å bruke briller og munnbind samtidig. For meg er det et stort problem, som gjør at jeg unngår det så langt det går..

• Liker 5
Skrevet
Solaire skrev (47 minutter siden):

Det finnes egne munnbind for de som bruker briller. Slike som har et tynt skumlag over neserygg/kinn. Om man ikke har slike munnbind, så bare kjøp en micropore teip på apoteket og teipe over neserygg til midt utpå kinnene. Da kommer det ingen ånde opp på brillene. Dette har jeg gjort i mange år i min jobb, null problem.

Vel. når har eg bl.a. i jobbsamanheng prøvd flere typer værnemasker, og de ferreste som gjir effektiv tettning  for brilledugg. 

Skrevet
Baktusen skrev (29 minutter siden):

Er helt grusomt å bruke briller og munnbind samtidig. For meg er det et stort problem, som gjør at jeg unngår det så langt det går..

Kan  bare trøste deg med at du er i godt selskap m/ mange andre brillebrukere.  Masker , og brillebruk 🤓😣

Skrevet

Ja det er kjipt med briller og munnbind samtidig. 

• Liker 1
Skrevet
Skybe skrev (11 minutter siden):

Vel. når har eg bl.a. i jobbsamanheng prøvd flere typer værnemasker, og de ferreste som gjir effektiv tettning  for brilledugg. 

Jeg har jobbet på operasjonsstuer i over 10 år og vi klarer det helt fint 😊 Vi har alltid på briller når vi opererer; enten vanlige briller eller lupebriller. Men man må bruke munnbind for brillebrukere; altså med skum som forhindrer varm ånde i å komme oppi brillene, eller ved å bruke teip som tetter igjen for å forhindre at pusten går opp til brillene.

Skrevet
5 minutter siden, Solaire said:

Jeg har jobbet på operasjonsstuer i over 10 år og vi klarer det helt fint 😊 Vi har alltid på briller når vi opererer; enten vanlige briller eller lupebriller. Men man må bruke munnbind for brillebrukere; altså med skum som forhindrer varm ånde i å komme oppi brillene, eller ved å bruke teip som tetter igjen for å forhindre at pusten går opp til brillene.

Ja, det er jo så enkelt å bare bruke sånn munnbind med skum. Hva heter disse munnbindene og hvor får jeg kjøpt dem? 

Jeg har endt opp med store blemmer på låret etter bruk av hypoallergen tape, så er lite lysten på å putte tape i ansiktet.

• Liker 2
Skrevet
gjest:) skrev (1 minutt siden):

Ja, det er jo så enkelt å bare bruke sånn munnbind med skum. Hva heter disse munnbindene og hvor får jeg kjøpt dem? 

Jeg har endt opp med store blemmer på låret etter bruk av hypoallergen tape, så er lite lysten på å putte tape i ansiktet.

Jeg snakket nettopp med en som jobber på apotek og hun sier at de ikke selger munnbind med skumkant. Så rart! De er jo gull verdt ved brillebruk! Men det hjelper noe å klemme munnbindet godt til over neseryggen da, og å ha brillekanten over kanten på munnbindet. Jeg sverger til teip om jeg bruker andre typer munnbind, om jeg ikke tålte tape så hadde jeg nok laget min egen variant. Poenget er jo at det ikke skal slippe varm ånde opp i brillen.

Skrevet
gjest:) skrev (16 minutter siden):

De heter Crosstex duggfrie.

Skrevet
Solaire skrev (52 minutter siden):

På oprasjonstuene er  vel veret nokså stabilt, og ikkj så  vekslende.  De bruker engangshansker, og engangsbind som går rett i søpla etter bruk.

Mange som nytter munnbind putter dem  i lomma, og snakk om igjennbruk.  Munnbind et engangsbruk, og bør tas av / på m/ på en hygienisk måte.  

Skrevet

Jeg opplever bare dette som et problem når jeg går inn et sted etter å ha vært ute. Er vel fordi glassene er kalde? Det dugger iallefall ikke i det hele tatt iløpet av 8 timer på jobb, men når jeg for eksempel går inn på en butikk blir det så grått at jeg ser bedre uten briller.

Skrevet
Skybe skrev (4 timer siden):

Kombinasjon briller / munnbind er mye situasjonsbetinget.  Mange m/ briller er  utearbeidende, og jobber under vekslende verforhold i  regn, og kuldegrader, snø. etc.  De som ikkje har slik jobber vet selvsagt ikkje hva dette inneberer av ulemper v/ bruk av briller. 

Det er er ingen utfordring med  briller/ munnbind dersom du har en jobb på kontor, innendørs. 

Uansett ute eller inne, ingen problem utenom når det regner og jeg sykler med regnet rett imot.

Skrevet

Munnbind er nok ikkje så effketivt i regne med regn, og vind rett i mot.

Noen elsker også tydelegvis  munnbind.  Møter ofte bilister (kun fører) m/ munnbind.  😁

• Opprett ny...