Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har opplevd å ha en sjef som tviler på at ansatte er syke? 

Skriv gjerne erfaringer og hva det endte med. 

Anonymkode: 85377...a9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt klart opplevd det. Å snakke med andre ansatte om en kollegas sykdom er reel eller ikke er temmelig uetisk av en leder. 

Anonymkode: d704e...721

Skrevet

Jeg informerte arbeidsgiveren om at jeg ble hjemme fra jobb 1 dag pga sykdom xxx"

Neste gang jeg kom på arbeidet, spurte sjefen min meg om hvorfor jeg var hjemme fra jobb den dagen. Jeg informerte arbeidsgiveren på nytt om det samme som jeg allerede hadde informert han om.

Neste dag kom arbeidsgiveren bort til meg og spurte "Var du hjemme fra jobb den dagen fordi du ønsket å ha en fridag?"
Jeg svarte nei, og gjentok samme informasjon som jeg allerede hadde gitt.

Jeg sa opp etter en stund med gjentatt lignende oppførsel fra arbeidsgiveren.

Anonymkode: 3defb...52c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt klart opplevd det. Å snakke med andre ansatte om en kollegas sykdom er reel eller ikke er temmelig uetisk av en leder. 

Anonymkode: d704e...721

De går til kollegaer for å sjekke, blant annet sjekke om en ansatt har sagt noe til de eller lagt ut noe på sosiale medier. Hvis en ansatt forteller noe de bare tror så sender leder beskjed om at den ikke tror på sykemelding. En tidligere kollega opplevde dette og svarte at leder oppfører seg veldig uprofesjonell. 

Skrevet

For noen uker siden var jeg syk med noe rimelig alvorlig. Det er dokumentert på legevakten, akutten på sykehuset og hos legen min. Jeg går daglig på tabletter for å bli bedre. 

Jeg var likevel kun sykemeldt I en uke, selv om jeg hadde store smerter de 2 ukene før og smerter uken etter. Jeg jobbet også overtid med disse smertene, så jeg gjorde mitt beste. 

Jeg fikk beskjed om at sjefen ønsket å bestride sykemeldingen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For noen uker siden var jeg syk med noe rimelig alvorlig. Det er dokumentert på legevakten, akutten på sykehuset og hos legen min. Jeg går daglig på tabletter for å bli bedre. 

Jeg var likevel kun sykemeldt I en uke, selv om jeg hadde store smerter de 2 ukene før og smerter uken etter. Jeg jobbet også overtid med disse smertene, så jeg gjorde mitt beste. 

Og det har de lov til om de tror at det er falskt eller en form for aksjon. Det må du tåle. Deg er jo selvsagt en grunn til at de ikke tror på deg. Enten jobber du i et yrke der veldig mange «skulker» eller så har du en sykdomshistorie som kan virke suspekt.

Anonymkode: bdd7f...3c6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det må han/hun gjerne gjøre er jo han/hun som får seg en på nesen da

Anonymkode: c16ec...81e

Skrevet

Ja det skjedde for veldig mange år siden. Jeg slet veldig psykisk.  Klarte til slutt ikke og konsentrere meg om jobben i det hele tatt. Legen sykemeldte meg for jeg skjønte egentlig ikke hva som skjedde. Som legen sa den gang det er viktig at du prøver og komme deg ut litt. Min mor kom til meg og vi tok en tur til byen for å gå på kafe og bare for og komme meg ut. Traff på en kollega og da var sladderet i gang. Da jeg kom tilbake på jobb fikk jeg virkelig høre det. Der måtte jeg stå foran mine kollegaer og fortelle at ingen har noe med hvorfor jeg var borte men at det var legen som sa jeg måtte komme ut. Og at det var min mor som var med meg. Flere av damene på jobbe snudde ryggen til meg og det resulterte i at når det var kaffekos på fredagen ble jeg ikke lenger inkludert. 

Anonymkode: 89433...76b

Skrevet

En slik arbeidsgiver har jeg heldigvis aldri hatt. Der ville jeg ikke blitt værende.

Det er nok mange som føler seg mellom barken og veden i pandemien.  Først skal det være lav terskel for å holde seg hjemme, og samtidig står arbeidsgiveren og ber om at folk holder seg på jobb.

Skrevet

Jeg fikk sparken i dag som vikar innen helse pga sykefravær. I en vanlig tid uten korona hadde jeg gått på jobben med det ene eller det andre som jeg pleie. De siste 8 månedene har jeg vært litt forkjølet her og der og hatt syke barn, og har 12 sykedager. Dette pga sykdom på små barn som må være hjemme med symptomer, og at jeg har måttet bli hjemme selv for å teste meg pga symptomer som heldigvis ikke har vært korona. Det toppet seg med at jeg måtte plutselig bli operert i livmoren for en uke siden,og måtte være sengeliggende i to dager og leverte sykemelding. I dag ringte sjefen og sa at jeg gjorde en god jobb, men at jeg fikk sparken på grunn av fraværet. 

Jeg prøvde å forklare at hadde det ikke vært for korona og at ikke man da skal komme på jobb med forkjølelse symptomer spesielt i helsejobber, så hadde ihvertfall fraværet vært halvert. Det hjalp ikke uansett hva jeg sa,og jeg er nå arbeidsledig og har ingen rettigheter fordi jeg bare var vikar. 

God jul liksom...

Anonymkode: 08885...419

Skrevet

Glemte å skrive at det hørtes ut som sjefen min trodde jeg var hjemme med kaffekoppen, på seg selv kjenner man vel andre så..

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk sparken i dag som vikar innen helse pga sykefravær. I en vanlig tid uten korona hadde jeg gått på jobben med det ene eller det andre som jeg pleie. De siste 8 månedene har jeg vært litt forkjølet her og der og hatt syke barn, og har 12 sykedager. Dette pga sykdom på små barn som må være hjemme med symptomer, og at jeg har måttet bli hjemme selv for å teste meg pga symptomer som heldigvis ikke har vært korona. Det toppet seg med at jeg måtte plutselig bli operert i livmoren for en uke siden,og måtte være sengeliggende i to dager og leverte sykemelding. I dag ringte sjefen og sa at jeg gjorde en god jobb, men at jeg fikk sparken på grunn av fraværet. 

Jeg prøvde å forklare at hadde det ikke vært for korona og at ikke man da skal komme på jobb med forkjølelse symptomer spesielt i helsejobber, så hadde ihvertfall fraværet vært halvert. Det hjalp ikke uansett hva jeg sa,og jeg er nå arbeidsledig og har ingen rettigheter fordi jeg bare var vikar. 

God jul liksom...

Selvfølgelig har du rettigheter, sykepenger og dagpenger.

Anonymkode: 99b85...a21

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

God jul liksom...

Er du vikar i en stilling så kan de ikke si deg opp pga fravær, men er du tilkallingsvikar kan de selvfølgelig slutte å gi deg vakter. Men litt fravær her og der for din egen del + sykt barn dager litt hist og pist er jo selvfølgelig veldig ustabilt for arbeidsgiver, så forstår egentlig at du ikke er førstevalget. Er du fagutdannet burde det imidlertid være null problem å få ny jobb på dagen slik etterspørselen er nå. 

Anonymkode: 1049d...a52

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og det har de lov til om de tror at det er falskt eller en form for aksjon. Det må du tåle. Deg er jo selvsagt en grunn til at de ikke tror på deg. Enten jobber du i et yrke der veldig mange «skulker» eller så har du en sykdomshistorie som kan virke suspekt.

Anonymkode: bdd7f...3c6

Min første sykemelding, men ja, mange later som om de er syke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...