Krantz95 Skrevet 15. desember 2021 #1 Skrevet 15. desember 2021 Det er ingen døde eller alvorlig syke av Omikron i hele EU. Omikron er med andre ord i værste fall som en god gammeldags forkjølelse. - All cases in the EU/EEA for which there is available information on severity were either asymptomatic or mild. Within the EU/EEA there have been no Omicron-related deaths reported so far. https://www.ecdc.europa.eu/en/news-events/epidemiological-update-omicron-data-15-december 5
Collan Skrevet 15. desember 2021 #2 Skrevet 15. desember 2021 (endret) Vi har ikke mye statistikk å gå på ennå. For de fleste som får alvorlig forløp tar det ca. en uke fra de kjenner symptomer til de må legges inn, så det er noen uker igjen før vi kan si at "x% av de som er smittet med omikron får alvorlig forløp, og y% dør." Det som er helt klart er at det vil bli folk som må legges inn pga. alvorlig forløp av omikron-mutasjonen. Det vil med svært høy sannsynlighet bli veldig, veldig mange innlagte siden den er så smittsom. Ellers husker vi som har vært her på forumet at du i gjentatte innlegg i 2020 mente det var en utmerket idé å la smitten løpe fritt over hele verden for å bli ferdig med det. Nå har vi jo fasiten på hva høy smittespredning medfører: (EDIT: Jeg skrev først smittsomhet, jeg mente selvsagt smittespredning) - Større sjanse for mutasjoner (alfa, delta og nå omikron) - Fullstendig overbelastet helsevesen (f. eks. Brasil vinteren 2020/21 og India våren 2021), med folk som slåss på sykehusene om oksygentanker til sine nærmeste. Hvis et stort antall stater og ikke bare Brasil ved Jair Bolsonaro ("det er bare en liten forkjølelse") hadde gjort som du foreslo, ville vi hatt langt flere mutasjoner herjende rundt nå og helsevesen i kolaps over hele verden. (Det er ikke sant at Brasil hadde null smittevernstiltak, men en del tiltak ble avskaffet av Bolsonaro, og Brasil er jo et mye vanskeligere land å holde et tiltaksregime i enn i f. eks. Norge.) Jeg synes du skal tenke deg om før du kommer med flere dårlige idéer. Endret 15. desember 2021 av Collan E 6
Nymerïa Skrevet 15. desember 2021 #3 Skrevet 15. desember 2021 Det er vel litt tidlig å si, men jeg håper du har rett. I denne artikkelen (NRK) står det at Omikron fører til like mange innleggelser. 1
nebbete fugl Skrevet 15. desember 2021 #4 Skrevet 15. desember 2021 22 minutter siden, Collan said: Vi har ikke mye statistikk å gå på ennå. Vi har statistikk fra sør-afrika. 1
Collan Skrevet 15. desember 2021 #5 Skrevet 15. desember 2021 1 hour ago, nebbete fugl said: Vi har statistikk fra sør-afrika. Ja, hovedsakelig på unge studenter, som ikke er overførbart til den generelle befolkningen. La oss vente 2-3 uker, så vil vi se. 2
Anbefalte innlegg