Gå til innhold

Munnbind og dugg på briller

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ingen munnbind gir dugg på brillene hvis man fester munnbindet rett. 

Anonymkode: bd5f1...5e4

Har så langt ikke klart å få et eneste munnbind tett nok til at det ikke dugger på brillene. Så si meg gjerne hvordan det gjøres 😊

ts

Anonymkode: b7397...974

• Liker 14
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har så langt ikke klart å få et eneste munnbind tett nok til at det ikke dugger på brillene. Så si meg gjerne hvordan det gjøres 😊

ts

Vi er nok flere som gjerne vil ha den oppskriften der, ja! 😄

Anonymkode: f762d...045

• Liker 9

Ta på munnbindet ved å feste over neseryggen først, munnbindet skal festes høyt oppe, ikke ved nesetippen. Klem godt rundt så det ligger helt inntil nesen, følg utover til til strikken og dra disse over ørene. Dra så ned munnbindet så det dekker haka, om nødvendig etterstram over nesen så det ligger helt inntil. Bruke munnbind flere timer i strekk på jobb sammen med briller, aldri et problem. 

• Liker 5

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ta på munnbindet ved å feste over neseryggen først, munnbindet skal festes høyt oppe, ikke ved nesetippen. Klem godt rundt så det ligger helt inntil nesen, følg utover til til strikken og dra disse over ørene. Dra så ned munnbindet så det dekker haka, om nødvendig etterstram over nesen så det ligger helt inntil. Bruke munnbind flere timer i strekk på jobb sammen med briller, aldri et problem. 

Det hadde sikkert vært greit å ta høyde for at ikke alle mennesker er identiske? 

Ikke alle har like neser.

Ikke alle har likt utformet ansikt.

Ikke alle har briller med lik fasong.

Ikke alle har samme kroppstemperatur og/eller svetter like mye.

Ikke alle jobber med det samme og i samme temperatur eller alternativt i en stabil temperatur. 

Sånn, kanskje greit å være litt mindre påståelig neste gang?

For øvrig er ikke alle munnbind like heller. 

Anonymkode: 46960...f3c

• Liker 16
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Belær meg vær så snill!! Dette er et stort problem.

Anonymkode: cda7a...923

• Liker 3
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du store eller små brilleglass? Jeg har store briller og kan si deg at det ikke fungerer

Anonymkode: 8b5b0...d94

• Liker 5
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jobber du inne? Jeg har heller ikke duggproblem med noen munnbind innendørs. Men samtlige fører til dugg ute, hvis det er kjøligere enn ca 10 varmegrader. 

Anonymkode: fb076...d82

• Liker 4

Annonse

18 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilken type munnbind gir minst dugg på brillene?

De dårligste...

Det hjelper å vaske brillene slik at de ikke dugger så lett. Dugg er små vanndråper som fester seg lettere på skittent eller ripete glass. Det samme gjelder innsiden av frontruter på biler. Noen tips: https://www.specsavers.no/covid-19/informasjon/slik-unngar-du-dugg-pa-brillene  Har hørt at vann med en eller to dråper salmiakk eller zalo kan hjelpe.

Anonymkode: 3598f...c09

Dugger brillene er ikke munnbindet brukt riktigk, og gir dermed dårligere beskyttelse ford luft går forbi og ikke gjennom filteret.

Hemmeligheten ligger i tilpasningen av metallbøylen. Så enkelt og så vanskelig...

Den må klype mot nesa uten gliper. I tillegg må den tette mot kinnet. Dette skal strikken sørge for. Det som ofte kjer er man ikke klarer å bøye denne tråden helt inn mot overgangen nese/kinn. Som tidligere nevnt er alle forkjellige, men prøv å løfte munnbinde litt ut fra nesa og klem så bretten over neseryggen litt smalere slik at den nesa tvingen den utover igjen når munnbindet settes på plass igjen. Klem så godt inn i overgangen nese/kinn.

• Liker 1
Uredd skrev (8 minutter siden):

Dugger brillene er ikke munnbindet brukt riktigk, og gir dermed dårligere beskyttelse ford luft går forbi og ikke gjennom filteret.

Hemmeligheten ligger i tilpasningen av metallbøylen. Så enkelt og så vanskelig...

Den må klype mot nesa uten gliper. I tillegg må den tette mot kinnet. Dette skal strikken sørge for. Det som ofte kjer er man ikke klarer å bøye denne tråden helt inn mot overgangen nese/kinn. Som tidligere nevnt er alle forkjellige, men prøv å løfte munnbinde litt ut fra nesa og klem så bretten over neseryggen litt smalere slik at den nesa tvingen den utover igjen når munnbindet settes på plass igjen. Klem så godt inn i overgangen nese/kinn.

Det virker godt på meg iallefall og jeg har ikke duggfrie glass i mine briller. 

Anonymkode: 17f73...143

Annonse
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Akkurat som dette gjør jeg og, da får jeg ikke dugg. Helt oppmot øynene nesten og helt inntill, da kommer ikke pusten ut og opp i brillene.

Anonymkode: 3a03c...e6d

Veldig mange har munnbindet alt for lavt på.

Sett munnbindet høyere. Faktisk under brilleglassene. Selv munnbind uten metallbøyle blir duggfrie briller da.

Dugger brillene slipper du ut alt for mye luft, og munnbindet er mindre effektivt.

Anonymkode: afc3d...079

Det jeg gjør er at jeg bøyer metallet før jeg setter munnbindet på nesa. Først bøyer jeg på midten, slik at bøylen blir passe smal. Så tar jeg tak litt fra midten, i det som blir overgangen til kinnet, og bøyer mens jeg vrir bøylen. Til slutt plasserer jeg dette på nesen, og setter brillene på plass oppå munnbindet.

Dette gir en bøyle som følger flatt langs nese og kinn på meg, og da slipper jeg dugg. Mitt ansikt er ganske tredimensjonalt, så da er det egentlig ikke så rart at jeg må justere i tre dimensjoner. Andre neser krever andre justeringer.

Anonymkode: 5756d...eb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...