Gå til innhold

Fra når skal man regne "7 døgn"?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen som vet fra hvilket tidspunkt man skal begynne å regne de 7 døgnene man skal være i karantene som nærkontakt? Datteren min fikk de første symptomene lørdag, testet negativ på hjemmetest søndag, og positivt på pcr mandag. Da jeg snakket med smittetelefonen i går, skulle vi gå ut ifra at det var omikronvarianten, siden den hun sannsynligvis ble smittet av har denne varianten. Da skulle vi være 10 dager i karantene, frem til mandag. I natt er jo reglene blitt endret til å være 7 døgn uavhengig av variant. Skal vi regne fra og med lørdag eller fra og med mandag? Prøvde å ringe koronatelefonen, men som nr 62 i køen ga jeg fort opp :)

(Hun fra smittetelefonen må jo ha regnet 10 dager f.o.m. lørdag for å ende på mandag - men betyr det at vi kan teste oss ut av karantene allerede på fredag, med de nye reglene?) Noen som vet?

Endret av micromaya
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal være 7 dager fra siste smittekontakt. Hvis dere nå er helt isolert fra henne må du regne fra den dagen du var i nærheten av henne sist. Hvis dere ikke klarer å holde henne isolert må du regne fra den dagen hun formelt er friskmeldt, da begynner dine 7 dager. 

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, Ab_naturals said:

Det skal være 7 dager fra siste smittekontakt. Hvis dere nå er helt isolert fra henne må du regne fra den dagen du var i nærheten av henne sist. Hvis dere ikke klarer å holde henne isolert må du regne fra den dagen hun formelt er friskmeldt, da begynner dine 7 dager. 

Tusen takk for svar! Da tenker jeg 7 dager fra mandag blir korrekt, siden det var da hun testet positivt og gikk i isolasjon. Så gjenstår det selvfølgelig å se om vi andre allerede er blitt smittet, men da blir jo situasjonen uansett en annen, igjen.

• Opprett ny...