AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #1 Skrevet 15. desember 2021 Jeg ber om og ikke bli halshugget nå, tro meg når jeg sier at dette ikke var med overlegg. Les alt selvom det er langt, fordi det er vesentlig info og forklaring. Jeg har mottatt forlenget dagpengerett nå under korona pga at jeg er student. Nå får man lov til å være student og motta dagpenger pga de håper at folk skal få en utdanning å komme ut i arbeid, men her er problemet mitt: Jeg har siden våren vært vikar et sted ved siden av, det ga jeg beskjed om til nav og jeg registerte arbeidstimer som vanlig i starten. Jeg fikk nytt vedttak om forlengelse sensommeren fordi jeg har studier som tiltak og der sto det at jeg kunne jobbe 60 prosent ved siden av før jeg evt mister dagpengene (trodde jeg). Jeg har ikke fylt inn disse timene, fordi jeg trodde jeg måtte krysse av på tiltak hver dag pga skole, og at jeg ikke skulle fylle ut timene jeg har jobbet når det ikke har vært mer enn 60 prosent. I går så overhørte jeg er samtale mellom noen som gjorde at jeg begynte å grave litt, og lurer på nå hvor jævla dum det går ann å være. Når jeg setter meg ordentlig inn i det så står det jo at jeg skal ha redusert betaling hvis jeg jobber opp til 60 prosent, jeg har dermed lest feil som den morsomme skumleseren jeg er. Nå skylder jo jeg nav en del penger når jeg gjør en rask regning på det, og blir helt stresset. Jeg skylder dem jo rundt 80.000-90.000 kroner. Det skal sies at jeg aldri har syntes det har vært rart å motta både lønn og dagpenger, da jeg har ganske dårlig betalt i begge. La oss si jeg får lønn utbetalt på 7000 kroner og dagpenger for det samme. Da har jeg 14.000 kroner å leve av måneden, og jeg har jo boutgifter og strøm som sluker en stor andel av de pengene. Så har jeg jo hatt bostøtte og barnetrygd ( har også bidrag, men det ekstremt lite bidrag pga privat avtale ). De pengene har gått til mat en hel måned for meg og to barn, utgifter til alt barna trenger og livsopphold. Jeg har hatt det greit, men kunne ikke hatt det stort strammere heller. Jeg har altså ikke følt at jeg har hatt for mye enn hva jeg skal. Hva gjør jeg her? Jeg betaler gledelig tilbake på avbetaling, jeg er ingen svindler. Men jeg er alenemor til to barn, og kan virkelig ikke havne i fengsel. Gjør jeg det? selvom jeg ikke mente det og jeg fra nå av gjør at riktig? Herregud jeg har aldri gjort en kriminell ting i mitt liv, har ikke en gang en bot. Nå er jeg så kvalm at jeg holder på å kaste opp på ekte. Jeg trenger gode råd og forklaringer, ikke en pekefinger- jeg har pisket meg selv ihjel for dette i dag. Anonymkode: 4f1ac...349
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #2 Skrevet 15. desember 2021 Tviler på at du havner i fengsel. Ta kontakt med NAV skriftlig og redegjør for situasjonen. Be om skriftlig tilbakemelding! Du får ta en politiker og si "beklager beklager" fra forsiden av VG 🤷♀️ Hvis jeg hadde vært i samme situasjon hadde jeg twitret noe sånt og tagget diverse politikere, og sett hva de sa... Anonymkode: 750c3...634 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #3 Skrevet 15. desember 2021 Regelen er at 1 G gir ubetinget fengsel, altså litt over 100.000 kroner. Dette når du blir anmeldt av NAV, kan hende det ser annerledes ut når du melder fra selv. Her ville jeg skynd meg og ikke glem: alt skriftlig. Ting som bare blir sagt har aldri skjedd. Anonymkode: 1e860...982 1
Gjest Rooosa Skrevet 15. desember 2021 #4 Skrevet 15. desember 2021 Dette kommer til å gå bra. Bare meld i fra straks og si du har gjort en feil.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #5 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tviler på at du havner i fengsel. Ta kontakt med NAV skriftlig og redegjør for situasjonen. Be om skriftlig tilbakemelding! Du får ta en politiker og si "beklager beklager" fra forsiden av VG 🤷♀️ Hvis jeg hadde vært i samme situasjon hadde jeg twitret noe sånt og tagget diverse politikere, og sett hva de sa... Anonymkode: 750c3...634 Ok, for nå har jeg såklart Google meg ihjel i hele dag, og det har stått så mye om fengselsstraff for det, for litt mer bare enn det beløpet jeg faktisk skylder. Jeg vil såklart gjøre opp for meg, men nå sitter jeg også og er redd for å miste barna mine liksom hvis jeg må sitte inne. Det er rett og slett en grusom situasjon. Jeg har vært helt sinnsyk dumt og såklart skal pengene betales tilbake, men jeg synes virkelig ikke at jeg fortjener fengsel. Ts Anonymkode: 4f1ac...349 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #6 Skrevet 15. desember 2021 Ta kontakt med NAV og be om en nedbetalingsplan. Det er tusen ganger bedre at du selv tar kontakt, enn at de finner det ut og tar kontakt. For feilen vil bli oppdaget. Si det som det er, du dreit det ut og gjorde en feil og må nå få en nedbetalingsplan som du kan håndtere økonomisk. Anonymkode: 55940...f4c 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #7 Skrevet 15. desember 2021 For en lei situasjon. Tenker at det eneste du kan gjøre er å ta kontakt med NAV og gi beskjed om feilen, også finner du en løsning sammen med dem. Lurt som en skrev ovenfor her, at alt er skriftlig. Jeg har brent meg på akkurat det tidligere med NAV. Så anbefaler deg å skrive melding fra NAV-siden siden, for da får du skiftlig tilbake. Masse lykke til❤️ Husk at alt ordner seg tilslutt. Anonymkode: 5ab9b...ee2 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #8 Skrevet 15. desember 2021 Noe annet, men når du tjener så lite og er student så har du vel rett på både stipend og forsørgerstipend? Har du søkt om det? Anonymkode: ce9ce...2e6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #9 Skrevet 15. desember 2021 Ts her, takk for svar dere ❤ Jeg har ikke penger fra lånekassen fordi jeg har såpass mye der ifra før som jeg nedbetaler, kan virkelig ikke ha mer. Jeg startet et studie da jeg var yngre som jeg rett og slett ikke klarte å fullføre fordi det ble for mye for meg da jeg hadde veldig små barn den gangen og tok på meg litt for mye. Jeg skulle skrive til nav idag, men jeg visste ikke hva jeg skulle si når jeg først hadde logget inn på "mitt nav". Så jeg trenger råd, jeg er så redd for å ordlegge meg feil. Jeg har liksom én sjanse til å forklare meg ordentlig. Nav vil jo ikke vise forståelse uansett, fordi det er jo egentlig ikke dems problem at jeg har gjort feil her. Jeg så inne på "mitt nav" at det også er mulig å endre meldekort som er sendt tidligere,da blir disse regnet på manuelt og jeg få beskjed om å betale tilbake. Men det gjelder bare de 10 siste. Er det en mulighet å gjøre først? For så å skrive til nav, da viser jeg til dem at jeg har prøvd å rydde litt opp allerede. Anonymkode: 4f1ac...349
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #10 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ts her, takk for svar dere ❤ Jeg har ikke penger fra lånekassen fordi jeg har såpass mye der ifra før som jeg nedbetaler, kan virkelig ikke ha mer. Jeg startet et studie da jeg var yngre som jeg rett og slett ikke klarte å fullføre fordi det ble for mye for meg da jeg hadde veldig små barn den gangen og tok på meg litt for mye. Jeg skulle skrive til nav idag, men jeg visste ikke hva jeg skulle si når jeg først hadde logget inn på "mitt nav". Så jeg trenger råd, jeg er så redd for å ordlegge meg feil. Jeg har liksom én sjanse til å forklare meg ordentlig. Nav vil jo ikke vise forståelse uansett, fordi det er jo egentlig ikke dems problem at jeg har gjort feil her. Jeg så inne på "mitt nav" at det også er mulig å endre meldekort som er sendt tidligere,da blir disse regnet på manuelt og jeg få beskjed om å betale tilbake. Men det gjelder bare de 10 siste. Er det en mulighet å gjøre først? For så å skrive til nav, da viser jeg til dem at jeg har prøvd å rydde litt opp allerede. Anonymkode: 4f1ac...349 Syns du har beskrevet det godt i HI jeg. Du kan bruke mye av det som står der... Anonymkode: aefd2...315
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #11 Skrevet 15. desember 2021 Skriv inne på "skriv til oss" (ikke i aktivitetsplanen) og forklar. Skriv at du ønsker å betale tilbake og få en tilbakebetalingsplan på dette. Det vil ta tid før denne kommer, det kan ta mange måneder fordi det ikke er prioritert. Men da har du sagt i fra. Meldekort som er utover de 10 du selv kan endre på, må gjøres skriftlig. Så da tar du kontakt med veilederen din og forklarer hvorfor du ønsker å endre meldekortene. Da må du fylle ut papirmeldekort for hele perioden også sender veilederen din disse inn (og må også endre de i datasystemet). Og på bakgrunn av de endrede meldekortene kan en feilutbetalingssak lages av Nav. Dette ordner seg. Anonymkode: 2f9af...9f9 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #12 Skrevet 15. desember 2021 Mannen min gjorde en feil med utfylling av meldekort (kun et) tok kontakt med nav med en gang han fikk utbetalingen og innså feilen og rettet meldekortet. Tok et år før de krevde tilbakebetaling og skrev mye om at kunne mistet retten til dagpenger, men fordi han hadde gitt beskjed umiddelbart gikk det greit. Han hadde vært uaktsom, ikke grovt uaktsom. Mulig du havner i kategorien «grovt uaktsom» og mister retten på dagpenger, men fengsel tror jeg ikke du får. Det du må gjøre aller først er å kontakte nav. Du kan ringe og forklare situasjonen, for så å skrive en melding inn til nav med det dere snakket om. Hvis det er lettere for deg å prate i telefonen, bare husk å dokumenter det skriftelig og send inn etterpå Masse lykke til!!❤️ Anonymkode: d7ebf...e2e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #13 Skrevet 15. desember 2021 Ikke stress ts, det går bra. Du kommer til å få et ekkelt brev om feilitbetaling hvor det står at du kan bli anmeldt osv. Det er en standard mal, og ikke noe å bry seg om. Gjør akkurat som innlegg nr. 11 sier. Det er fort gjort å gjøre feil, nav får sånne henvendelser hver dag. Anonymkode: 7a2f3...24d 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #14 Skrevet 16. desember 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Regelen er at 1 G gir ubetinget fengsel, altså litt over 100.000 kroner. Dette når du blir anmeldt av NAV, kan hende det ser annerledes ut når du melder fra selv. Her ville jeg skynd meg og ikke glem: alt skriftlig. Ting som bare blir sagt har aldri skjedd. Anonymkode: 1e860...982 Skal ikke stole på NAV selv om du sier i fra. Husker en sak for en stund tilbake hvor en person meldte fra om for mye utbetalt, han ba om kontonummer flere ganger uten å høre noe. Så fikk han brev, da hadde NAV anmeldt vedkommende for svindel. Anonymkode: b42cc...207
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå