Gå til innhold

Telia holder ikke det de lover

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ifølge avtalen skal jeg få 1000 mpbs hastighet. Men jeg får maks 500 om jeg er heldig. Telia sier det er pga du bruker trådløs men det er en bullshit unnskyldning. Deres zyxel ex5501 ruter skal klare å levere 4800 mpbs over 5ghz wifi. Mine dingser har en kapasitet på nærmere 1000 mpbs, så eneste flaskehalsen kan bare være Telia sin linje.

Andre her som har lignende erfaringer? PS. er en kollektivavtale gjennom sameiet.

Anonymkode: dc87d...bc2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må teste med kabel! Det gjelder alle leverandører. Men ja, du burde ikke hatt så lavt. Men uansett  test kabel først. 

Anonymkode: f9313...1f8

• Liker 1
Skrevet

I følge avtalen din skal du få opp til 1000Mbps hastighet. Ikke en garantert hastighet til enhver tid. Dette står i avtalevilkårene - altså noe du har godkjent ved opprettelse av abonnementet. Se punkt 4 i vilkårene "Særlige bestemmelser for Bredbånd".

Ser ut som om du har misforstått avtalen, rett og slett.

Videre så er det selvsagt slik at dersom en 5Ghz ruter støtter opp til 4800Mbps så er det følgelig ikke sikkert at du oppnår den hastigheten. Støy, dekningsforhold og lignende kan påvirke dette.

Uansett så skal alltid slike tester bli tatt med kabel.

Så denne "bullshit unnskyldningen" du henviser til er med andre ord helt korrekt, i tillegg til at du har misforstått avtalen da, selvsagt. :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg er nettverksingeniør og det er null tvil om at problemet her er wifien din.

4800 mbps er teoretisk, du har ikke sjans å få dette. Skal du faktisk klare å oppnå dette så bør du investere i et skikkelig mesh system.

Anonymkode: 57b80...b63

• Liker 2
Skrevet

Du må alltid teste med kabel, hjelper ikke om du har Wifi utstyr til 20000.

Anonymkode: d022d...adf

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er nettverksingeniør og det er null tvil om at problemet her er wifien din.

4800 mbps er teoretisk, du har ikke sjans å få dette. Skal du faktisk klare å oppnå dette så bør du investere i et skikkelig mesh system.

Anonymkode: 57b80...b63

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må alltid teste med kabel, hjelper ikke om du har Wifi utstyr til 20000.

Anonymkode: d022d...adf

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du må teste med kabel! Det gjelder alle leverandører. Men ja, du burde ikke hatt så lavt. Men uansett  test kabel først. 

Anonymkode: f9313...1f8

Med Telenor fikk jeg max hastighet over 5ghz wifi. Har forresten testet med kabel og den er ikke bedre enn wifi.

Skrevet

Prøv med kabel. Hva skal du med 1000 Mbit/sek anyway? Nesten umulig å konsumere så mye

Anonymkode: 8b2ff...236

Skrevet

Ps. Upload farten er som lovet så det er åpenbart at Telia holder igjen download farten min. 

Skrevet

Om du har testet med kabel, så sender du testresultatet til Telia og tar det derfra. Hva ellers tror du at du kan oppnå ved å sitte her på KG og gneldre om ditt WiFi-opplegg?

Anonymkode: ecec4...a28

• Liker 2
Skrevet

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mine dingser har en kapasitet på nærmere 1000 mpbs, så eneste flaskehalsen kan bare være Telia sin linje.

kan være dingsene dine ikke er så "bra" som du tror 

eller at dingsene til naboen gir litt dårligere signal enn om du hadde lufta for deg selv.

interessant at 500 mbps er for lite for deg selv om du virker så lite oppdatert på teknologiske ting forøvrig 🤔

Anonymkode: 3aaa6...6d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

kan være dingsene dine ikke er så "bra" som du tror 

eller at dingsene til naboen gir litt dårligere signal enn om du hadde lufta for deg selv.

interessant at 500 mbps er for lite for deg selv om du virker så lite oppdatert på teknologiske ting forøvrig 🤔

Anonymkode: 3aaa6...6d4

Wifi 6 skal ikke ha noe problem med å nå kabel-hastigheter. Om det var 2003 så ja da hadde det vært stor forskjell. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...