AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #1 Skrevet 15. desember 2021 Jeg har, eller kanskje hadde, ei venninne med dramatisk personlighetsforstyrrelse. Vi har i en tiårsperiode gått fra å være festevenner til mer edruelige venninner. Men nå blir jeg nesten kvalm av alt dramaet, alle løgnene, all slarven og all egoismen. Er det håp for slike? Er det noen vits i å ta et oppgjør eller er det bare å kutte henne ut? Noen som har erfaring med slike mennesker? Anonymkode: 17910...96c 1 1
SnartMammaLykke Skrevet 15. desember 2021 #2 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har, eller kanskje hadde, ei venninne med dramatisk personlighetsforstyrrelse. Vi har i en tiårsperiode gått fra å være festevenner til mer edruelige venninner. Men nå blir jeg nesten kvalm av alt dramaet, alle løgnene, all slarven og all egoismen. Er det håp for slike? Er det noen vits i å ta et oppgjør eller er det bare å kutte henne ut? Noen som har erfaring med slike mennesker? Anonymkode: 17910...96c Her er det flere sider av historien! Du beskriver henne som dramatisk? Er det kanskje noe du har gjort eller sagt som har fått henne til å bli veldig såret/derav dramatisk? Har ei venninne som ble utestengt av hele vennegjengen og ikke ble invitert i bursdager og holdt utenfor alt mens hun inviterte alle på sitt. Jeg forstår godt at hun ble sint og irritert og slettet hele gjengen på sosiale medier.. Dette var jo «venner».. Beklager, men det er alltid to sider av en sak. Fåtallet mennesker har en dramatisk personlighet! 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #3 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har, eller kanskje hadde, ei venninne med dramatisk personlighetsforstyrrelse. Vi har i en tiårsperiode gått fra å være festevenner til mer edruelige venninner. Men nå blir jeg nesten kvalm av alt dramaet, alle løgnene, all slarven og all egoismen. Er det håp for slike? Er det noen vits i å ta et oppgjør eller er det bare å kutte henne ut? Noen som har erfaring med slike mennesker? Anonymkode: 17910...96c Sikker på at du ikke har oppført deg mindre bra til henne? Anonymkode: 88e54...913
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #4 Skrevet 15. desember 2021 SnartMammaLykke skrev (4 minutter siden): Her er det flere sider av historien! Du beskriver henne som dramatisk? Er det kanskje noe du har gjort eller sagt som har fått henne til å bli veldig såret/derav dramatisk? Har ei venninne som ble utestengt av hele vennegjengen og ikke ble invitert i bursdager og holdt utenfor alt mens hun inviterte alle på sitt. Jeg forstår godt at hun ble sint og irritert og slettet hele gjengen på sosiale medier.. Dette var jo «venner».. Beklager, men det er alltid to sider av en sak. Fåtallet mennesker har en dramatisk personlighet! AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sikker på at du ikke har oppført deg mindre bra til henne? Anonymkode: 88e54...913 Det er en diagnose hun har. Ikke noe jeg kaller henne ut fra eget godtbefinnende. Det kan også kalles feminin narsissisme eller myk narsissisme. Jeg er den eneste vennen hun har, alle andre har fjernet seg etter kort tid. Hun kan finne på å lage usanne historier om andre mennesker om at de bruker tung narkotika, bruker vold mot partner eller har forgrepet seg på andre mennesker. Det har eskalert voldsomt i det siste. Det er en svært vanskelig barndom som er grunnen til utviklingen av personlighetsforstyrrelsen. Jeg er vanlig og rolig, og mer en normalt empatisk. Det er nok derfor jeg har stått i det så lenge. Jeg synes synd i henne. Nå blir kanskje HI mer forståelig. TS Anonymkode: 17910...96c 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #5 Skrevet 15. desember 2021 Hvis hun ikke er i aktiv behandling så er det ganske mye å forvente at ting blir bedre. De fleste med alvorlige personlighetsforstyrrelser blir ikke bedre med behandling engang fordi tilbudene for disse lidelsene er begrenset. Forstår at det er slitsomt, ta vare på deg selv ❤️ Anonymkode: c40ed...f90 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #6 Skrevet 15. desember 2021 Hva er diagnosen hun har? Det du nevner er ingen diagnosebetegnelse. Anonymkode: d8d5f...c50
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #7 Skrevet 15. desember 2021 Hva er diagnosen hun har? Det du nevner er ingen diagnosebetegnelse. Kan jeg gå utifra at du sikter til dramatiserende personlighetsforstyrrelse? Anonymkode: d8d5f...c50
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #8 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva er diagnosen hun har? Det du nevner er ingen diagnosebetegnelse. Kan jeg gå utifra at du sikter til dramatiserende personlighetsforstyrrelse? Anonymkode: d8d5f...c50 Og du synes det er helt umulig å forstå at det åpenbart er dette TS snakker om siden det var så utrolig stor forskjell på dramatisk og dramatiserende? 🙄 TS, får hun profesjonell hjelp? Hun må ihvertfall vise klare tegn til å jobbe med dette tenker jeg, hvis du skal fortsette relasjonen. Pass på at du ikke sliter deg ut på dette selv om det er synd på henne. ❤ Anonymkode: ebf35...514 11
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #9 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva er diagnosen hun har? Det du nevner er ingen diagnosebetegnelse. Anonymkode: d8d5f...c50 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva er diagnosen hun har? Det du nevner er ingen diagnosebetegnelse. Kan jeg gå utifra at du sikter til dramatiserende personlighetsforstyrrelse? Anonymkode: d8d5f...c50 Det står i temaoverskrift. TS Anonymkode: 17910...96c
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #10 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvis hun ikke er i aktiv behandling så er det ganske mye å forvente at ting blir bedre. De fleste med alvorlige personlighetsforstyrrelser blir ikke bedre med behandling engang fordi tilbudene for disse lidelsene er begrenset. Forstår at det er slitsomt, ta vare på deg selv ❤️ Anonymkode: c40ed...f90 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og du synes det er helt umulig å forstå at det åpenbart er dette TS snakker om siden det var så utrolig stor forskjell på dramatisk og dramatiserende? 🙄 TS, får hun profesjonell hjelp? Hun må ihvertfall vise klare tegn til å jobbe med dette tenker jeg, hvis du skal fortsette relasjonen. Pass på at du ikke sliter deg ut på dette selv om det er synd på henne. ❤ Anonymkode: ebf35...514 Hun er i behandling, men jeg synes det blir bare verre og verre. TS Anonymkode: 17910...96c
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #11 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun er i behandling, men jeg synes det blir bare verre og verre. TS Anonymkode: 17910...96c Hun er ikke ditt ansvar. Du må selv vurdere om dette er bra for deg og verdien i vennskapet. Anonymkode: c40ed...f90 8
Gjest Anonym373 Skrevet 15. desember 2021 #12 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har, eller kanskje hadde, ei venninne med dramatisk personlighetsforstyrrelse. Vi har i en tiårsperiode gått fra å være festevenner til mer edruelige venninner. Men nå blir jeg nesten kvalm av alt dramaet, alle løgnene, all slarven og all egoismen. Er det håp for slike? Er det noen vits i å ta et oppgjør eller er det bare å kutte henne ut? Noen som har erfaring med slike mennesker? Anonymkode: 17910...96c Ja. Si at dere har voks fra hverandre og bytt henne ut.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #13 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er en diagnose hun har. Ikke noe jeg kaller henne ut fra eget godtbefinnende. Det kan også kalles feminin narsissisme eller myk narsissisme. Jeg er den eneste vennen hun har, alle andre har fjernet seg etter kort tid. Hun kan finne på å lage usanne historier om andre mennesker om at de bruker tung narkotika, bruker vold mot partner eller har forgrepet seg på andre mennesker. Det har eskalert voldsomt i det siste. Det er en svært vanskelig barndom som er grunnen til utviklingen av personlighetsforstyrrelsen. Jeg er vanlig og rolig, og mer en normalt empatisk. Det er nok derfor jeg har stått i det så lenge. Jeg synes synd i henne. Nå blir kanskje HI mer forståelig. TS Anonymkode: 17910...96c Kjenner til ei slik som akkurat som du beskriver. Vi har ikke kontakt med henne lengre. Hun fant opp ville historie om andre og det gikk som oftest i overgrep osv Hun ble avslørt og tatt i løgn, men den ene løgnen dekket da bare over den andre. Og sånn fortsetter hun. Hun er både blitt meldt til bv og politianmeldt (ikke av oss, men av flere andre). Begynner fornavnet hennes på H og etternavnet på B? Anonymkode: 92de2...4da 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #14 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner til ei slik som akkurat som du beskriver. Vi har ikke kontakt med henne lengre. Hun fant opp ville historie om andre og det gikk som oftest i overgrep osv Hun ble avslørt og tatt i løgn, men den ene løgnen dekket da bare over den andre. Og sånn fortsetter hun. Hun er både blitt meldt til bv og politianmeldt (ikke av oss, men av flere andre). Begynner fornavnet hennes på H og etternavnet på B? Anonymkode: 92de2...4da Nei, det er ikke den samme personen. Historiene hun forteller om andre er ufattelig grove. Og jeg regner med at hun forteller slike historier om meg også. Hun fortalte at bv var innblandet fordi hun hadde slått barnet sitt. Om det er sant eller ikke, vet jeg ikke. Jeg kunne ha skrevet de sykeste historiene her, men jeg vil ikke at hun skal bli kjent igjen. Nei, jeg må nok ta avstand til henne. TS Anonymkode: 17910...96c 3
SnartMammaLykke Skrevet 15. desember 2021 #15 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er en diagnose hun har. Ikke noe jeg kaller henne ut fra eget godtbefinnende. Det kan også kalles feminin narsissisme eller myk narsissisme. Jeg er den eneste vennen hun har, alle andre har fjernet seg etter kort tid. Hun kan finne på å lage usanne historier om andre mennesker om at de bruker tung narkotika, bruker vold mot partner eller har forgrepet seg på andre mennesker. Det har eskalert voldsomt i det siste. Det er en svært vanskelig barndom som er grunnen til utviklingen av personlighetsforstyrrelsen. Jeg er vanlig og rolig, og mer en normalt empatisk. Det er nok derfor jeg har stått i det så lenge. Jeg synes synd i henne. Nå blir kanskje HI mer forståelig. TS Anonymkode: 17910...96c Tror det er mer mellom linjene her, beklager.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #16 Skrevet 15. desember 2021 SnartMammaLykke skrev (16 minutter siden): Tror det er mer mellom linjene her, beklager. Hva da? TS Anonymkode: 17910...96c
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #17 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Nei, det er ikke den samme personen. Historiene hun forteller om andre er ufattelig grove. Og jeg regner med at hun forteller slike historier om meg også. Hun fortalte at bv var innblandet fordi hun hadde slått barnet sitt. Om det er sant eller ikke, vet jeg ikke. Jeg kunne ha skrevet de sykeste historiene her, men jeg vil ikke at hun skal bli kjent igjen. Nei, jeg må nok ta avstand til henne. TS Anonymkode: 17910...96c Lurt. Det måtte vi og. Men nå tror jeg at både bv og politiet kjenner til henne, så jeg er ikke lengre redd for at hun plutselig skulle dikte opp løgner meg meg eller noen andre. Egentlig veldig trist da, for jeg vil ikke folk vondt. Men når hun går så langt slik hun gjorde, så måtte noen tilslutt ta å gjøre noe. Anonymkode: 92de2...4da 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #18 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lurt. Det måtte vi og. Men nå tror jeg at både bv og politiet kjenner til henne, så jeg er ikke lengre redd for at hun plutselig skulle dikte opp løgner meg meg eller noen andre. Egentlig veldig trist da, for jeg vil ikke folk vondt. Men når hun går så langt slik hun gjorde, så måtte noen tilslutt ta å gjøre noe. Anonymkode: 92de2...4da Jeg er heller ikke redd for historier om meg, for "alle" vet hun dikter. Flere har sagt til meg at det er imponerende at jeg har holdt ut. Men nå har jeg fått nok. For hun sårer meg ofte. Ganske brutalt også. Og hun viser til diagnoser når hun tråkker på meg (diagnoser jeg regner med hun ikke har). Jeg har vært litt blind tror jeg. Takk for at du skriver litt til meg. Dette er jo ikke slikt jeg kan ta opp med andre. Da blir jo jeg den som slarver. TS Anonymkode: 17910...96c 7
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #19 Skrevet 16. desember 2021 Hadde ei sånn venninne, og ti år senere er hun fortsatt den samme. Det er bare å avslutte vennskapet, på et eller annet tidspunkt orker du ikke mer. Du skriver at hun går i behandling og at hun ikke har fremgang og faktisk blir verre. Så vidt jeg vet er vel nærmeste behandling de som er brukt for emosjonelt ustabil pf og de har vel begrenset effekt på dramatiserende. Anonymkode: 0df41...14b 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #20 Skrevet 16. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde ei sånn venninne, og ti år senere er hun fortsatt den samme. Det er bare å avslutte vennskapet, på et eller annet tidspunkt orker du ikke mer. Du skriver at hun går i behandling og at hun ikke har fremgang og faktisk blir verre. Så vidt jeg vet er vel nærmeste behandling de som er brukt for emosjonelt ustabil pf og de har vel begrenset effekt på dramatiserende. Anonymkode: 0df41...14b Kan du noe om denne behandlingen? For noe fungerer ikke som det skal. Hun har vært en del av psykiatrien i 20 år. Så langt har jeg bare kommet med unnskyldninger når hun vil tilbringe tid med meg. Jeg lar det bare fade ut tenker jeg. TS Anonymkode: 17910...96c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå