Gå til innhold

Hvordan har økonomien din vært i 2021?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har økonomien din forbedret eller forverret seg? Er du fornøyd?
Har inntektsnivået og/eller utgiftene forandret seg?
Hvor mye har du spart? Har du nådd noen milepæler?

Inkluder gjerne litt info om deg (ca. alder, hvor mange er dere i familien, husholdningens inntekt, by/bygd, boligsituasjon)

Anonymkode: 41601...b04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gift, 41, tre barn, begge er ansatt i det offentlige (rundt 2 millioner i årlig inntekt til sammen), eier enebolig, bor i en småby. 
For vår del har 2021 vært gunstig økonomisk.  Vi har sikre jobber så vi påvirkes ikke økonomisk av korona, annet enn at det er mindre ting å bruke penger på = sparer mer. Jeg har gått opp i lønn i år fordi jeg rykket opp i ny stilling, noe som hjelper. I år har vi brukt mye penger på å pusse opp hytta, men vi sparer fremdeles mye (fond/aksjer/krypto). Aksjemarkedet har vært litt ruskete, men vi har likevel fått solid avkastning på både aksjemarkedet og krypto. Jeg vet ikke helt hvor mye vi har spart, men vi har nok flere hundre tusen mer i sparing nå enn vi hadde 1. januar. Dette selv om mesteparten av pengene vi har til overs etter daglige utgifter har gått til hytta (vi har ikke tatt opp lån for å dekke kostnadene - som har vært på flere hundre tusen). Vi har med andre ord ingen ting å klage på. Vi tjener betydelig mer enn gjennomsnittsfamilien, og har lave boutgifter siden vi bor i en liten by og har en relativt liten bolig (begge deler er bevisste valg fra vår side). 

Anonymkode: ac690...08b

• Liker 2
Skrevet

Noen og førti år. Uføretrygdet. 

Jeg sparte 18 000 i fond og 18 000 i buffer. Jeg betalte rundt 100 000 på boliglånet (renter og avdrag). 

Jeg hadde bedre råd, da jeg ikke dro på ferie. Jeg brukte en del av disse midlene på lett oppussing, ca 70 000,-. 

By, gift, andelsleilighet. Husholdningens inntekt er litt over 800 000,-. 

Anonymkode: cef57...e38

• Liker 2
Skrevet

32, 2 i husholdningen, bor i by .

2021 har vært gunstig med lønnsøkning på begge. Kommer i grunn ikke på noe negativt.

Anonymkode: 27b46...956

• Liker 1
Skrevet

Var gift i starten av 2021, separert etter noen måneder. Gikk derfor fra to lønninger til én på 600.000, og jeg bestemte meg for å beholde huset med hjelp av medlåntaker. Har ett barn i barnehage og er 38 år.

Får ikke til å spare noe, har en liten buffer som ikke vokser noe særlig og legger av bittelitt til sønnen min i fond. Bor i Trondheim.

Anonymkode: 827b2...7f4

• Liker 1
Skrevet

Det har gått bra økonomisk for meg. 

Inntekten er omtrent den samme. Ca 550k brutto året. Jeg har brukt omtrent det samme. Jeg har gått opp i utgifter på mat (har blitt samboer og helseutgifter), men ned i utgifter på boliglånrenter og ferier (på grunn av korona).

Jeg har fått en ny økonomisk oversikt.

Jeg har begynt å spare i fond, og fått god avkastning der. Leiligheten jeg eier har også steget i verdi.

Jeg har spart omtrent 240k i år (og 260k i fjor). Og fondet jeg har investert i har økt med omtrent 60k.

Anonymkode: c9031...071

Skrevet

Ikke særlig bra, men ikke dårlig heller. Gått litt ned i lønn, men har drømmejobben. Ikke klart å spare noe, går nær null hver eneste måned da jeg bor for meg selv og sitter igjen med ca. 5000 kr til mat, klær osv. hver eneste måned, men jeg har i alle fall ikke pådratt meg noe gjeld eller noe. Har ca. 350 000 kr inn i året, vurderer å få meg samboer til neste år for å halvere boutgifter slik at jeg faktisk har rom til å spare, men akkurat nå er jeg ganske ung og ny i Oslo og jeg kjenner at jeg trengte det året her.

Anonymkode: be3e2...7a0

Skrevet

Vi er en familie på 4, 2 voksne på rundt 50 år, 2 tenåringer. Inntekt på 1,5 mill. Bor i enebolig fra 1997 på Sørlandet.

Jeg har felles økonomi med mannen, han gikk opp 300.000 i lønn så det merkes godt. Selv har jeg bare fått 2 lønnstrinn ekstra men alle monner drar.

Huset er nedbetalt i våren, det gleder vi oss til. Iom huset etterhvert også vil trenge litt oppussing sparer vi det som var nedbetaling. Kjedelig å være gjeldfri og 5 år senere sitte med digert lån for å betale nytt tak.

Jeg merker godt at ungene ble dyrere. De spiser mer, aktiviterer er dyrere, klærne går ikke i stykker lengre men til gjengjeld er det mindre populært med en genser fra Cubus.

Anonymkode: 6bb0a...476

Skrevet

Vi går med overskudd, og det kjennes veldig trygt. 

Kan spare litt hver mnd, spiser godt og lever godt. Mannen tjener bra, jeg tjener greit, og alle har fått ekstra flott julegave i år 😊

Anonymkode: a3141...791

Skrevet

Nær 30 år og singel og bor for meg selv. Gikk over fra midlertidig til fast stilling, så lønnen økte nok til at det utgjør noen tusen ekstra per måned. Det hjelper på, så har nådd sparemålene mine for året. Har god råd, men ikke overflod. 

Anonymkode: 31c4b...7eb

Skrevet

I starten av 30-åra, med samboer og en hund og leier bolig utenfor Oslo. Inntekten har vært den samme, men vi har brukt litt mindre penger enn vi vanligvis ville gjort. Jeg begynte også å spare i fond. Vi tjener under millionen til sammen, men har spart opp rundt 200K ila 2021. Nå skal alt brukes på første boligkjøp, så økonomien i 2022 blir sikkert litt strammere da vi får økte boutgifter.

Anonymkode: 44872...e2f

• Liker 1
Skrevet

Inntekten har vært jevn, er ufør. Ble dog en relativt dyr sommer pga norgesferie.

Nådde milepælen ved å betale ned et lån jeg hadde.

En voksen og ett barn, bor i en mindre by i gokk. Utbetalt ca 470k i året, inkludert barnetrygd og barnebidrag.

Anonymkode: 7391b...940

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Inntekten har vært jevn, er ufør. Ble dog en relativt dyr sommer pga norgesferie.

Nådde milepælen ved å betale ned et lån jeg hadde.

En voksen og ett barn, bor i en mindre by i gokk. Utbetalt ca 470k i året, inkludert barnetrygd og barnebidrag.

Svær trygd du da.

Anonymkode: 48061...a47

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Svær trygd du da.

Ja, blir steinrik på den!

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er godt over 200k mer enn meg, så kan vel ikke være allverdens krise.

Anonymkode: fef82...ce8

Skrevet

Økonomien er bedre enn noensinne fordi jeg har byttet jobb.

Skrevet

Nesten null forbruk fra januar til mai, med alt stengt. Rakk heldigvis å bruke litt på reise og opplevelser i sommer. Pleier vanligvis å reise utenom fellesferien, men som ting er nå må man bare slå til når man kan. Nå ble det bråstopp på forbruket igjen før jul, brukte en del på kultur som nå kommer ramlende inn på kontoen igjen, dessverre. 

Anonymkode: ad600...90d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

470k utbetalt er 39166 i mnd, så du har det nok ok.

Skrevet

Jeg gikk opp i lønn og har betalt ned boliglånet, så jeg har aldri hatt så mye å rutte med.

Anonymkode: e75fa...7cf

Skrevet

Er i 30 årene, bor med samboer og vi deler det meste 50/50. Jeg betaler mest mat siden han er arbeidsledig. Har klart å spare over 100K siden korona, mest pga fast jobb jeg fikk fra i fjor. 

Anonymkode: e32b2...4d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...