AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #1 Skrevet 15. desember 2021 Det er det som er så dumt med dette valget, man leser om at baby kan dø hvis man vaksinerer seg (ikke norsk media, men linker til studier via twitter osv, kanskje ikke pålitelige, men har man hørt det, blir man jo skremt) man logger seg ut som anonym bruker, folk har det med å svare "bare ta den jævla vaksinen, ellers dør babyen din 99% sikkert" og frykten man har blir ikke tatt på alvor. Jeg er lei av presset fra samfunnet, jeg er lei av presset på lungene mine, og frykten for å ikke treffe babyen min, jeg er redd for at vaksinen kan ødelegge henne fordi det har blitt skrevet om det før ved andre hastevaksiner - jeg vet at dette ikke er det samme, og er en annen type teknologi. Men det er så dumt at man ikke bare kan ta et valg og være 100% trygg på det. Jeg føler meg i alle fall ikke trygg som uvaksinert, så jeg heller mer mot å bare ta den nå. En dame foran meg på butikken, hostet rett ut i vindfanget, hvor jeg vandret rett inn i "hosteskyen" hennes. Tenk så lite som skal til, selv om man er aldri så forsiktig og handler rett før stengetid. Er det vits i det hele tatt nå som jeg er så langt på vei, og det er omicron som herjer, og vil vaksinene virke, vil det være trygt å få bivirkninger med evt feber nå, så dårlig som jeg allerede puster pga stor baby? Sikkert mange som har lyst å svare jeg er dum og burde tenkt dette tidligere, men det er ikke vits i å være etterpåklok. Vil gjerne høre hva andre gravide tenker, og prøve å moderere seg litt om du føler jeg er dum - går og gråter og er redd for babyen, om jeg har tatt et dumt valg med å vente allerede. Anonymkode: a5183...c71
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #2 Skrevet 15. desember 2021 Hvilken vaksine har vært anbefalt for gravide, men vist seg å være alvorlig skadelig for fosteret, i nyere, oppdaterte tider? Anonymkode: df29d...7e4 14
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #3 Skrevet 15. desember 2021 Jeg skjønner deg 100%. Er nå i uke 40 og har avventet, da jeg har noe med hjertet og er redd vaksinen ville kunne påvirke meg på et vis i graviditeten som er så alt for tung fra før av. Sliter veldig med å puste osv. Derimot tror jeg kanskje jeg hadde vurdert vaksinen slik samfunnet er nå OM jeg ikke var i samme uke som jeg har termin. Jeg tar vaksinen i januar nå som jeg har ventet såpass lenge. Uansett hva man gjør føler man seg usikker! Følg magefølelsen! Anonymkode: b2eed...d2c 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #4 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilken vaksine har vært anbefalt for gravide, men vist seg å være alvorlig skadelig for fosteret, i nyere, oppdaterte tider? Anonymkode: df29d...7e4 Det var noe med den svineinfluensavaksinen som ikke var så heldig mener jeg? Har iallfall lest en del som jeg ikke finner igjen nå.. Anonymkode: a5183...c71 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #5 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var noe med den svineinfluensavaksinen som ikke var så heldig mener jeg? Har iallfall lest en del som jeg ikke finner igjen nå.. Anonymkode: a5183...c71 Det var dette. Anonymkode: df29d...7e4 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #6 Skrevet 15. desember 2021 I slike valg må man vurdere risikoen begge veier. Risikoen ved å ta vaksine vs risikoen ved å få korona. Hva har størst risiko? Og så må man huske at kroppen vår spiller oss et puss noen ganger og blåser opp følelsen av fare for enkelte ting, men overser reelle farer i andre settinger. Det er ikke alltid at det vi føler stemmer overens med de objektive faktaene. Skriv ned liste over begge sider, og vurder hva som veier tyngst. Selv hadde jeg helt klart valgt vaksine. Men jeg er helsepersonell og vet mye om hvordan immunsystemet og vaksiner fungerer. Jeg føler meg trygg på vurderingene jeg gjør om informasjonen som gis. Men jeg forstår godt at det ikke er et lett valg å ta. Anonymkode: 5fd47...afc 11
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #7 Skrevet 15. desember 2021 Har du snakket med legen din om det TS? Jeg er selv gravid men rakk heldigvis 2 doser før det skjedde. Jeg har bestemt meg for å ta dose 3 hvis legen mener jeg bør det. Jeg stoler på at legen min vet best, og at han vet 100 ganger mer om medisin enn det jeg gjør. Anonymkode: 5d5a9...0e6 7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #8 Skrevet 15. desember 2021 Takk for svar, jeg tar en telefon til jordmor og hører med henne litt mer, er det noen jeg er trygg på å prate med, som har vært borti mange vaksinerte gravide så er det jo henne. Jeg vet ikke hvorfor jeg tror jenta min kommer til å dø av vaksinen, det er en helt irrasjonell frykt basert på noe noen sa, eller noe jeg leste på internett, jeg skulle ønske det ikke plaget meg så sterkt så jeg bare kunne ta vaksine uten noe kjas og mas, og ferdig med det. Anonymkode: a5183...c71
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #9 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du snakket med legen din om det TS? Jeg er selv gravid men rakk heldigvis 2 doser før det skjedde. Jeg har bestemt meg for å ta dose 3 hvis legen mener jeg bør det. Jeg stoler på at legen min vet best, og at han vet 100 ganger mer om medisin enn det jeg gjør. Anonymkode: 5d5a9...0e6 Jeg håper for ordens skyld at legen din er profesjonell nok til å følge offisielle råd, fremfor å gi ut personlige meninger. Anonymkode: df29d...7e4 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #10 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det var dette. Anonymkode: df29d...7e4 Og en del snakk om dødfødsler, men det var ikke sikkert at det stemte en gang.. Anonymkode: a5183...c71
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #11 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar, jeg tar en telefon til jordmor og hører med henne litt mer, er det noen jeg er trygg på å prate med, som har vært borti mange vaksinerte gravide så er det jo henne. Jeg vet ikke hvorfor jeg tror jenta min kommer til å dø av vaksinen, det er en helt irrasjonell frykt basert på noe noen sa, eller noe jeg leste på internett, jeg skulle ønske det ikke plaget meg så sterkt så jeg bare kunne ta vaksine uten noe kjas og mas, og ferdig med det. Anonymkode: a5183...c71 Mitt beste tips er å kun lese informasjon fra troverdige kilder. Meld deg ut av facebookgrupper for gravide i koronatider, og hold deg unna tråder som dette når du er så påvirkelig. Hormonene er sterke i denne delen av svangerskapet, og du gjør deg selv ingen tjeneste ved å utsette deg selv for propaganda. Anonymkode: df29d...7e4 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #12 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og en del snakk om dødfødsler, men det var ikke sikkert at det stemte en gang.. Anonymkode: a5183...c71 Dødfødsler gjaldt vel heller for ikke-vaksinerte, i Danmark var det visstøkt fra 4 til 11 i året eller noe. Som sagt, om du sliter med kildekritikk, hold deg unna kilder som deles på forum. Anonymkode: df29d...7e4 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #13 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du snakket med legen din om det TS? Jeg er selv gravid men rakk heldigvis 2 doser før det skjedde. Jeg har bestemt meg for å ta dose 3 hvis legen mener jeg bør det. Jeg stoler på at legen min vet best, og at han vet 100 ganger mer om medisin enn det jeg gjør. Anonymkode: 5d5a9...0e6 Legen er stengt på onsdager dessverre, er kun han som jobber der på et lite kontor, og er borte på sykehuset onsdager.. så jeg får ikke snakket med han før i morgen. Men jeg tror nok jeg må ringe dit i morgen. Jeg orker ikke sitte og gjemme meg hjemme med alle overskriftene, advarsler til gravide, dødfødsler osv osv, jeg tror ikke det er bra for babyen min at jeg har det sånn. Jeg trodde jeg kunne isolere meg, men jeg har det ikke bra, føler det er mars 2020 all over again, da alle fikk panikk og trodde de skulle dø 😓 ikke sunt for noen. Anonymkode: a5183...c71
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #14 Skrevet 15. desember 2021 Jeg tok den forrige uke, uke 32. Veldig glad for det☺️ Anonymkode: 139c1...9a4 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #15 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mitt beste tips er å kun lese informasjon fra troverdige kilder. Meld deg ut av facebookgrupper for gravide i koronatider, og hold deg unna tråder som dette når du er så påvirkelig. Hormonene er sterke i denne delen av svangerskapet, og du gjør deg selv ingen tjeneste ved å utsette deg selv for propaganda. Anonymkode: df29d...7e4 Takk men jeg sitter heldigvis ikke på Facebook 😅 er mest her i forumet, eller noe mannen har scrollet kjapt forbi på Twitter.. ikke de mest troverdige kildene nei. Anonymkode: a5183...c71
Hedy Lamarr Skrevet 15. desember 2021 #16 Skrevet 15. desember 2021 https://www.nrk.no/norge/flere-gravide-legges-inn-med-covid-19_-_-alle-er-uvaksinerte-1.15738668 : Rikshospitalet er svært bekymret over at det den siste tiden har vært en økning i antallet gravide som legges inn med alvorlig covid-sykdom. – Ta vaksinen, sier overlege Ingvil Krarup Sørbye. Les også her: https://www.fhi.no/nyheter/2021/gravide-bor-ta-to-doser-koronavaksine/ Og her: https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/mfr/covid-19-ved-svangerskap-og-fodsel-i-norge/ Og her: https://www.tv2.no/a/14399464/ 11
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #17 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dødfødsler gjaldt vel heller for ikke-vaksinerte, i Danmark var det visstøkt fra 4 til 11 i året eller noe. Som sagt, om du sliter med kildekritikk, hold deg unna kilder som deles på forum. Anonymkode: df29d...7e4 Det var svineinfluensaen jeg siktet til.. men det er ikke noe hold i det, de tok feil, etter et kjapt googlesøk. Anonymkode: a5183...c71
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #18 Skrevet 15. desember 2021 Hedy Lamarr skrev (Akkurat nå): https://www.nrk.no/norge/flere-gravide-legges-inn-med-covid-19_-_-alle-er-uvaksinerte-1.15738668 : Rikshospitalet er svært bekymret over at det den siste tiden har vært en økning i antallet gravide som legges inn med alvorlig covid-sykdom. – Ta vaksinen, sier overlege Ingvil Krarup Sørbye. Les også her: https://www.fhi.no/nyheter/2021/gravide-bor-ta-to-doser-koronavaksine/ Og her: https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/mfr/covid-19-ved-svangerskap-og-fodsel-i-norge/ Og her: https://www.tv2.no/a/14399464/ Takk for linker, har lest de alle de siste dagene og det var derfor jeg laget denne tråden. Det er vanskelig å plutselig skulle snu etter å ha takket nei så lenge. jeg er jo ikke noen antivaxxer, det er mer fordi de frarådet det i starten, og vaksinen er så ny.. men nå har jo såpass mange tatt den. Anonymkode: a5183...c71
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #19 Skrevet 15. desember 2021 Jeg har tatt vaksinen. Jeg har forståelse for at du er bekymret og redd, jeg opplevde selv en irrasjonell frykt for vaksinen når jeg skulle ta dose 2. Jeg er vanligvis en logisk person som stoler på helsevesenet og forskere men som gravid føler jeg at jeg ikke helt er meg selv og sliter med å ta logiske beslutninger på samme måte. Vil tro det er hormoner og alt mulig som slo inn. Så til slutt så ignorerte jeg frykten, overbeviste meg selv om at den var irrasjonell, og tok vaksinen. Fikk ingen bivirkninger. Med nyhetene vi ser nå er jeg veldig glad jeg fikk tatt 3. dose for 3-4 uker siden. Fosteret virker til å ha det fint også på svangerskapskontrollene og jeg har ikke hørt om noen gravide som fikk problemer etter vaksinen. Anonymkode: 415b1...38a 2
Hedy Lamarr Skrevet 15. desember 2021 #20 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for linker, har lest de alle de siste dagene og det var derfor jeg laget denne tråden. Det er vanskelig å plutselig skulle snu etter å ha takket nei så lenge. jeg er jo ikke noen antivaxxer, det er mer fordi de frarådet det i starten, og vaksinen er så ny.. men nå har jo såpass mange tatt den. Anonymkode: a5183...c71 Hør på fagfolk, tenker jeg. Og de sier jo at du, som gravid, skal vaksinere deg. Har du link til (oppdatert) info som kan føre til at du evt. velger å ikke vaksinere deg nå? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå