Gå til innhold

Nærkontakt åpen for å vurdere ta vaksine, om jeg kommer med gode nok argumenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en nærkontakt som ikke ønsker vaksine. Men sier nå at hen er villig til å vurdere dette på nytt om jeg kommer med gode nok argumenter. 

Personen er ikke særlig opplest på temaet, og følger ikke så mye med i nyhetene. Hovedgrunnen til personen er at hen ikke ønsker putte ting i kroppen som hen ikke vet hva er. Men personen vet jo ingen ting, da hen ikke er opplyst. 

Argumentene mine må være gode med kilder. Kan noen hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi meg gjerne statistikk!! jeg får aldri personen til å lese lengre tekster selv, men må overtale hen muntlig og via bilder

ts

Skrevet

Det blir etterhvert ganske vanskelig å unngå å bli smittet nå. Og da er det veldig godt å ha noen antistoffer i kroppen som kjenner igjen viruset og skaper en vanlig forkjølelsereaksjon i øvre luftveier. Som du blir frisk av igjen som en vanlig forkjølelse. Snørr og tett nese var et uvanlig symptom tidlig i pandemien, men for fullvaksinerte er dette vanlige symptomer. Så jeg vil si man bør ta vaksinen fordi det får koronaviruset til å oppleves mer likt et vanlig forkjølelsesvirus. 

• Liker 4
Skrevet
Alleah skrev (15 minutter siden):

Har en nærkontakt som ikke ønsker vaksine. Men sier nå at hen er villig til å vurdere dette på nytt om jeg kommer med gode nok argumenter. 

Personen er ikke særlig opplest på temaet, og følger ikke så mye med i nyhetene. Hovedgrunnen til personen er at hen ikke ønsker putte ting i kroppen som hen ikke vet hva er. Men personen vet jo ingen ting, da hen ikke er opplyst. 

Antar denne personen aldri tar medisiner av noe slag, og leser varedeklarasjonen på enhver vare som kjøpes i matbutikken? 

Eller vet denne personen alt om hvor alle ting i alle matvarer han/hun spiser kommer fra? Kjøper kun direkte fra produsent, og bruker kun rene råvarer? 

Av alt det rare vi mennesker putter i oss, så vil jeg tenke at en utprøvd vaksine, kanskje er noe av det minst skumle. 
Hva er f.eks. langtidseffekten av å få i seg så mye søtstoffer, konserveringsmidler, smakstilsetninger, fargestoffer og annet som tilsettes i mye av det som selges i butikkene i disse dager? Vi vet at disse stoffene ikke er farlige hver for seg, men hva vet vi om blandingen? 

Nei, best å flytte på gård og dyrke all mat fra bunnen av selv! 

• Liker 2
Skrevet

Det finnes jo en del på avisene

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KzlQby/akuttsjef-jeg-regner-med-at-uvaksinerte-i-norge-tenker-seg-grundig-om

– Det er for oss helt åpenbart at alle trenger å vaksinere seg for å redusere risiko for smitte og sykehusinnleggelse for covid-sykdom, sier klinikksjef Øyvind Skraastad på Akuttklinikken, Oslo universitetssykehus.

Han sier det er viktig for hver enkelt å redusere risikoen for å bli smittet, og for å unngå å spre smitte til andre.

Hos Oslo universitetssykehus er det uavkortet motivasjon for vaksine, ifølge klinikksjefen. Mer enn 6000 ansatte er per nå vaksinert med tre doser, og flere ansatte vil få tredje vaksinenose fram mot jul.

– Med så tydelige tall ser vi hvor viktig det er å vaksinere seg. Det gjør en stor forskjell. Jeg regner nå med at uvaksinerte i Norge tenker seg grundig om. De vaksinerer seg ikke bare på egne vegne, men også for fellesskapet vårt, sier Skraastad.

Ifølge FHIs ukesrapport fra uke 48 er det omtrent syv ganger høyere risiko for å bli innlagt på sykehus for uvaksinerte enn for vaksinerte. 

• Liker 1
Skrevet

Det blir nok vanskelig med mindre du skal lyge. Omikron er så mild at vaksine er unødvendig

• Liker 4
Skrevet

Alder og underliggende tilstander er jo viktige faktorer når man skal vurdere nødvendighet av å ta vaksinen. Er denne personen ung og frisk, derimot, så er jo vedkommende ikke i særlig risiko for alvorlig sykdomsforløp, om man ser på statistikken. Mange velger å ta vaksinen likevel, for å forhåpentligvis gjøre sykdomsforløpet enda lettere ved eventuell smitte, men man har jo potensielle alvorlige bivirkninger av vaksinen man skal ta høyde for og..

• Liker 4
Skrevet
Kaktusogsol skrev (4 minutter siden):

Det blir nok vanskelig med mindre du skal lyge. Omikron er så mild at vaksine er unødvendig

Si det til de på intensivaveldingen 😁 Både innlagte og ansatte 🙃

• Liker 1
Skrevet
Leitz skrev (4 minutter siden):

Si det til de på intensivaveldingen 😁 Både innlagte og ansatte 🙃

Ingen på intensiven med omikron

• Liker 5
Skrevet
Alleah skrev (36 minutter siden):

At du gidder. Hvis ikke folk ikke gidder å ta ansvar, så er det ikke ditt ansvar. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar!! 

jeg har fått gravd litt mer i begrunnelsene, og det virker som at hen ikke bryr seg eller skjønner hvordan korona kan påvirke hen sitt liv. Hen liker hjemmekontor og har ikke så stor sosial sirkel ellers. Så hen har det fint… (🙄) men jeg tenker noe økonomisk standpunkt kan treffe. Norge bruker jo latterlige mye summer på å hjelpe oss ut og gjennom situasjonen og korona, dette må vell få noen konsekvenser i fremtiden? Mindre pensjon? Må betale mer i skatt?

hen mener også at viruset er fabrikert slik at vaksine bedriftene skal tjene penger, noe hen ikke vil støtte. Hvordan kan jeg motargumentene dette? Eneste jeg har klart å komme med til nå, er at nå står vi her, uansett hvordan det skjedde, så må vi se fremover. 

• Opprett ny...