Gå til innhold

nettleie - ny nettleiemodell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg regner med nettleie er kostnad som går direkte til staten? og strøm som du bruker går til leverandøren du kjøper strømmen fra. 

Nå leser jeg at regjeringen har lagt til grunn en ny nettleiemodell. Hvorfor er det behov for det? Hva vil det styrke? Siden det er kun 2 måneder siden ny regjering var på plass, da regner jeg med det er forrige regjering som har lagt frem ny form for nettleie. 

Anonymkode: c215b...1db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nettleien går til kraftselskapet.

Anonymkode: 2c3c6...e8e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Feil.

Nettleien går til netteieren.

• Liker 2
Skrevet

ok. 

Er det derfor det er behov for ny nettleiemodell?

Skrevet
A-hunter skrev (Akkurat nå):

Feil.

hva er forskjellen på netteieren og kraftselskapet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Netteieren eier nettet for overføring av kraft og kraftselskapet selger kraft/strøm.

Anonymkode: 7788b...545

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kraftproduksjonen produserer strømmen, mens netteieren eier nettet som flytter rundt på strømmen. Det er over 120 netteiere i Norge med Statnett som eier av hovednettet. Netteiere er stort sett private selskaper som er eid av Stat, fylker og kommuner,

Skrevet
A-hunter skrev (7 minutter siden):

Feil.

Som også kan være kraftselskapet.

Skrevet

Det er etterhvert få kraftsprodusenter som ikke har delt nett og kraft i to ulike selskap.

Anonymkode: 7788b...545

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er det behov for det?

Argumentet er å utnytte ledig kapasitet i nettet i stedet for å bygge det ut. Poenget er å gjøre det billigere å bruke strøm når det er mye kapasitet på nettet (om natta) og dyrt å bruke strøm når det er lite kapasitet på nettet (på dagen).

Men i det ligger også veldig mye (feilslått) politikk så egentlig er det bare et resultat av elendig, politisk håndverk.

• Liker 1
Skrevet
A-hunter skrev (3 minutter siden):

Kraftproduksjonen produserer strømmen, mens netteieren eier nettet som flytter rundt på strømmen. Det er over 120 netteiere i Norge med Statnett som eier av hovednettet. Netteiere er stort sett private selskaper som er eid av Stat, fylker og kommuner,

Hvor mange prosentandel får statnett ved å leie ut hovednettet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig, veldig sjelden. Det er stort sett delt i produksjon og nett med unntak for noen knøttsmå aktører.

I all hovedsak pga skatteregimet.

Skrevet
A-hunter skrev (Akkurat nå):

Veldig, veldig sjelden. Det er stort sett delt i produksjon og nett med unntak for noen knøttsmå aktører.

I all hovedsak pga skatteregimet.

Jeg forholder meg til TS i det jeg svarte på.

Skrevet
A-hunter skrev (3 minutter siden):

Argumentet er å utnytte ledig kapasitet i nettet i stedet for å bygge det ut. Poenget er å gjøre det billigere å bruke strøm når det er mye kapasitet på nettet (om natta) og dyrt å bruke strøm når det er lite kapasitet på nettet (på dagen).

Men i det ligger også veldig mye (feilslått) politikk så egentlig er det bare et resultat av elendig, politisk håndverk.

Litt skummelt at de tenker slikt og vil spare inn kontra å utvikle konseptet, forsterke og forøke kapasitet. 

Kan kraftselskaper selv utvikle produktet med leveranse av strøm på egne nett?

Hva kunne være et godt politisk godt håndverk? Er det å bygge ut kapasiteten?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mange prosentandel får statnett ved å leie ut hovednettet?

Nettleier er slik fordelt: Netteier: 31%. Statnett: 18%. Avgifter: 51% (eksempel fra Elvia). I "avgifter" er også en andel til Enova

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forholder meg til TS i det jeg svarte på.

I så fall er ikke svaret:

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

i og med at det ikke gjør det...

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Litt skummelt at de tenker slikt og vil spare inn kontra å utvikle konseptet, forsterke og forøke kapasitet. 

Kan kraftselskaper selv utvikle produktet med leveranse av strøm på egne nett?

Hva kunne være et godt politisk godt håndverk? Er det å bygge ut kapasiteten?

I all hovedsak er det to ting som skaper disse endringene; innføring av vindturbiner (som bare virker innimellom, men krever helt egne og nye nett for å flytte strøm fra der det blåser noen ganger oppå fjell til der strømmen trengs) og elektrifiseringen av samfunnet, særlig sokkelen, som krever vanvittige mengder strøm døgnet rundt.

I praksis er det mer enn nok strøm til alle fra vannkraften over det nettet vi har i dag. Men når produksjonen og forbruket flyttes fjernt fra det eksisterende nettet er det komplett umulig å balansere kapasiteten i nettet. Derfor forsøker man å glatte over helt feilslått politikk ved å tvinge frem omlegging av forbruket.

Det neste som kommer er periodevis utkobling av områder. Dvs at det rulleres en utkobling på 8 timer gjennom døgnet der absolutt ingen i det området får tilgang på strøm. Etter åtte timer kobles man inn før neste område kobles ut i åtte timer. På den måten finnes det U-land med bedre tilgang på energi enn hos oss...

Skrevet

Men hvordan blir strøm fordelt når strømmen leveres til "bristepunktet"? 

Hvorfor skal det være naturlig at det er dyrere på dagtid, og billigere på natt?

Er slike beskrivelser nevnt ovenfor forbruker slik at de vet nøyaktig pris når dem benytter seg av strømkilder i hjemmene?

Skrevet

Hva heter det der overskudd strømmen blir lagret? hvor store "beholdere er det egentlig" 

Skrevet

Når hyttefelt får strømkilder både utendørs og innendørs som vanlige boligfelter hvor primær boligene ligger, er det usunn prioritering av strømnett til kunder? Eller har kommuner råd til det?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...