Gå til innhold

Bursdagshilsninger gjennom "bakgater"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp hatt bursdag.
Har egentlig et anstrengt forhold til bursdagen min ettersom jeg misliker å få oppmerksomhet og spotlysene på meg. 
Men i kjent stil renner det på med bursdagshilsninger på Facebook. Jeg er vel en som setter pris på akkurat det, og særlig fra folk som jeg ellers ikke forventer det ifra. Synes det er koselig :) Og synes det er bra at bursdagshilsenene havner på samme plass, altså på tidslinjen på Facebook. Ligger vel rundt 90-120 bursdagsmeldinger pr. år. Synes det er bra og lite styr med det :) 

I år har mange bursdagshilsninger derimot blitt sendt gjennom chat på Snap, privat melding på Instagram og Facebook, og tilogmed gjennom SMS'er istedenfor på tidslinjen på Facebook. Fikk faktisk en melding gjennom Vipps også, uten at det var sendt penger. 

Hva er greia med å la være å poste på tidslinjen på Facebook slik som før for så å oppsøke slike "bakgater" for bursdagshilsninger? Er det en ny trend? Skal folk skille seg ut eller tror de at de gjør det mer personlig, eller har de som mål at ingen andre enn meg skal se hilsenen/nettaktiviteten? 

Jeg forstår ikke hvorfor dette skjer. Faktisk litt irriterende og plagsomt, for mobilen lyste og pep gjennom hele dagen. Var liksom aktivitet "overalt" på alle plattformer. Jeg havnet også "bare" tilslutt rundt 70 bursdagshilsninger på Facebook, noe som er greit nok det, men likevel litt stusselig med tanke på tidligere år. 

Noen som har noe opplysende om dette? Hvordan sender du bursdagshilsenene dine, og hvorfor? 

Anonymkode: 581a6...852

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gratulerer sjelden folk med dagen via Facebook eller sosiale medier, og det er kun familie og gode venner som får gratulasjoner. Da gjøres det gjerne via sms eller tlf, eller personlig.  Jeg har selv skjult bursdagen min på Facebook, og veggen min er alltid stengt. 

Anonymkode: f1ae8...216

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gratulerer sjelden folk med dagen via Facebook eller sosiale medier, og det er kun familie og gode venner som får gratulasjoner. Da gjøres det gjerne via sms eller tlf, eller personlig.  Jeg har selv skjult bursdagen min på Facebook, og veggen min er alltid stengt. 

Anonymkode: f1ae8...216

Skjønner. Greit nok at mine nærmeste tar en mer personlig tilnærming for hilsninger, men jeg er overrasket over at perifere "venner"/bekjente i år gjorde det samme gjennom teknologiske bakgater. 

Bruker også å ha veggen min stengt, men åpner den opp mot bursdagen for å kunne motta gratulasjoner (som jeg synes er koselig) og for å slippe at folk tar kontakt med meg gjennom bakgatene. 

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som du er mer opptatt av at andre ser at du får mange hilsninger en at du faktisk setter pris på dem. 

• Liker 46
Skrevet

Så det raste inn bursdagshilsner dagen lang, men du er bekymret for at du skal se mindre populær ut enn du er når ikke alle kommer på facebook. Enda godt å se at det fortsatt eksisterer i-landsproblemer i 2021. Nå skal jeg ringe tilbake til tante Gerda og gi henne en overhaling for at hun var så frekk å sende gratulasjon pr POST. Hvem ser det, liksom? Nei, hun får pelle seg inn på facebook så hun blir med i tellingen.

Anonymkode: 87d8c...ccf

Gratulerer med å være stråmann og dra det ut av kontekst. 

Jeg stiller et legitimt spørsmål. Folk som tidligere gratulerte meg på Facebook-veggen, som er en lavterskelmåte å gratulere på, tok i år bruk teknologiske bakgater for å gjøre det samme. Jeg lurer på hvorfor og hva de skal få ut av det, samt påpeker at det var irriterende/slitsomt. 

At du ikke tålte det spørsmålet forstår jeg ingenting av.

• Liker 2
Skrevet
BobbySocks skrev (Akkurat nå):

Høres ut som du er mer opptatt av at andre ser at du får mange hilsninger en at du faktisk setter pris på dem. 

Høres ut som om at dere leser meg på verste måte. 

• Liker 2
Skrevet

Merkelig tankegang. Bursdagshilsen på FB er ok men på Snap er det invaderende? Tror du må lage en oppskriftbok til dine bekjente. Folk må vel få lov å gratulere deg på den måten de synes passer best?

Anonymkode: ba483...bad

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres ut som om at dere leser meg på verste måte. 

Godt mulig, men for meg er det slik du framstår. Du åpner veggen for å få flest mulig hilsninger der og blir snurt for de som kommer andre plasser. Det er litt spesielt.

Men ja. Vi er litt lei av å offentliggjøre gratulasjoner og vil heller gratulere mer personlig. Så da blir det «bakgatene» som du kaller det. Facebook er ute. Sms er faktisk mer in igjen.

• Liker 23
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det raste inn bursdagshilsner dagen lang, men du er bekymret for at du skal se mindre populær ut enn du er når ikke alle kommer på facebook. Enda godt å se at det fortsatt eksisterer i-landsproblemer i 2021. Nå skal jeg ringe tilbake til tante Gerda og gi henne en overhaling for at hun var så frekk å sende gratulasjon pr POST. Hvem ser det, liksom? Nei, hun får pelle seg inn på facebook så hun blir med i tellingen.

Anonymkode: 87d8c...ccf

Akkurat det samme tenkte jeg. Veldig spesielt, virker smålig for meg..

Personlig skriver jeg aldri til noen på Facebook, jeg bruker knapt Facebook lengre. Er der kun for å ha mulighet til å finne folk jeg kjenner rundt i verden, hvis jeg ønsker skrive til dem når jeg reiser i nærheten eller lignende, eller for å få med meg events. 

Jeg kan fint sende en sms eller skrive på Snapchat, Snapchat gir jo også beskjed om bursdager noen ganger, så da får jeg påminnelse og skriver deretter. Forventer ikke svar på bursdagshilsner. 

Anonymkode: 519b6...5f7

• Liker 6
Skrevet

Kan det være at de ikke bruker facebook lenger, og ikke anser sin foretrukne måte som bakgater. Eller at de tror at du, som ikke liker oppmerksomhet, foretrekker litt mer skjulte/personlige gratulasjoner.

Tror iallefall ikke det er gjort i ond hensikt.

Anonymkode: f04eb...51a

• Liker 6
Skrevet

Må si jeg lurer på hvor gammel du er?

Anonymkode: e80d2...dab

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Merkelig tankegang. Bursdagshilsen på FB er ok men på Snap er det invaderende? Tror du må lage en oppskriftbok til dine bekjente. Folk må vel få lov å gratulere deg på den måten de synes passer best?

Anonymkode: ba483...bad

Men HVORFOR synes de at en snap-melding, instagram-melding, SMS og Vipps-melding er bedre enn på tidslinjen på Facebook som "alle" andre gjør? 

Det er det spørsmålet jeg lurer på. 

Jeg snakker om folk jeg stort sett ellers aldri har kontakt med. Ikke tanter og onkler eller foreldre eller søsken. Jeg snakker om perifere bekjente som jeg ellers aldri snakker med. 

• Liker 1
Skrevet

Forresten, det du beskriver som bakgater, er jo ikke nødvendigvis det i det hele tatt. Som sagt er det for min egen del lettere å skrive gratulasjon på Snapchat ettersom jeg der får påminnelse. 

• Liker 11
Skrevet
BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Godt mulig, men for meg er det slik du framstår. Du åpner veggen for å få flest mulig hilsninger der og blir snurt for de som kommer andre plasser. Det er litt spesielt.

Men ja. Vi er litt lei av å offentliggjøre gratulasjoner og vil heller gratulere mer personlig. Så da blir det «bakgatene» som du kaller det. Facebook er ute. Sms er faktisk mer in igjen.

Jeg åpner veggen fordi jeg liker hilsningene. Jeg leser alle, svarer alle og liker alle. Og jeg gjør det for at folk skal ha en lavterskelmulighet for å gratulere meg, uten å ty til direktemeldinger. Jeg foretrekker det selv når jeg skal gratulere andre. 

• Liker 1
Skrevet

Hahahaha!! Hvorfor gidder du i det hele tatt prøve å bortforklare deg 🤣 Du er irritert fordi du vil at folk skal se hvor syykt populær du er, og det går ikke når folk et så vemmelig å sende deg hilsen på en litt mer personlig måte . Så kvalmt

Du får kreve at de gratulerer deg på fb  i stedet da vettu 😝

Hadde du vært min venninne så hadde jeg slutta å gratulere deg. Herlighet, hvem faen bryr seg. Vi har alle bursdag, dette er et problem for KUN deg. 

Anonymkode: 0f4b2...956

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan det være at de ikke bruker facebook lenger, og ikke anser sin foretrukne måte som bakgater. Eller at de tror at du, som ikke liker oppmerksomhet, foretrekker litt mer skjulte/personlige gratulasjoner.

Tror iallefall ikke det er gjort i ond hensikt.

Anonymkode: f04eb...51a

Alle jeg kjenner gjennom andre plattformer har Facebook. 

Nei selvfølgelig er det ikke onde hensikter, jeg bare lurer på hvorfor dette skjer i år. Hva har endret seg? 

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg åpner veggen fordi jeg liker hilsningene. Jeg leser alle, svarer alle og liker alle. Og jeg gjør det for at folk skal ha en lavterskelmulighet for å gratulere meg, uten å ty til direktemeldinger. Jeg foretrekker det selv når jeg skal gratulere andre. 

Men det at DU foretrekker det og ser på det som det mest praktiske, betyr ikke at det er tilfellet for alle. Og måten du teller hilsningene og klager på antallet kontra tidligere år, viser jo tydelig at du synes det er sårt å ikke få flere på selve tidslinjen? 

• Liker 10
Skrevet

Hahahaha!! Hvorfor gidder du i det hele tatt prøve å bortforklare deg 🤣 Du er irritert fordi du vil at folk skal se hvor syykt populær du er, og det går ikke når folk et så vemmelig å sende deg hilsen på en litt mer personlig måte . Så kvalmt

Du får kreve at de gratulerer deg på fb  i stedet da vettu 😝

Hadde du vært min venninne så hadde jeg slutta å gratulere deg. Herlighet, hvem faen bryr seg. Vi har alle bursdag, dette er et problem for KUN deg. 

Anonymkode: 0f4b2...956

Nei, du tar feil! Men det er det DU og andre tror! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

DU mener Facebook er lavterskel, andre mener det er helt ute.

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...