AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #1 Skrevet 15. desember 2021 Hei, fikk en D på min første eksamen i master. Jeg er hardhudet av meg så det går ikke skikkelig inn på meg, likevel er jeg jo litt skuffet. Spesielt når jeg er den første i familien og i vennekretsen som har begitt seg ut på master. Føler alt er ukjent og litt utfordrende liksom. I tillegg tror alle rundt at jeg har kontroll på det meste. Ikke slik at psykolog er nødvendig, men jeg føler ikke jeg mestrer det egentlig. Ny i byen og så har det vært mye selvstudie. Jeg trenger litt trøst faktisk.. Tenker å lære av erfaringene mine og gjøre det bedre til neste gang. Å ta opp emnet til neste år skal også vurderes. Hvordan var dine masterår? Er 22 hvis det har noe å si. Anonymkode: 08290...b76
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #2 Skrevet 15. desember 2021 Foreslår at du ber om begrunnelse. Da får du litt innsikt i hva som ligger til grunn for vurderingen og karakteren, og ser hva du bør fokusere på før neste eksamen. En D betegner en nokså god besvarelse, "en akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet". Du sier ikke noe om hvilket fagfelt du tar master innenfor, men på dette nivået handlet det ofte ikke bare om å kunne pensum godt, men om å kunne bruke kunnskapen selvstendig og analytisk. Anonymkode: 91bb5...fac 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #3 Skrevet 15. desember 2021 Om du ikke skjønner hvorfor du fikk D må du be om begrunnelse. Som en trøstende anekdote - jeg fikk også D på et av mine første masteremner (alle de andre var stort sett bestått/ikke bestått). Fikk A på masteroppgaven og jobber som forsker nå. Alt håp er ikke ute, selv om du snubler på én eksamen Anonymkode: a8fcc...df5 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #4 Skrevet 15. desember 2021 Master i hva? Anonymkode: 46174...b22
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #5 Skrevet 15. desember 2021 Ikke noe stress. En enkeltkarakter sier ikke noe om evnene dine. Studier er en læringskurve. Gratulerer med bestått eksamen, og god jul! Hilsen en som underviser på master Anonymkode: 4a5a2...d90 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #6 Skrevet 15. desember 2021 PS: Det er veldig vanlig å tro at alle andre har kontroll på livet og at man er den eneste som strever, men realiteten er at de fleste har sitt å stri med. Anonymkode: 4a5a2...d90 1
Bam Skrevet 15. desember 2021 #7 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei, fikk en D på min første eksamen i master. Jeg er hardhudet av meg så det går ikke skikkelig inn på meg, likevel er jeg jo litt skuffet. Spesielt når jeg er den første i familien og i vennekretsen som har begitt seg ut på master. Føler alt er ukjent og litt utfordrende liksom. I tillegg tror alle rundt at jeg har kontroll på det meste. Ikke slik at psykolog er nødvendig, men jeg føler ikke jeg mestrer det egentlig. Ny i byen og så har det vært mye selvstudie. Jeg trenger litt trøst faktisk.. Tenker å lære av erfaringene mine og gjøre det bedre til neste gang. Å ta opp emnet til neste år skal også vurderes. Hvordan var dine masterår? Er 22 hvis det har noe å si. Anonymkode: 08290...b76 Mener du her din aller første eksamen på et femårig masterløp, eller første eksamen etter bachelor på toårig masterløp? Jeg strøk på min første eksamen. Har likevel fast jobb i dag. Det ordner seg om du gjør en innsats. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #8 Skrevet 15. desember 2021 Masterfag krever enda større evne til å bruke faglig teorier selvstendig, kritisk tenkning og refleksjon enn tidligere. Det betyr at en D gjerne tilsvarer C på bachelor nivå. Det krever også enda mer studieteknikk, og mange artikler hvor man må forstå essens/bakgrunn kontra ren repetisjon. Du er også 22 år. Hjernen ( særlig dette med å trekke slutninger og forståelse av sammenhenger) modnes helt til man er 30,og det kan derfor kognitivt/mentalt sett være vanskeligere desto yngre man er. selv var jeg 23 når jeg startet på master og jeg opplevde stor forskjell på de som var eldre og hadde mer erfaring/økt kognitiv modning. Anonymkode: 7b834...7c7 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #9 Skrevet 15. desember 2021 Jeg er over tretti. Nettopp ferdig med en mastergrad. Jeg har ikke hatt mål om A’er eller B’er, men har fått noen allikevel. Har også E, D og C på vitnemålet. Skulle ønske jeg bare fikk B og A, men i det store og hele; Masteren er i boks, jeg har lært mye gjennom studiet og fått mye innput, mer kunnskap og kompetanse innenfor mitt fagområdet. Jeg har fått alle jobber jeg har søkt på uten kun å ha A og B på vitnemålet. Det er ikke krise. Jeg var innlagt på psykiatrisk en stund mens jeg skrev på masteren, så hadde ikke kontroll på livet. Jeg overlevde og fikk masteren i havn. Livet var vel mer verdt å redde enn å få toppkarakter på masteren 😉 Masse lykke til, dette ordner seg! Du er god som tar en master! Anonymkode: 7aeca...468 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #10 Skrevet 15. desember 2021 Når du får D bør du be om begrunnelse. Som noen andre skrev over, kjennetegnes den av et akseptabelt faglig innhold, men med noen vesentlige mangler. Disse manglene kan også være formalia, språk og lignende. En D-oppgave kan altså kunnskapsmessig være på et høyre nivå, så det er viktig å få avdekket hva disse manglene er. Den viktigste karakteren du får på studiet er på masteroppgaven. Jeg ble ikke spurt om karakterer før jeg begynte å jobbe i akademia, nå er masteroppgavekarakteren den eneste jeg blir spurt om. Jeg forstår at det er tøft å få en karakter i det nedre sjiktet (det var tøft for meg også!) men du har bestått med god margin og har mange andre fag som venter - med vurderinger som kan jevne ut snittet ditt. Det er derfor ikke sikkert at du trenger å tenke på å ta den opp igjen seinere heller. Som noen andre sier, er du tøff som tar en mastergrad! Jeg heier på deg! Anonymkode: 13175...657
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå