PetterKanin Skrevet 15. desember 2021 #161 Del Skrevet 15. desember 2021 Tuba skrev (1 minutt siden): Jo nå er det du som mener noe. Nei. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuba Skrevet 15. desember 2021 #162 Del Skrevet 15. desember 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Det er helt greit å opplyse. Det må imidlertid da samtidig følge med aksept og respekt for den som ikke endrer ståsted på bakgrunn av disse opplysningene. Og så bør opplysningene selvsagt være sannferdige. Det å ikke respektere sine pasienter eller det å synes det er vanskelig å behandle dem skikkelig er imidlertid ingen opplysning. Det er inkompetanse. Absolutt. Men da må uvaksinerte også akseptere at valget deres får konsekvenser. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 15. desember 2021 #163 Del Skrevet 15. desember 2021 Tuba skrev (Akkurat nå): Absolutt. Men da må uvaksinerte også akseptere at valget deres får konsekvenser. Og det gjør de jo. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 15. desember 2021 #164 Del Skrevet 15. desember 2021 PetterKanin skrev (15 minutter siden): Verden fungerer ikke slik at du har rett når du skriver noe feil. Så nei, du har ikke rett. Koronapasset har blitt beskrevet som pressmiddel for å få flere til å vaksinere seg. Man får gjøre seg opp en mening om det er riktig eller galt å bruke slike pressmiddel, men å benekte det at det var tenkt brukt som pressmiddel er og blir fornektelse av fakta. Du argumenterer jo ikke for hvorfor dette er fakta? Det at noen (hvem da?) har beskrevet Corona pass som et pressmiddel, betyr jo ikke at det er et pressmiddel. Om jeg beskriver meg selv som verden vakreste prinsesse så trenger det ikke og være fakta, det kan være løgn, misforståelse eller bare feil. Som jeg skrev tidligere så er uvaksinerte med corona mer smittsomme end vaksinerte. De er derfor potensielt mer smittsomme end de med vaksine. Alle har lov til og ta risiko fylte valg, men det er ingen selvfølge at du får påføre den risikoen på andre. For eksempel har alle lov og røyke, men du har ikke lov til og røyke alle steder. Du kan påføre risikoen med røyking på deg selv men ikke risikoen fra passiv røyking på andre restaurant gjester. Man har også høyere risiko for og bli alvorlig syk uten vaksine akkurat som man har høyere risiko for å bli alvorlig skadet i bilulykke om man ikke bruker sikkerhetsbelte. Det er ulovlig og kjøre bil uten sikkerhetsbelte, man kan bruke samme logikk til og begrundet at det skal bli ulovlig og oppsøke risiko for smitte uten vaksine. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 15. desember 2021 #165 Del Skrevet 15. desember 2021 5 minutter siden, Sirisiri10 said: Jeg spurte hvor mange, ikke hvem du kjenner. Jeg kjenner flere enn det som har hatt covid uvaksinerte, men jeg er den eneste med long covid - tap av lukte og smakssans. Men det er en grunn til at man må ha mange med I en undersøkelse for at den skal være valid. Beskytter vaksinen mot long covid? Ser ut som ~halvparten av unge som blir smittet av korona får long covid: https://www.uib.no/med/143795/over-halvparten-av-unge-med-covid-19-har-langvarige-symptomer 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 15. desember 2021 #166 Del Skrevet 15. desember 2021 (endret) Pippi Lotta skrev (2 minutter siden): Du argumenterer jo ikke for hvorfor dette er fakta? Det at noen (hvem da?) har beskrevet Corona pass som et pressmiddel, betyr jo ikke at det er et pressmiddel. Om jeg beskriver meg selv som verden vakreste prinsesse så trenger det ikke og være fakta, det kan være løgn, misforståelse eller bare feil. Som jeg skrev tidligere så er uvaksinerte med corona mer smittsomme end vaksinerte. De er derfor potensielt mer smittsomme end de med vaksine. Alle har lov til og ta risiko fylte valg, men det er ingen selvfølge at du får påføre den risikoen på andre. For eksempel har alle lov og røyke, men du har ikke lov til og røyke alle steder. Du kan påføre risikoen med røyking på deg selv men ikke risikoen fra passiv røyking på andre restaurant gjester. Man har også høyere risiko for og bli alvorlig syk uten vaksine akkurat som man har høyere risiko for å bli alvorlig skadet i bilulykke om man ikke bruker sikkerhetsbelte. Det er ulovlig og kjøre bil uten sikkerhetsbelte, man kan bruke samme logikk til og begrundet at det skal bli ulovlig og oppsøke risiko for smitte uten vaksine. Det er ikke beskrevet som et pressmiddel, det er uttalt at det er tenkt brukt som pressmiddel. Endret 15. desember 2021 av PetterKanin 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 15. desember 2021 #167 Del Skrevet 15. desember 2021 1 minutt siden, PetterKanin said: Det er ikke beskrevet som et pressmiddel, det er uttalt at det er tenkt brukt som pressmiddel. Hvor er denne uttalelsen? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 15. desember 2021 #168 Del Skrevet 15. desember 2021 PetterKanin skrev (14 minutter siden): At en viss andel ikke ønsket å ta en nyutviklet vaksine var vel åpenbart for de aller fleste ... Den er ikke nyutviklet lengre. Dere nektere sender omkostningene til barn og unge, det er de som får livene sine satt på vent. Forakt er ikke dekkende for det jeg føler for folk som nekter å ta vaksine. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 15. desember 2021 #169 Del Skrevet 15. desember 2021 PetterKanin skrev (5 minutter siden): Det å ikke respektere sine pasienter eller det å synes det er vanskelig å behandle dem skikkelig er imidlertid ingen opplysning. Det er inkompetanse. Det er ikke inkompetanse før de faktisk ikke greier og behandle pasientene skikkelig. Helsepersonell er jo mennesker de også, mange av de er mennesker som har stått i utrolig vanskelige arbeids situasjoner de siste åra. Da må det selvfølgelig være vanskelig og få inn pasienter som har tatt beviste valg som gjør helse personellet sin hverdag enda tyngre. Skulle de ikke følle på den situasjonen måtte de vært maskiner omtrent, men selvfølgelig de skal jo gjøre jobben sinn selv om den er vanskelig (men det gjør de jo også). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 15. desember 2021 #170 Del Skrevet 15. desember 2021 Pippi Lotta skrev (Akkurat nå): Det er ikke inkompetanse før de faktisk ikke greier og behandle pasientene skikkelig. Helsepersonell er jo mennesker de også, mange av de er mennesker som har stått i utrolig vanskelige arbeids situasjoner de siste åra. Da må det selvfølgelig være vanskelig og få inn pasienter som har tatt beviste valg som gjør helse personellet sin hverdag enda tyngre. Skulle de ikke følle på den situasjonen måtte de vært maskiner omtrent, men selvfølgelig de skal jo gjøre jobben sinn selv om den er vanskelig (men det gjør de jo også). Det å la egne oppfatninger styre hvorvidt du respekterer en pasient gor deres valg er selvsagt inkompetanse, selv om de gir rett behandling. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 15. desember 2021 #171 Del Skrevet 15. desember 2021 (endret) Katten.2.0 skrev (8 minutter siden): Ser ut som ~halvparten av unge som blir smittet av korona får long covid: https://www.uib.no/med/143795/over-halvparten-av-unge-med-covid-19-har-langvarige-symptomer Fortsatt - unge, friske og normalvektige nordmenn. Over halvparten av unge mennesker er overvektige. Ikke står det noe om vaksinestatus heller på det lille utvalget. Endret 15. desember 2021 av Sirisiri10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuba Skrevet 15. desember 2021 #172 Del Skrevet 15. desember 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Koronapasset er ikke for å forhindre at uvaksinerte blit smittet, det er for å forhindre smiytespredning i det hele tatt (og som pressmiddel). Det fungerer selvsagt dårlig all den tid vaksinerte med covid er like smittsomme, men dette er nå en gang argumentene som er brukt for koronapassene. Det ville selvsagt vært langt er fornuftig at argumentet var å forhindre at uvaksinerte blir smittet, men slik er det nå en gang ikke. Ok da foreslår jeg at du dokumenterer at myndighetene vil bruke coronapass som pressmiddel 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 15. desember 2021 #173 Del Skrevet 15. desember 2021 Tuba skrev (2 minutter siden): Jeg tror kanskje det er du som må tenke litt nøyere etter. Er hensikten med koronapass å plage uvaksinerte eller begrense smitten blant uvaksinerte tro? Hensikten til koronapass er ikke å begrense smitten blant uvaksinerte, nei. Det har aldri vært argumentet for å innføre koronapass i Norge. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 15. desember 2021 #174 Del Skrevet 15. desember 2021 Pippi Lotta skrev (7 minutter siden): Du argumenterer jo ikke for hvorfor dette er fakta? Det at noen (hvem da?) har beskrevet Corona pass som et pressmiddel, betyr jo ikke at det er et pressmiddel. Om jeg beskriver meg selv som verden vakreste prinsesse så trenger det ikke og være fakta, det kan være løgn, misforståelse eller bare feil. Som jeg skrev tidligere så er uvaksinerte med corona mer smittsomme end vaksinerte. De er derfor potensielt mer smittsomme end de med vaksine. Alle har lov til og ta risiko fylte valg, men det er ingen selvfølge at du får påføre den risikoen på andre. For eksempel har alle lov og røyke, men du har ikke lov til og røyke alle steder. Du kan påføre risikoen med røyking på deg selv men ikke risikoen fra passiv røyking på andre restaurant gjester. Man har også høyere risiko for og bli alvorlig syk uten vaksine akkurat som man har høyere risiko for å bli alvorlig skadet i bilulykke om man ikke bruker sikkerhetsbelte. Det er ulovlig og kjøre bil uten sikkerhetsbelte, man kan bruke samme logikk til og begrundet at det skal bli ulovlig og oppsøke risiko for smitte uten vaksine. Det blir nok det neste: Nei til bilbeltetvang, lov til å røyke hvor man selv vil etc etc.. "For ingen skal berøve friheten og mitt selvstendige valg ! ". 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuba Skrevet 15. desember 2021 #175 Del Skrevet 15. desember 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Hensikten til koronapass er ikke å begrense smitten blant uvaksinerte, nei. Det har aldri vært argumentet for å innføre koronapass i Norge. Jo fordi hovedhensikten er å gå ned antall alvorlig syke og der meste effektive er å få ned smitten blant uvaksinerte 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 15. desember 2021 #176 Del Skrevet 15. desember 2021 (endret) Tuba skrev (3 minutter siden): Jo fordi hovedhensikten er å gå ned antall alvorlig syke og der meste effektive er å få ned smitten blant uvaksinerte Nei. Argumentet er å forhindre smitte og at vaksinerte smitter mindre enn uvaksinerte. Selvsagt et mislykket argument siden smittede vaksinerte smitter like hyppig. Endret 15. desember 2021 av PetterKanin 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 15. desember 2021 #177 Del Skrevet 15. desember 2021 4 minutter siden, Sirisiri10 said: Fortsatt - unge, friske og normalvektige nordmenn. Over halvparten av unge mennesker er overvektige. Ikke står det noe om vaksinestatus heller på det lille utvalget. Du argumenterer for at de fleste unge vil takle en koronainfeksjon bedre enn en forkjølelse. Over halvparten av de mellom 16-30 får long covid. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 15. desember 2021 #178 Del Skrevet 15. desember 2021 Med unntak av folk som ikke kan noe for det at de ikke kan vaksineres, så synes jeg det er helt forferdelig at folk ikke vaksinerer seg. Man tar vanskelige valg fordi vi må, skal vi komme oss igjennom pandemien. Jeg liker ikke munnbind, f eks, men bruker det likevel. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 15. desember 2021 #179 Del Skrevet 15. desember 2021 Mari Y skrev (Akkurat nå): Med unntak av folk som ikke kan noe for det at de ikke kan vaksineres, så synes jeg det er helt forferdelig at folk ikke vaksinerer seg. Man tar vanskelige valg fordi vi må, skal vi komme oss igjennom pandemien. Jeg liker ikke munnbind, f eks, men bruker det likevel. Å bruke munnbind har omtrent like stort skadepotensiale som å bruke sokker. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 15. desember 2021 #180 Del Skrevet 15. desember 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Å bruke munnbind har omtrent like stort skadepotensiale som å bruke sokker. Det samme med vaksiner. Man vaksinerer fordi det skal beskytte mot sykdom. Munnbind brukes for og å redusere smitte 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg