Tussa84 Skrevet 15. desember 2021 #101 Del Skrevet 15. desember 2021 Tuba skrev (1 time siden): Du mener ikke virkelig at vi skal slutte å vaksinere folk og heller bare behandle alle de som kommer til å bli alvorlig syke? Det er uansett ikke de samme ressursene det er snakk om. Her må vi både vaksinere og bygge opp intensivkapasiteten. Hvis vi vaksinerte de sårbare og de som ønsket det hadde jeg forstått det. Nå vil dere vaksinere alle de med mikroskopisk risiko for alvorlig forløp og død, med risiko for alvorlige bivirkninger, uten at de hverken får immunitet for viruset eller smitten stoppes. Her tenker jeg at folk bestemmer selv, så kan kanskje myndighetene begynne å gjøre jobben sin, istedet for å trakkassere og shame innbyggerne sine. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 15. desember 2021 #102 Del Skrevet 15. desember 2021 Sirisiri10 skrev (36 minutter siden): De som ikke tar vare på helsa si, både vaksinerte og uvaksinerte, er med å fylle opp intensiv plassene da de har langt større risiko for innleggelse pga covid, i tillegg til andre resurser i helsevesenet. Hvorfor skal friske unge mennesker utenfor risikogruppen måtte ta en vaksine mot noe som er mildere for dem enn influensa? Hvorfor skal denne gruppen henges ut fordi det potensielt kan være farlig for mennesker som tar dårlige valg og ikke tar vare på helsa, eller ikke får nødvendig helsehjelp til å gjøre det? De som tåler viruset godt vil bidra til langt bedre immunitet i samfunnet ved gjennomgått covid. Selv om risikoen er lav for unge, blir allikevel endel alvorlig syke og noen dør. Mange unge lever også med long covid, og plaget i veldig stor grad, noe sliter mer en et år etter de ble smittet, og ingen kan si noe om når de blir bedre, eller om de vil bli helt friske igjen Dr Ed Patrick wrote in an opinion piece: ‘I looked around and realised that almost all of my patients were suffering from Covid-19 – and nearly every one of them was unvaccinated.’ He added: ‘I meet a lot of healthy people who think they’re bulletproof and can’t get taken down by this virus. Many are young – in their 20s, 30s and 40s – yet they’re struggling to breathe, even with lots of oxygen.’ Dr Ed added: ‘Seeing an unvaccinated patient is incredibly frustrating and sad. Frustrating because the vaccine probably would have prevented this, sad because I know what’s likely to be next for them. ‘I’m guessing that most of my patients would do anything to turn back time and have the vaccine.’ https://metro.co.uk/2021/11/24/almost-all-covid-patients-in-intensive-care-are-unvaccinated-doctors-claim-15658481/ Many doctors on the front lines say unvaccinated patients in their 20s and 30s are becoming more severely ill, and more quickly. https://www.nytimes.com/2021/08/03/health/covid-young-adults-sicker.html We're now seeing people in their 30s, 40s and 50s — young people who are really sick," says Dr. Vishnu Chundi, an infectious disease physician and chair of the Chicago Medical Society's COVID-19 task force. "Most of them make it, but some do not. ... I just lost a 32-year-old with two children, so it's heartbreaking." https://www.npr.org/sections/health-shots/2021/05/01/992148299/covid-doesnt-discriminate-by-age-serious-cases-on-the-rise-in-younger-adults ICU and ER physician Dr. Adam Thomas wears a Star Wars cap that covers his forehead and a surgical mask that comes up below his eyes, which look weary. “Thirty-, 40- and 50-year-olds shouldn’t be dying at this level,” said Thomas. “We deal with death every day in the ICU but not at this level.” Thomas, who is 36, said he’s treating fathers his age with young children — putting them on a ventilator “knowing it’s unlikely they’re going to see their kids again.” https://vancouversun.com/news/local-news/thirty-40-and-50-year-olds-shouldnt-be-dying-at-this-level-a-day-in-a-victoria-icu 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuba Skrevet 15. desember 2021 #103 Del Skrevet 15. desember 2021 Tussa84 skrev (11 minutter siden): Hvis vi vaksinerte de sårbare og de som ønsket det hadde jeg forstått det. Nå vil dere vaksinere alle de med mikroskopisk risiko for alvorlig forløp og død, med risiko for alvorlige bivirkninger, uten at de hverken får immunitet for viruset eller smitten stoppes. Her tenker jeg at folk bestemmer selv, så kan kanskje myndighetene begynne å gjøre jobben sin, istedet for å trakkassere og shame innbyggerne sine. Vel, de fleste innbyggerne i Norge ønsker at vi fortest mulig kan gå tilbake til et normalt liv. Det krever at den voksne delen av befolkningen vaksinerer seg. Selv om sjangsen er liten for innleggelse og død for yngre mennesker vil det likevel bli mange totalt sett hvis folk ikke vaksinerer seg. Myndighetene trakaserer slett ikke innbyggerene, de gjør det de kan for å beskytte oss. Det vil i dag si å sørge for så høy vaksinedektning som mulig samt sikre opptrapping av intensivkapasiteten, At du føler deg trakasert og shamet er vel et tegn på at du føler litt på at du er uvaksinert i en tid der vi trenger at alle vaksinerer seg, 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eilis Skrevet 15. desember 2021 #104 Del Skrevet 15. desember 2021 Trudelutt1 skrev (2 timer siden): Du har rett. Det har blitt skrevet mange ganger. Men ingen av disse gjør skade på andre (passiv røyking har jo ført til at røykere blir henvist egne områder) ved at de fyller opp intensivplassene og hindrer annen behandling (=skade på andre). En som drikker seg full er det forsåvidt ikke noe i veien med i den grad det går ut over henselv, men om denne personen setter seg i bil og kjører ned noen andre blir det klekkelig bot fordi andre påvirkes av det dumme..jeg mener personlige valget. Ser du/dere forskjellen her? For ikke å snakke om at fedme og røyking ikke kan kureres med et par stikk i armen. Korona kan heller ikke kureres med et par stikk sist jeg sjekket. Tråden handler om overbelastning på sykehuset grunnet uvaksinerte. Hovedargumentene i dag går på det, ikke at uvaksinerte smitter andre. De vaksinerte smitter også andre, mulig dette har endret seg men vaksinerte smitter kanskje mer da mange er mer uforsiktig. Utdrag fra aftenposten: "Det er de vaksinerte voksne som i all hovedsak har stått for videre smittespredning. Vi har så langt ikke sett eksempler på smittespredning fra uvaksinerte i Bodø. Koronasertifikat vil ikke hindre at de fullvaksinerte voksne, som alle har et sertifikat, sprer smitte videre" Men som sagt.. tråden handler om belastningen på vårt helsevesen. Helsevesenet har alltid vært overbelastet, hvorfor er det ikke heller fokus på å gjøre arbeidshverdagen til sykehusansatte bedre? Styrke opp helsevesenet slik at de tåler noen ekstra pasienter. Korona er mest sannsynlig kommet for å bli, kanskje vi skulle brukt pengene på sykehuset i stedet for å stenge ned. Fokuset i dag er jo helt opp ned bakvendtland 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tamsi Skrevet 15. desember 2021 #105 Del Skrevet 15. desember 2021 zemer skrev (2 timer siden): Helsepersonelloven paragraf 4!! Hva er det med den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lomvi Skrevet 15. desember 2021 #106 Del Skrevet 15. desember 2021 Ryddet for brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 15. desember 2021 #107 Del Skrevet 15. desember 2021 Tamsi skrev (11 minutter siden): Hva er det med den? Jeg svarte @PetterKaninpå det med at helsepersonell skal ha respekt for pasienter. Det står i denne loven. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 15. desember 2021 #108 Del Skrevet 15. desember 2021 Eilis skrev (18 minutter siden): Korona kan heller ikke kureres med et par stikk sist jeg sjekket. Tråden handler om overbelastning på sykehuset grunnet uvaksinerte. Hovedargumentene i dag går på det, ikke at uvaksinerte smitter andre. De vaksinerte smitter også andre, mulig dette har endret seg men vaksinerte smitter kanskje mer da mange er mer uforsiktig. Utdrag fra aftenposten: "Det er de vaksinerte voksne som i all hovedsak har stått for videre smittespredning. Vi har så langt ikke sett eksempler på smittespredning fra uvaksinerte i Bodø. Koronasertifikat vil ikke hindre at de fullvaksinerte voksne, som alle har et sertifikat, sprer smitte videre" Men som sagt.. tråden handler om belastningen på vårt helsevesen. Helsevesenet har alltid vært overbelastet, hvorfor er det ikke heller fokus på å gjøre arbeidshverdagen til sykehusansatte bedre? Styrke opp helsevesenet slik at de tåler noen ekstra pasienter. Korona er mest sannsynlig kommet for å bli, kanskje vi skulle brukt pengene på sykehuset i stedet for å stenge ned. Fokuset i dag er jo helt opp ned bakvendtland Man kan fint tenke to tanker i hodet på samme tid. Selvsagt bør man også gjøre noe med helsevesenet over tid, men det får man uansett ikke gjort noe med akkurat nå over natt. Uansett bør så mange som mulig ta vaksiner, for det er fakta at uvaksinerte tar opp uforholdsmessig mange intensivplasser. Likte for øvrig denne kronikken i VG: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Bjvlm0/vi-blir-holdt-som-gisler-av-en-minoritet Og særlig dette utsagnet (Sitat fra artikkelen over) "Men dette er å misforstå det prinsipielle utgangspunktet ganske dramatisk. Utgangspunktet for det som kalles den liberale rettsstaten, som Graver holder så høyt, er at begrensninger er både legitime og nødvendige når den enkeltes frihetsutøvelse går ut over andres frihetsutøvelse." 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villvin Skrevet 15. desember 2021 #109 Del Skrevet 15. desember 2021 (endret) Men hvis jeg som uvaksinert kom ut for en ulykke og måtte ha intensivbehandling, testet negativt på korona men likevel pga skadene måtte ha intensivbehandling og ble liggende lenge, ville jeg jo da uansett vært «en uvaksinert som opptok en viktig sykehusplass» smittetallene forteller oss at ikke alle havner på sykehus liksom. Endret 15. desember 2021 av Villvin 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tamsi Skrevet 15. desember 2021 #110 Del Skrevet 15. desember 2021 zemer skrev (1 minutt siden): Jeg svarte @PetterKaninpå det med at helsepersonell skal ha respekt for pasienter. Det står i denne loven. Jøss, hvor da? For når jeg søker på ordet "respekt" inne i helsepersonelloven får jeg opp... 0 treff. Og her er paragraf 4. § 4.Forsvarlighet Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig. Helsepersonell skal innrette seg etter sine faglige kvalifikasjoner, og skal innhente bistand eller henvise pasienter videre der dette er nødvendig og mulig. Dersom pasientens behov tilsier det, skal yrkesutøvelsen skje ved samarbeid og samhandling med annet kvalifisert personell. Helsepersonell har plikt til å delta i arbeid med individuell plan når en pasient eller bruker har rett til slik plan etter pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5. Ved samarbeid med annet helsepersonell, skal legen og tannlegen ta beslutninger i henholdsvis medisinske og odontologiske spørsmål som gjelder undersøkelse og behandling av den enkelte pasient. Departementet kan i forskrift bestemme at visse typer helsehjelp bare kan gis av personell med særskilte kvalifikasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 15. desember 2021 #111 Del Skrevet 15. desember 2021 Tussa84 skrev (5 timer siden): De stengte ned på grunn av Omicron spredningen. De fullvaksinerte brakte Omicron til Norge og satte deretter igang en smitteorgie uten sidestykke i Covid-pandemiens historie. Det er masse folk innlagt nå, ikke alle har covid, nedstengningene har snart ødelagt immunsystemet til befolkningen. Det aller største problemet er de som nekter å ta vaksine og samtidig fnyser av koronamitte, og demed er med på både smitteorgien og risikerer å havne på intensiven selv og ta opp plassen til noen andre. Sportydame skrev (5 timer siden): Jeg er fullvaksinert, over 50 år, slank, røyker ikke, trener jevnlig, spiser sunt. Jeg krever herved at alle med BMI over 25 fra nå av ikke skal få hjelp om de påfører seg selv kreft, diabetes, blodpropp, hjerteinfarkt, etc, på sykehus. For dette er jo selvpåført og opptar unødvendig sykehuskapasitet..... Litt av et samfunn vi har fått..... Den dagen en BMI over 25 automatisk gir helseskader som ender med innleggelse på intensiven og overvekt viser seg å smitte via et virus, så greit. Inntil da er sammenligningen helt på bærtur. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 15. desember 2021 #112 Del Skrevet 15. desember 2021 Ardwinna skrev (1 minutt siden): Det aller største problemet er de som nekter å ta vaksine og samtidig fnyser av koronamitte, og demed er med på både smitteorgien og risikerer å havne på intensiven selv og ta opp plassen til noen andre. Den dagen en BMI over 25 automatisk gir helseskader som ender med innleggelse på intensiven og overvekt viser seg å smitte via et virus, så greit. Inntil da er sammenligningen helt på bærtur. Skal man forstå det slik at du mener at å være uvaksinert "automatisk gir helseskader som ender med innleggelse på intensiven" ?? Da må jeg nesten spørre hvor du får slike ideer fra. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussa84 Skrevet 15. desember 2021 #113 Del Skrevet 15. desember 2021 Ardwinna skrev (3 minutter siden): Det aller største problemet er de som nekter å ta vaksine og samtidig fnyser av koronamitte, og demed er med på både smitteorgien og risikerer å havne på intensiven selv og ta opp plassen til noen andre. Det er helt vilt hvordan myndighetene har 300 intensivplasser til rådighet under en pandemi. Så driver de og mediene heksejakt på uvaksinerte. Jeg har aldri sett maken til ufyselig mediekampanje. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clyde Skrevet 15. desember 2021 #114 Del Skrevet 15. desember 2021 Sportydame skrev (5 timer siden): Jeg er fullvaksinert, over 50 år, slank, røyker ikke, trener jevnlig, spiser sunt. Jeg krever herved at alle med BMI over 25 fra nå av ikke skal få hjelp om de påfører seg selv kreft, diabetes, blodpropp, hjerteinfarkt, etc, på sykehus. For dette er jo selvpåført og opptar unødvendig sykehuskapasitet..... Litt av et samfunn vi har fått..... Enig med deg. Hovedinnlegget (pluss andre innlegg her) er noe av det mest idiotiske jeg har lest på lenge, for det er ikke de uvaksinerte sin feil at helsevesenet angivelig kneler (helsepersonell jeg kjenner mener forresten at dette er kraftig overdrevet i mediene, men men..). Immunitetsgjeld, og dumme politikere har mye skyld i at helsevesenet er som det er. Jeg er selv VAKSINERT, men HELT uenig i at all skyld skal legges på de uvaksinerte. Skal tjukke folk, alkiser, narkiser, adrenalinsjunkier også betale for de sykdommene de har påført seg selv? Nei, det synes jeg ikke, og da skal ikke uvaksinerte betale de heller. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 15. desember 2021 #115 Del Skrevet 15. desember 2021 Ardwinna skrev (7 minutter siden): Det aller største problemet er de som nekter å ta vaksine og samtidig fnyser av koronamitte, og demed er med på både smitteorgien og risikerer å havne på intensiven selv og ta opp plassen til noen andre. Den dagen en BMI over 25 automatisk gir helseskader som ender med innleggelse på intensiven og overvekt viser seg å smitte via et virus, så greit. Inntil da er sammenligningen helt på bærtur. Nå er det vel stort sett overvektige som har størst risiko for å bli alvorlig syke av covid i de yngre aldersgrupper, så jeg synes sammenligningen er høyst sammenlignbar.... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuba Skrevet 15. desember 2021 #116 Del Skrevet 15. desember 2021 Tussa84 skrev (2 minutter siden): Det er helt vilt hvordan myndighetene har 300 intensivplasser til rådighet under en pandemi. Så driver de og mediene heksejakt på uvaksinerte. Jeg har aldri sett maken til ufyselig mediekampanje. Spesielt å kalle det heksejakt når myndighetene oppfordrer til at folk skal beskytte seg selv ved å la seg vaksinere. Blir litt som å si at oppfordring til å spise mer grønt er heksejakt på de usunne. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 15. desember 2021 #117 Del Skrevet 15. desember 2021 Tuba skrev (Akkurat nå): Spesielt å kalle det heksejakt når myndighetene oppfordrer til at folk skal beskytte seg selv ved å la seg vaksinere. Blir litt som å si at oppfordring til å spise mer grønt er heksejakt på de usunne. Dette har vel for lengst gått forbi stadiet der det er snakk om å være en oppfordring. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussa84 Skrevet 15. desember 2021 #118 Del Skrevet 15. desember 2021 clyde skrev (1 minutt siden): Enig med deg. Hovedinnlegget (pluss andre innlegg her) er noe av det mest idiotiske jeg har lest på lenge, for det er ikke de uvaksinerte sin feil at helsevesenet angivelig kneler (helsepersonell jeg kjenner mener forresten at dette er kraftig overdrevet i mediene, men men..). Immunitetsgjeld, og dumme politikere har mye skyld i at helsevesenet er som det er. Jeg er selv VAKSINERT, men HELT uenig i at all skyld skal legges på de uvaksinerte. Skal tjukke folk, alkiser, narkiser, adrenalinsjunkier også betale for de sykdommene de har påført seg selv? Nei, det synes jeg ikke, og da skal ikke uvaksinerte betale de heller. Det som skjer på tv2 nå gjør at jeg får lyst til å si opp abonnementet mitt. Denne heksejakten og presset på de uvaksinerte er et grovt overgrep mot folks selvbestemmelsesrett over egen kropp. Dette er shaming, mobbing, trakassering, truende og motbydelig manipulerende oppførsel fra toneangivende medier. Kanskje noen kan spørre Erna hvorfor helsevesenet ikke har plass til mer enn 300 coronapasienter etter 2 år med pandemi? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rampenissen72 Skrevet 15. desember 2021 #119 Del Skrevet 15. desember 2021 Example skrev (5 timer siden): Det har knapt begynt. Forvent massiv motstand i ukene og månedene som kommer når folk får ødelagt julefeiringer og lever en stund strenge tiltak på grunn av antivaxxere. Da blir ikke stemningen mye koselig. Er jeg antivax fordi jeg ikke har tenkt å ta dose 3 med det første? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 15. desember 2021 #120 Del Skrevet 15. desember 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Dette har vel for lengst gått forbi stadiet der det er snakk om å være en oppfordring. Har du link til noe som går forbi anbefaling? Jeg ser ikke noe annet en oppfordringer om og ta vaksine, man føller seg litt maktesløs over at det ikke er mulig og sette noe pres på det 😞 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg