Gå til innhold

Hvordan begynne å ta vare på megselv etter depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært deprimert i lang tid, og har latt megselv forfalle helt. Type.. dusjer kun før jeg må på butikken eller møter folk.. har ikke vært hos frisør på 3 år.. stort sett har all energi gått til å overleve. Nå er jeg endelig bedre og vil begynne å ta vare på megselv igjen. Men aner ikke hvordan jeg skal begynne! Har satt meg noen små mål, men trenger tips til rutiner.. hva gjør dere for å holde dere i form? Hudpleie? Sminke?

Jeg har bestillt en frisørtime der jeg skal farge håret, har masse grått hår... og klippe meg. Har kjøpt inn en god sjampo og balsam og skal bruke de jevnt en ukes tid før timen min.

Så kjøpte jeg en fotfil og barberhøvel.. og skal shave bein og armhulen i alle fall, for første gang på mange år. 

Hva mer bør jeg gjøre? Tenk babysteps som gir mye resultat for lite effort... da er det større sannsynlighet for at jeg fortsetter.

Anonymkode: 7ddf5...b85

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter med rutiner, og det er noe jeg jobber med hele tiden. Men jeg har fått en god morgenrutine som jeg passer på å gjennomføre. 

Den innebærer å ta d-vitamindråper for å forebygge vinterdepresjon, drikke en næringsrik smoothie der jeg får med både fett (avocado), proteiner (egg) og karbs (frukt og bær), og en lett treningsøkt på kjøkkengulvet. 

Et godt tips jeg leste et eller annet sted var ett-minutts-metoden. Altså at ett minutt er bedre enn ingenting. Enkelte dager trener jeg hele kroppen systematisk, andre dager tar jeg bare noen push-ups og sier meg fornøyd med det. Poenget er egentlig bare at litt er bedre enn ingenting, og at jeg tilgir meg selv for å ikke alltid være supereffektiv og motivert.

Anonymkode: e84f0...937

• Liker 3
Skrevet

Ser nå at du tenkte mer på hus og sminke og sånn, men kosthold er veldig viktig for bra hud og hår! Etter at jeg begynte å fokusere på mat vokser både hår og negler som aldri før, og huden min har også blitt mye mindre gusten.

Anonymkode: e84f0...937

Skrevet

Først og fremst så vil jeg si at du er kjempeflink♥️

Det gjorde et par ting som hjalp meg. Det første var å ta en grundig tannsjekk med rens. Jeg kjøpte også en del produkter til tannpleie. Jeg begynte å trene og spise mer sunt. Dro også til frisør og fikk ny frisyre :) Jeg kjøpte en del nye klær og undertøy. Det hjelper for selvfølelsen :) Jeg fikk også en hudpleierutine og begynte å ta vare på håret mitt.

Jeg har også en regel at selv om jeg sitter hjemme, så tar jeg vare på utseende mitt og fikser meg litt. Jeg sminker meg ikke når jeg sitter hjemme, men jeg prøver å se litt fint ut. Går aldri i pysjamas hele dagen. Bytter til joggebukser/tights og genser/tshirt. 

En ny parfyme hjelper også :)

Anonymkode: 38ef3...366

• Liker 4
Skrevet

Nøkkelen er å ha en rutine. Faste rutiner hjelper med å oppretholde gode vaner :)

Anonymkode: 38ef3...366

Skrevet

Det er ikke alltid det er like greit å komme seg ''ut av ørska'' med sånne ting, trøst deg selv med at alle har perioder med nedstemthet og du er flink som oppsøker råd og hjelp. For min del funker det veldig godt å ta tran, det gjør jeg hver dag og da er det snakk om Møllers Tran. - Så vil jeg anbefale deg å ta en titt på leiremasker, det er veldig greit med produkter som er enkle og som fungerer. Det er jo også veldig greit med et produkt som er best å vaske av i dusjen, fordi da tvinges du til å hive deg i gang.

Hudkompaniet.no | Argiletz Red Clay Face Mask
(Trykk på bildet for å se på produktet)
Hudkompaniet.no | Argiletz - Red Clay Face Mask

Trio of clay masks Normal hud 3 x 30 gTrio of clay masks Sensitiv hud 3 x 30 g

(Trykk på bildene for å se på produktene)
BeautifulandHappy.no | Produkter fra Argiletz (de selger trio-pakker på tilbud akkurat nå!)

Argiletz grønn leire paste 400 grArgiletz grønn leire pulver 300 grArgiletz grønn leire 1kg
(Trykk på bildene for å se på produktene)
Goodlife.no | Argiletz (Grønn leire paste 400g | Grønn leire pulver 300g | Grønn leire 1kg)

Anonymkode: 3bff1...589

Gjest AprilRyan
Skrevet

Du kan ha en enkel hudpleierutine først. Rens, toner og fuktighet kanskje? Tilpasset din hudtype. Så du eventuelt utvide det med flere produkter hvis du ønsker. 

Sminke trenger heller ikke å være så mye. Kanskje en farget hudkrem eller lett foundation, mascara, litt farge på leppene og kanskje fikse litt på øyenbryn. Enkelte dager trenger man kanskje ikke særlig med sminke og da kan kanskje mascara og en leppepomade med farge være nok. Jeg synes i hvert fall at litt farge på leppene hjelper litt på. 

Trening trenger ikke å være noe voldsomt i begynnelsen. Kanskje småting som at du skal ut og gå en tur eller ta en liten økt hjemme. 

Jeg er litt på samme sted, men sliter mest med kosthold og trening. Har spist veldig dårlig over en periode nå og har fått dårlige vaner, men tar det med små steg. 

Skrevet

Dropp parfymen av hensyn til oss som blir kvalme av det og har allergi :P 

Ingenting er verre enn å gå bak folk som har på seg parfyme. 

Det holder lenge å dusje. 

Men:

Utover det du nevner:

- Farge øyenbryn hjemme innimellom, feks når du likevel skal ta litt fotpleie

- Blande inn 1-2 dråper selvbruning i ansiktskremen, eller for eksempel bruke Lumenes glow cream (fukt og lett dekk på en gang). 

- Litt bronzer, blush og mascara, leppepomade med farge 

Til huden hadde jeg gått for noe enkelt. Emma S har en enzympeeling som er supergod, tar kun 1 min og 1 gang i uka holder. 

På julaften har Kicks 50% på Origins overnight mask - den er knallgod og gir masse fukt. 

• Liker 1
Skrevet

Åh jeg var gjennom det samme og det å ta seg en deilig dag hos frisøren og spandere på seg hodemassasje og hårkur og farging av bryn og vipper mens man er der var sååå opptur! 

Jeg spanderte på meg sminkeveiledning (425 kr på make up store) flere ganger ca en gang i mnd for å bli sminket og lære å sminke meg bedre 

Begynte å ta hårkur og IPL laser til hårfjerning hjemme hver søndag 

Kjøpte Bondi sands selvbruning og brukte hver søndag 

Investerte i god og proff hudpleie og begynte å ta ansiktsmaske hver søndag 

Kjøpte massasje på lets deal og gikk så ofte jeg hadde råd ca hver 8 uke 

Skiftet ut masse tøy i skapet 

Hadde aldri vært sånn person som brydde meg om å dulle med meg selv, farge vipper og bruke neglelakk og sånn men etter jeg begynte med disse velvære tingene så merket jeg GODT at jeg ble mye mer glad i hverdagen og glad i meg selv 

Anonymkode: b3dce...969

Skrevet

Puss tennene, bruk tanntråd og fluor skyll. 

Anonymkode: 6078b...7d6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2021 den 11.22):

Jeg har vært deprimert i lang tid, og har latt megselv forfalle helt. Type.. dusjer kun før jeg må på butikken eller møter folk.. har ikke vært hos frisør på 3 år.. stort sett har all energi gått til å overleve. Nå er jeg endelig bedre og vil begynne å ta vare på megselv igjen. Men aner ikke hvordan jeg skal begynne! Har satt meg noen små mål, men trenger tips til rutiner.. hva gjør dere for å holde dere i form? Hudpleie? Sminke?

Jeg har bestillt en frisørtime der jeg skal farge håret, har masse grått hår... og klippe meg. Har kjøpt inn en god sjampo og balsam og skal bruke de jevnt en ukes tid før timen min.

Så kjøpte jeg en fotfil og barberhøvel.. og skal shave bein og armhulen i alle fall, for første gang på mange år. 

Hva mer bør jeg gjøre? Tenk babysteps som gir mye resultat for lite effort... da er det større sannsynlighet for at jeg fortsetter.

Hva med noe som ikke handler om det ytre, men også om å ta vare på det indre. En tur i frisk luft, begynne med yoga eller annen enkel trening hjemme (hvis senter er for langt steg å ta sånn med en gang), lage deg et godt måltid med sunne råvarer (laks, grønnsaker osv er feks også gunstig mtp forebygging og bedring av depresjon bla pga omega 3, og en rekke vitaminer som påvirker hjernen og hormonene), prøve en ny type te, skrive/tegne, lese en bok.

I perioder med depresjon (har diagnosen nå også men i en mildere grad enn tidligere) har det vært avgjørende for meg p gjøre NOE ikke så lang tid etter jeg står opp. En kaffe og litt aviser, en liten time og så har jeg ett eller annet planlagt som får meg i gang. Blir jeg sittende lengre blir jeg fort tiltaksløs og sliter med å bryte ut av det. Disse tingene er da alt fra å ta klesvasken, gå på trening, til butikken, vaske over gulvet osv. Bare NOE med en hensikt. Det ligger til rette for å føle at en gjør noe, at dagen inneholder noe mer enn bare meg selv og mitt hode fult av greier

• Liker 3
Skrevet

Det jeg blir redd for av å lese tråden her, er at du skal lese om alle tingene og bli overveldet fordi det ikke er oppnåelig nå å gjøre alle disse tingene. 

Mitt tips er å huske på at det tar tid å etablere nye rutiner og at du ikke kan gape over for mye på en gang. Velg deg én liten ting som ikke er for vanskelig å få til hver dag, og først når det er blitt en rutine, kan du introdusere en til. Så hva kan den ene tingen være? Vaske ansiktet morgen og kveld? Drikke smoothie på morgenen? Bruke tanntråd morgen og kveld? Børste håret hver morgen? 

• Liker 4
Skrevet

Så god du er! Og ja, det er lurt med små steg. 

Puss tenner morgen og kveld er det første som må inn i rutinen hvis den ikke er der alt.

Så kan du begynne med en rutine å dusje kroppen hver morgen eller hver kveld. Når du dusjer kroppen renser du også ansiktet med en god rens som er tilpasset din hud (spør i en hudpleiersalong). Husk også fuktighetskrem. Håret vasker du 2 ganger i uken, og der får du hjelp av frisør til Sjampo og balsam. 

Når du har fått det inn som en god rutine kan du begynne med en ny rutine. Du kan ikke ta alt på en gang, det klarer ingen i starten! :)

Med sminke så kan det være lurt å gå til noen som kan dette og spør om hjelp. Jeg tenker da at du kan starte med en farget ansiktskrem, Maskara og litt blush. Kanskje noe for leppene også hvis du liker det. 

Alltid kjekt med litt nye klær så du føler deg fin i. Ikke gå rundt i pyjamas selv om du er hjemme alene. Ta på deg noe fint og behagelig hver dag, uansett hvordan du føler deg. Kjole, tights, elastiske bukser og fine gensere. 

Anonymkode: 31e9b...039

Skrevet

Kom deg ut og gå turer. Ta med deg kaffe og gå litt lengre neste uke/mnd. 
Fysisk aktivitet påvirker hjernen din positivt. Ikke bare blir du sprekere, men du vil se på deg selv på en hyggeligere måte fordi du blir gladere. Ergo, forsøk dette FØR du går til innkjøp av alle rådene du har fått tidligere i tråden. 

• Liker 1
Skrevet

Det ser for meg ut som du spør om hvordan se bedre ut, så dette er nok ikke helt svar på spm ditt.

Men vil anbefale et kosthold med mye råvarer, frukt og grønnsaker og minimalt med ultraprosessert mat. Flere studier viser at ultraprosessert mat har sammenheng med depresjon. 

En tur i dagslys er også å anbefale. 10 min er bedre enn ingenting.  

Anbefaler også podcasten «leger om livet» og “level up - med anniken binz” for inspirasjon til et gladere liv. Hør gjerne på når du går tur, så frister det kanskje med en litt lenger tur:) 

Lykke til💕

Anonymkode: 44ea6...b7f

Skrevet

Fikk du ikke nok svar sist? Denne tråden har vært opprettet før. 

Anonymkode: 58c83...d75

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2021 den 11.22):

Babystep og veeeeldig deilig for meg var å unna meg ein daglig tjueminutters på sofaen med denne på øyrene: 

Anonymkode: d6a55...e99

Skrevet

En enkel og dramatisk endring er vippeløft: det er en slags permanent for øyevippene dine. Hvis du har rette øyevipper som peker litt nedover, vil et vippeløft få deg til å se så utrolig mye mer fresh og våken ut (farg dem i samme slengen). Det koster litt, varer bare i 4-6 uker, men jeg synes det er verdt det.

Et litt mer low-key tiltak er å smøre føttene med fotkrem og ta på pusesokker hver kveld før du legger deg. Det er en koselig vane, og man får mykere føtter.

Anonymkode: c7841...bcf

Skrevet

Det som alltid fungerer er å gjøre ting som du syns føles bra, som gir deg selvtillit og en følelse av velvære. Om du syns det bare er stress og kjedelig å kure håret, ta ansiktsmaske og smøre føttene med fotkrem, så er ikke det noe du vil fortsette med i lengden uansett. Når du er inne i en god periode så er det lettere å etablere gode vaner som gir deg økt følelse av velvære, men når man blir deprimert igjen så er det vanskelig å vedlikeholde disse vanene fordi de føles meningsløse, samtidig som de ikke gir den samme gode følelsen som tidligere.

Vaske ansiktet morgen og kveld, bruke en god fuktighetskrem, kure håret en gang i uken, skrubbe kroppen med en god skrubb i dusjen, bruke fuktighetskrem på kroppen etter dusj, fotbad, bruke 5 minutter på å sminke seg om morgenen og lignende er fine, små steg. Det krever dog at du faktisk liker å gjør det. Om du føler deg verre av å sminke deg så er det ikke noe du burde fortsette med. Fokuser på hva som føles godt for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...