AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #1 Skrevet 15. desember 2021 Finnes det "nivåer" eller er hele poenget med agnostisisme at man forkaster muligheten mennesker har for å kunne vite? Jeg synes det er litt vanskelig det tema. For i bunn har jeg den overbevisningen om at vi ikke vet, og ikke kan vite. Men så finner jeg mye ro i det å kunne diskutere religion for eksempel, og det å kunne sitte helt stille i en kirke og observere maleriene, kunsten, selve kirkerommet og lysene. Det gjør ikke at jeg får en tro, men det gir meg ro og en slags lykkefølelse. Så hvordan skal jeg definere meg egentlig? Hva er man hvis man har en tilnærming til kirken men ikke tror på Gud? Anonymkode: 7fda8...182
Judy Grimes Skrevet 15. desember 2021 #2 Skrevet 15. desember 2021 Hva slags definisjon er det du er ute etter? Jeg er også agnostiker, men det er ingenting som stopper meg fra å diskutere religion eller sette pris på ting som har med religion å gjøre. Jeg tror heller ikke at "agnostiker" betyr at man "forkaster muligheten mennesker har for å kunne vite". Det høres litt mer ut som en ateist. Slik jeg ser det, betyr "agnostiker" bare at man personlig ikke tror på gud. Tror ikke det finnes noe "agnostiker light", for å si det sånn
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #3 Skrevet 15. desember 2021 Definerer meg også som agnostiker. Men kan allikevel finne glede i de samme tingene som du beskriver. Jeg ser ingen motsetning der. Anonymkode: a386c...460
Conal Skrevet 15. desember 2021 #4 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Finnes det "nivåer" eller er hele poenget med agnostisisme at man forkaster muligheten mennesker har for å kunne vite? Jeg synes det er litt vanskelig det tema. For i bunn har jeg den overbevisningen om at vi ikke vet, og ikke kan vite. Men så finner jeg mye ro i det å kunne diskutere religion for eksempel, og det å kunne sitte helt stille i en kirke og observere maleriene, kunsten, selve kirkerommet og lysene. Det gjør ikke at jeg får en tro, men det gir meg ro og en slags lykkefølelse. Så hvordan skal jeg definere meg egentlig? Hva er man hvis man har en tilnærming til kirken men ikke tror på Gud? Anonymkode: 7fda8...182 Slutt å vær morsom. I Gud's navn, jeg sitter hjemme alene i leiligheten min akuratt nå og Gud's straff er over meg! Jeg er skyldig i å ha gått i mot Gud's Kommands, jeg sitter og har tryglet om nåde og tilgivelse i hele dag!! JEG HAR GJORT SYNDER JEG IKKE KAN SI HER!! JEG BETALER FOR DEM NÅ!! Og jeg er i frykt, jeg er i frykt, jeg er i frykt. GUD VIS NÅDE!! VIS NÅDE!!
Conal Skrevet 15. desember 2021 #5 Skrevet 15. desember 2021 Dere som tror på den Allmektige, be for meg og mine synder vær så snill, gjør det NÅ! Gud's vrede er over meg. Jeg klarer ikke mer. Jeg gråter. Jeg gråter!!!
Gjest Rageing Skrevet 16. desember 2021 #6 Skrevet 16. desember 2021 23 hours ago, Judy Grimes said: Hva slags definisjon er det du er ute etter? Jeg er også agnostiker, men det er ingenting som stopper meg fra å diskutere religion eller sette pris på ting som har med religion å gjøre. Jeg tror heller ikke at "agnostiker" betyr at man "forkaster muligheten mennesker har for å kunne vite". Det høres litt mer ut som en ateist. Slik jeg ser det, betyr "agnostiker" bare at man personlig ikke tror på gud. Tror ikke det finnes noe "agnostiker light", for å si det sånn Man bruker som regel agnostisk og gnostisk i sammenheng med teist og ateist. Man kan være agnostisk ateist som betyr at man ikke tror, men hever ikke å vite. Eller man kan være gnostisk ateist som ikke tror og hevder å vite. På samme måte er en agnostisk teist noen som tror men ikke hevder å vite, og en gnostisk teist er noen som tror og hevder å vite.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #7 Skrevet 16. desember 2021 "En agnostiker er en person som er agnostisk angående noe. Dette betyr at personen ikke tror at en påstand er sann, men heller ikke at den er falsk." Anonymkode: 1f8fd...9cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå