Gå til innhold

Nå er det på tide å vaksinere alle under 18 år

nebbete fugl

Anbefalte innlegg

Paramount skrev (2 minutter siden):

Hvorfor? På det famøse julebordet var 98% av de smittede fullvaksinerte. Hvor vanskelig er det å tenke på andre løsninger enn vaksine som knapt nok virker mot smitte. Mange andre tiltak fungerer mye bedre.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/98-prosent-av-de-smittede-etter-julebord-var-fullvaksinerte.nR2GIru5r?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row6_pos1

Målet med vaksinene er ikke å stanse smitten. Det er å redusere alvorlig sykdom. Hvilke andre tiltak fungerer mye bedre, og som ikke er ekstremt belastende for folk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inwe skrev (På 12/15/2021 den 11.16):

Dine foreldre kunne si nei til at du skulle få den, grunnen til at du ikke fikk et valg er at du var for ung til å ta avgjørelsen selv. Det er ikke tvungen vaksinering i Norge.

Når det er sagt bør vi iallefall tilby vaksinene så langt ned i alder som mulig. Og rulle ut dose 3 til oss voksne enda litt raskere, jeg tar gjerne min allerede i dag, men er nok bakerst i køen. I tillegg ikke være så utrolig opptatt av å skjerme barna hele tiden. Det er vel ikke verdens største belastning og gi de juleferie en uke før.. 

BCG var obligatorisk jo

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg tar gladelig mange doser av vaksinen selv, vitende om at jeg vet ingenting om senvirkninger i fremtiden. Jeg anser det som absolutt mulig at man kan få senvirkninger. Jeg fikk masse rare bivirkninger av begge dosene selv. Jeg hadde vaksinert meg selv om jeg fikk verre bivirkninger. Men å vaksinere egne barn? Den er jeg ikke like komfortabel med.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nebbete fugl skrev (På 15.12.2021 den 9.56):

Dette er den største gruppen som ikke er vaksinert. Det er eneste mulighet til å få ned smitten på.

Jeg er klar :) Håper det skjer snart

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz95 skrev (På 15.12.2021 den 9.59):

Ja, kjør på.

Husker jeg fikk BCG-vaksine som barn. Den kunne man ikke si nei til. Den var altså obligatorisk/tvang for alle.

Da kan man vel gjøre koronavaksinen obligatorisk for alle også?

BCG har vel ikke vært obligatorisk noen gang. Det var derimot foreldrene dine som tok avgjørelsen, ikke du. 

Jeg tok den ikke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaktusogsol skrev (3 timer siden):

BCG var obligatorisk jo

Googlet det nå, og ja, jeg tok feil der. Var obligatorisk frem til 1995. Burde sjekket det opp først. Legger meg flat 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liberal skrev (3 timer siden):

BCG har vel ikke vært obligatorisk noen gang. Det var derimot foreldrene dine som tok avgjørelsen, ikke du. 

Jeg tok den ikke. 

Jo, det var den

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaktusogsol skrev (16 minutter siden):

Jo, det var den

Kilde? Og kanskje oppgi årstall for når du er født? Om dette var på 70 tallet så jja kanskje, men det er isåfall svært lenge siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liberal skrev (2 minutter siden):

Kilde? Og kanskje oppgi årstall for når du er født? Om dette var på 70 tallet så jja kanskje, men det er isåfall svært lenge siden. 

I Norge var BCG-vaksinasjon obligatorisk for alle i aldersgruppen 12–14 fra 1947 til 1995. Fram til 2009 inngikk vaksinen i vaksinasjonsprogrammet for alle ungdommer. Fra 2009 inngår den bare i vaksinasjonsprogrammet for spedbarn med foreldre fra land med høy forekomst av tuberkulose.

Du klarer vel å Google 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaktusogsol skrev (10 minutter siden):

I Norge var BCG-vaksinasjon obligatorisk for alle i aldersgruppen 12–14 fra 1947 til 1995. Fram til 2009 inngikk vaksinen i vaksinasjonsprogrammet for alle ungdommer. Fra 2009 inngår den bare i vaksinasjonsprogrammet for spedbarn med foreldre fra land med høy forekomst av tuberkulose.

Du klarer vel å Google 

At noen på Wikipedia velger å ordlegge seg feil gjør ikke informasjonen rett. 

Et påbud er ikke det samme som at noe er obligatorisk. 

Jeg og svært mange andre valgte å ikke ta BCG på 80 tallet 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liberal skrev (2 timer siden):

Ikke svært mange. Eller, hva legger du i svært mange? Mange som i mer enn 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liberal skrev (10 timer siden):

Dette er fra FHI sine sider. Var enkelt å google dette og få en pålitelig kilde. Er du sikker på at du ikke har tatt BCG?

"BCG-vaksine ble tatt inn i det norske barnevaksinasjonsprogrammet i 1947 og ble da gitt i 14-årsalderen. BCG-vaksinasjon var påbudt ved lov fram til 1995 da den ble frivillig [2]. "

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/tuberkulosevaksinasjon---veileder-f/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg hi, men enkelte barn og unge har ekstrem sprøyteskrekk og flere av de venter på tablettversjonen som er under testing (deriblant min ungdom). Jeg er absolutt for obligatorisk vaksinering, men vi må tenke over hele spekteret. Yngstemann skal vaksinere seg med en gang vaksina blir tilgjengelig for hans aldersgruppe (6).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inwe skrev (1 time siden):

Dette er fra FHI sine sider. Var enkelt å google dette og få en pålitelig kilde. Er du sikker på at du ikke har tatt BCG?

"BCG-vaksine ble tatt inn i det norske barnevaksinasjonsprogrammet i 1947 og ble da gitt i 14-årsalderen. BCG-vaksinasjon var påbudt ved lov fram til 1995 da den ble frivillig [2]. "

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/tuberkulosevaksinasjon---veileder-f/

Ja helt sikker. Tok den når jeg skulle til et spesifikt land som 32 åring, så har jo tatt den senere. 

Kjenner mange som ikke har tatt den, virker som det er 50/50. Noen har senere tatt slik som meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (17 timer siden):

Hvorfor? På det famøse julebordet var 98% av de smittede fullvaksinerte. Hvor vanskelig er det å tenke på andre løsninger enn vaksine som knapt nok virker mot smitte. Mange andre tiltak fungerer mye bedre.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/98-prosent-av-de-smittede-etter-julebord-var-fullvaksinerte.nR2GIru5r?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row6_pos1

Hvor mange av dem trengte helsehjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Paramount
MissCoverdale skrev (26 minutter siden):

Hvor mange av dem trengte helsehjelp?

Vet ikke, sannsynligvis ingen. Som er det vanlige, i en syk verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/15/2021 at 9:59 AM, velociraptor said:

Hvorfor det? De blir ikke syke, og vaksinerte sprer også smitte.

Tall fra Storbritannia viser at barn under 5 år blir syke.

bilde.thumb.png.d238081c1ce90ab7941fdfcccec812fb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/16/2021 at 10:06 PM, Liberal said:

Men altså.. når vi er på saken. Det er jo totalt idiotisk å ikke ta BCG vaksinen. 

Før vaksinen, var dødelighet av tuberkulose på så mye som 96%. Det ville tatt år og tiår, men de alle fleste av smittede ville til slutt dø. Det var ingen kur som varte livet ut (og det er fortsatt ikke). Med vaksine, dør nesten ingen av tuberkulose lenger, få blir smittet. BCG er en sånn vaksine som ikke vil beskytte deg totalt mot å bli smittet, men vil med nesten 100% sikkerhet beskytte deg mot å utvikle dødelig sykdom.

I Norge regnes sykdom som utryddet men dukker opp omtrent hvert år, oftest hos utlendinger, som bor i Norge, men har vært i hjemmelandet og ble smittet der. Men nordmenn reiser jo, og reiser nå oftere til mer eksotiske land.. Nei, å ikke ta BCG er direkte dødsrisiko.

Endret av RedFox81
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...