Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber 100% på en 80% kontrakt og ofte jobber jeg overtid i uken. Nå blir jeg bedt om 6t mer overtid i helgen. Dette passer ikke for meg, har jeg rett på å si nei eller må jeg stille opp?

Anonymkode: 5411d...29b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uavhengig av stilling kan arbeidsgiver ved behov pålegge overtid, men - du har 80% kontrakt - får du overtid fra første time eller må du jobbe opp til 100% før du får overtid? 

Anonymkode: 006af...fec

Skrevet

I en standard kontrakt kan du tvinges til overtid. MEN da må det være veldig kritisk for bedriften. Det er et meget høyt krav til hva som er veldig kritisk. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uavhengig av stilling kan arbeidsgiver ved behov pålegge overtid, men - du har 80% kontrakt - får du overtid fra første time eller må du jobbe opp til 100% før du får overtid? 

Anonymkode: 006af...fec

Fast lønn 80%, timelønn fra 80 til 100 og overtid etter det. 

Skrevet

Hva mener du med «overtid»? Mer enn avtalt % er ikke overtid, men merarbeid/ekstravakter. Det kan du si nei til.

Anonymkode: 63cc9...e2f

• Liker 2
Skrevet
Doktor Dyregod skrev (3 minutter siden):

I en standard kontrakt kan du tvinges til overtid. MEN da må det være veldig kritisk for bedriften. Det er et meget høyt krav til hva som er veldig kritisk. 

Det er ganske kritisk da vi ikke har vikarer i samfunnskritisk jobb. Vi er 3 stk som jobber kraftig overtid hver uke. Dette går utover familien min hjemme. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du med «overtid»? Mer enn avtalt % er ikke overtid, men merarbeid/ekstravakter. Det kan du si nei til.

Anonymkode: 63cc9...e2f

Jeg jobber 100% og har ca 2t ekstra utover det hver dag. Så skal de pålegge meg 6t til i helgen. 

Skrevet

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ganske kritisk da vi ikke har vikarer i samfunnskritisk jobb. Vi er 3 stk som jobber kraftig overtid hver uke. Dette går utover familien min hjemme. 

Ser den. Men er det nok folk ansatt på bedriften til å ha en slik jobb?
Altså: er sykdom/permisjon/oppsigelse grunnen til at dere er i den situasjonen dere er i nå? 
Skal ikke se bort ifra at han kan. 

Skrevet

Om jeg jobber slik ledelsen ønsker så vil det si 230t i mnd. Jeg syns det er altfor mye, både ovenfor familien min og egen helse. Jeg ønsker å ha ro i helgen for å hente meg inn. Jeg har allerede 218t i mnd og det holder i massevis i dette aktive yrket. 

Skrevet
Doktor Dyregod skrev (1 minutt siden):

Ser den. Men er det nok folk ansatt på bedriften til å ha en slik jobb?
Altså: er sykdom/permisjon/oppsigelse grunnen til at dere er i den situasjonen dere er i nå? 
Skal ikke se bort ifra at han kan. 

Nei, de har ikke prioritert å få inn vikarer. Kan de virkelig pålegge en person 230t i mnd? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, de har ikke prioritert å få inn vikarer. Kan de virkelig pålegge en person 230t i mnd? 

Høres jo ut som de burde fått inn flere ansatte. Men siden du har en samfunnskritisk jobb. Så må du nok jobbe. Husker ikke rutinene med varsling av tvungen overtid, men hvis det er til helgen, så er nok det innenfor. Har dere ansatte tatt opp at dere er underbemannet med ledelsen? Og siden dere er så få, så har dere sikkert ikke et verneombud eller tillitsvalgt heller tenker jeg? 

Skrevet

Du kan si nei! At arbeidsplassen mangler folk er ikke ditt problem, det er det sjefen som må løse. Det er bra å være pliktoppfyllende og fleksibel, men man skal jo ikke bli helt selvutslettende heller.

Det er veldig strengt for når man kan beordre overtid i et samfunnskritisk yrke. At arbeidsgiver kronisk underbemanner er IKKE grunn nok til å beordre overtid - dere må sette ned foten og ledelsen må straks starte jobben med å få flere ansatte. Man kan ikke dekke seg bak at «dette er samfunnskritisk og vi har ikke vikarer» mer enn en kort periode til man har løst problemet.

Beordring av overtid er ment for krisetilfeller, ikke som en del av vanlig bemanning.  Å bare la det skure og gå og slite ut de ansatte er selvsagt ikke greit. Dere burde ta det opp med fagforening! 

Anonymkode: c7ba1...861

• Liker 3
Skrevet
Doktor Dyregod skrev (28 minutter siden):

Høres jo ut som de burde fått inn flere ansatte. Men siden du har en samfunnskritisk jobb. Så må du nok jobbe. Husker ikke rutinene med varsling av tvungen overtid, men hvis det er til helgen, så er nok det innenfor. Har dere ansatte tatt opp at dere er underbemannet med ledelsen? Og siden dere er så få, så har dere sikkert ikke et verneombud eller tillitsvalgt heller tenker jeg? 

Ja, hver dag i 3 mnd har vi sagt det. Verneombudet jobber like mye som meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du kan si nei! At arbeidsplassen mangler folk er ikke ditt problem, det er det sjefen som må løse. Det er bra å være pliktoppfyllende og fleksibel, men man skal jo ikke bli helt selvutslettende heller.

Det er veldig strengt for når man kan beordre overtid i et samfunnskritisk yrke. At arbeidsgiver kronisk underbemanner er IKKE grunn nok til å beordre overtid - dere må sette ned foten og ledelsen må straks starte jobben med å få flere ansatte. Man kan ikke dekke seg bak at «dette er samfunnskritisk og vi har ikke vikarer» mer enn en kort periode til man har løst problemet.

Beordring av overtid er ment for krisetilfeller, ikke som en del av vanlig bemanning.  Å bare la det skure og gå og slite ut de ansatte er selvsagt ikke greit. Dere burde ta det opp med fagforening! 

Anonymkode: c7ba1...861

Jeg har sagt nei skriftlig og muntlig. Likevel står jeg satt opp på helg. 

Noe annet er at noen i min husstand er testet positiv og jeg må likevel på jobb. 

Skrevet

Hva står i kontrakten din? 

Anonymkode: d4ae0...768

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har sagt nei skriftlig og muntlig. Likevel står jeg satt opp på helg. 

Noe annet er at noen i min husstand er testet positiv og jeg må likevel på jobb. 

Da må du si tils Jemen at duber i karantene og ikke kan jobbe!

Anonymkode: bf017...a69

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herlighet😅 si til sjefen at du er...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

De tvinger meg. 

Skrevet
Bam skrev (23 minutter siden):

Sykemeld deg.

Snakka med verneombudet nå, den hadde fått svar at de ikke vil betale vikarer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...