Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg føler meg helt idiot her, men spør man ikke så finner man ikke ut av noe heller :grine2:

Jeg har akkurat kjøpt meg bærbar pc og storkoser meg :sjarmor:

Men i går da jeg var borte fra den lenge, gikk den i dvale og ikke pokker om jeg fikk liv i den igjen. Jeg trykker på start knappen ørten ganger, koblet fra strøm og batteri og på igjen, men neida. Pakket vekk driten, og prøvde igjen noen timer senere og da gikk den på. Juhuu.

Ka søren var det for noe tull da?

Og så lurer jeg på om man skal/bør ta ut batteriet når man bruker den på strøm? Bare ha batteriet i når man lader det opp med strøm, og når man bruker maskinen uten strøm? Eller spiller det ingen rolle?

Lurte på om det som skjedde i går kan hatt noe med at batteriet blir sliten/overladet eller kremt..ja,, hvis dere skjønner :sjarmor:

Håper noen kan hjelpe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det som skjedde har noe med at "batteriet ble slitent". Det kan gjerne stå i når du bruker den på strøm. Om det BØR stå i er jeg usikker på.

Aner ikke hvorfor den gikk i en slik dvale, forøvrig.

Skrevet (endret)

Hei!

Det som er problemet her er at den er innstillt på "å gå i dvale modus" etter ett visst tidsintervall der du ikke har rørt verken mus eller tastatur. Tror dette er originalt satt til 15-20 minutter. De fleste laptop'er kommer da med ferdiginstillt oppsett som da sier at den krever passord for at du får låst den opp igjen.

Man kan eventuelt holde nede powerknappen på pc'n til den skrur seg helt av,

og så starte den opp igjen.

For å bli kvitt problemet er det ganske enkelt å gå inn og forandre på dette.

1. Start -> instillinger -> kontrollpanel (eller bare start -> kontrollpanel)

2. Strømalternativer

3. Nederst i boksen som dukker opp er det fire linjer med bokser med gardinmenyer. Den nederste heter "dvalemodus" og forandre alternativet her til "Aldri" på begge to. (både på med strøm og på batteridelen).

4. gå så til fanen "avansert" (på toppen av bildet) og ta vekk krysset for "krev passord ved gjennopp....."

5. Gå så til fanen "dvalemodus" og ta vekk den haken som er der.

6. Klikk så 'OK' hele veien til du er tilbake på skrivebordet ditt.

Resultat: Maskinen går aldri i dvalemodus mer til man da eventuelt er inne og skrur den på igjen.

Håper dette hjalp.

Mvh

Gobi.

.

Endret av Gobi
Skrevet

For å svare på det andre spm ditt:

Når pc'n er fulladet og går på vekselstrøm, vil strømmen bare bli sendt tilbake..dermed står strømmen og stanger..Så ja, det tar på batteriet - hvor mye vet jeg ikke..Det aller beste er jo å ta batt. ut når den går på strøm, men det gidder jeg aldri..Er jo ofte en grunn til at man har bærbar og ikke statsjonær=)

Skrevet

batteriet har ikke godt av å stå i når du kjører på strøm så hvis maskinen støtter å ta ut batteriet når du bruker strøm så ta det ut.

batterier til laptop er svinedyrt :(

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg har aldri tenkt på å ta ut batteriet når pcen går på strøm, og jeg har den nesten alltid på strøm! Rart at det ikke står noen steder som jeg har lest...

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

var mest før i tiden det.

det sliter ikke i det hele tatt på de nye batteriene.

ta en kalibrering en gang i mnd.

det finner du innpå start, tilbehør , etc

Gjest Violetta
Skrevet
var mest før i tiden det.

det sliter ikke i det hele tatt på de nye batteriene.

ta en kalibrering en gang i mnd.

det finner du innpå start, tilbehør , etc

Kalibrering? Er det vondt? :ler:

Har aldri hørt om det før og fant ikke noe under verktøy som heter kalibrering... :klø:

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

det betyr å resette batteriet på en måte.

akurat nå sitter jeg på en Mac :sjarmor: , så jeg husker ikke akurat direkte hvor på xp det er. men mener det var start--tilbehør--verktøy--kalibrering,, evt. søk i utforsker.

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

faktisk dør batteriet fortere i en skuff enn i å stå i marskina.

Skrevet

for meg som bruker maskinen daglig både med og uten batteri så lønner det seg å ta det ut da det ikke blir "liggende i en skuff" :)

Skrevet (endret)

Dette med batterier ikke skal stå i pc'n når den går på strøm, er bare tull og tøys. Det gjør ingen forskjell om det ligger i en skuff (tar antageligvis bare mer skade av det) enn at den står i pc'n.

Man må 7-10 år tilbake i tid for at dette kanskje hadde noe å si, men dagens bærbare pc'er har så mye sikringer og duppeditter som tar seg av sånne ting, samt at kvaliteten på batteriene er "litt bedre" nå for å si det pent.

Som jeg har sagt i tidligere poster, så jobber jeg innen drift av data, og vi har her på huset over 100 laptop'er i nettverk. Disse blir brukt i en 3-4 års periode før de byttes med nyere modeller. Siden jeg drifter utstyret, så er det også jeg som tar meg av feilmeldinger og reparasjon av utstyr, og 90% av alle feil på laptop'er er det harddisken eller skjermen som står for. Kan faktisk ikke huske sist ett batteri var problemet.

Mvh

Gobi.

.

Endret av Gobi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...