AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #1 Skrevet 14. desember 2021 Dette er helt nyoppstått, vi har vært sammen ett år. Har kjent han i 10 år, og han har alltid vært ganske så overvektig. Han er drømmemannen min på så mange punkt, og vekten plager meg ikke i det daglige; jeg tenner på han og vi har det fint. I det siste har jeg merket noe rart; jeg klarer mindre og mindre å spise sammen med han. Han spiser SINNSYKT mye. Jeg står som regel for matlagingen, og det er sunn mat, men det er mengder som ikke henger på greip i mitt hode. Lager jeg hjemmelaget pizza (langpanne), blir den spist opp. Jeg spiser 2-3 stykker. Lager jeg feks kjøttkaker lager jeg 6 poteter og en pakke kjøttkaker - alt tomt og jeg spiser én potet og 2-3 kjøttkaker. Spiser vi kveldsmat, lager han seg fem skiver og jeg én. Absolutt alt han spiser dynes i dressing. Jeg liker godt en rett-i-koppen kakao (noe jeg vet er usunt, men det er min kos); han dynker sin i krem og har sukker (!!!) i den. Disse tingene kjenner jeg virkelig plager meg. Jeg blir kvalm av å spise med han når det går så fort og er så mye. Han spiser to skiver før jeg har fått smurt på den første liksom. Som sagt er det ikke overvekten hans i seg selv som plager meg, men kombinert med denne sinnsyke overspisingen sliter jeg litt under måltid. Kan jeg ta opp dette? Evt hvordan? Hva gjør jeg? Anonymkode: 2f790...1d9 11
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #2 Skrevet 14. desember 2021 Selvsagt kan du ta det opp. Han kommer jo til å spise på seg sykdommer om han ikke allerede har gjort det. Anonymkode: 7e3b0...2a3 34
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #3 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg liker godt en rett-i-koppen kakao (noe jeg vet er usunt 🙄 Anonymkode: 6f78e...800 19
GiftM Skrevet 15. desember 2021 #4 Skrevet 15. desember 2021 Det jeg synes du bør gjøre er å fortelle han hva overvekt kan føre til. Finn gjerne noe på nettet eller i blad. Prøv å bli med å forandre hans livsstil og skrem han litt. Prøv også å gå dere turer når det passer. Kanskje 3-4 turer i uka. For som du skriver så har han en form for spiseforstyrrelser som heter overspising. Dere må begge 2 ta tak, du må støtte han. Når du kokker, lag mindre porsjoner, stek mindre pizza osv. Og øk gjerne på med grønsaker. Drikk vann til mat og skumet melk til frokost. Si også st du sliter å spise sammen med han 7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #5 Skrevet 15. desember 2021 Æsj! Fråtsing er bare jævlig ekkelt🤮 Anonymkode: e054e...796 15
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #6 Skrevet 15. desember 2021 Hmmm synes ikke det var enorme mengder jeg da, synes derimot du spiser lite. Mener ikke at han spiser lite, men ikke enormt mye. Veldig mange menn jeg kjenner spiser ganske likt uten å være overvektige riktignok, de har fysiske jobber da. Anonymkode: b5fd4...944 31
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #7 Skrevet 15. desember 2021 Min mann trør trynet fullt av mat uten å svelge nesten, uten å smake på maten og han stopper ikke før han blir kvalm. Jeg setter på TVn jeg, så jeg kan se på den i stedet. Og han er heldigvis ferdig med matstappinga på 5 min, og da "får" han gå fra bordet. Så da kan jeg spise i fred. Anonymkode: bf7c8...e75 6
SoWhat? Skrevet 15. desember 2021 #8 Skrevet 15. desember 2021 (endret) Har dere spiseforstyrrelser begge to? Du spiser jo lite da, og jeg ser at du skriver at dere spiser sunt. Det du nevner er ikke sunt. Var du overvektig selv da dere ble sammen? For å bli kvalm av hans inntak er ikke normalt det heller, så bare lurer på hvorfor. Er det så vanskelig å ta opp temaet? Det handler kun om kosthold liksom. Ikke skrem han med noe som en foreslår her. Det kan føre til (mer) tvangsspising. Endret 15. desember 2021 av SoWhat? 16
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #9 Skrevet 15. desember 2021 Typen min spiser like mye, men har ganske aktiv jobb. Synes ikke det virker helt ekstremt for en voksen mann, men om han er overvektig og sitter mye stille, så kanskje. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du lager seks poteter når du vet at du bare spiser én og du blir kvalm av at han spiser opp resten? Hvorfor planlegger dere ikke å lage normale porsjoner til middag? Det er jo første steg til å ikke overspise. Anonymkode: 5ed85...ce7 27
SoWhat? Skrevet 15. desember 2021 #10 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hmmm synes ikke det var enorme mengder jeg da, synes derimot du spiser lite. Mener ikke at han spiser lite, men ikke enormt mye. Veldig mange menn jeg kjenner spiser ganske likt uten å være overvektige riktignok, de har fysiske jobber da. Anonymkode: b5fd4...944 En langpanne pizza er mye. 5 poteter pluss mange kjøttkaker er mye. Også 5 skiver til kvelds. Alt mat en legger på seg fort av også. 24
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #11 Skrevet 15. desember 2021 SoWhat? skrev (2 minutter siden): En langpanne pizza er mye. 5 poteter pluss mange kjøttkaker er mye. Også 5 skiver til kvelds. Alt mat en legger på seg fort av også. Synes ikke det er mye, ikke enormt iallefall. Anonymkode: b5fd4...944 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #12 Skrevet 15. desember 2021 SoWhat? skrev (3 minutter siden): En langpanne pizza er mye. 5 poteter pluss mange kjøttkaker er mye. Også 5 skiver til kvelds. Alt mat en legger på seg fort av også. Det er det da virkelig ikke, for noen med høy forbrenning. Hva som er mye er relativt. Der er mye sunnere å spise poteter enn kjøttkaker, så reagerer mer på 2-3 kjøttkaker per potet, enn på 5 poteter. Og det er stor forskjell på en pizza med tynn bunn og en med tykk. Anonymkode: 6f78e...800 1
SoWhat? Skrevet 15. desember 2021 #13 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er det da virkelig ikke, for noen med høy forbrenning. Hva som er mye er relativt. Der er mye sunnere å spise poteter enn kjøttkaker, så reagerer mer på 2-3 kjøttkaker per potet, enn på 5 poteter. Og det er stor forskjell på en pizza med tynn bunn og en med tykk. Anonymkode: 6f78e...800 Om det er stor mengde mat eller ikke har da ingenting med forbrenning å gjøre. Jeg skrev at all denne maten er noe en fort legger på seg av, og at det heller ikke var sunt. Om noe er "sunnere" enn noe annet, spiller da ingen rolle. Må dere være kverulerende av prinsipp her? 8
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #14 Skrevet 15. desember 2021 SoWhat? skrev (Akkurat nå): Om det er stor mengde mat eller ikke har da ingenting med forbrenning å gjøre. Jeg skrev at all denne maten er noe en fort legger på seg av, og at det heller ikke var sunt. Om noe er "sunnere" enn noe annet, spiller da ingen rolle. Må dere være kverulerende av prinsipp her? Det har ALT å gjøre med forbrenning å gjøre. Det er ikke sånn at man legger på seg av en type mat og ikke av andre typer mat. Det er kcal inn og kcal ut som avgjør. Ingen kverulerer, men du er på bærtur når det gjelder kosthold og forbrenning. Anonymkode: 6f78e...800 10
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #15 Skrevet 15. desember 2021 SoWhat? skrev (3 minutter siden): Om noe er "sunnere" enn noe annet, spiller da ingen rolle. Og jo, når hun skriver at hun spiser en potet med 2-3 kjøttkaker og og ikke skriver hvor mange kjøttkaker han spiser, bare hvor mange poteter, så sier det ingenting om at han spiser mye. Kanskje han spiser en kjøttkake med 5 poteter, da spiser de omtrent like mye. Anonymkode: 6f78e...800 1
SoWhat? Skrevet 15. desember 2021 #16 Skrevet 15. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det har ALT å gjøre med forbrenning å gjøre. Det er ikke sånn at man legger på seg av en type mat og ikke av andre typer mat. Det er kcal inn og kcal ut som avgjør. Ingen kverulerer, men du er på bærtur når det gjelder kosthold og forbrenning. Anonymkode: 6f78e...800 Du snakker om mengde man tåler for å ikke legge på seg. Det er noe helt annet enn hva som er faktisk stor mengde mat. Og jo. Det er mat en legger mer på seg av enn annet. JEZ Endret 15. desember 2021 av SoWhat? 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #17 Skrevet 15. desember 2021 Jeg har det på samme måte TS. Jeg blir faktisk litt brydd når noen jeg kjenner bokstavelig talt stapper og sluker maten. Porsjonene er enorme, og det synes. Jeg prøver å hinte om og ta seg tid til å nyte maten. Ikke bare tror jeg man da blir mettere med litt mindre mengder mat, men det ser heller ikke så uforskammet ut. Anonymkode: ff751...e51 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #18 Skrevet 15. desember 2021 SoWhat? skrev (Akkurat nå): Du snakker om mengde man tåler for å ikke legge på seg. Det er noe helt annet enn hva som er stor mengde mat. Og jo. Det er mat en legger mer på seg av annet. JEZ Eh...nei. Anonymkode: 6f78e...800 2
SoWhat? Skrevet 15. desember 2021 #19 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eh...nei. Anonymkode: 6f78e...800 Hvis du spiser 5 sjokolader, og like stor mengde brokkoli. Legger du ikke på deg mer av sjokoladen? 10
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #20 Skrevet 15. desember 2021 Viss dette ikke er mye i noen sin bok er det søren ikke rart vi blir mer og mer overvektige her til lands og at den nye "normalen" er sykelig overvekt snart. Jo dette er ganske mye folkens.. Selv for en voksen kar. Det er i bunn og grunn så enkelt som kosthold, alle mennesker har en relasjon til kosthold og det er bedre å ta tak i det nå, på en ærlig måte enn hinting og å overse problemet. Og du lager maten, vel da er det jo enkelt å bytte fin pizadeig med grov, lage mindre porsjoner, alltid ha en salat til, lage fisk oftere enn kjøttkaker etc, og ikke minst; si ifra om at det å sluke maten virker uapetitelig for deg, voksne menn tåler å høre sannheten fremfor bare "dilling og dalling" og overse alt.. Anonymkode: bf1c2...747 39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå