AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #1 Skrevet 14. desember 2021 Er i den merkelige, slitsomme og krevende situasjonen at jeg må være vikar for en kollega. En kollega som, etter mange solemerker, har behandlet en felles kollega av oss veldig dårlig. Så dårlig at denne felles kollegaen ble sykemeldt delvis pga. dette. Og så dagen etter, blir første kollega sykemeldt også - virker falskt og nærmest for å vise at også hun har det slitsomt. Kan dessverre ikke si nei til å være vikar, da det vil gjøre at jeg fremstår som at jeg ikke bidrar og er negativ, og jeg vil helst ikke involveres i konflikter på jobben. Men, inni meg koker det litt og jeg ergrer meg veldig over å måtte "hjelpe" denne kollegaen ved å være vikar for henne i tillegg til min egen 100% stilling. Først var det to uker, så to til, og jammen enda to uker. Denne kollegaen er likevel ikke sykemeldt 100%, men kun 80%, men er likevel innom jobb mange dager i uka, spiser lunsj, ler, snakker, er glad og energisk.....Og så må jeg (og et par andre kollegaer) likevel dekke opp hennes timer, når hun så åpenbart er sykemeldt bare på papiret for å skjule at hun har vært jævlig mot vår felles kollega. Noen som har opplevd lignende? Jeg biter det i meg, men kjenner på irritasjon og frustrasjon. Hva er feil med sånne folk??? Hva gjør man? Anonymkode: db1a2...989 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #2 Skrevet 14. desember 2021 Det høres ut som et typisk eksempel på at her tror du masse greier uten å vite. Snakk med sjefen din om du skal snakke med noen om dette. Som arbeidstager tar du ansvar for at oppgaver blir løst ved fravær, det er ingen personlig tjeneste til kollegaen din. Anonymkode: 6a3ff...28b 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #3 Skrevet 14. desember 2021 Jeg ville forholdt meg saklig og profesjonelt til kollegaen som mobbet (noe det virker som du gjør), og heller lagt inn en ekstra innsats i å være hyggelig mot hun som ble mobbet. Send en melding og hør hvordan det går, fortell at dere støtter henne og at hun er savnet. Ville vurdert å gå sammen flere og ta en prat med sjefen om det som har skjedd, slik at sjefen er litt føre var i tilfelle det skjer igjen med henne eller andre. Anonymkode: d3c1e...456 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #4 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg ville forholdt meg saklig og profesjonelt til kollegaen som mobbet (noe det virker som du gjør), og heller lagt inn en ekstra innsats i å være hyggelig mot hun som ble mobbet. Send en melding og hør hvordan det går, fortell at dere støtter henne og at hun er savnet. Ville vurdert å gå sammen flere og ta en prat med sjefen om det som har skjedd, slik at sjefen er litt føre var i tilfelle det skjer igjen med henne eller andre. Anonymkode: d3c1e...456 Ja, jeg viser ingen hva jeg egentlig tenker og føler om denne kollegaen. Jeg har lyst til å snakke med tillitsvalgt i fagforeningen, men usikker på om hun har taushetsplikt i forhold til ledelsen? Jeg synes spesielt en person i ledelsen tar veldig side med kollegaen jeg mener har drevet med ufin oppførsel, og lar den som ble utsatt for det mer i stikken (virker det som). Anonymkode: db1a2...989
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #5 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er i den merkelige, slitsomme og krevende situasjonen at jeg må være vikar for en kollega. En kollega som, etter mange solemerker, har behandlet en felles kollega av oss veldig dårlig. Så dårlig at denne felles kollegaen ble sykemeldt delvis pga. dette. Og så dagen etter, blir første kollega sykemeldt også - virker falskt og nærmest for å vise at også hun har det slitsomt. Kan dessverre ikke si nei til å være vikar, da det vil gjøre at jeg fremstår som at jeg ikke bidrar og er negativ, og jeg vil helst ikke involveres i konflikter på jobben. Men, inni meg koker det litt og jeg ergrer meg veldig over å måtte "hjelpe" denne kollegaen ved å være vikar for henne i tillegg til min egen 100% stilling. Først var det to uker, så to til, og jammen enda to uker. Denne kollegaen er likevel ikke sykemeldt 100%, men kun 80%, men er likevel innom jobb mange dager i uka, spiser lunsj, ler, snakker, er glad og energisk.....Og så må jeg (og et par andre kollegaer) likevel dekke opp hennes timer, når hun så åpenbart er sykemeldt bare på papiret for å skjule at hun har vært jævlig mot vår felles kollega. Noen som har opplevd lignende? Jeg biter det i meg, men kjenner på irritasjon og frustrasjon. Hva er feil med sånne folk??? Hva gjør man? Anonymkode: db1a2...989 Jeg tenker at du synser og spekulerer noe voldsomt, og bør innse at det er mye du ikke vet. Anonymkode: 25469...06f 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #6 Skrevet 15. desember 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Ja, jeg viser ingen hva jeg egentlig tenker og føler om denne kollegaen. Jeg har lyst til å snakke med tillitsvalgt i fagforeningen, men usikker på om hun har taushetsplikt i forhold til ledelsen? Jeg synes spesielt en person i ledelsen tar veldig side med kollegaen jeg mener har drevet med ufin oppførsel, og lar den som ble utsatt for det mer i stikken (virker det som). Anonymkode: db1a2...989 Tillitsvalgt er der for din del, og skal ikke sladre til ledelsen om noe som helst. Anonymkode: f49da...0e0 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #7 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tenker at du synser og spekulerer noe voldsomt, og bør innse at det er mye du ikke vet. Anonymkode: 25469...06f Bæ-bu, spekuleringspolitiet is in da house!🚨🚨🚔🚔 Anonymkode: 9a860...6e6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #8 Skrevet 15. desember 2021 Du får holde kjeft. Du bør heller ha dårlig samvittighet for å ikke gitt mobberen klar beskjed når mobbingen pågikk. Men det er typisk. Etterpå er folk så lei seg atte. Men når mobbingen pågår sier ikke folk et kvekk… Anonymkode: 10427...8ae 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #9 Skrevet 15. desember 2021 Jeg synes som flere her at du spekulerer mye om ting du strengt tatt ikke kan vite noe om. Men uavhengig av det så skjønner jeg ikke helt hvorfor du føler du hjelper kollegaen din med å være vikar for henne? Jeg har dekket opp for mange som har vært syke eller liknende gjennom årene, men det har jo vært for å hjelpe arbeidsplassen/sjefen - ikke den som er borte. For den som er sykemeldt er det jo irrelevant hvem som dekker opp eller om noen i det hele tatt gjør det - og det er ikke vedkommendes ansvar å tenke på det heller. Tenk på det som at du hjelper sjefen/arbeidsplassen/de andre kollegaene dine. For det er det du gjør. Anonymkode: 57e08...282 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #10 Skrevet 15. desember 2021 Pass nå på at du ikke ender opp i en posisjon hvor du selv blir den som mobber denne mobberen. Anonymkode: de08e...c47 2
SoWhat? Skrevet 15. desember 2021 #11 Skrevet 15. desember 2021 Hvorfor tror du at du gjør denne kollegaen en tjeneste?? Det er ikke sånn at hun måtte ha jobbet likevel om du ikke vikarierte for henne! For en merkelig tankegang? Og hun som ble mobbet, er sykmeldt *delvis* pga mobbing. Javel. Og til slutt : hvorfor ble ikke dette ordnet opp i før begge ble sykmeldt? Hva slags miljø er det der du jobber? 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #12 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg tenker at du synser og spekulerer noe voldsomt, og bør innse at det er mye du ikke vet. Anonymkode: 25469...06f Faktisk ikke. Kjenner til flere konkrete hendelser, men vil ikke legge ut detaljer her inne. Anonymkode: db1a2...989
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #13 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Pass nå på at du ikke ender opp i en posisjon hvor du selv blir den som mobber denne mobberen. Anonymkode: de08e...c47 Stakkars mobberen altså? Dårlig moral. Anonymkode: db1a2...989
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #14 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du får holde kjeft. Du bør heller ha dårlig samvittighet for å ikke gitt mobberen klar beskjed når mobbingen pågikk. Men det er typisk. Etterpå er folk så lei seg atte. Men når mobbingen pågår sier ikke folk et kvekk… Anonymkode: 10427...8ae Her aner du ikke hva du skriver om. Ingen visste om dette før de ble sykemeldt. Og jeg har fått vite en del ting siden da. Så, er nok du som får holde kjeft her. Anonymkode: db1a2...989
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #15 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Faktisk ikke. Kjenner til flere konkrete hendelser, men vil ikke legge ut detaljer her inne. Anonymkode: db1a2...989 Hva med å bytte jobb? Når du får ny sier du klart ifra om hva som har skjedd. Anonymkode: ab91d...a70
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #16 Skrevet 15. desember 2021 Men du hjelper jo ikke kollegaen? Du hjelper arbeidsstedet ditt? Vikar har man fordi jobben må blir gjort ikke for å hjelpe en kollega? Underlig problemstilling.. Anonymkode: 47bf5...b7f 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #17 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Faktisk ikke. Kjenner til flere konkrete hendelser, men vil ikke legge ut detaljer her inne. Anonymkode: db1a2...989 Men du kan vel ikke vite at mobber er sykemeldt uten ordentlig grunn? Det er jo fint mulig at vedkommende både er slem OG er syk samtidig. Du skriver at det «virker falskt og nærmest for å vise at også hun har det slitsomt» Man vet sjelden alt om en konflikt på en arbeidsplass. Men de spekulasjonene om vedkommendes helse jeg tenker man uansett kan og bør droppe. Det tjener ingen å sitte å anta ting om andres helse. Hvis man går rundt å mobber folk så har man det kanskje ikke helt godt inni seg. Nei, det er ikke et forsvar av personen, men mer et argument for at sykemeldingen jo godt kan være reell. Er man i en konflikt på jobb kan det gå hardt ut over begge parter, selv om den ene har vært slemmere enn den andre. Det kan jo være at konflikten oppleves helt annerledes for henne - og at sykemeldingen sånn sett er reell. Eller så er hun kanskje sykemeldt for noe helt annet. Tilfeldigheter skjer jo. Jeg synes uansett ikke du skal tenke noe på dette med lojalitet ift vikariatet. Du gjør ikke en tjeneste for den sykemeldte, men for sjefen og arbeidsplassen. Anonymkode: 57e08...282 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #18 Skrevet 15. desember 2021 Jeg lurer på hvorfor dere andre kolleger ikke har stilt opp for den som ble mobbet. hvis du vet at hun du er vikar for har mobbet hun som er helt vekke, hvorfor i all verden sier der ikke fra? Hvorfor stopper der ikke mobbingen når den skjer? Anonymkode: 00d4c...608
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå