Gå til innhold

Hvor viktig er tillit mellom arbeidsgiver og ansatte? 🤔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er kjempeviktig! Men sjefen vår gjør følgende: 

La oss si du har en oppgave som du må gjøre / levere på onsdag. Det vet du. Det vet sjefen. På torsdag spør sjefen deg: "Ble det gjort?". Etter noen dager spør sjefen igjen: "Ble det gjort? Er du sikker?", og det skjer gang på gang, med mange ansatte, år etter år (!).

Det er så demotiverende! Man blir rett og slett sint og gidder ikke å svare på disse spørsmålene. Hvis hun ikke kjenner sine ansatte etter så mange år og ikke vet at de gjør det som skal gjøres, er det HUN som har feilet og ikke vi! 

Anonymkode: 9036b...9c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen som har opplevd det samme? Hvordan bør vi reagere? 

Skrevet

Synes det er viktig, absolutt. Hvordan er det hos deg? Er leder slik mot alle eller er det bare noen som får denne behandlingen?

Er ikke akkurat det samme, men mangel på tillit via detaljstyring. Absolutt alt av dokumenter (og ofte også emailer) skal via leder for "kvalitetssikring", alt skal gjennomleses og alle mulige endringsforslag kommer inn (selv der det gjør språket verre og direkte feil, selv der leder ikke har faglig kunnskap til å kunne uttale seg). Det har holdt på i flere år, så jeg antar at det bare alltid kommer til å være sånn. Det er demotiverende og gjør at jeg ikke gidder legge inn innsats da alt blir redigert til helvete og tilbake. (En gang gjenbrukte jeg er gammelt dokument leder selv hadde skrevet, og det ble også slaktet med spor endringer og spørsmål som "hvorfor har du brukt dette ordet? Det gir ikke mening!"😂  ) Det er ikke personlig da, for leder er sånn mot alle. Men jeg vil likevel bort.

Anonymkode: cf803...ac5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes det er viktig, absolutt. Hvordan er det hos deg? Er leder slik mot alle eller er det bare noen som får denne behandlingen?

Er ikke akkurat det samme, men mangel på tillit via detaljstyring. Absolutt alt av dokumenter (og ofte også emailer) skal via leder for "kvalitetssikring", alt skal gjennomleses og alle mulige endringsforslag kommer inn (selv der det gjør språket verre og direkte feil, selv der leder ikke har faglig kunnskap til å kunne uttale seg). Det har holdt på i flere år, så jeg antar at det bare alltid kommer til å være sånn. Det er demotiverende og gjør at jeg ikke gidder legge inn innsats da alt blir redigert til helvete og tilbake. (En gang gjenbrukte jeg er gammelt dokument leder selv hadde skrevet, og det ble også slaktet med spor endringer og spørsmål som "hvorfor har du brukt dette ordet? Det gir ikke mening!"😂  ) Det er ikke personlig da, for leder er sånn mot alle. Men jeg vil likevel bort.

Vurdere du å fortelle lederen at du brukte hennes ord? 

Anonymkode: dcf76...f24

Skrevet

Ja sjefen min har veldig liten tillit til meg. Jeg har lite ansvar i jobben, må henvende meg til kollega om det er mer omfattende saker (kan ikke ta avgjørelser selv), men min kollega får lov til å ta avgjørelser selv. Jeg får heller ikke andre type arbeidsoppgaver fra andre selv om jeg er kompetent til dem (om jeg har færre saker å gjøre). 

Så jeg søker andre jobber ja. Vanskelig å si hva du bør gjøre TS. Med min sjef så har han bare bestemt seg for at jeg er "inkompetent" av en eller annen grunn. 

Anonymkode: 15c1c...9af

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vurderer å si til sjefen at hvis hun etter så mange år føler at hun ikke kjenner oss og ikke har tillit til oss, har vi ikke noe mer å snakke om 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vurdere du å fortelle lederen at du brukte hennes ord? 

Anonymkode: dcf76...f24

Har sagt i fra flere ganger, særlig når det går i mange runder frem og tilbake med endrings"forslag" (er ikke forslag men ordre), men har også gitt litt opp. Leter meg egentlig bare bort, for man kommer ingen vei med det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vurderer å si til sjefen at hvis hun etter så mange år føler at hun ikke kjenner oss og ikke har tillit til oss, har vi ikke noe mer å snakke om 

Det er lov å si. 

Anonymkode: a6975...fa9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er lov å si. 

Høres dette rimelig ut? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg synes det er kjempeviktig! Men sjefen vår gjør følgende: 

La oss si du har en oppgave som du må gjøre / levere på onsdag. Det vet du. Det vet sjefen. På torsdag spør sjefen deg: "Ble det gjort?". Etter noen dager spør sjefen igjen: "Ble det gjort? Er du sikker?", og det skjer gang på gang, med mange ansatte, år etter år (!).

Det er så demotiverende! Man blir rett og slett sint og gidder ikke å svare på disse spørsmålene. Hvis hun ikke kjenner sine ansatte etter så mange år og ikke vet at de gjør det som skal gjøres, er det HUN som har feilet og ikke vi! 

Ikke vær så tafatt og konfliktsky. Spør hvorfor hun spør. 

Anonymkode: 7153f...63b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

"Ble det gjort?". Etter noen dager spør sjefen igjen: "Ble det gjort? Er du sikker?"

"Tillit er bra, men kontroll er bedre!" - sa Lenin Vladimir Iljitsj.😘 

"Sunn mistillit gir et godt grunnlag for samarbeid!" - sitat Stalin. 

Jeg synes at sjefen din leder avdelingen som en gammel kommunist!🤔

Skrevet
Ukjentkjendis skrev (3 timer siden):

"Tillit er bra, men kontroll er bedre!" - sa Lenin Vladimir Iljitsj.😘 

"Sunn mistillit gir et godt grunnlag for samarbeid!" - sitat Stalin. 

Jeg synes at sjefen din leder avdelingen som en gammel kommunist!🤔

Vel, det er hans problem. Jeg skjønner hvis han må kontrolle en ny ansatt som han ikke kjenner godt, men oss, som har jobbet der i mange år...Han er bare en kontroll freak. 

Skrevet

Tillit er svært viktig mellom leder og ansatte? 

Kan det være en grunn til at leder maser slik på en person eller alle? Er oppgaver og tidsfrister blitt glemt tidligere? Åpner sjefen for at det kan stilles spørsmål på en klønete måte? 

Anonymkode: 7a56a...e12

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Høres dette rimelig ut? 

Ja det synes jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tillit er svært viktig mellom leder og ansatte? 

Kan det være en grunn til at leder maser slik på en person eller alle? Er oppgaver og tidsfrister blitt glemt tidligere? Åpner sjefen for at det kan stilles spørsmål på en klønete måte? 

Anonymkode: 7a56a...e12

Ikke alle, men mange ansatte.

Oppgaver ble aldri glemt tidligere, men levert senere, og det var helt ok. 

Skrevet

Har det litt slik selv. Føler leder har liten tillit til meg.

Vi har en fellesmail hvor vi svarer opp kundene. Jeg er ofte veldig kort i disse mailen, men leder er stadig innom for å sjekke hva jeg har svart.

Det går ofte på pirking. Hen pirker ofte borti i mine skrivefeil. 
Jeg har gått igjennom sakene og kan ikke se så mye feil og ba hen vise til eksempler. 
Det har skjedd engang og to at jeg kanskje har skrevet  feil ‘å’ eller ‘og’ i en setning. Men med at mine svar er så korte, så kunne jeg ikke finne noe nevneverdig skrivefeil (kommer jo rød strek under enkelte skrivefeil, så jeg retter jo opp der og da). 

Får høye skuldrer av dette da jeg føler meg litt overvåket og dog gjør nok mange mer slurvefeil. 

Det er en del andre ting også som hen følger med meg på med haukeblikk. Ganske demotiverende. Syns jobben er ganske grei, men vurderer snart å søke ny jobb visst ikke hen gir seg snart. 

Anonymkode: f2311...347

Skrevet

Alt. 

Ikke gøy å få spørsmål om hvorfor man har brukt så mye nett eller annet tull. 

Anonymkode: c9453...a5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har det litt slik selv. Føler leder har liten tillit til meg.

Vi har en fellesmail hvor vi svarer opp kundene. Jeg er ofte veldig kort i disse mailen, men leder er stadig innom for å sjekke hva jeg har svart.

Det går ofte på pirking. Hen pirker ofte borti i mine skrivefeil. 
Jeg har gått igjennom sakene og kan ikke se så mye feil og ba hen vise til eksempler. 
Det har skjedd engang og to at jeg kanskje har skrevet  feil ‘å’ eller ‘og’ i en setning. Men med at mine svar er så korte, så kunne jeg ikke finne noe nevneverdig skrivefeil (kommer jo rød strek under enkelte skrivefeil, så jeg retter jo opp der og da). 

Får høye skuldrer av dette da jeg føler meg litt overvåket og dog gjør nok mange mer slurvefeil. 

Det er en del andre ting også som hen følger med meg på med haukeblikk. Ganske demotiverende. Syns jobben er ganske grei, men vurderer snart å søke ny jobb visst ikke hen gir seg snart. 

Anonymkode: f2311...347

Har du sagt fra? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Alt. 

Ikke gøy å få spørsmål om hvorfor man har brukt så mye nett eller annet tull. 

Anonymkode: c9453...a5a

Da er man lat og bruker tid på tull. Det gjør ikke vi. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.12.2021 den 22.52):

En slik leder hadde jeg for noen år siden. ALT ble korrigert opp til flere ganger. Men når han korrigerte sine egne endringer da konkluderte jeg med at det var ikke meg som var problemet. 

AnonymBruker skrev (På 14.12.2021 den 22.56):

Ja sjefen min har veldig liten tillit til meg. Jeg har lite ansvar i jobben, må henvende meg til kollega om det er mer omfattende saker (kan ikke ta avgjørelser selv), men min kollega får lov til å ta avgjørelser selv. Jeg får heller ikke andre type arbeidsoppgaver fra andre selv om jeg er kompetent til dem (om jeg har færre saker å gjøre). 

Så jeg søker andre jobber ja. Vanskelig å si hva du bør gjøre TS. Med min sjef så har han bare bestemt seg for at jeg er "inkompetent" av en eller annen grunn. 

Anonymkode: 15c1c...9af

Det kan også være at du er kompetent nok i teorien, men ikke fungerer på din næværende arbeodsplass. Vi har en kollega som er slik. Hen er sannsynligvis flink på mange måter, men skjønner fortsatt ikke etter over 2 år, hva sine arbeidsoppgaver innebærer, gjør egne kreative løsninger, og benytter stadig arbeidstiden til å sjekke vg.no eller skravle i telefonen, ikke jobbrelatert. Dette er en frustrasjon når vi har tidspress på det meste vi gjør. Det er tatt opp flere ganger og hen har alltid gode svar på hvorfor dette er slik. Men noen endring er ikke enkel å spore.

Anonymkode: e47ab...110

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...