Gå til innhold

Aldri hatt sykefravær, får man betalt for det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobbet i 11 år samme sted og stortrives bortsett fra en ting, vanskelig sjef som sier jeg ikke kan ta en spesiell dag fri i jula. Akkurat denne dagen ba jeg om for mange måneder siden. Det er ikke juleaften/1./2. eller nyttårsaften/1. 

Jeg har aldri vært borte pga sykdom, men nå er jeg så irritert at jeg vurderer å si at jeg er syk. Får man betalt full lønn for den dagen?

Og ja jeg vet det er feil, men når jeg ikke har vært syk en eneste dag fra jobb på over 10 år og alltid vært fleksibel og jobbet både juleaften og nyttårsaften år etter år synes jeg dette er noe som bør kunne prioriteres. 

Anonymkode: e721b...545

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ta ut egenmelding og da få betalt. Men sjefen kan bestride den, og det vil jeg tro han gjør når du alt har bedt om fri på denne dagen, da er det lett å ikke tro på deg. 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Hvis du er en del av en IA-bedrift kan du sende inn egenmelding uten legeerklæring for sykefraværet. Da sier du bare at du er syk til sjefen din, og så sender du inn egenmelding til dem for de dagene du er syk.

Ja, arbeidsgiver skal da betale deg full lønn.

Nei, det at du har jobbet der over 10 år - det kan sjefen din drite i blankt hvis han/hun vil. De bryr seg bare om å tjene $, husk at sjefen representerer din arbeidsgivers interesse og IKKE dine interesser i de fleste tilfeller.

Hvis du er syk akkurat den dagen du spurte om fri kan dette oppleves som veldig mistenkelig.

Hvis arbeidsgiver mistenker at du ikke er syk kan arbeidsgiver frata deg retten fra å sende inn egenmelding, og dermed må du også ha en legeerklæring skulle du bli syk. Arbeidsgiver blir da nødt til å ha samtaler med deg om mistanken, sende brev til NAV om hvorfor den bestrides og gis arbeidsgiver medhold, f.eks. ved gode beviser, så:

* Vil du miste retten til sykepenger for det fraværet du har levert egenmelding på

* Vil du miste retten til å ta ut egenmelding

* Du vil få et eller flere udokumentert fravær, altså at du var borte fra din tjeneste i arbeidstid

Det kan føre til oppsigelse / avskjed. Dette vil aldri skje for en dag, det er latterlig, og det krever stort misbruk av ordningen.

Endret av Pachka Sigaret
Skrevet
Pachka Sigaret skrev (1 time siden):

Hvis du er en del av en IA-bedrift kan du sende inn egenmelding uten legeerklæring for sykefraværet. Da sier du bare at du er syk til sjefen din, og så sender du inn egenmelding til dem for de dagene du er syk.

Ja, arbeidsgiver skal da betale deg full lønn.

Nei, det at du har jobbet der over 10 år - det kan sjefen din drite i blankt hvis han/hun vil. De bryr seg bare om å tjene $, husk at sjefen representerer din arbeidsgivers interesse og IKKE dine interesser i de fleste tilfeller.

Hvis du er syk akkurat den dagen du spurte om fri kan dette oppleves som veldig mistenkelig.

Hvis arbeidsgiver mistenker at du ikke er syk kan arbeidsgiver frata deg retten fra å sende inn egenmelding, og dermed må du også ha en legeerklæring skulle du bli syk. Arbeidsgiver blir da nødt til å ha samtaler med deg om mistanken, sende brev til NAV om hvorfor den bestrides og gis arbeidsgiver medhold, f.eks. ved gode beviser, så:

* Vil du miste retten til sykepenger for det fraværet du har levert egenmelding på

* Vil du miste retten til å ta ut egenmelding

* Du vil få et eller flere udokumentert fravær, altså at du var borte fra din tjeneste i arbeidstid

Det kan føre til oppsigelse / avskjed. Dette vil aldri skje for en dag, det er latterlig, og det krever stort misbruk av ordningen.

Man må ikke være IA bedrift for å bruke egenmelding… men man kan bruke flere dager i strekk og totalt. Men det er ikke noe som heter IA bedrift lenger. 

Anonymkode: 721c1...b28

• Liker 1
Skrevet

Man får vanlig lønn når man er borte med egenmelding. 

Anonymkode: 7caf8...161

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Man må ikke være IA bedrift for å bruke egenmelding… men man kan bruke flere dager i strekk og totalt. Men det er ikke noe som heter IA bedrift lenger. 

Anonymkode: 721c1...b28

Nyttig info, derfor jeg primært siktet til hvis det var snakk om mange dager. Jeg har egentlig ikke tenkt over at den nye avtalen omfatter hele det norske arbeidslivet.

Skrevet

Hvorfor kan du ikke bare be om en feriedag?  Og hvilken begrunnelse har sjefen for at du ikke kan få fri den dagen, hvis du har spurt i god tid. 

Ellers tenker jeg at hvis du har vært ansatt i 10 år uten å vite hva som skjer når du blir syk, da bør du muligens lese deg litt opp på dine rettigheter som arbeidstaker.  Begynn med Arbeidsmiljøloven, og ferieloven. 

Jeg håper også at du er organisert, men jeg mistenker at du sannsynligvis ikke er det, for da ville du nok vært mer opptatt av og bevusst på dine rettigheter, så jeg ber om at du vurderer dette også. 

Anonymkode: 1f6d4...49e

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor kan du ikke bare be om en feriedag?  Og hvilken begrunnelse har sjefen for at du ikke kan få fri den dagen, hvis du har spurt i god tid. 

Ellers tenker jeg at hvis du har vært ansatt i 10 år uten å vite hva som skjer når du blir syk, da bør du muligens lese deg litt opp på dine rettigheter som arbeidstaker.  Begynn med Arbeidsmiljøloven, og ferieloven. 

Jeg håper også at du er organisert, men jeg mistenker at du sannsynligvis ikke er det, for da ville du nok vært mer opptatt av og bevusst på dine rettigheter, så jeg ber om at du vurderer dette også. 

Anonymkode: 1f6d4...49e

Har bedt om feriedag ja, men får ikke. "Det passer ikke", fordi sjefen skal ha fri fra 22. til 3. selv.

Er med i LO, men jeg har da ikke rett til å få fri når jeg ønsker om sjefen sier det er umulig...så vet ikke hva det hjelper.

Har aldri vært særlig syk i livet, og visste ikke om man får full lønn, en % eller lignende. Har ikke vært så aktuelt å bruke tid på å sette seg inn i det da jeg ikke har hatt behov for å vite det. 

Takk for mange svar, kommer til å være syk den dagen. 

Anonymkode: e721b...545

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...