Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en vanlig 8-16 jobb, og i tillegg har jeg et pitte-pittelite enkeltmannsforetak, ifjor hadde jeg et lite overskudd på 14000(inntekt på ca 20000,- og kostnader på ca 6000,-) Jeg leverte "u-forenklet" selvangivelse og i tillegg næringsoppgave for enkeltmannsforetak. I går fikk jeg skatteoppgjøret for enkeltmannsforetaket. 8000! i restskatt! For min ordinære inntekt(av 8-16 jobben) betalte jeg en restskatt på 1000,- tidligere i sommer. Men nå skal jeg altså betale inn over halvparten av overskuddet i enkeltmannsforetaket mitt i skatt! ER så utrolig skuffet og sjokkert. Er det virkelig SANT at med all den jobben jeg har lagt ned i dette foretaket mitt sitter jeg igjen med 6000,-? :roll: Skal ringe skatteetaten idag, håper på at det har skjedde en feil egentlig. Er det noen andre her med enkeltmannsforetak som vet noe om dette kan være sånn ca riktig beløp? Hva måtte dere betale i skatt av overskuddet deres? :tristbla::tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Sesselja
Skrevet

Med skatt og trygdeavgift betaler jeg ca 36% av overskuddet. Men jeg jobber kun som selvstendig næringsdrivende. Det kan være at du trekkes så høyt fordi du har full jobb ved siden av? Da jeg hadde vanlig skattekort sto det i alle fall noe om at biarbeidsgiver skulle trekke 50% eller noe tilsvarende rabiat. Eller at skattekontoret ikke er enig i noen av de utregningene du har gjort? Nei, jeg aner ikke. Ring dem og sjekk, ja.

Skrevet

Ja, det var det jeg tenkte også...at det er bi-inntekter, og at det da blir 50% trekk.. Skal ringe å høre.

Skrevet

Da har jeg hørt med ligningskontoret og det ER pga at jeg har jobb ved side av at jeg kommer over toppskatt-grensen. og må betale 50,7% skatt. Hurra for norge. lønner seg å starte no' eget! :-/

Skrevet
Da har jeg hørt med ligningskontoret og det ER pga at jeg har jobb ved side av at jeg kommer over toppskatt-grensen. og må betale 50,7% skatt. Hurra for norge. lønner seg å starte no' eget! :-/

Du er inne på noe der. Man skal straffes for å vise initiativ her i landet.

Du får se om du kan finne noe mer å trekke fra til neste år, så overskuddet blir så lite så lite... må man så må man

Skrevet

Ja, det er en måte å gjøre det på...men jeg har ikke firmaet nå lenger da, av andre grunner enn skatten...men hadde jeg hatt firmaet nå idag - hadde jeg lagt ned på flekken. Faktisk var firmaet mitt i grenseland mellom hobby og næringsvirksomhet med hensikt å skape overskudd. Jeg kunne godt ha definert det som hobbyvirksomhet og fått alle inntektene rett i lomma, men jeg ville gjøre det "ordentlig" liksom..og det er er nå takken. Helger og ferier med intens jobbing, og jeg sitter igjen med skarve 6000,-.

Gjest Violetta
Skrevet

Men sjekker man ikke sånt på forhånd?

Skrevet

JO, jeg sjekket rundt det med skatt...men det som sto om enkeltmannsforetak på www.bedin.no osv tok sikkert utgangspunkt i at en IKKE hadde en vanlig jobb i tillegg. Lett å være etterpåklok....

Skrevet (endret)

Tror du like gjerne kan legge ned hele foretaket, nå har SV fått finansministeren.

Endret av Mito24
Skrevet
Ja, det er en måte å gjøre det på...men jeg har ikke firmaet nå lenger da, av andre grunner enn skatten...men hadde jeg hatt firmaet nå idag - hadde jeg lagt ned på flekken. Faktisk var firmaet mitt i grenseland mellom hobby og næringsvirksomhet med hensikt å skape overskudd. Jeg kunne godt ha definert det som hobbyvirksomhet og fått alle inntektene rett i lomma, men jeg ville gjøre det "ordentlig" liksom..og det er er nå takken. Helger og ferier med intens jobbing, og jeg sitter igjen med skarve 6000,-.

Lurer litt på det med hobbyvirksomhet. Må man opprette firma da også ? Er det sånn at man ikke skatter for omsetning under 50000 ?

Skrevet

Jeg tror du tenker på momsen nå. Du trenger ikke føre momsregnskap og ta moms på varer/tjenester dersom du har under 50 000 kroner i momspliktig omsetning i året.

Skrevet
Jeg tror du tenker på momsen nå. Du trenger ikke føre momsregnskap og ta moms på varer/tjenester dersom du har under 50 000 kroner i momspliktig omsetning i året.

Ja, det var det jeg trodde opprinnelig. Men hovedinnlegger gav inntrykk av at det ikke var skattepliktig heller, så det var det jeg egentlig lurte på.

• 4 år senere...
Skrevet

Jeg har en vanlig 8-16 jobb, og i tillegg har jeg et pitte-pittelite enkeltmannsforetak, ifjor hadde jeg et lite overskudd på 14000(inntekt på ca 20000,- og kostnader på ca 6000,-) Jeg leverte "u-forenklet" selvangivelse og i tillegg næringsoppgave for enkeltmannsforetak. I går fikk jeg skatteoppgjøret for enkeltmannsforetaket. 8000! i restskatt! For min ordinære inntekt(av 8-16 jobben) betalte jeg en restskatt på 1000,- tidligere i sommer. Men nå skal jeg altså betale inn over halvparten av overskuddet i enkeltmannsforetaket mitt i skatt! ER så utrolig skuffet og sjokkert. Er det virkelig SANT at med all den jobben jeg har lagt ned i dette foretaket mitt sitter jeg igjen med 6000,-? :roll: Skal ringe skatteetaten idag, håper på at det har skjedde en feil egentlig. Er det noen andre her med enkeltmannsforetak som vet noe om dette kan være sånn ca riktig beløp? Hva måtte dere betale i skatt av overskuddet deres? :tristbla::tristbla:

Skrevet

Ehhh dette er 5 år gammelt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...