NorthernLight Skrevet 14. desember 2021 #21 Skrevet 14. desember 2021 J.E skrev (1 time siden): Det burde de gjøre ja. I hvert fall fra og med mandag , og kanskje allerede nå i kommuner med stor smittespredning. FHi sier det kan bli 90000-300000 smittede i uken om få uker. Man vet at intensivkapasiteten er nær sprengt i noen kommuner. Tiltakene skal være forholdsmessige sier de. Da lurer jeg på når det er « forholdsmessig». Hvis ikke det er forholdsmessig å redde intensivkapasiteten fremfor å gi barna et par ekstra dager på skolen hvor ingen undervisning uansett skjer, da lurer jeg på hva de legger i ordet forholdsmessig. Flere skoler har måttet stenge pga store utbrudd og høyt sykefravær. Flere rektorer står frem og kritiserer avgjørelsen om gult nivå. Det er ikke nok og de har ikke nok vikarer. Om en og halv uke med denne utviklingen er vel de fleste foreldre og barn i enten karantene eller i isolasjon. Alle som bor i byer i hvert fall. Det samme er lærerne. Og sykehuspersonalet har ingen jul. https://www.dagbladet.no/meninger/sitter-pa-en-smittebombe-og-venter/74925766 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OrebXb/fikk-tomler-opp-for-stengt-skole-over-40-ansatte-syke-tirsdag https://www.dagbladet.no/meninger/hva-ma-egentlig-til/74908396 Enig..Hører om smitte over alt nå. Barna blir smittet, tar med smitten hjem til foreldre,besteforeldre osv, itillegg så er det sikkert moro å havne i karantene rett før julaften... når man ser hvor smittsomt omicron ser ut til være så er det rett og slett utrolig at man ikke stenger skolene før jul. I tillegg er det mange som tror at omicron ikke er såå farlig, vel hør her hva den verdenskjente eksperten Eric Feigl-Ding sier på Twitter: Sitat CRITICAL REMINDER—small changes in severity isn’t what will hospitalize/kill most people—it’s the exponential cases via higher contagiousness. Even with 1/10ths the lethality and a modest 2x transmission will kill more very quickly. #Omicron is likely 4-6x more transmissible! https://twitter.com/DrEricDing/status/1470716668028624899 Det viruset er ekstremt smittsomt... 3
Concordia Skrevet 14. desember 2021 #22 Skrevet 14. desember 2021 Her er det hjemmeskole f.o.m. i morgen. 4
Madame Butterfly Skrevet 14. desember 2021 #23 Skrevet 14. desember 2021 2 hours ago, Dævendøtte said: Gjetter på det skjer noe med disse to dagene snart. Over hele landet. Jeg håper 🤞 2
Anonymburker Skrevet 14. desember 2021 #24 Skrevet 14. desember 2021 Håper alle foreldrene tar barna sine ut av skole og SFO nå før jul. 3
Fungerende Skrevet 14. desember 2021 #25 Skrevet 14. desember 2021 NorthernLight skrev (2 timer siden): Myndighetene burde stengt skolene, de er jo fulle av smitte... Hvor lenge tenker du da skolene skal være stengt? Omikron kommer ikke til å forsvinne selv om skolen stenger 2 dager før jul. Ikke etter 2 uker eller 2 måneder heller for den saks skyld.
Anonymburker Skrevet 14. desember 2021 #26 Skrevet 14. desember 2021 Fungerende skrev (3 minutter siden): Hvor lenge tenker du da skolene skal være stengt? Omikron kommer ikke til å forsvinne selv om skolen stenger 2 dager før jul. Ikke etter 2 uker eller 2 måneder heller for den saks skyld. Nå handler vel det meste om å verne om jula, og ikke ødelegge den for x antall mennesker som eventuelt må være i karantene. 4
engelvinge Skrevet 14. desember 2021 #27 Skrevet 14. desember 2021 Dere som skriver at dere skal ta barna ut av skolen. Hvordan gjør dere det, hva melder dere til skolen?
Mørkelagt Skrevet 15. desember 2021 #28 Skrevet 15. desember 2021 Jeg jobber selv på skolen og i min klasse fikk vi på søndag vite om er det flere tilfeller med påvist covid 19. På grunn av taushetsplikt har vi ikke kunnet varsle de andre foreldrene om at det er smitte i klassen. De får muligens beskjed i morgen, HVIS smitteteamet har kapasitet. Det er nemlig de som skal organisere det etter positiv pcr. Jeg tror mange foreldre ville fått hakeslepp om de visste at de blir holdt i mørket på denne måten. Mine egne barn har tatt juleferie fra i dag. 5
Blueberrymuffin Skrevet 15. desember 2021 #29 Skrevet 15. desember 2021 Optimo skrev (5 timer siden): Du vet det egentlig ikke er greit, det er derfor du spør her. Tull. Jeg er lærer, og hadde satt pris på om alle foreldre holdt barna sine hjemme nå, når regjering og kommune ikke makter å gjøre skikkelig tiltak. 6
PoisonIwy Skrevet 15. desember 2021 Forfatter #30 Skrevet 15. desember 2021 engelvinge skrev (5 timer siden): Dere som skriver at dere skal ta barna ut av skolen. Hvordan gjør dere det, hva melder dere til skolen? Du nå ser det ut som det ordner seg. Kom brev i går at frem til januar kan kontaktlærer innvilge fri i inntil 2 dager(i stedet for 1). Så det de skriver er at vi kan søke om fri mandag og tirsdag. De skriver også at smittetrykket er så høyt at de kan redusere åpningstid og tilbud på kort varsel. Noen melder de nok syke, jeg kommer til å søke fri. 1
PoisonIwy Skrevet 15. desember 2021 Forfatter #31 Skrevet 15. desember 2021 Og til dere som sier at det bare er å utsette smitten. Det er helt riktig, og jeg er så jævlig egoistisk at jeg vil prøve å utsette den i julen. Jeg unner barna mine en fin feiring med familien. Og jeg har ikke familie som har kapasitet til å komme hit to ganger i døgnet og lufte 2 svære bikkjer hver dag i julen. Så er det greit å ta innover seg at spesielt barn kan utvikle MIS-c etter gjennomgått covid sykdom. Og jo flere barn vi lar få smitte jo flere vil potensielt kunne utvikle dette. Jeg har fått med meg at sykehusene har dårlig kapasitet om dagen, så jeg tenker at det er fornuftig å holde smitten på ett nivå hvor det er bedre kontroll. 7
Anbefalte innlegg