PoisonIwy Skrevet 14. desember 2021 #1 Skrevet 14. desember 2021 (endret) Vi bor på ett sted hvor det har vært høyt smittepress stort sett hele tiden i alle bølgene. Kommunen vurderer IKKE hjemmeskole eller tidligere juleferie. Igår var 7 stk borte i klassen, men så langt har bare 2 bekreftet smitte. Barna har sett besteforeldrene svært lite da de er i risikogruppen, og vi skal endelig feire sammen. Hadde du tatt de ut fra skolen? Jeg er veldig i tvil, det er småskoletrinnet og de driver med lite undervisning om dagen. Mye kos, adventstund og formingsaktiviteter. Endret 14. desember 2021 av PoisonIwy Skrivefeil 1
Ab_naturals Skrevet 14. desember 2021 #2 Skrevet 14. desember 2021 De går jo ikke glipp av noe fagmessig i denne "tulletiden", så jeg hadde absolutt vurdert det ja. Så lenge de ikke føler at de går glipp av for mye sosialt med venner da. 7
Jytte Skrevet 14. desember 2021 #3 Skrevet 14. desember 2021 (endret) Jeg ville hatt de hjemme hvis jeg hadde muligheten, definitivt ja. Formingsaktiviteter og lignende kan man gjøre selv sammen med barna. Endret 14. desember 2021 av Jytte 5
PoisonIwy Skrevet 14. desember 2021 Forfatter #4 Skrevet 14. desember 2021 Vi har mulighet til å veksle, slik at en av oss er hjemme med de. Samt at vi har tatt ferie fra onsdag. 3
appelsinjuice Skrevet 14. desember 2021 #5 Skrevet 14. desember 2021 Jeg hadde tatt de ut av skolen dersom jeg hadde hatt mulighet. Her er barna så små at det ikke er mulig å jobbe effektivt hjemmefra med de hjemme, så julefeiringen henger i en tynn tråd 😶 4
Gjest Optimo Skrevet 14. desember 2021 #6 Skrevet 14. desember 2021 Det er ikke lov å holde barn hjemme fra skolen uten grunn. Å være redd for mulig smitte vet jeg ikke om teller som god nok grunn her, jeg tviler. I såfall kunne nok noen av de mest ekstreme funnet på å holde ungene hjemme fra skolen fram til sommerferien. Gå i dialog med skolen før du gjør noe, hvertfall.
PoisonIwy Skrevet 14. desember 2021 Forfatter #7 Skrevet 14. desember 2021 Optimo skrev (2 minutter siden): Det er ikke lov å holde barn hjemme fra skolen uten grunn. Å være redd for mulig smitte vet jeg ikke om teller som god nok grunn her, jeg tviler. I såfall kunne nok noen av de mest ekstreme funnet på å holde ungene hjemme fra skolen fram til sommerferien. Gå i dialog med skolen før du gjør noe, hvertfall. Det er snakk om 2 dager, hvor de driver med alt annet enn undervisning. Jeg spurte hva andre hadde gjort. Ikke om du mener det er god nok grunn. Det handler vel så mye om barn og unges psykiske helse. Hvor alt har blitt avlyst hele tiden i nesten 2 år, det være seg Lucia, avslutning i bhage, første skoledag, fritidsaktiviteter mm. 5
Gjest Optimo Skrevet 14. desember 2021 #8 Skrevet 14. desember 2021 Du vet det egentlig ikke er greit, det er derfor du spør her.
Gjest Dævendøtte Skrevet 14. desember 2021 #9 Skrevet 14. desember 2021 PoisonIwy skrev (48 minutter siden): Vi bor på ett sted hvor det har vært høyt smittepress stort sett hele tiden i alle bølgene. Kommunen vurderer IKKE hjemmeskole eller tidligere juleferie. Igår var 7 stk borte i klassen, men så langt har bare 2 bekreftet smitte. Barna har sett besteforeldrene svært lite da de er i risikogruppen, og vi skal endelig feire sammen. Hadde du tatt de ut fra skolen? Jeg er veldig i tvil, det er småskoletrinnet og de driver med lite undervisning om dagen. Mye kos, adventstund og formingsaktiviteter. Gjetter på det skjer noe med disse to dagene snart. Over hele landet.
Anje Skrevet 14. desember 2021 #10 Skrevet 14. desember 2021 Så at besteforeldrene får sett barnebarna er viktigere enn at barna får sett sine venner og deltatt i samfunnet..? Om du spør besteforeldrene, ts, og de er det minste glade i barnebarna sine, så sier de dette: «vi tåler å sitte alene. Gi barna et liv.» alternativt sier de: «vi risikerer gjerne livet heller at barna skal ofre sin glede». Det er ikke så mange andre svar. Besteforeldres beste er helt åpenbart mye mindre viktig enn barns beste. 1
Nordis Skrevet 14. desember 2021 #11 Skrevet 14. desember 2021 Optimo skrev (3 minutter siden): Det er ikke lov å holde barn hjemme fra skolen uten grunn. Å være redd for mulig smitte vet jeg ikke om teller som god nok grunn her, jeg tviler. I såfall kunne nok noen av de mest ekstreme funnet på å holde ungene hjemme fra skolen fram til sommerferien. Gå i dialog med skolen før du gjør noe, hvertfall. Det er opplæringsplikt i Norge, ikke skoleplikt. Ingenting kommer til å skje dersom barnet blir hjemme noen få dager nå. Ukeplan ligger sikkert på nett og dorullnissene kan like godt lages hjemme. Skjønner godt foreldre som holder barna hjemme nå i den alvorlige situasjonen vi er i. 12
Gjest Dævendøtte Skrevet 14. desember 2021 #12 Skrevet 14. desember 2021 Anje skrev (Akkurat nå): Så at besteforeldrene får sett barnebarna er viktigere enn at barna får sett sine venner og deltatt i samfunnet..? Om du spør besteforeldrene, ts, og de er det minste glade i barnebarna sine, så sier de dette: «vi tåler å sitte alene. Gi barna et liv.» alternativt sier de: «vi risikerer gjerne livet heller at barna skal ofre sin glede». Det er ikke så mange andre svar. Besteforeldres beste er helt åpenbart mye mindre viktig enn barns beste. Dummeste jeg har lest på lenge.
Nordis Skrevet 14. desember 2021 #13 Skrevet 14. desember 2021 Anje skrev (1 minutt siden): Så at besteforeldrene får sett barnebarna er viktigere enn at barna får sett sine venner og deltatt i samfunnet..? Om du spør besteforeldrene, ts, og de er det minste glade i barnebarna sine, så sier de dette: «vi tåler å sitte alene. Gi barna et liv.» alternativt sier de: «vi risikerer gjerne livet heller at barna skal ofre sin glede». Det er ikke så mange andre svar. Besteforeldres beste er helt åpenbart mye mindre viktig enn barns beste. «Deltatt i samfunnet»?? Nå må du gi deg! Noen få dager hjemme nå hindrer IKKE at de får deltatt i samfunnet, heller tvert i mot! 9
GulleGull Skrevet 14. desember 2021 #14 Skrevet 14. desember 2021 Det som skjer det skjer tenker jeg, smittet blir man nok med dette til slutt uansett hvor mye man skjermer. Det kommer aldri til å passe og man tåler å feire ett par julaftener på en alternativ måte. Men må vel vurdere selv om det er verdt å ta barna ut av skolen «i tilfelle.» for vi er forskjellig, men jeg hadde vært rimelig avslappa til hva som skjer og når det skjer da og latt de gå. Min datter hadde blitt lei seg om hun gikk glipp av juleavslutning på skolen ihvetfall. 1
PoisonIwy Skrevet 14. desember 2021 Forfatter #15 Skrevet 14. desember 2021 (endret) GulleGull skrev (6 minutter siden): Det som skjer det skjer tenker jeg, smittet blir man nok med dette til slutt uansett hvor mye man skjermer. Det kommer aldri til å passe og man tåler å feire ett par julaftener på en alternativ måte. Men må vel vurdere selv om det er verdt å ta barna ut av skolen «i tilfelle.» for vi er forskjellig, men jeg hadde vært rimelig avslappa til hva som skjer og når det skjer da og latt de gå. Min datter hadde blitt lei seg om hun gikk glipp av juleavslutning på skolen ihvetfall. Juleavslutningen på skolen er avlyst. Besteforeldre er i risikogruppen, ikke gitt at de overlever så mange år. Vi satt i karantene i fjor. Jeg har faktisk ikke lyst til å avlyse julefeiringen med de i år også. Det er smitte fra 1-7 trinn, så det er ikke i tilfelle. Forøvrig vet du ingenting om våre liv og hva vi tåler å stå i. Endret 14. desember 2021 av PoisonIwy . 8
GulleGull Skrevet 14. desember 2021 #16 Skrevet 14. desember 2021 PoisonIwy skrev (Akkurat nå): Juleavslutningen på skolen er avlyst. Besteforeldre er i risikogruppen, ikke gitt at de overlever så mange år. Vi satt i karantene i fjor. Jeg har faktisk ikke lyst til å avlyse julefeiringen med de i år også. Det er smitte fra 1-7 trinn, så det er ikke i tilfelle. De skal ihverfall ha juleavslutning i klassen hos min datter, men du spurte hva andre tenkte og jeg hadde latt barna gå, men som jeg sa vi er forskjellig med forskjellig utgangspunkt, så om du avveier det best for deg/dere så må du jo selvfølgelig ta de ut av skolen, det går sikker fint det og😊 Men om alle skal tenke «i tilfelle» på ting alltid så er det sikkert ikke skolen gir permisjon, men nå er vi i en spesiell tid så kanskje de ser lettere på det😊 2
Gåsungen Skrevet 14. desember 2021 #17 Skrevet 14. desember 2021 Jeg kommer til å ta barna fri fra skole og barnehage mandag og tirsdag neste uke. Vil ikke risikere å få smitte eller karantene i jula. Det skjer uansett ikke noe spesielt de siste to dagene, og aktiviteter og læring kan vi gjøre hjemme. Litt usikker på hva jeg skal si til skolen, mulig jeg sier at barnet er i dårlig form. 4
NorthernLight Skrevet 14. desember 2021 #18 Skrevet 14. desember 2021 Delta bølgen i Sør-Afrika brukte 2mnd på å nå 19400 smittetilfeller daglig. Omicron har bare brukt 19 dager på det samme. Viruset er ekstremt smittsomt.. Myndighetene burde stengt skolene, de er jo fulle av smitte... 8
Gjest Lawyam Skrevet 14. desember 2021 #19 Skrevet 14. desember 2021 Gåsungen skrev (7 minutter siden): Jeg kommer til å ta barna fri fra skole og barnehage mandag og tirsdag neste uke. Vil ikke risikere å få smitte eller karantene i jula. Det skjer uansett ikke noe spesielt de siste to dagene, og aktiviteter og læring kan vi gjøre hjemme. Litt usikker på hva jeg skal si til skolen, mulig jeg sier at barnet er i dårlig form. Barn har 2 måneder sommerferier også så noen dager fri fra skoler tåler de godt.
J.E Skrevet 14. desember 2021 #20 Skrevet 14. desember 2021 (endret) NorthernLight skrev (39 minutter siden): Delta bølgen i Sør-Afrika brukte 2mnd på å nå 19400 smittetilfeller daglig. Omicron har bare brukt 19 dager på det samme. Viruset er ekstremt smittsomt.. Myndighetene burde stengt skolene, de er jo fulle av smitte... Det burde de gjøre ja. I hvert fall fra og med mandag , og kanskje allerede nå i kommuner med stor smittespredning. FHi sier det kan bli 90000-300000 smittede i uken om få uker. Man vet at intensivkapasiteten er nær sprengt i noen kommuner. Tiltakene skal være forholdsmessige sier de. Da lurer jeg på når det er « forholdsmessig». Hvis ikke det er forholdsmessig å redde intensivkapasiteten fremfor å gi barna et par ekstra dager på skolen hvor ingen undervisning uansett skjer, da lurer jeg på hva de legger i ordet forholdsmessig. Flere skoler har måttet stenge pga store utbrudd og høyt sykefravær. Flere rektorer står frem og kritiserer avgjørelsen om gult nivå. Det er ikke nok og de har ikke nok vikarer. Om en og halv uke med denne utviklingen er vel de fleste foreldre og barn i enten karantene eller i isolasjon. Alle som bor i byer i hvert fall. Det samme er lærerne. Og sykehuspersonalet har ingen jul. https://www.dagbladet.no/meninger/sitter-pa-en-smittebombe-og-venter/74925766 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OrebXb/fikk-tomler-opp-for-stengt-skole-over-40-ansatte-syke-tirsdag https://www.dagbladet.no/meninger/hva-ma-egentlig-til/74908396 Endret 14. desember 2021 av J.E 4
Anbefalte innlegg