Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal prøve å forklare litt situasjonen her. Samboeren min har jobbet i samme firma de 7 siste årene. De siste 3 årene i fast 70% stilling. I tillegg har han tatt ekstravakter når det har passet slik. Tidligere var turnusen til min samboer fast og forutsigbar. Da firmaet han jobber for mistet det faste oppdraget han var plassert på, ble han omplassert med samme kontrakt og stillingsbrøk som før. Firmaet har oppdrag flere plasser i fylket hvor vi bor. Etter at han ble omplassert har det blitt svært uforutsigbart. Hver fredag rundt kl 16 kommer det vaktliste på mail for uka etter. Og det er omtrent ikke ei uke at det ikke blir endringer på kort varsel. Denne uka skulle han jobbe rett i nærheten av hjemmet, på dagtid. Kvelden før han skal begynne arbeidsuka si får han beskjed om at han istedet for skal på jobb lengre sør i fylket, på natt. Usikkert om arbeidsperioden er ferdig på lørdag eller søndag. Det får han vite kun et par timer før oppdraget er over. Han er dermed plassert 3.5 timer unna og skal bo på hotell. I tillegg med vakter som har en helt annen døgnrytme enn forespeilet. Så mitt spm til dere som har orket å lese, og kanskje vet litt mer enn meg om lover og regler: Kan arbeidsgiver endre vaktplan på en dags (noen timers) varsel når du er fast ansatt? Og har arbeidsgiver lov til kun å skrive vaktplan for ei uke om gangen? Vi kan ikke planlegge noe som helst lengre....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke lov. Vaktlister skal være klare MINST 14 dager før. Kontakt Arbeidstilsynet og TV på arbeidsplassen. KREV at loven skal følges

Anonymkode: 30d9b...59e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...