Gå til innhold

Må bare lufte hode litt (vennskap)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere flotte mennesker!

Har ei bestevenninne, vi har vært venner i 15 år ++ så mye gode minner å noen ikke så gode.

Har ALLTID vært der for henne, å hun tidvis for meg. Men nå i de siste årene så er det kun enveis vennskap. Når hun trenger meg er jeg alltid tilgjengelig, stiller opp, lytter, gir råd å trøster. Men når det kommer til henne, kan hun gå dager uten å svare eller respondere. Bare for at hun er sliten. Å hun er ofte sliten… 

kan ikke komme på at hun noen gang har vært en god støtte.. 

selv viss jeg har dårlige dager klarer jeg å gi av meg selv, men hun kun tar og tar. Å det kjenner jeg begynne å tære veldig på forholdet vårt. Tror ikke hun merker noe, for hun er KUN opptatt av seg å sitt. 

noen som har tips eller opplevd lignende, blir det bedre? 

takk for at du leste, å god jul❤️ Du er bra nok! 

Anonymkode: c7db0...06d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ei bestevenninne, vi har vært venner i 15 år ++ så mye gode minner å noen ikke så gode.

Har ALLTID vært der for henne, å hun tidvis for meg. Men nå i de siste årene så er det kun enveis vennskap. Når hun trenger meg er jeg alltid tilgjengelig, stiller opp, lytter, gir råd å trøster. Men når det kommer til henne, kan hun gå dager uten å svare eller respondere. Bare for at hun er sliten. Å hun er ofte sliten… 

selv viss jeg har dårlige dager klarer jeg å gi av meg selv, men hun kun tar og tar. Å det kjenner jeg begynne å tære veldig på forholdet vårt. Tror ikke hun merker noe, for hun er KUN opptatt av seg å sitt. 

Hvor gamle er dere? Av og til er det greit at vennskap dør ut. Spesielt om det kun er en veis. Jeg kuttet ut en sånn nylig; kjentes befriende😌Men på den andre siden har jeg noen som tenker det samme om meg, men nekter å la vennskapet dø ut. Jeg er ærlig på at jeg har lite å gi(er kronisk syk og har daglig mye smerter og fatique).

Nå er ikke det hovedårsaken, det går på andre ting som dårlig kjemi og ulikheter. For eks ønskes det daglig kontakt, som jeg ikke vil. Hadde det vært begrensninger hadde jeg sikkert syntes det var greit😣

Men vedkommende går heller inn i diskusjoner, og «krangler» seg til et slags vennskap. Er helt overbevist om at hun slenger mye dritt om meg, men uten å ville gi slipp🤷‍♀️

Anonymkode: e3a10...c32

Skrevet

Er det mulig hun er deprimert eller virkelig sliter med et eller annet?

Anonymkode: 17123...e93

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er det mulig hun er deprimert eller virkelig sliter med et eller annet?

Anonymkode: 17123...e93

Hun sliter, som mange andre. Men er det da normalt å bare se seg selv, i 10 år liksom? Uten å kan gi noe tilbake. Kjenner flere som sliter, men faktisk har empati å sympati for andre🤷🏼‍♀️

• Liker 2
Skrevet (endret)

Noen ganger er det helt nødvendig å rydde litt blant vennene. 

Går et vennskap i minus over lang tid, så burde man vurdere om det er verdt det.  Blir du sliten i relasjonen og ikke føler deg sett i ti år, så vil jeg virkelig si det er på tide å si tusen takk for nå. Synes du det var drastisk, så begynn i alle fall å gjøre deg utilgjengelig eller si du er opptatt og må avslutte samtalen når det begynner å dra seg til. 

Jeg orker ikke sånne relasjoner lengre. Vennerelasjoner bør over tid være jevnbyrdige. 

Endret av Aureka
  • Liker 2
Skrevet

Du har blitt "the help", og er ingenting annet for henne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kanskje hun ikke har så veldig behov for vennskapet og det er derfor du tolker henne slik? Jeg har ei venninne som nå har flyttet sør i landet, og vi har kun sporadisk kontakt.  Vi var virkelig gode venner før, men har hatt noen store konflikter opp igjennom årene. Hun er typen som ikke ser sin egen oppførsel, og er ganske krevende. Blir fort sur om ting ikke går hennes vei. Er blitt ganske lei de siste årene, og det det er godt mulig hun kunne beskrevet meg slik som du beskriver din venninne. Hun er nok ikke så interessert i å bevare vennskapet/ikke interessert i like tett relasjon som tidligere.

Anonymkode: 2e509...fbe

• Liker 1
Skrevet

Noen ganger er det fint å ta litt opprydding i relasjoner :) 

Jeg har gjort det, uten å si noe nødvendigvis. Bare slutter å gi enveis tilbake og reduserer kontakt. 

Anonymkode: 32364...3e5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje hun ikke har så veldig behov for vennskapet og det er derfor du tolker henne slik? Jeg har ei venninne som nå har flyttet sør i landet, og vi har kun sporadisk kontakt.  Vi var virkelig gode venner før, men har hatt noen store konflikter opp igjennom årene. Hun er typen som ikke ser sin egen oppførsel, og er ganske krevende. Blir fort sur om ting ikke går hennes vei. Er blitt ganske lei de siste årene, og det det er godt mulig hun kunne beskrevet meg slik som du beskriver din venninne. Hun er nok ikke så interessert i å bevare vennskapet/ikke interessert i like tett relasjon som tidligere.

Anonymkode: 2e509...fbe

Artig at du tolket det jeg skrev på den måten.

hun er avhengig av meg, det har hun sagt ved flere anledninger. Å det merker jeg også. 
jeg synes det er krevende når man gir men ikke får noe tilbake. I dette tilfelle her (rart du ikke klarte å lese det) så er det jeg som er deg å venninnen min som er som din eks venninne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen ganger er det fint å ta litt opprydding i relasjoner :) 

Jeg har gjort det, uten å si noe nødvendigvis. Bare slutter å gi enveis tilbake og reduserer kontakt. 

Anonymkode: 32364...3e5

Hadd ønsket jeg hadde store nokk baller til det! Er drit sliten av folk som bare tar å aldri gir tilbake. Maser hull i hodet mitt tvert hun lurer på noe (flere ganger om dagen….) 

Skrevet

Ser at du får råd om å rydde i vennegjengen her. Vel og bra. Men hva med å fokusere mer på de av dine egne venner som du ønsker å være mer sammen med. Gi dem energien og tiden som de fortjener. Da kan du tilføre noe i livet ditt, fremfor å fjerne noe. Det kan bli enda bedre, tror jeg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Slutt å gi til de som bare tar. Du har vist henne at du ikke kan si nei, så hun tar deg for gitt. Ta pause fra henne, gjør deg kostbar. 

Anonymkode: 51870...470

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Artig at du tolket det jeg skrev på den måten.

hun er avhengig av meg, det har hun sagt ved flere anledninger. Å det merker jeg også. 
jeg synes det er krevende når man gir men ikke får noe tilbake. I dette tilfelle her (rart du ikke klarte å lese det) så er det jeg som er deg å venninnen min som er som din eks venninne. 

Så hvorfor gir du da?? For å føle deg som et godt menneske? Kanskje du er avhengig av at noen skal trenge deg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så hvorfor gir du da?? For å føle deg som et godt menneske? Kanskje du er avhengig av at noen skal trenge deg. 

Har flere barn å mann jeg, så har flere som trenger meg. Så er ikke det heller. Godt spm! Hvorfor gir jeg. Aner ikke! Kjenner det byr meg i mot for øyeblikket

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hadd ønsket jeg hadde store nokk baller til det! Er drit sliten av folk som bare tar å aldri gir tilbake. Maser hull i hodet mitt tvert hun lurer på noe (flere ganger om dagen….) 

Haha er det flere som sliter med dette😅jeg holder på å bli sprø av daglig mas🙄

Skrevet
Aureka skrev (21 timer siden):

Noen ganger er det helt nødvendig å rydde litt blant vennene. 

Går et vennskap i minus over lang tid, så burde man vurdere om det er verdt det.  Blir du sliten i relasjonen og ikke føler deg sett i ti år, så vil jeg virkelig si det er på tide å si tusen takk for nå. Synes du det var drastisk, så begynn i alle fall å gjøre deg utilgjengelig eller si du er opptatt og må avslutte samtalen når det begynner å dra seg til. 

Jeg orker ikke sånne relasjoner lengre. Vennerelasjoner bør over tid være jevnbyrdige. 

Dette var veldig enkelt og godt forklart👌 

Du har helt rett! Selv har jeg fått tilbake kontakten med en av mine gamle barndomsvenner og IGJEN ble jeg lurt.. Hun fikk meg til å tro at vi hadde blitt skikkelig close igjen og hun møtte meg masse for å så bare forsvinne..  Hun behandlet meg som søppel og hun begynte å utestenge meg hardt og brutalt, samt spre rykter om min privat økonomi samt fortalte andre hvor mye penger vi hadde samt hvor mye vi tjente noe som strengt tatt var en privatsak. Hun var veldig opptatt av våre penger og verdier og hun ble opplevd av oss som skremmende sjalu og bitter.. Når bitterheten slo til ble hun en heks! 

Så døde faren min og hun brydde seg overhode ikke. Hun fortsatte å sende meg masse snapper av alle festlighetene hun var på med mine venner uten at jeg var invitert. Hun gnidde det virkelig inn..

Hun ble invitert på alt til meg selv om jeg var litt usikker etter måten hun hadde behandlet meg på, men hos henne utelot hun meg fra alt.. Hun orket egentlig ikke å være med meg men kom for å «være snill».. Inviterte henne på mye i sommer men hun hadde så dårlig tid… Men med andre var hun, så igjen var det litt rart. Toppen av kaka var at hun hadde 30 årsdag i sommer og ALLE var der men ikke jeg.. Alle var invitert og fikk komme på feiring i den nye leiligheten, men jeg ble ikke engang invitert. Når kvelden var omme la hun ut på Facebook og takket for en tantrisk feiring der alle var med å feiret henne! 

Gjett om jeg konfronterte henne og ALDRI skal jeg ta henne tilbake. Hun har mistet meg for godt! Hun har behandlet meg som dritt! 

Anonymkode: 924c3...f11

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2021 den 18.30):

Haha er det flere som sliter med dette😅jeg holder på å bli sprø av daglig mas🙄

Fryktelig slitsom 🤭 med engang hvis jeg lurer på noe, er det ikke alltid hun tar seg «tid» til å svare heller.. 

Skrevet
Olaug Olsen skrev (På 15.12.2021 den 17.36):

Ser at du får råd om å rydde i vennegjengen her. Vel og bra. Men hva med å fokusere mer på de av dine egne venner som du ønsker å være mer sammen med. Gi dem energien og tiden som de fortjener. Da kan du tilføre noe i livet ditt, fremfor å fjerne noe. Det kan bli enda bedre, tror jeg.

Enig der!

• Liker 1
Skrevet

Skremmende hvor mange med svart.hvitt tankegang her. Konklusjonen er jo bare kutt ut. Kan ikke andre mennesker ha dårligere perioder og så kan man kjempe seg igjennom disse da? Ts, i ditt tilfelle ville jeg sendt en melding og spurt om hvordan vennen din virkelig har det, og legge til at vennene din har sagt at hun ofte er sliten. Det kan være fysisk sykdom/psykisk sykdom. Kan være det kommer lysere tider for vennen din snart. Uansett har det vært en rar tid med covid, og jeg tror det er flere venneforhold som har slitt av det også. Gi deg selv lov til å ta litt pause med å prøve å samles, det er fullt lov å være venner og la det gå tid mellom når en prater. Kan være vennen din trenger mye tid. Isolering er en form for beskyttelse når en er psykisk syk/opplever mye stress, og er nødvendig for de som ikke takler hverdagen. Mange som sliter veldig i egne liv klarer ikke å ta vare på andre mennesker rundt seg, fordi de ikke har krefter til å ta vare på seg selv engang. Ta enkelt kontakt med vennen din ts, og så tar du deg litt pause og. Viktig at du tar vare på deg selv. Husk at ikke alle er perfekte, vennskap kan gå opp og ned, og om det begynner å tære på deg så må du trekke deg litt unna, ta en god pause og fokuser på deg selv. Ikke bruk all energi på vennen din, men la henne få tid.

Anonymkode: b298f...c1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...