Gå til innhold

Hva bruker du marsipan til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn lang marsipanrull

Bortsett fra marsipankake.. 

Anonymkode: 3fafc...4fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Deler det opp i biter og så spiser barna det. Mye billigere enn marsipan i godteriavdelingen. Barna elsker marsipan. Selv liker jeg det ikke. 

Skrevet

Spise rett opp :sikle:

Anonymkode: 99133...9da

• Liker 2
Skrevet

Lager mindre biter og dypper i mørk sjokolade.

Anonymkode: dd9c7...5f2

Skrevet

Lager troika 

marsipankuler med sjokolade

Anonymkode: 82bcb...c4b

Skrevet

Jeg eter det😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper gjerne en mørk sjokolade alla denne f.eks eller andre typer med havsalt  og legger marsipan over, 2 i en komboen er bare kanondigg!

607259024_Screenshot_20211214-190214_SamsungInternet.thumb.jpg.b51967638d560589e317bc3cb986b741.jpg

Anonymkode: 9710a...86e

Skrevet

Knar inn Tia Maria, ruller kuler og dypper i mørk sjokolade. Og hvis jeg ikke gidder det, så ruller jeg kuler som får en mokkabønne på toppen. 😊 

• Liker 1
Skrevet
Brunhilde skrev (4 timer siden):

Knar inn Tia Maria, ruller kuler og dypper i mørk sjokolade. Og hvis jeg ikke gidder det, så ruller jeg kuler som får en mokkabønne på toppen. 😊 

Først smelter du sjokoladen? Og så stikker du gaffel i marspianbolla og dypper den i sjokolade? Over på tallerken og så stivne i kjøleskap? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Først smelter du sjokoladen? Og så stikker du gaffel i marspianbolla og dypper den i sjokolade? Over på tallerken og så stivne i kjøleskap? 

Jeg kjøper overtrekksjokolade fordi jeg er for lat til å lære meg temperering. Jeg legger kula på gaffelen, dypper og fisker opp igjen uten å stikke. Legger på bakepapir og lar stivne et kjølig sted. Så oppbevares de i bokser i kjøleskapet til de plutselig, på helt magisk vis, er spist opp. ;)

• Liker 3
Skrevet

Har en liggende i skuffen på kontoret. I tillegg lager vi figurer til jul og kuler dyppet i sjokolade og kakestrø til påske.

Anonymkode: ac0ae...eab

Skrevet

Marsipanchips

Søte

400 g ekte marsipan  
Pynt:
sukker og kanel

Skjær marsipanrullen i skiver. Pass på å få dem noenlunde jevnt tynne.

Legg skivene på bakepapirdekkede stekeplater. Strø over sukker og kanel.

Stekes midt i ovnen ved 180°C i ca 8 min (pass nøye på at kakene ikke blir for brune). Avkjøles på rist.

Salte

375 g ekte marsipan

Topping/Krydderurter 
1 Frisk basilikum  
1 Frisk timian  
1 Frisk rosmarin  
1 flaksalt  
1 dl olje (raps- eller solsikkeolje)

Skjær marsipanen I tynne skiver på ca. 2mm. Legg skivene på et bakepapirkledt stekebrett.

Stek marsipanchipsen på 180° C i 8-10 min. inntil de er gyllene. Følg godt med under steketiden så de ikke blir for hardt stekt. La marsipanchipsen avkjøle i ca. 5 min. når de er ferdige.

Pense chipsene med en smaksnøytral olje og dryss over flaksalt. Finhakk krydderurtene og dryss over.

Marsipankonfekt

200 g marsipan 
2 ss bringebærsyltetøy 
150- 200 g hakket sjokolade til dypping(bruker Coop kokesjokolade) 
 Evt knuste frysetørkede bringebær til pynt

Bland sammen marsipan og bringebærsyltetøy til en jevn blanding. La marsipanen få hvile i kjøleskapet en halv times tid, slik at den blir enklere å jobbe med. Form marsipanen til passende kuler eller hjerter.

Smelt sjokoladen over vannbad, og dypp marsipanen i den smeltede sjokoladen. Bruk en sjokoladegaffel/dyppegaffel eller vanlig gaffel. «Rist» av overflødig sjokolade og legg konfekten over på et stykke bakepapir. Dryss på eventuell pynt før sjokoladen stivner. Oppbevares kjølig.

Anonymkode: 6265e...13c

Skrevet

I tillegg til en del av det som er nevnt bruker jeg det til:

- kardemommesnurrer

- Prices kjernemelkshorn

- en type julekonfekt hvor man tar en daddel og fjerner steinen, legger en bit marsipan i hullet og en halv valnøtt oppå

Skrevet

Bruker det i kaker som kanelknuter og Sarah Bernhard og til konfekt og desserter.

Anonymkode: 11f0c...0b9

Skrevet

Har en rund kule helt innerst i «cake pops»

Anonymkode: 4f81a...199

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...