AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #1 Skrevet 14. desember 2021 Er det for tidlig å kjøpe inn mat til julaften og 1. dag nå? Vi har ikke et digert kjøleskap, men jeg har forstått det slik fra God morgen Norge at pinnekjøtt som man kjøper ferdig innpakket fint kan stå i romtemperatur før man skal begynne å tilberede det. Så pinnekjøtt kan jeg nok kjøpe inn nå, men hvor mye? Fire personer. Grøt må vi også ha til julaften. Grøtris har vi allerede, og det kan stå tørt, selvsagt. Melk har butikkene alltid, så det slipper vi å engste oss for at de går tom for. Poteter, kålrabi og annet tilbehør må kanskje i større grad stå kaldt? Er det noen fare for at butikkene går tomme for dette før jul, tror dere? Og hvor mye burde vi beregne? Hva skal dere ha til middag 1. dag? Anonymkode: 8c468...1f4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #2 Skrevet 14. desember 2021 Pinnekjøtt oppbevarer du i romtemperatur. Du beregner 400gr pinnekjøttet pers, 500 gr til storspisere, litt mer dersom du ikke skal ha jule eller vossakorv til. Poteter og kålrabistappe går det alltid endel av her -beregne min. 150gr potet og 200 gr stappe kanskje? Tørrvarer kan stå i romtemperatur. Grønnsaker må oppbevares kaldt, i kjøleskap eller i et kaldt rom. brus o.l kan oppbevares ute dersom det ikke er minus. Jeg bruker å handle inn tørrvarer først, også supplerer jeg med grønnsaker og ferskvarer nærmere jul. Siste handler jeg 22 eller 23 desember. Anonymkode: de0f1...9e6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #3 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Pinnekjøtt oppbevarer du i romtemperatur. Du beregner 400gr pinnekjøttet pers, 500 gr til storspisere, litt mer dersom du ikke skal ha jule eller vossakorv til. Poteter og kålrabistappe går det alltid endel av her -beregne min. 150gr potet og 200 gr stappe kanskje? Tørrvarer kan stå i romtemperatur. Grønnsaker må oppbevares kaldt, i kjøleskap eller i et kaldt rom. brus o.l kan oppbevares ute dersom det ikke er minus. Jeg bruker å handle inn tørrvarer først, også supplerer jeg med grønnsaker og ferskvarer nærmere jul. Siste handler jeg 22 eller 23 desember. Anonymkode: de0f1...9e6 Glemte å si ar vi har kalkunbryst 1 juledag og fisk 2 juledag Anonymkode: de0f1...9e6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #4 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Er det for tidlig å kjøpe inn mat til julaften og 1. dag nå? Vi har ikke et digert kjøleskap, men jeg har forstått det slik fra God morgen Norge at pinnekjøtt som man kjøper ferdig innpakket fint kan stå i romtemperatur før man skal begynne å tilberede det. Så pinnekjøtt kan jeg nok kjøpe inn nå, men hvor mye? Fire personer. Grøt må vi også ha til julaften. Grøtris har vi allerede, og det kan stå tørt, selvsagt. Melk har butikkene alltid, så det slipper vi å engste oss for at de går tom for. Poteter, kålrabi og annet tilbehør må kanskje i større grad stå kaldt? Er det noen fare for at butikkene går tomme for dette før jul, tror dere? Og hvor mye burde vi beregne? Hva skal dere ha til middag 1. dag? Anonymkode: 8c468...1f4 Verken poteter eller kålrabi trenger å stå kaldt. Det står ikke kaldt i butikk. Pinnekjøtt kan oppbevares i månedsvis i romtempratur. Anonymkode: 37a2d...e4a 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #5 Skrevet 14. desember 2021 Det går ikke tomt, butikkene får løpende varer. Men det er jo greit å slippe store folkemengder som kan oppstå i siste liten. Jeg er nesten ferdig, skal bare kjøpe melk, fløte og slik siste dagene. Anonymkode: ee17a...228 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #6 Skrevet 14. desember 2021 Jeg kjøpte inn alt til jul for 4 uker siden 😅 mangler kun melk og fløte 😊 Det står seg lenge om du oppbevarer det riktig. Anonymkode: 9297d...aa4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #7 Skrevet 14. desember 2021 Butikkene går ikke tom for mat. Det verste kan være at du må velge noe annet enn tenkt, men skulle det være du ikke finner noe i en butikk, kan det være du finner det i neste. Så lenge du har penger å handle for, trenger du ikke frykte at du vil gå sulten i jula. Anonymkode: 500ae...462 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #8 Skrevet 14. desember 2021 Hvem har opplevd at butikkene går tomme for mat? Slapp av Anonymkode: b9a0b...f39 1
IreneUtålmodig Skrevet 15. desember 2021 #9 Skrevet 15. desember 2021 Kjenner til følelsen , priskrigen der alt var omtrent tomt i butikkene sitter fremdeles friskt i minnet 😅 For 1 år siden sluttet rema å selge gilde sin medisterfarse, jeg var for tregt ute med å kjøpe et alternativ så da ble det gilde sine ferdiglaget medisterkaker. Gode de da men ble ikke helt det samme, så nå vet jeg iallefall at kiwi selger det. Dette året så ser det ut som at bitikkene har det som trengs, eneste jeg ikke har fått tak i er gilde sine sosisser 🤔 Undres hvor de har blitt av 1
sommermor Skrevet 15. desember 2021 #10 Skrevet 15. desember 2021 Her står to pakker med pinnekjøtt i en pose på soverommet mitt. Der er det kaldt. Det opp bevares jo i romtemperatur i butikkene. Jeg skal handle fenalår på fredag, det oppbevares også i romtemperatur. Jeg aner ikke om folk går like mye banas i butikkene nå som ved siste nedstengning av samfunnet.
IreneUtålmodig Skrevet 15. desember 2021 #11 Skrevet 15. desember 2021 Mel skal vist være lurt å kjøpe et lite lager av nå , da det blir dyrt i 2022 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #12 Skrevet 15. desember 2021 Var ganske utplukket for flere varer da jeg handlet på mandag. Riktignok ikke grønnsaker og melk, men sukker og sirup fikk jeg ikke tak i. På Mega! Anonymkode: 377e0...013 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #13 Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 14.12.2021 den 21.38): Hvem har opplevd at butikkene går tomme for mat? Slapp av Anonymkode: b9a0b...f39 Enig, ts, bare slapp av! Det var vel kun når landet stengte ned at vi opplevde delvis tomme butikker. Anonymkode: af64c...b78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå