Gå til innhold

Er det noe galt med meg når jeg er 19 og ikke vet hva jeg egentlig vil studere, hvor jeg vil studere, synes det er vanskelig å få nye—

Anbefalte innlegg

Skrevet

— venner, aldri hatt kjæreste og er jomfru?

Har hele tiden bekymringer i bakhodet om at det er noe galt med meg på grunn av disse tingene. Hadde vært greit om det bare var noen av dem, men alle på en gang får meg til å stresse. Er det uvanlig å ha det sånn når man er 19? Håper det løser seg når jeg blir litt eldre… Fikk gode karakterer på vgs, gode venner fra vgs, har lappen, er tynn og har arvet litt penger, så prøver å tenke på de tingene i stedet, men føler meg bare ikke bra nok😭

Anonymkode: a3fef...5ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skrevet

Noen?😰

Skrevet

Nei det er helt vanlig. Man er fortsatt kjempeung som 19 år og fortsatt et barn, jeg visste ikke hva jeg ville bli før jeg var over 30 år og mistet jomfrudommen når jeg var 19, fikk første kjæreste som 26 

Jobb med selvbildet ditt for du skal ikke føle deg unormal eller utilstrekkelig! 

Anonymkode: 5ef47...717

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei det er helt vanlig. Man er fortsatt kjempeung som 19 år og fortsatt et barn, jeg visste ikke hva jeg ville bli før jeg var over 30 år og mistet jomfrudommen når jeg var 19, fikk første kjæreste som 26 

Jobb med selvbildet ditt for du skal ikke føle deg unormal eller utilstrekkelig! 

Anonymkode: 5ef47...717

Tusen takk🙏🙏❤️

Skrevet

På ingen måte.

Jeg søkte studie, fikk plass. Tenkte ikke så mye på det, trivdes godt. Tok noen fag, mistrivdes, byttet retning. Stortrivdes.

Traff en fyr, følte meg ikke helt klar for et forhold, men alt klaffet. Tenkte ikke så mye på det, tok dag for dag for vi fungerte så  godt sammen. Og 15 år senere ser jeg at jeg ikke kunne ha truffet bedre, og føler meg dønn lykkelig med han. 

Søkte en jobb jeg egentlig ikke hadde lyst på, fikk den. Tenkte "greit nok, da prøver jeg det". Trivdes. Så mistrivdes jeg. Ble av en eller annen grunn værende. Og plutselig klaffet alt, og det er fortsatt drømmejobben mange år senere. 

Flyttet til en annen by. Greit nok. Skulle hjem, det skjedde ikke. Og nå er det dette som er hjemme.

Livet skjer. 

Anonymkode: b1dd8...17d

• Liker 3
Skrevet

Det er helt normalt. Jeg var i akkurat samme situasjon da jeg var 19. Bodde i utlandet, begynte på flere studier og sluttet. Først da jeg var 26 var jeg ferdig med skole og har jobbet siden da. Det går seg til. Ingen grunn til panikk. 

Anonymkode: c90cb...045

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er helt normalt. Jeg var i akkurat samme situasjon da jeg var 19. Bodde i utlandet, begynte på flere studier og sluttet. Først da jeg var 26 var jeg ferdig med skole og har jobbet siden da. Det går seg til. Ingen grunn til panikk. 

Anonymkode: c90cb...045

Takk🙏❤️

Skrevet

Samme her, og jeg fyller snart 21🙃 Men jeg tenker det ordner seg etterhvert, for det gjør jo som regel det. 

Jeg jobber med selvbildet mitt, og prøver å få bedre psyke nå. Så kan jeg heller tenke på alt annet det andre senere. Alt skjer ikke over natta. 

Anonymkode: eb525...3b6

Skrevet

Nå var jeg også jomfru da jeg var nitten.. men det er tjue år siden nå. Har det blitt så mye mer vanlig med sex før den alderen altså? 

Uansett, selvfølgelig vet du ikke nå hva du ønsker å jobbe med HELE livet. Det skulle tatt seg ut at man måtte bestemme seg for hele resten av livet allerede som nittenåring. Det er heldigvis ikke slik lenger. 

Prøv å tenke hva du kan mestre, og gå og studer i den retningen. Og ja, det er jo lov å ombestemme seg hvis man ikke trives. 

Anonymkode: b86b5...777

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

— venner, aldri hatt kjæreste og er jomfru?

Har hele tiden bekymringer i bakhodet om at det er noe galt med meg på grunn av disse tingene. Hadde vært greit om det bare var noen av dem, men alle på en gang får meg til å stresse. Er det uvanlig å ha det sånn når man er 19? Håper det løser seg når jeg blir litt eldre… Fikk gode karakterer på vgs, gode venner fra vgs, har lappen, er tynn og har arvet litt penger, så prøver å tenke på de tingene i stedet, men føler meg bare ikke bra nok😭

Helt vanlig.

Nøkkelordet som forklarer hvorfor du føler disse tingene er fordi alt du beskriver er nye ting som kommer til deg. Hvordan skal du føle deg bra nok, basert på din evne til å sykle, når du aldri har erfart en sykkel før?

Nye ting skal oppleves, feiles og gjentas. Livet handler veldig mye om valg fra nå av. Foreldrene tar ikke dine valg for deg lenger, ei beskytte deg for dine mindre optimale valg. Valg vil alltid komme med utfall der nye dører åpner seg, og andre stenger.

Høres det skummelt ut, anbefaler jeg ta råd fra de som har gått veien før deg, og finne et godt sosialt nettverk til å ta valg sammen med.

• Liker 1
Skrevet

Det er helt normalt. Jeg var heller ikke sikker og tok et år på folkehøgskole. Det er fremdeles ett av de beste årene i livet mitt!

Anonymkode: 7a6c6...5be

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er helt normalt. Jeg var heller ikke sikker og tok et år på folkehøgskole. Det er fremdeles ett av de beste årene i livet mitt!

Anonymkode: 7a6c6...5be

Skulle akkurat til å foreslå folkehøgskole jeg også

Anonymkode: 5d051...000

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå var jeg også jomfru da jeg var nitten.. men det er tjue år siden nå. Har det blitt så mye mer vanlig med sex før den alderen altså? 

Uansett, selvfølgelig vet du ikke nå hva du ønsker å jobbe med HELE livet. Det skulle tatt seg ut at man måtte bestemme seg for hele resten av livet allerede som nittenåring. Det er heldigvis ikke slik lenger. 

Prøv å tenke hva du kan mestre, og gå og studer i den retningen. Og ja, det er jo lov å ombestemme seg hvis man ikke trives. 

Anonymkode: b86b5...777

Takk🙏❤️ Vet ikke om det har blitt mer vanlig eller ikke, men føler jeg er den eneste av vennene mine som er jomfru, og i fadderuken var jeg også den eneste😬 Jeg har egentlig et litt mer konservativt syn på sex enn de fleste på min alder i dag, har ikke lyst til å miste jomfrudommen med mindre det er noen jeg faktisk elsker… Men føler meg så rar og alene om å tenke sånn🙃 

Uansett, det er nok riktig som du sier at det ikke er så vanlig å vite hva man vil resten av livet når man er 19, føles bare ut som at jeg aldri kommer til å finne ut av det!

Skrevet

Sånn var jeg også da jeg var 19 år. Det ordner seg.... Ta deg god tid, valg av yrke, kjæreste og hvem man ligger med er viktige valg i livet. 

Anonymkode: de340...1ad

• Liker 2
Skrevet

Helt normalt :) 

Et tips er kanskje å ikke gå seg fast i det vante og sikre. Hopp ut i det å for eksempel flytte eller starte på studie eller folkehøgskole, ta sjansen på å bli kjent med folk, gjør ting som er litt på kanten av hva du er komfortabel med osv. Jeg var litt sånn som deg som 19-åring. To år senere hadde jeg fått kjæreste, hoppet ut i et studie det viste seg at jeg likte, og blitt kjent med mange nye mennesker som er mine beste venner 10 år senere. 

Anonymkode: 337b7...2f6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt normalt :) 

Et tips er kanskje å ikke gå seg fast i det vante og sikre. Hopp ut i det å for eksempel flytte eller starte på studie eller folkehøgskole, ta sjansen på å bli kjent med folk, gjør ting som er litt på kanten av hva du er komfortabel med osv. Jeg var litt sånn som deg som 19-åring. To år senere hadde jeg fått kjæreste, hoppet ut i et studie det viste seg at jeg likte, og blitt kjent med mange nye mennesker som er mine beste venner 10 år senere. 

Anonymkode: 337b7...2f6

Har begynt på et studie, men vil gjøre noe annet fra neste år… Dette gir ingen jobbmuligheter og er ikke noe jeg interesserer meg spesielt mye for heller😅

Skrevet

jeg hadde det helt likt! 

Nå er jeg 30, sammen med mannen i mitt liv og vi har også fantastisk sex 😊

jeg søkte på noe som var interessant, gikk videre på master når jeg ikke helt trivdes med bacheloren. nå har jeg akkurat den jobben jeg aldri ville ha, og det er virkelig drømmejobben. Mange andre som byttet retning. Det jeg innså etterhvert er at det er ufattelig mange utdanninger og stillinger jeg faktisk ikke visste om som 19åring.Og man må være litt i studielibet/arbeidslivet for å finne. 

Fikk noen venner på studiet, og venne rpå jobb i studietiden. Life goes on, Fikk nye venner i ny jobb og har nå kun en venninne igjen fra studietiden. 

dersom du ønsker å få til nye venner anbefaler jeg deg samtidig å flytte vekk fra hjembyen. Da er man tvunget til å ta initiativ og til å delta på fester etc. Søk eks om studenhybel med andre. Jeg studerte I hjembyen og da er det lett å gå i vanlige rutiner. 

Anonymkode: 38ab0...9aa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg hadde det helt likt! 

Nå er jeg 30, sammen med mannen i mitt liv og vi har også fantastisk sex 😊

jeg søkte på noe som var interessant, gikk videre på master når jeg ikke helt trivdes med bacheloren. nå har jeg akkurat den jobben jeg aldri ville ha, og det er virkelig drømmejobben. Mange andre som byttet retning. Det jeg innså etterhvert er at det er ufattelig mange utdanninger og stillinger jeg faktisk ikke visste om som 19åring.Og man må være litt i studielibet/arbeidslivet for å finne. 

Fikk noen venner på studiet, og venne rpå jobb i studietiden. Life goes on, Fikk nye venner i ny jobb og har nå kun en venninne igjen fra studietiden. 

dersom du ønsker å få til nye venner anbefaler jeg deg samtidig å flytte vekk fra hjembyen. Da er man tvunget til å ta initiativ og til å delta på fester etc. Søk eks om studenhybel med andre. Jeg studerte I hjembyen og da er det lett å gå i vanlige rutiner. 

Anonymkode: 38ab0...9aa

Tusen takk!🥰🙏

Har flyttet til en ny by langt hjemmefra, og i kollektiv, men skummelt😰

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar!❤️❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...