Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skoler og SFO stenges og mine kollegaer har barn i den alderen og må derfor være hjemme. Vi har ikke jobb som tillater hjemmekontor, og jeg er allerede utslitt etter mye sykdom på jobben. Nå blir jeg helt alene fra torsdagen…

Anonymkode: 029c3...6c9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skoler og SFO stenges og mine kollegaer har barn i den alderen og må derfor være hjemme. Vi har ikke jobb som tillater hjemmekontor, og jeg er allerede utslitt etter mye sykdom på jobben. Nå blir jeg helt alene fra torsdagen…

Om det ikke er forsvarlig må dere stenge?

Anonymkode: e5f8a...97b

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sjefene bryr seg egentlig ikke, de regner med at jeg fikser det bare. Arbeidsplassen min er langt ifra kritisk, det er ingen som tar skade av at vi hadde stengt. Men alt handler om penger for de på toppen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sjefene bryr seg egentlig ikke, de regner med at jeg fikser det bare. Arbeidsplassen min er langt ifra kritisk, det er ingen som tar skade av at vi hadde stengt. Men alt handler om penger for de på toppen.

Du setter ned foten. Du har et vist antall timer du kan jobbe i uka/måneden. 

Du skal få tatt pause og dopauser. Går ikke det så si at du stenger under pause og du stenger når vakten din er over.

Anonymkode: f0891...0bb

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er ikke alle som kan stenge. Jeg jobber innen helse og kan telle på en hånd hvor mange ganger vi har vært tilstrekkelig bemannet siste året. Når skoler/bhg er stengt og foreldre hjemme, så betyr det bare at vi uten barn/uten små barn må jobbe ekstra/dobbelt/trippelt for å få avdelingen til å gå rundt. Folk er ekstra for å prøve å avlaste kolleger mer enn for at pasientene trenger det. Det er lett å skrike opp opp "du må nekte", "du må sette ned foten", "dere må kreve bladibla", "loven sier at.." ect når man aldri har vært i den situasjonen selv. Viser egentlig bare at der ikke aner hva dere snakke om.

TS, hvis det ikke gjelder liv og helse så må du snakke med sjefen om hva som må prioriteres og hva som kan utsettes. Er de mulig å få inn vikarer? Jeg skjønner deg veldig godt, jeg kommer til å ryke på en ganske langvarig sykemelding snart, og da håper jeg de med barn får smellen på jobb vi andre har levd med i lang tid. 

Anonymkode: bc556...462

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

skjønner deg godt, at det blir slisomt, men så lenge de må være hjemme pga det ,så er jo ikke det så rart

Anonymkode: 6881e...928

Skrevet

Husk at dette ikke handler om kollegaer med barn, men om dårlig ledelse. Det er alltid sjefens ansvar at ingen jobber seg ihjel fordi andre har fravær. Irritasjonen må sendes den veien, og du må kreve at sjefen din finner en løsning. 

Anonymkode: 7629f...537

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg skjønner deg veldig godt, jeg kommer til å ryke på en ganske langvarig sykemelding snart, og da håper jeg de med barn får smellen på jobb vi andre har levd med i lang tid. 

Det er jo ikke akk som om vi med barn ikke føler på både fraværet vårt og ikke minst den umulige spagaten mellom egen jobb og krav til barnas friskhet for å gå i barnehagen. 

Jeg kan love deg at det knapt finnes en forelder i dette landet som ikke får klump i magen når man atter en gang våkner opp til syke barn, og man vet hva som da faller på kollegaer. 

Men hva skal man gjøre??

Anonymkode: 0babd...18d

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke akk som om vi med barn ikke føler på både fraværet vårt og ikke minst den umulige spagaten mellom egen jobb og krav til barnas friskhet for å gå i barnehagen. 

Jeg kan love deg at det knapt finnes en forelder i dette landet som ikke får klump i magen når man atter en gang våkner opp til syke barn, og man vet hva som da faller på kollegaer. 

Men hva skal man gjøre??

Anonymkode: 0babd...18d

Hvis du virkelig vil gjøre noe, fordel dagen med den andre forelderen. Men det vil du ikke, vil du vel? Skal du være hjemme så vil du være hjemme, og da skal du være hjemme heeeele dagen. Hvis du må være hjemme på dagen, kan du komme på seinvakt når din manner kommet hjem? Nei det vil ikke folk, da er det slitne. Så da må heller noen andre jobbe over/dobbel, igjen Eller kanskje du kan jobbe tidlig og gå en time før så din mann rekker sitt kveldsskift? Nei, det vil heller ikke folk, for de har "rett på" å være hjemme med sykt barn. Eller hva med at din mann er hjemme med ungene alene lørdag formiddag mens du har dagvakt? Nei, for han pleier ikke å ha de alene skjønner du, og han er så sliten etter lang uke på jobb. And the list goes on. De fleste ledere er veldig fleksible for ordne hvis den med syke barn må komme litt senere eller gå litt før, spesielt i krisen som er nå, men interessen hos de med de syke barna er ofte ganske laber. 

Klumpen i magen er neppe videre stor nå de samme som å være hjemme fordi de har syke barn/er i karantene/har stengt bhg sender mengder av snaps med baking, tv, spill, lekeplasstur, fjelltur, julepynting, kafelunsj ect . Er klumpen så voldsom så dropper man SoMe, i alle fall til kolleger. 

• Liker 16
Skrevet

«Håper» du er uheldig med dine kollegaer, for jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det du skriver.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du virkelig vil gjøre noe, fordel dagen med den andre forelderen. Men det vil du ikke, vil du vel? Skal du være hjemme så vil du være hjemme, og da skal du være hjemme heeeele dagen. Hvis du må være hjemme på dagen, kan du komme på seinvakt når din manner kommet hjem? Nei det vil ikke folk, da er det slitne. Så da må heller noen andre jobbe over/dobbel, igjen Eller kanskje du kan jobbe tidlig og gå en time før så din mann rekker sitt kveldsskift? Nei, det vil heller ikke folk, for de har "rett på" å være hjemme med sykt barn. Eller hva med at din mann er hjemme med ungene alene lørdag formiddag mens du har dagvakt? Nei, for han pleier ikke å ha de alene skjønner du, og han er så sliten etter lang uke på jobb. And the list goes on. De fleste ledere er veldig fleksible for ordne hvis den med syke barn må komme litt senere eller gå litt før, spesielt i krisen som er nå, men interessen hos de med de syke barna er ofte ganske laber. 

Klumpen i magen er neppe videre stor nå de samme som å være hjemme fordi de har syke barn/er i karantene/har stengt bhg sender mengder av snaps med baking, tv, spill, lekeplasstur, fjelltur, julepynting, kafelunsj ect . Er klumpen så voldsom så dropper man SoMe, i alle fall til kolleger. 

Oi, snakk om å være bitter (evt skikkelig utslitt og på felgen).

For ts så var ikke jobben samfunnskritisk. Men det kan jo hende kollegaene har partnere som har samfunnskritiske stillinger. Det kan hende hun jobber med aleneforeldre, hvor det ikke er noen å dele byrden med. 

Og skal man plutselig ikke få lov til å ha det hyggelig med barna dersom en må være hjemme med de? Eller, i hvertfall ikke dele på sosiale medier...

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Wow! Så utrolig bittert innlegg!  Du må ikke tro helsepersonell med syke småbarn er mindre sliten. 

Anonymkode: 6c5f2...a15

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er jo fryktelig ugunstig å skulle dele opp en dag slik du beskriver det. Man får jo liksom ikke ro over seg på jobben.

Her praktiserer vi annen-hver-dag-prinsippet når barnet må være hjemme. Og dessuten, her hvor jeg jobber; om jeg blir oppringt av bhg når halve arbeidsdagen min har gått og jeg må dra å hente barnet, så blir det ført som en hel dag. Arbeidsplassen min fører ikke timer eller halve dager. Da vil syke-barn-dagene fly ut vinduet om vi skal dele opp dagen.

Anonymkode: e8cc2...c3e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke alle som kan stenge. Jeg jobber innen helse og kan telle på en hånd hvor mange ganger vi har vært tilstrekkelig bemannet siste året. Når skoler/bhg er stengt og foreldre hjemme, så betyr det bare at vi uten barn/uten små barn må jobbe ekstra/dobbelt/trippelt for å få avdelingen til å gå rundt. Folk er ekstra for å prøve å avlaste kolleger mer enn for at pasientene trenger det. Det er lett å skrike opp opp "du må nekte", "du må sette ned foten", "dere må kreve bladibla", "loven sier at.." ect når man aldri har vært i den situasjonen selv. Viser egentlig bare at der ikke aner hva dere snakke om.

TS, hvis det ikke gjelder liv og helse så må du snakke med sjefen om hva som må prioriteres og hva som kan utsettes. Er de mulig å få inn vikarer? Jeg skjønner deg veldig godt, jeg kommer til å ryke på en ganske langvarig sykemelding snart, og da håper jeg de med barn får smellen på jobb vi andre har levd med i lang tid. 

Dersom du har en samfunnskritisk jobb så har barnehagen plikt til å ha et tilbud til deg og kollegaene dine. Så TS snakker selvsagt ikke om et samfunnskritisk yrke.

Anonymkode: 9cc29...854

• Liker 3
Skrevet

Konsekvensene av å stenge barnehager og barneskoler er katastrofale. Det betyr jo i praksis at den mest produktive delen av befolkningen ikke kan jobbe.

Så jeg håper og tror stengte barnehager og skoler ikke blir vanlig fremover, uansett hvordan ting utvikler seg 

Anonymkode: d4c66...e9c

• Liker 2
Skrevet
Vimsepims skrev (50 minutter siden):

Oi, snakk om å være bitter (evt skikkelig utslitt og på felgen).

For ts så var ikke jobben samfunnskritisk. Men det kan jo hende kollegaene har partnere som har samfunnskritiske stillinger. Det kan hende hun jobber med aleneforeldre, hvor det ikke er noen å dele byrden med. 

Og skal man plutselig ikke få lov til å ha det hyggelig med barna dersom en må være hjemme med de? Eller, i hvertfall ikke dele på sosiale medier...

Bittert? Jada, jeg er sikkert bitter jeg, det hadde du og vært i min situasjon. Så kan du plusse på de som skal ha fri alle helligdagene "for vi har små barn vettu" så er det jo komplett lykke å ha kolleger med småbarn.

Du må kjøre kosmoseoverdose så mye du gidder når du chiller med lunsj på konditori og film i sofaen, men du kan ha skamvett nok til å ikke sende snap av det til kollegene som tar vakten din nok en gang. Dårlige antenner heter det. 

• Liker 5
Skrevet

TS her. 
Mye gode svar her, setter pris på det. 

Mine kollegaer er nok de første hjemme som rekker opp en hånd for å være hjemme med sykt barn, men dette gjaldt ikke sykt barn. Skoler og SFO stenger og det blir hjemmeskole, barna er ikke syke (hvertfall ikke mine kollegaer sine barn). Deres partnere har heller ikke samfunnskritiske jobber, så hvorfor de ikke kan dele på forstår jeg ikke. 

Det er alltid meg det går utover og vikarer går det ikke an å få inn på kort tid da det krever en del opplæring. Forrige gang det var hjemmeskole jobbet jeg meg også halvt ihjel. Og nå er jeg så sliten, står midt oppi en prosess i privatlivet også, og jeg har rett og slett ikke kapasitet eller tid til å jobbe doble vakter. Jeg har ikke barn nei, men det betyr ikke at min fritid/privatliv ikke består av ting som også krever oppmerksomhet.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS her. 

Mine kollegaer er nok de første hjemme som rekker opp en hånd for å være hjemme med sykt barn, men dette gjaldt ikke sykt barn. Skoler og SFO stenger og det blir hjemmeskole, barna er ikke syke (hvertfall ikke mine kollegaer sine barn). Deres partnere har heller ikke samfunnskritiske jobber, så hvorfor de ikke kan dele på forstår jeg ikke. 

Det er alltid meg det går utover og vikarer går det ikke an å få inn på kort tid da det krever en del opplæring. Forrige gang det var hjemmeskole jobbet jeg meg også halvt ihjel. Og nå er jeg så sliten, står midt oppi en prosess i privatlivet også, og jeg har rett og slett ikke kapasitet eller tid til å jobbe doble vakter. Jeg har ikke barn nei, men det betyr ikke at min fritid/privatliv ikke består av ting som også krever oppmerksomhet.

Du har ALL sympati fra meg!! Husk at når nok er nok så snakk med legen din, si du er utbrent og lever inn en sykemelding så du får hvilt og tatt deg inn. Stor klem sendes din vei :klem1:

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

TS her. 

Jeg er enig i at foreldrene burde dele på slik du sier, men det er ikke noe krav om det, og da er det lite du kan gjøre… 
Veldig mange småbarnsforeldre er veldig slitne nå. De har jobbet både dobbelt og trippelt, de har hatt veldig mye syke barn (som ofte er veldig strevsomt, med mye våkenetter), og de opplever et stadig krysspress mellom hjem og jobb, som er mye verre nå under koronaen. Foreslår at du retter frustrasjonen mot sjefen din, ikke dine kolleger.  Du ser kanskje fine stunder på snap, men du ser ikke når de tørker spy midt på natta. Senest i natt delte jeg seng med barn med falsk krupp. Men det poster jeg ikke på IG. Personlig vil jeg mye heller jobbe enn å arrangere hjemmeskole, og jeg håper ikke skolen stenger her… For ikke å snakke om hvis barnehagen stenger. 

Anonymkode: f22b8...3cc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

TS her. 

Jeg synes fortsatt du har fokuset i feil retning. Alt dette er sjefen din sitt ansvar. Du kan synse alt du vil om dine kollegaer liv og hvordan de organiserer hverdagen - men det er faktisk sjefen din sitt ansvar at du ikke får en uforholdsmessig stor arbeidsbelastning. Du må gi beskjed til sjefen din at du ikke kan jobbe ekstra. Så må sjefen løse den floken. Sånn er det faktisk å være sjef.

Du må rette frustrasjonen mot sjef - ikke mot dine kollegaer, som antakelig ønsker minst like mye som deg at skoler og barnehager var åpne og de kunne gå på jobb som normalt. De har nok også veldig dårlig samvittighet for situasjonen på jobb. 

Er selv barnløs og har mange ganger kjent på forventningen om at jeg skal trå til ekstra. Men det er 100 prosent et ledelsesproblem. Det er ikke kollegaene med syke barn, sykemeldte kollegaer eller foreldre til barn stengte skoler sin skyld. Som arbeidsgiver VET man at sånne ting kommer innimellom - og man har et ansvar for å løse det. 

Anonymkode: 7629f...537

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...