AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #1 Skrevet 14. desember 2021 Siden 30 års feiringa på resturante blir avlyst for min del (pga sjenkeforbudet), skal jeg og 2 venninner heller kose oss hjemme med god vin, ost og kjeks. Jeg er ellers ikke så fin av meg, men nå vil jeg gjerne kjøpe inn litt og kose oss skikkelig! ☺️ Budsjettet mitt er 5000 kr Tenkte kjøpe inn litt vin på polet, og kommer nok til å få gode råd der. Men når det kommer til ost og kjeks, så er jeg mer usikker. Jeg bor på Kolbotn, men har bil og kan kjøre et stykke for å få det jeg vil ha. Men helst ikke Oslo sentrum. Tips til steder å kjøpe ost er til nå Meny og Jacobs på Holtet på Nordstrand. Hva tenker dere? Og når det kommer til kjeks, hvilken kjeks burde jeg kjøpe? Vil gjerne ha litt variasjon Og druer må jeg huske! 😊 Noe mer jeg har glemt, eller som passer godt inn i slik type mat? Før ost og kjeks så skal vi lage hver vår italienske pizza, tar gjerne imot tips på det også! 😊 Anonymkode: c8002...ea3 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #2 Skrevet 14. desember 2021 Mathallen... men det er jo sentrum. Ellers synes jeg store Meny-butikker har mye godt, men selvfølgelig ikke like bra som en skikkelig ostedisk der de også tilbyr upastauriserte oster, og kan sette sammen akkurat det du vil ha. Du kan jo google om det er ostedisker i nærheten? Jeg er ikke kjent i området. Ellers er tips fra meg; bakt camenbert med honning, rydder og rosmarin er nydelig. Fiken. Bringebær. 2-3 type marmelader (gjerne honning-valnøtt, fikenmarmelade, blåbær med krydder). Breadsticks i tillegg til kjeks. Ofte baker jeg også en foccacia. Oliven i ulike varianter. Av oster: en solid blåmuggost, checre, manchego, upastaurisert brie.. Karamelliserte nøtter. Baker også gjerne tynne frøknekkebrød og bryter opp, synes det er mye mer smak i det en butikkjøpte kjeks. Personlig ville jeg nok bare laget et solid ostefat, og inkludert litt mer fingermat, mulig litt spekemat. Og droppet pizzaen Søk opp chacuterie board for inspirasjon. Merker jeg hadde storkost meg med et budsjett på 5000 kroner til tre pers, og hadde garantert klart å bruke opp alt 😅 Anonymkode: 7b4cf...eb1 7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #3 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Siden 30 års feiringa på resturante blir avlyst for min del (pga sjenkeforbudet), skal jeg og 2 venninner heller kose oss hjemme med god vin, ost og kjeks. Jeg er ellers ikke så fin av meg, men nå vil jeg gjerne kjøpe inn litt og kose oss skikkelig! ☺️ Budsjettet mitt er 5000 kr Tenkte kjøpe inn litt vin på polet, og kommer nok til å få gode råd der. Men når det kommer til ost og kjeks, så er jeg mer usikker. Jeg bor på Kolbotn, men har bil og kan kjøre et stykke for å få det jeg vil ha. Men helst ikke Oslo sentrum. Tips til steder å kjøpe ost er til nå Meny og Jacobs på Holtet på Nordstrand. Hva tenker dere? Og når det kommer til kjeks, hvilken kjeks burde jeg kjøpe? Vil gjerne ha litt variasjon Og druer må jeg huske! 😊 Noe mer jeg har glemt, eller som passer godt inn i slik type mat? Før ost og kjeks så skal vi lage hver vår italienske pizza, tar gjerne imot tips på det også! 😊 Anonymkode: c8002...ea3 I like Anonymkode: 14640...450 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #4 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mathallen... men det er jo sentrum. Ellers synes jeg store Meny-butikker har mye godt, men selvfølgelig ikke like bra som en skikkelig ostedisk der de også tilbyr upastauriserte oster, og kan sette sammen akkurat det du vil ha. Du kan jo google om det er ostedisker i nærheten? Jeg er ikke kjent i området. Ellers er tips fra meg; bakt camenbert med honning, rydder og rosmarin er nydelig. Fiken. Bringebær. 2-3 type marmelader (gjerne honning-valnøtt, fikenmarmelade, blåbær med krydder). Breadsticks i tillegg til kjeks. Ofte baker jeg også en foccacia. Oliven i ulike varianter. Av oster: en solid blåmuggost, checre, manchego, upastaurisert brie.. Karamelliserte nøtter. Baker også gjerne tynne frøknekkebrød og bryter opp, synes det er mye mer smak i det en butikkjøpte kjeks. Personlig ville jeg nok bare laget et solid ostefat, og inkludert litt mer fingermat, mulig litt spekemat. Og droppet pizzaen Søk opp chacuterie board for inspirasjon. Merker jeg hadde storkost meg med et budsjett på 5000 kroner til tre pers, og hadde garantert klart å bruke opp alt 😅 Anonymkode: 7b4cf...eb1 Oj, takk for masse gode tips!! 😍 Dette setter jeg stor pris på! Og chacuterie board ga meg mye inspirasjon 😄 Skal handle inn i morgen, jeg tror det blir vanskelig å holde seg under 5000 kr!! 🤣 kommer til å gå amok men hmm, kanskje jeg skal ta turen til Mathallen 🤔 Ønsket ikke traske rundt i Oslo, men det er jo veldig enkelt å komme seg til Mathallen! 😊 ts Anonymkode: c8002...ea3 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #5 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): I like Anonymkode: 14640...450 😄❤️ Anonymkode: c8002...ea3 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #6 Skrevet 14. desember 2021 https://www.fromagerie.no/ Anonymkode: 73e64...506
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #8 Skrevet 14. desember 2021 Jacobs på Holtet har veldig godt utvalg. Jeg hadde kjørt innom der på vei til Mathallen eventuelt og sett om du ikke fant det meste der. Anonymkode: b55c6...777 2
Rumle Skrevet 14. desember 2021 #9 Skrevet 14. desember 2021 (endret) Modne, saftige pærer med mye smak er også veldig godt til ost godt lyst brød, helst litt rustikk, surdeigs-ettellerannet, i tillegg til kjeks liker jeg også godt, mandler, gode oliven og spekemat passer også utmerket Endret 14. desember 2021 av Rumle 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #10 Skrevet 14. desember 2021 Ha ha, er det virkelig noen som ikke klarer å lage ostefat? Anonymkode: 38e90...35a 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #11 Skrevet 14. desember 2021 Men hvis du ikke er så vant til sterkeste franske oster, så kan hende du kan like godt handle på Meny altså. Jeg innrømmer det høyt, jeg foretrekker norsk variant av blåmuggost, den er mildere (mye mildere). Kjøp den, også brie, også en hardere type ost. Så oliven, kanskje druer, sjokolade, kanskje litt spekemat? Også Sætrekjeks. Alt dette får man i en Meny-butikk, så slipper du å kjøre til Oslo sentrum. Anonymkode: 219cb...0ec
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #12 Skrevet 14. desember 2021 Jeg tror ikke egentlig du trenger å dra til mathallen hvis du skal på Jacobs. Her jeg bor har både Meny og Mega veldig gode ostedisker, så jeg hadde regnet med å finne alt der. Reiser du til en skikkelig osteforretning kan du selvfølgelig få enda mer spennende oster, men er dere ikke veldig vant med ost, ville jeg faktisk holdt meg til de mildere "skikkelige" ostene du finner på Meny/Jacobs. Jeg kan anbefale Brie de Meaux, Camembert, Saint Albray, Chaumes, Gruyère og Manchego. Jeg støtter den over som foreslo å droppe pizzaen. Det blir for mye med pizza før ost og vin. Fyll heller på med litt andre ting enn ost, som oliven og spekemat, ha også gjerne noe godt lyst brød i tillegg (eller istedenfor) kjeks, så blir dette et mer enn fullverdig måltid Anonymkode: 2a8e9...b06 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #13 Skrevet 14. desember 2021 Ikke glem oliven. Enig i å droppe pizza. Man er vant til rødvin til ost, men spør på polet. De har en hvitviner som også passer og som ikke gir hodepine hvis en av damene skulle være uheldig og innta et par glass for mye. Ville også satt pris på vannmelon i skiver, og kanskje oreokake? Oreokake får du kjøpt fryst eller bestille fra peppes, tror det koster kr. 60 stykket. De er faktisk gode sammen med kaffe og kanskje en konjakk eller likør. Hvitløksbaguetter eller rundstykker hvis noen er ekstra sultne og kvitheraidssmør eller meierismør. Anonymkode: 59505...e13 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #14 Skrevet 14. desember 2021 Du kan bruke hel brie i stedet for hel camembert, om du vil bake den i ovnen. Selv er jeg ikke så begeistret for rosmarin på osten, så jeg bruker honning og nøtteblanding eller tørket frukt. Anonymkode: f193f...177 1
Gjest Blondie65 Skrevet 14. desember 2021 #15 Skrevet 14. desember 2021 Det er mulig du ikke er interessert i dette tipset, men hva med å lage deilig antipasti? Dvs. at i tillegg til ost, legger du på noen gode røykte skinker skinker og spekepølser? Hopp over pizza og kos dere med digg mat hele kvelden. Veldig enkelt å lage til, og masse smak. Til en slik "planke" velger jeg Brie eller camembert som den milde varianten. Selbu blå som den litt rammere varianten. Babybel til ren knasking. Fyll på med oster du liker - selv synes jeg ikke kremoster med fruktsmak har noe på et ostebord å gjøre, men liker du det så fyll på. Cherrytomater Klementiner Paprika Oliven Spekeskinke - gjerne stranda - men foretrekker du italienske så gå for det. Chorizo. Sognemorr eller lignende. Fenikkel hvis du liker det. Kjeks - jeg pleier å kjøpe denne og kanskje noen rugkjeks (kjekkere for magen). Synes også Start kjeks er godt - spesielt til søtere oster.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #16 Skrevet 15. desember 2021 Med mindre dere alle er ostekjennere ville jeg gått for de milde og kjente. Gå på Meny så hjelper de deg med tilbehør og kjeks. Ville droppet pizzaen og gått for spekemat i tillegg til f.eks bacondadler, amandinepoteter, grillspyd og foccacia. Så tar du ingridienslista på polet og ber om hjelp til vin. Anonymkode: 93fad...c1f
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #17 Skrevet 15. desember 2021 Synes pizza er en god ide bare etter osten. kveldsmat. Anonymkode: 14640...450
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2021 #18 Skrevet 16. desember 2021 Jeg synes Kapteinskjeks er de beste til de franske mykostene (Brie, Camembert, Chaume osv.) og Ritz til blåmuggoster Anonymkode: 2a8e9...b06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå