Gå til innhold

Vintertrening og påkledning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke trent på mange år og tenkte jeg skulle begynne igjen, men ønsker ikke være på treningsstudio med covid som smitter så lett. 

Da jeg spilte fotball i tenårene og begynnelsen av tyveårene brukte vi treningsdress i polyester over når det var småkjølig, og så fotballdrakta over der igjen, og var det enda kaldere en bomullsgenser over der. Det ble jo ganske svett og klamt, men fungerte jo, i alle fall den gang. Og longs brukte vi to par fotballstrømper eller litt tykkere tubesokker, eventuelt joggebukse i bomull eller treningsbukse i polyester over. Alt dette har jeg langt bak i skapet enda. Dere som har vært med på utviklingen på treningstøy, hvor mye bedre er pusting og lignende blitt nå, må man kjøpe nytt, er det så mye bedre? Det er vel egentlig spørsmålet mitt. Det er mest jogging jeg tenker utendørs. Var vel rundt 2003 jeg gav meg, for de som husker treningstøy fra den gang. 

Anonymkode: 62c20...d77

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer litt an på hvor du bor i landet egentlig. Når det er kaldt pleier jeg å jogge i Bjørn Dæhlie-skibuksa mi, tynne ullsokker, langermet ulltrøye og vindtett jakke, en tynn lue og tynne hansker. Er det ekstra kaldt tar jeg på en buff foran ansiktet. Husk refleks og brodder hvis det er is!

Endret av Zooey
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flere minusgrader bruker jeg ulltights, langrennsbukse, ullskjorte og langrennslakke, lue og løpehansker. I noen få plussgrader vanlig løpetigts, ullskjorte, langrennsjakke og lue. 

På beina har jeg treningssokker og sko uansett temp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Vestlandet, så ikke akkurat det kaldeste stedet i landet, men det blir fort rått og vemmelig her om vinteren også. Den j*vla evigvarende vinden da! 

Når jeg jogger ute i minusgrader bruker jeg 1-2 tynne ulltrøyer + vindtettjakke med luftemuligheter på overkroppen. Er det uvanlig kaldt som i fjor vinter så har jeg en tynn vest fra Norrøna under der også, men normalt ikke. På underkroppen er favoritten swix vindtights med ullstilongs (knickers) under. Bruker også lue/pannebånd, buff og votter. Ullsokker/skisokker i joggeskoene (som er med pigg og som har romslig tåboks slik at jeg har god plass til tærne - fryser ikke så lett).

I dag var det et par plussgrader og vindstille. Da holdt det i massevis med en tynn ulltrøye, devold running vest utenpå, swix vindtights uten stilongs, tynne ullsokker, pannebånd og tynne hansker.

Bomull er ubrukelig i kulden. Ikke isolerer det, og det blir vått og kaldt av svette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor inn i landet fra kysten, men ganske flatt, så vi har samme vind, men kaldere. I Vestfold, så sjelden vi har 20 minus og da hadde jeg nok hoppet over treninga. Bart her nå på veiene, men tynn is noen steder. Prøvde meg i kveld, t-skjorte, fotballshorts, Adidas polyester treningsdress og en Umbro genser over i bomull. To par tubesokker. Fungerte nå, men jeg er jo ikke veldig utholdende enda, og blir ikke så veldig svett heller. Gikk jo en del kilometer da, og til det var det ganske perfekt med en minus med litt jogging innimellom. Men man svetter jo mer når det blir mer løping. 

Anonymkode: 62c20...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...