Gå til innhold

Folk er plutselig redde for meg og unngår meg, da de tror mine psykiske vansker er korona 🙄

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ofte opp og nedturer. Jeg er godt kjent med de, og har en del fysiske plager ift mine psykiske vansker. Kroppen henger jo sammen

Nå er jeg inne i en periode hvor jeg så og si er sengeliggende. Jeg orker hvertfall ikke gå ut. 

Når folk nå spør meg om hva som er galt, så prøver jeg å forklare etter beste evne. «Er som å ha influensa, den utmattende følelsen, men det er ikke influensa, det er mine plager som setter seg i kroppen, fibromyalgi osv. har ingen influensa symptomer, er bare utmattet»

Men motsvaret er alltid «men er du sikker på at det ikke er korona?». Selvfølgelig kan jeg aldri vite 100% sikkert om jeg er virus bærer, men i og med at jeg ikke har møtt noen på 2 uker, så tviler jeg jo på det. Dessuten, disse plagene jeg har nå, er akkurat de samme som jeg har hatt hele livet. 

Men ryktet går. Og nå tror alle at jeg har korona. Har plutselig fått så mye mer oppmerksomhet når jeg først er dårlig. Jeg tørr jo nesten ikke lenger å si ifra at jeg er dårlig, og prøver heller finne på løgner hvor jeg må bortforklare alt med at jeg er opptatt. Og da blir folk sure for at jeg aldri har tid, eller jeg blir beskyldt for å ghoste. 

Jeg vinner jo aldri uansett…. Og jeg er alt for sliten til å måtte forklare meg hele tiden, uansett hva jeg sier blir jeg møtt med skepsis

hva kan jeg si da? For at folk ikke skal ta det så personlig eller tro jeg sniker meg unna å bli testet for korona? Alle symptomer jeg nevner, klarer de innvikle inn at det skal ha noe med korona å gjøre

fibromylagi, svimmel, anspent, vondt i ledd, IBS, angst, sosial angst, trøtt, lite energi, liten matlyst - blir bare møtt med «helt vanlig ved korona, gå å test deg!»

Kjenner jeg ikke orker folk for tiden… 

Anonymkode: 58b63...4bf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så slitsomt. Jeg er selv sengeliggende med ekstrem utmattelse, og har også "alltid" korona symptomer. Men det er forskjell på nye symptomer og langvarige. Når jeg har vært på sykehus sier jeg nei til symptomene jeg har, fordi jeg vet de er vanlige for meg, og fordi jeg har testet negativt OG ikke hatt besøk.

Jeg har ikke blitt anklaget for det, men hadde kanskje svart "og når tror du jeg ble smittet da? Jeg ligger bare hjemme og har ekstremt sjeldent besøk. Disse symptomene har jeg daglig. De er ikke nyoppståtte. Jeg er kronisk syk, og da har man daglige plager. Du er ikke hjelpsom ved å komme med anklager om min helse, som du tydeligvis ikke har forståelse for. Enten spør meg hvordan du kan hjelpe, eller la det være, men slutt å anta at alt i denne verden er covid".

Anonymkode: 4a239...063

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så slitsomt. Jeg er selv sengeliggende med ekstrem utmattelse, og har også "alltid" korona symptomer. Men det er forskjell på nye symptomer og langvarige. Når jeg har vært på sykehus sier jeg nei til symptomene jeg har, fordi jeg vet de er vanlige for meg, og fordi jeg har testet negativt OG ikke hatt besøk.

Jeg har ikke blitt anklaget for det, men hadde kanskje svart "og når tror du jeg ble smittet da? Jeg ligger bare hjemme og har ekstremt sjeldent besøk. Disse symptomene har jeg daglig. De er ikke nyoppståtte. Jeg er kronisk syk, og da har man daglige plager. Du er ikke hjelpsom ved å komme med anklager om min helse, som du tydeligvis ikke har forståelse for. Enten spør meg hvordan du kan hjelpe, eller la det være, men slutt å anta at alt i denne verden er covid".

Tusen takk, likte veldig godt eksempelet ditt på et svar jeg kan gi! Og det med forskjellen på langvarige og nyoppståtte symptomer, jeg tror nok jeg burde spesifisere det tydeligere ja

Jeg svarer også nei på lignende symptomer sykehus spør om. Første gangen så var jeg usikker og svarte ja, og da ble det skikkelig sirkus rundt det. Så da ble jeg faktisk bedt av leger at jeg skal svare nei, for det er ikke relevant ift korona. Så vi gjør hvertfall rett i å svare nei der 😅

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tusen takk, likte veldig godt eksempelet ditt på et svar jeg kan gi! Og det med forskjellen på langvarige og nyoppståtte symptomer, jeg tror nok jeg burde spesifisere det tydeligere ja

Jeg svarer også nei på lignende symptomer sykehus spør om. Første gangen så var jeg usikker og svarte ja, og da ble det skikkelig sirkus rundt det. Så da ble jeg faktisk bedt av leger at jeg skal svare nei, for det er ikke relevant ift korona. Så vi gjør hvertfall rett i å svare nei der 😅

ts

Samme her, jeg avklart det mes legen min :) så jeg lyver ikke. Det er nyoppståtte symptomer de vil vite om.

Jeg tenker at folk som spekulerer i helsa di ikke er så mye å samle på, hvis ikke de tåler det svaret der. Helse er privat. Du deler det du vil, og det er også helt ok å si "du, jeg vet jeg ikke har covid. Dette er langvarige plager jeg har slitt med lenge. Flott at du har lørt deg covid symptomene, men de forekommer i en haug av kroniske sykdommer også. Neste gang kan du spørre meg direkte i stedet for å høre på rykter, og så bør du vite at det er opp til meg hva jeg ønsker å dele med andre om min helse. Men å spre rykter om folk helse er skikkelig ugreit."

Jeg hadde blitt veldig sint😅

• Liker 1
Skrevet

Men sånn til opplysning så ligger det gratis hjemmetester for korona på blant annet biblioteket, jeg vet det ligger på skoler og universiteter også, og sikkert flere steder. Og du kan be fastlegen om en test.

Da er i allefall DET ut av verden.

Ellers bør du kanskje snakke emd fastlegen om dette, det kan vare MS, det kan være ME, det kan være mangel på vitaminer eller kanskje jern, det kan være så mye rart. Sjekk litt ut, så du i allefall gjør ditt.

Om det er depresjon eller lignende så søker du om terapi, psykolog med avtale eller dps.

Anonymkode: 9d1a2...a08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...