NorthernLight Skrevet 14. desember 2021 Forfatter #41 Skrevet 14. desember 2021 Justlooking skrev (1 minutt siden): For en holdning og seriøsitet 😊 Jeg mener det faktisk, tro det eller ei. Kommer ikke til å kontakte helsevesenet om noe skjer. Fordi? 2
velociraptor Skrevet 14. desember 2021 #42 Skrevet 14. desember 2021 Gliffy skrev (13 minutter siden): Om vi kunne ha halvert antallet koronapasienter så hadde det jo ikke vært krise! Det hadde jo vært et enormt framskritt. Det hadde fortsatt vært litt krise fordi det var krise i helsevesenet også før corona, og en stor del av pasientbyrden er andre pasienter. Men ja det ville hjulpet noe selvsagt. Enn så lenge Tamsi skrev (12 minutter siden): Uvaksinerte utgjør halvparten, så man kan si at uten dem hadde man hatt dobbelt så god kapasitet. Den vaksinerte halvparten utgjør over 90 prosent av befolkningen, og disse utgjør foreløpig bare halvparten av plassene. Når over 90 prosent av befolkningen bare utgjør halvparten av plassene pr nå, så gjør en "dobling" i antall plasser ganske stor forskjell. Knotete forklart kanskje, men håper det gav mening? Jada, jeg skjønner at det hjelper nå, men uten tiltak vil smitten fortsette å stige, og så snart smitten er det dobbelte av nå ville vi vært i samme situasjon selv om alle var tvangsvaksinerte eller om de uvaksinerte var skutt i nakken. Det ville dermed uansett blitt innført tiltak. Og om det uansett kommer tvangstiltak og ufyselig inngripen i folks liv er det selvsagt vanskelig å få etternølerene til å ta vaksinen. De fleste tok den jo i hovedsak for å få åpnet samfunnet igjen. Når de nå stenger ned likevel har de brutt sin del av avtalen, og det er ingen grunn til å stole på hva de sier. 6
Gjest Optimo Skrevet 14. desember 2021 #43 Skrevet 14. desember 2021 velociraptor skrev (1 minutt siden): De fleste tok den jo i hovedsak for å få åpnet samfunnet igjen. Når de nå stenger ned likevel har de brutt sin del av avtalen, og det er ingen grunn til å stole på hva de sier. Det verste er at noen folk faktisk tenker sånn.
Anita666 Skrevet 14. desember 2021 #44 Skrevet 14. desember 2021 Jdz skrev (1 time siden): Skjønner ikke hvorfor vi ikke kan ta i bruk vaksinepass slik resten av den vestllige verden har gjort. Det sies at vi ikke har de tekniske løsningene klare, men mitt norskutstedte vaksinepass fungerer som bare det i USA. Forstå det den som kan. Siterer Nakstad:"Vaksinepass har IKKE lenger noe for seg,da de vaksinerte smitter like mye som de uvaksinerte,så det er ikke lenger noe poeng å skille disse gruppene etter omikron varianten kom inn i bildet".Dette er et direkte sitat fra Nakstad fra nyhetene ca 1 uke tilbake. 13
Gjest Sirisiri10 Skrevet 14. desember 2021 #45 Skrevet 14. desember 2021 Uvaksinerte kan være så mangt. Alt fra uvaksinerte pga helsen til konspirasjonsteoretikere. Fra unge friske normalvektige, til eldre med underliggende sykdom. Det blir rett og slett for dumt å ta alle under ett, legge skylden på noen få og ikke se det store bildet. Først var det hyttefolk, så var det de som ikke fulgte reglene, så var det at uvaksinerte hadde skylden for all smitte - nå tar de opp kapasiteten. Realiteten er at litt under 10% er frivillig eller ufrivillig uvaksinert. Det er en god dekning. Med stor sannsynlighet vil det bli færre og færre uvaksinerte på sykehuset. Realiteten er også den at med forståelse, nyskjerighet og aksept vil flere vaksinere seg og det vil være større aksept for å spørre, legge frem bekymringene sine, snakke om det og søke eventuelt hjelp. Særskilt når det er snakk om flere enn 1 dose er det ufattelig dumt å hakke på en gruppe og bidra til gruppepress. Jeg håper selvsagt at folk i risikogruppen tar vaksinen for sin egen del og for å redusere antall innleggelser. Men én ting som er enda mer effektivt og helsefremmende enn vaksinen og tiltak er at folk begynner å ta hånd om helsen sin. Dette er en god påminnelse om hvor viktig dette er, at vi ikke alltid er trygge selv om vi bor i et av verdens beste land.
Gliffy Skrevet 14. desember 2021 #46 Skrevet 14. desember 2021 27 minutter siden, Justlooking said: Tror ikke skremsel virker, kanskje heller motsatt. Helt greit for meg om du valgte å ikke redde meg, det er jeg innforstått med. Har ikke tenkt å belaste noe sykehus, ikke vær redd for det 😊 Jeg tror vel ingen av de som ligger på intensiven hadde planer om det på forhånd, altså. 6
Sommeren2021 Skrevet 14. desember 2021 #47 Skrevet 14. desember 2021 (endret) NorthernLight skrev (2 timer siden): Jeg skjønner at man ikke vaksinerer seg hvis man ikke kan ta den pga en medisinsk grunn. Men det er veldig få som har en så god grunn blant de uvaksinerte. De driter kanskje ikke i sykehuskapasiteten hvis en selv eller en i nærmeste familie/god venn ikke får forsvarlig sykehusbehandling pga at kapasiteten er sprengt på sykehusene... Hva tenker du om innvandrere når det gjelder vaksine og smittevern? Endret 14. desember 2021 av Sommeren2021 2
Oppgitt78 Skrevet 14. desember 2021 #48 Skrevet 14. desember 2021 Justlooking skrev (18 minutter siden): For en holdning og seriøsitet 😊 Jeg mener det faktisk, tro det eller ei. Kommer ikke til å kontakte helsevesenet om noe skjer. Samme her. Lindrende behandling er OK, men det trenger jeg ikke å oppsøke helsevesenet for. Jeg er ikke redd for å dø, heller. 3
milla80 Skrevet 14. desember 2021 #49 Skrevet 14. desember 2021 NorthernLight skrev (2 timer siden): På tide å tenke på samfunnet/sykehuskapasiteten og vaksinere seg? Har forståelse for folk som ikke lar seg vaksinere av ulike grunner. Kjenner noen som ikke tar sjansen da de tidligere har hatt veldig fæle bivirkninger av influensavaksina feks . Skjønner jo egentlig hvorfor de ikke vil gjennomgå det på nytt. Folk bestemmer selv om de vil ta den eller ikke, var selv en av dem som ikke hadde veldig lyst til å ta den i begynnelsen. Fikk innkallelse og tenkte "ok shit au , får vel ta den jeg også da så har jeg ihvertfall bidratt med det jeg kan midt oppi alt dette kaoset.." 😆 Men noe jeg helt ærlig ikke har forståelse for er når folk ikke lar seg vaksinere fordi de tror Gud gjør dem immune mot sykdom som Korona... Kan rett og slett ikke fatte at voksne oppegående mennesker i 2021 klarer å tenke litt lengre enn som så....🙄 3
LCFA Skrevet 14. desember 2021 #50 Skrevet 14. desember 2021 1 hour ago, tom1986 said: Uvaksinerte burde betale for sykehusoppholdet selv. Helsehjelp bør forbli billig men det kunne vært en gradert dumhetsavgift på alle slags dumme innleggelser sålenge det ikke medfører et dumt ekstra byråkrati å bedømme hvor dum hver enkelt dumme pasient har vært. For det ville vært dumt. 2
Krantz95 Skrevet 14. desember 2021 #51 Skrevet 14. desember 2021 (endret) NorthernLight skrev (3 timer siden): I Helse sør-øst ligger 89 koronapasienter på intensivavdelingene på sykehusene. Over halvparten er uvaksinerte. Uvaksinerte bruker opp mye av kapasiteten på intensivavdelingene. På tide å tenke på samfunnet/sykehuskapasiteten og vaksinere seg? https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584 Uvaksinerte som legges inn på sykehus bør betale for behandlingen selv. Uvaksinerte kan gjerne få en tusenlapp i uka i bot også. Bøtene kan finansiere nedstengte bedrifter, de som mister jobben osv. Endret 14. desember 2021 av Krantz95 7
zemer Skrevet 14. desember 2021 #52 Skrevet 14. desember 2021 Jdz skrev (2 timer siden): Skjønner ikke hvorfor vi ikke kan ta i bruk vaksinepass slik resten av den vestllige verden har gjort. Det sies at vi ikke har de tekniske løsningene klare, men mitt norskutstedte vaksinepass fungerer som bare det i USA. Forstå det den som kan. Det funker dårlig med omikron. 6
Justlooking Skrevet 14. desember 2021 #53 Skrevet 14. desember 2021 Gliffy skrev (1 time siden): Jeg tror vel ingen av de som ligger på intensiven hadde planer om det på forhånd, altså. Jeg har ikke planer om det i det hele tatt, uansett. Kan sikkert alliere meg med noen som hjelper meg om det skulle bli for ille. Eller skaffe meg noe selv. Er overhode ikke redd for å dø, spesielt ikke i en verden med de holdningene man ser her inne. 4
enkefru Skrevet 14. desember 2021 #54 Skrevet 14. desember 2021 På Bærum sykehus er alle koronapasientene på intensiven, uvaksinerte https://www.budstikka.no/koronavirus/alle-pa-intensivavdelingen-er-uvaksinerte/676285!/ 14
Jdz Skrevet 14. desember 2021 #55 Skrevet 14. desember 2021 (endret) Anita666 skrev (1 time siden): Siterer Nakstad:"Vaksinepass har IKKE lenger noe for seg,da de vaksinerte smitter like mye som de uvaksinerte,så det er ikke lenger noe poeng å skille disse gruppene etter omikron varianten kom inn i bildet".Dette er et direkte sitat fra Nakstad fra nyhetene ca 1 uke tilbake. Det kan godt være at han sa det, men det er ganske mange i fagmiljøene som er uenig med han der og han har streng tatt ikke tilstrekkelige data til å si det for sikkert. Dessuten er de aller fleste smittetilfellene og samtlige som er innlagt per i dag smittet av Delta, så jeg tror fortsatt det kunne redusert smittetrykket betydelig, vel og merke dersom vi hadde begynt med det mye tidligere. Jeg merker også at tillitten til FHI er rimelig svekket etter Aavitslands bombastiske uttalelser om at pandemien var over i juni. Endret 14. desember 2021 av Jdz 3
Elaine Marley Skrevet 14. desember 2021 #56 Skrevet 14. desember 2021 Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Klump Skrevet 14. desember 2021 #57 Skrevet 14. desember 2021 Hedy Lamarr skrev (3 timer siden): Javisst. Som det står i artikkelen: Den relativt lille gruppen uvaksinerte kan spille en avgjørende rolle for hvor raskt vi kommer oss ut av denne alvorlige situasjonen De frivillige uvaksinerte kan jo bosette seg langt uti huttiheita så kan de leve der i fred og harmoni og smitte hverandre alle som en... og attpåtil slippe dette «hysteriet» og de hjernevaskede menneskene som har latt seg lure til vaksinasjon 3
Loff77 Skrevet 14. desember 2021 #58 Skrevet 14. desember 2021 Krantz95 skrev (1 time siden): Uvaksinerte som legges inn på sykehus bør betale for behandlingen selv. Uvaksinerte kan gjerne få en tusenlapp i uka i bot også. Bøtene kan finansiere nedstengte bedrifter, de som mister jobben osv. Da får feite folk betale selv også, de kan betale dobbelt for maten også. Mindre strøm til oppvarming trenger de også så det går vel opp i opp;) 7
Pilleville Skrevet 14. desember 2021 #59 Skrevet 14. desember 2021 Justlooking skrev (2 timer siden): For en holdning og seriøsitet 😊 Jeg mener det faktisk, tro det eller ei. Kommer ikke til å kontakte helsevesenet om noe skjer. Det kommer du til å gjøre, garantert. 2
Nordis Skrevet 14. desember 2021 #60 Skrevet 14. desember 2021 Fjugur skrev (46 minutter siden): På Bærum sykehus er alle koronapasientene på intensiven, uvaksinerte https://www.budstikka.no/koronavirus/alle-pa-intensivavdelingen-er-uvaksinerte/676285!/ Den opplysningen må spres til riksmedia! 4
Anbefalte innlegg