Gå til innhold

I Helse sør-øst ligger 89 koronapasienter på intensivavdelingene på sykehusene. Over halvparten er uvaksinerte.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Helse sør-øst ligger 89 koronapasienter på intensivavdelingene på sykehusene. Over halvparten er uvaksinerte.
Uvaksinerte bruker opp mye av kapasiteten på intensivavdelingene. På tide å tenke på samfunnet/sykehuskapasiteten og vaksinere seg? 

Sitat

Åtte prosent av befolkningen er ikke vaksinert mot covid-19. Likevel utgjør denne gruppen over halvparten av de sykeste koronapasientene på sykehusene i Helse sør-øst.

https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

• Liker 26
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonio skrev (Akkurat nå):

En spådom om svarene som kommer fra gruppen vi alle kjenner her ila. de neste timene.

'Det er kun utlendinger som ligger på sykehus!'

'Dette stemmer ikke og er feilvridde fakta fordi vi ikke vet om de er mann, kvinne eller furry'

'Hva med pakistanerne, har du tenkt på det?!'

'Jeg driter i kapasiteten, det er ikke min feil at sykehusene ikke har oppgradert'

'Kan du vise meg hvor i denne statistikken det står at de ikke har underliggende sykdommer, er fra Baku og turner på fritiden!?'

Jeg skjønner at man ikke vaksinerer seg hvis man ikke kan ta den pga en medisinsk grunn. Men det er veldig få som har en så god grunn blant de uvaksinerte.

De driter kanskje ikke i sykehuskapasiteten hvis en selv eller en i nærmeste familie/god venn ikke får forsvarlig sykehusbehandling pga at kapasiteten er sprengt på sykehusene...

• Liker 17
Skrevet

Ja klarere blir det ikke. Dere som ikke har vaksinert dere , se å gjør det fort. Dere gjør livet til et helvete for oss andre.

• Liker 36
Skrevet
Kågebruker skrev (4 minutter siden):

Ja klarere blir det ikke. Dere som ikke har vaksinert dere , se å gjør det fort. Dere gjør livet til et helvete for oss andre.

Javisst. Som det står i artikkelen:

Den relativt lille gruppen uvaksinerte kan spille en avgjørende rolle for hvor raskt vi kommer oss ut av denne alvorlige situasjonen

• Liker 36
Skrevet

Nå må samfunnet slutte å dulle med frivillig uvaksinerte.

• Liker 30
Skrevet
Hedy Lamarr skrev (3 minutter siden):

Javisst. Som det står i artikkelen:

Den relativt lille gruppen uvaksinerte kan spille en avgjørende rolle for hvor raskt vi kommer oss ut av denne alvorlige situasjonen

At noen ønsker å bruke tiltak som brekkstang for å tvinge vaksine på folk som ikke vil ha, betyr ikke at vaksinering av disse vil ha noen vesentlig, eller netto positiv, innvirkning på situasjonen.
Bare spør Gibraltar.

• Liker 8
Skrevet
Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Nå må samfunnet slutte å dulle med frivillig uvaksinerte.

Helt enig. 

• Liker 16
Skrevet

Uvaksinerte burde betale for sykehusoppholdet selv.

• Liker 15
Skrevet
Anonio skrev (43 minutter siden):

En spådom om svarene som kommer fra gruppen vi alle kjenner her ila. de neste timene.

'Dette stemmer ikke og er feilvridde fakta fordi vi ikke vet om de er mann, kvinne eller furry'

'Jeg driter i kapasiteten, det er ikke min feil at sykehusene ikke har oppgradert'

'Kan du vise meg hvor i denne statistikken det står at de ikke har underliggende sykdommer, er fra Baku og turner på fritiden!?'

'Gibraltar!!!1'

Hvorfor er det tilsynelatende greit for deg at utlendinger er uvaksinerte og tar opp kapasitet i helsevesenet? De er da et minst like stort problem som de få etnisk norske flat eartherene?

Ellers er pakistanere oppe i 75 % på vaksinedekning nå, det er verre med somaliere og øst-Europeere

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/oWeJGK/tiltakene-skyldes-at-noen-faa-ikke-vaksinerer-seg

• Liker 7
Skrevet
tom1986 skrev (3 minutter siden):

Uvaksinerte burde betale for sykehusoppholdet selv.

Rent prinsipielt så er jeg helt enig med deg! På lik linje som at alle andre bør betale for helsehjelp ved selvpåførte lidelser. Det vil da selvsagt også gjelde de som får alvorlige bivirkninger av en vaksine de selv valgte å ta. 

Men, nå er ikke helsevesenet vårt bygget opp på denne måten, så da får forholde oss til realiteten (enn så lenge). 

• Liker 11
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor vi ikke kan ta i bruk vaksinepass slik resten av den vestllige verden har gjort. Det sies at vi ikke har de tekniske løsningene klare, men mitt norskutstedte vaksinepass fungerer som bare det i USA. Forstå det den som kan.

• Liker 9
Skrevet
Anonio skrev (37 minutter siden):

Nei, man må for all del ikke våge å se på andre årsaker til sårbarhet hos grupper i samfunnet, annet enn vaksinestatus. Det hjelper sikkert helsevesenet...

• Liker 9
Skrevet
Anonio skrev (58 minutter siden):

'Gibraltar!!!1'

En flott og korrekt oppsummering! Bravo!!!

• Liker 4
Skrevet

Hva må til for å få folk vaksinerte. Dagsbøter? 

• Liker 4
Skrevet
cppdude skrev (1 minutt siden):

Hva må til for å få folk vaksinerte. Dagsbøter? 

Vaksine med full godkjenning? Publiserte resultater fra FHI sine pågående studier vedrørende langvarige bivirkninger? Men det kan jo slå ut begge veier da... avhengig av hva de finner. 

• Liker 10
Skrevet

De tør ikke vaksinere seg, eller forstår ikke poenget. Man kan ikke trylle de til å forstå logikk. 

håper folk gidder å begrense nærkontaktene sine nå da, har familie på sykehus som venter på operasjon men de har jo ikke kapasitet🤬

• Liker 9
Gjest goldlion
Skrevet

Er ingen av de delvaksinert? Eller går man under betegnelsen "fullvaksinert" når man kun har tatt 1 eller 2 doser?

Skrevet
3 minutter siden, Pivot said:

Vaksine med full godkjenning? Publiserte resultater fra FHI sine pågående studier vedrørende langvarige bivirkninger? Men det kan jo slå ut begge veier da... avhengig av hva de finner. 

Pr. i dag er de uvaksinerte ekstremt overrepresenterte på sykehus (pr. 100k innbyggere) - og dette kommer nok bare til å øke. Hvor lenge skal man dulle med voksne folk? 

• Liker 19
Skrevet
cppdude skrev (1 minutt siden):

Hvor lenge skal man dulle med voksne folk? 

Så lenge lovverket pr nå fortsatt gjelder. 

• Liker 4
  • Opprett ny...