Gå til innhold

Kaptein Rinnan på lasteskipet TAMPA.

ellapille

Anbefalte innlegg

Har akuratt sett på programmet som ble laget etter at Kaptein Rinnan valgte å redde disse flyktningene.

Tenk alt han risikerte ved å seile inn til australia med 400 flyktninger.

Han ble truet med å bli siktet for menneske smugling blandt annet.

At dette skjedde førte noe godt med seg.

Det beviste som de sa på tv at flyktninger til sjøs ikke har rettigheter og at kapteinen ble satt i klisteret fordi en regjering ikke klarte å bestemme seg.

Nå må de i alle fall rydde opp og være forberedt på at dette kan skje igjen og da løse dette helt annerledes.

Til og med endel av befolkningen i australia støttet Kaptein Rinnan på båten Tampa.

Det er jo en selvfølge at man må hjelpe.

Om de får opphold i landet er jo en annen ting, men vi kan da ikke støtte denne slags oppførsel. Australia sendte en lege som klarte å undersøke 400 flyktninger på en time og sier at alt var bra. Kaptein Rinnan fortalte om forholdene, om bevisstløse mennesker, diare, skabb og sult også blir han ikke trodd.

Han ba om medisiner og mat til disse, i stedet kommer militæret med våpen, håndjern og strømførende stenger eller hva de nå sa.

Kaptein Rinnan er et eksempel på medmenneskelighet og god sjøvett. Man kan bare ikke snu ryggen til og se at barn og voksne dør i hundretalls fordi politikerne ikke fikk bestemt seg.

Rinnan sa at han ikke angret og at han ville gjort det igjen om det var nødvendig. Tenk at denne flotte mannen kommer fra norge, vårt lille norge. Jeg er så stolt av ham og hans mannskap. Jeg ble så rørt da jeg så programmet. Jeg har jo hørt det på nyhetene men skjønte ikke alvoret av dette før de sendte dette programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sexysadie

Rinnan er virkelig en kjempekar, han har bevist at han kan sitt fag som internasjonal navigatør.

Dette har jo også vært m på å fjerne noe av Nazistempelet Rinnan-navnet har.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delilah

Er veldig enig med deg i at kaptein Rinnan og mannskapet på Tampa gjorde en innsats de virkelig kan være stolte av! Mange vil vel se på det som en selvfølge å redde folk i nød, og det er det vel også - rent objektivt sett. Men som du peker på; de risikerte jo ganske mye skulle det vise seg etterhvert. Som det også kom fram i programmet så er jo faren etter denne saken at man kan risikere at skip i fremtiden nøler eller unngår å hjelpe mennesker i havsnød - nettopp fordi de da kan komme "mellom barken og veden". Tampa sendte ut nødmeldinger, og australske myndigheter svarte med å sende ombord soldater...Uhørt og under enhver kritikk mener jeg. Et "SOS" eller "Mayday" SKAL taes på alvor. Man bruker jo ikke slike nødsignaler for moro skyld!

Men i det minste så førte saken noe positivt med seg - utenom at mange mennesker ble reddet. Og det er at det kanskje kan bli litt klarere regler omkring de rettigheter og plikter som burde gjelde i slike tilfeller, og at båtflyktninger trenger en større grad av juridisk beskyttelse. Slik lovverket er i dag, er det for dårlig.

Jeg har fulgt godt med på Tampa saken helt siden den kom i mediene i fjor, og jeg er som deg også veldig stolt av at kaptein Rinnan, resten av mannskapet på Tampa og rederiet viste så tydelig hva som er riktig å gjøre i en sånn situasjon. Norge har lange sjøfartstradisjoner, og norske sjøfolk har generelt et meget godt rykte rundt om i verden som vi alle kan være stolte av. Kaptein Rinnan er en mann av "den gode gamle" sorten etter min mening. Han virker så jordnær og sindig og med både hjertet og hodet på rette plassen. Desverre begynner det å bli færre og færre av de etterhvert - og jeg håper norske myndigheter ikke fortsetter å la rammebetingelsene for norske sjøfolk være så strammme at det snart ikke er noen ungdommer igjen i dette landet som vil ta en maritim utdannelse. Som et apropos kan jeg nevne at jeg en gang leste om ei norsk jente som hadde utdannet seg innen maritim retning - og hun jobbet som kaptein på en stor supertanker....Meget imponerende og tøft siden det tradisjonelt er et mannsdominert yrke. Tenk deg at du er i et selskap med mange fremmede og de spør hva du jobber med....DET er noe å slå i bordet med det.... :P

For min del tror jeg også historien om Tampa også berører noe i oss på et dypere plan - noe à la David mot Goliath osv... Godt at det i en såpass kritisk situasjon finnes folk med mot, handlekraft, sunn forstand og integritet - som ikke lar seg presse til å gå i mot sin egen overbevisning over hva som er rett og galt, men som klarer å holde hodet kaldt og gjøre det som må gjøres. Det er kanskje ikke så rart at flere selskaper har planer om å lage film om Tampadramaet! En ypperlig "story" med sterke symboler spør du meg :D Ble også veldig rørt av å se hvor bra det nå gikk med mange av de som ble reddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dr. ian

Jajamenn!

Rinnan er en kjernekar, og minner litt om fatter'n :ler:

Bra at Rinnan-navnet blir forbundet med noe annet en overløperi, ja - selv om det neppe er noe stort poeng i dag.

dorian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...