AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #1 Skrevet 14. desember 2021 Jeg ble uplanlagt gravid rett etter jeg ble ferdig med utdannelsen i sommer, og nå er jeg 26 uker på vei. Nå ligger det ute to stillinger som passer PERFEKT for meg, som jeg er godt kvalifisert for. Jeg begynner naturligvis å bli rastløs fordi jeg er tilbake i samme stilling som jeg hadde før jeg tok utdanning, og jeg klør i fingrene etter å søke på stillinger, og kanskje få den bekreftelsen jeg trenger på at jeg ikke skal stå i denne stillingen for alltid. Jeg vet jo at det er dumt å søke ny stilling i denne situasjonen, men hvor dumt er det egentlig? Er det så dumt at jeg bare bør legge fra meg tanken og slutte å se på stillingsannonser frem til langt ut i mammapermisjonen? Anonymkode: ae002...339
sirenas Skrevet 14. desember 2021 #2 Skrevet 14. desember 2021 Søk! Jeg har en kollega som fikk sin jobb når hun var 7 mnd på vei. Vil arbeidsgiver ha deg pg tenker langsiktig så er 10 mnd permisjon ingenting. Lykke til og gratulere med baby! 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #3 Skrevet 14. desember 2021 sirenas skrev (9 minutter siden): Søk! Jeg har en kollega som fikk sin jobb når hun var 7 mnd på vei. Vil arbeidsgiver ha deg pg tenker langsiktig så er 10 mnd permisjon ingenting. Lykke til og gratulere med baby! Åh, så gøy! Og tusen takk 😊 Man må jo nesten være ærlig om det når man er såpass langt på vei, så jeg ser for meg at man lett havner helt nederst i bunken, eller til og med i papirkurven når de får vite det. Men det kan jo ikke skade å søke, da? Anonymkode: ae002...339
sirenas Skrevet 14. desember 2021 #4 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Åh, så gøy! Og tusen takk 😊 Man må jo nesten være ærlig om det når man er såpass langt på vei, så jeg ser for meg at man lett havner helt nederst i bunken, eller til og med i papirkurven når de får vite det. Men det kan jo ikke skade å søke, da? Anonymkode: ae002...339 Du skriver jo ikke noe om det i søknaden Så gjelder det bare å selge deg skikkelig inn når du kommet deg inn på intervju! Hva slags stillinger er det du søker på?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #5 Skrevet 14. desember 2021 sirenas skrev (2 minutter siden): Du skriver jo ikke noe om det i søknaden Så gjelder det bare å selge deg skikkelig inn når du kommet deg inn på intervju! Hva slags stillinger er det du søker på? Hehe, det er sikkert lurt, men jeg føler meg ikke heeelt komfortabel med å droppe den bomba på intervju 😬 Redd de skal føle seg lurt eller noe, men det er vel sånn man må gjøre det om man vil ha noe som helst sjans. Det er ingeniørstillinger jeg søker på ☺️ Anonymkode: ae002...339
sirenas Skrevet 14. desember 2021 #6 Skrevet 14. desember 2021 Sånn skal du ikke tenke. Selvfølgelig skriver du ikke dette i søknaden, du har ingen opplysningsplik overhodet! Ikke under intervjuet heller, men den er jo vanskeligere å komme unna av naturlige årsaker. Søk, adresser graviditet under intervjuet sånn det faller seg naturlig. Ingen som forventer noe mer! 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #7 Skrevet 14. desember 2021 sirenas skrev (21 minutter siden): Sånn skal du ikke tenke. Selvfølgelig skriver du ikke dette i søknaden, du har ingen opplysningsplik overhodet! Ikke under intervjuet heller, men den er jo vanskeligere å komme unna av naturlige årsaker. Søk, adresser graviditet under intervjuet sånn det faller seg naturlig. Ingen som forventer noe mer! Jeg tror faktisk jeg kunne sluppet unna med at jeg bare ser litt tjukk ut, om jeg bruker en litt stor genser. De har jo ikke lov å spørre på et eventuelt intervju heller, men det blir jo vanskelig å lyve om de spør når jeg eventuelt kan starte, for med oppsigelsestiden i min nåværende jobb er det jo tre måneder til jeg eventuelt kunne startet, og da ligger jeg jo nærmest på fødestua. Men et poeng er jo at det er absolutt ingen som forventer av samboeren min at han skal opplyse om at han må ut i pappapermisjon om han søker ny jobb, så hvorfor skal jeg? Anonymkode: ae002...339
sirenas Skrevet 14. desember 2021 #8 Skrevet 14. desember 2021 (endret) Du trenger juridisk sett ikke å si noen ting, men det er jo gjerne en litt ugrei måtte å starte ett arbeidsforhold på? Er du den rette kandidaten så er en svangerskapspermisjon intet hinder. Endret 14. desember 2021 av sirenas Trykkfeil
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #9 Skrevet 14. desember 2021 Jeg søkte jobber som gravid og unnlot å skrive det i søknadene. Jeg fikk flere gode tilbakemeldinger om at jeg kunne komme å signere kontrakt og begynne med en gang. Da hadde de ikke lest søknadene mine ordentlig, for jeg skrev at jeg pr dags dato var i et arbeidsforhold og at jeg ønsket å vite at jeg hadde jobbtilbud før jeg evt flyttet og var/ble arbeidsledig. I mitt tilfelle så endte det med at jeg stod i jobben jeg hadde frem til jeg gikk i permisjon også flyttet jeg og søkte nye jobber før permisjonen var over Anonymkode: 26ad2...e99
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #10 Skrevet 14. desember 2021 "Droppe bomba på intervju"? Altså de SER jo at du er gravid når du dukker opp, det er ikke sånn at du må fortelle det. Det er bare å søke, men med mindre de mangler søkere så tviler jeg på at du havner øverst på ansettelseslisten når du faktisk ikke kan begynne før om ett år. Jeg har en venninne som fikk jobb som høygravid, men hun hadde lang erfaring i bransjen og hadde vist at hun kunne levere, det har ikke du. Anonymkode: 06cda...cc4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #11 Skrevet 14. desember 2021 Jeg fant drømmejobben når jeg akkurat hadde fått positiv test. Kom på intervju ca en måned senere, og sa ingenting. Det kunne jo fortsatt gå galt. Ca en måned senere fikk jeg tilbud om jobben, og da sa jeg ifra, siden det betydde at de burde finne svangerskapsvikar med en gang jeg egentlig skulle starte. Ville nemlig kun rukket å jobb et par uker før jeg gikk ut i permisjon. Nye sjefen tok det kjempefint. Gratulerte og sa at det var bare hyggelig, og ikke noe problem siden jeg tross alt skulle være der i mange år fremover. Når jeg var innom på jobben etter fødselen (prematur baby så rakk aldri å starte der før permisjon) kom sjefen med et nydelig babyteppe hun hadde strikket. Jeg ble så rørt og glad! Nå har jeg jobbet der noen år, og for et fantastisk sted altså! Anonymkode: 708ce...cb3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå