Gå til innhold

vaksine når jeg kanskje brygger på forkjølelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har time til boosterdose denne uken, og nå sitter jeg og kjenner på noe som jeg ikke vil kalle lette forkjølelsessymptomer, men kanskje stadiet før. Et ørlite hint av snufsing, og en vag fornemmelse i halsen som minner om morgenhalsen da jeg var røyker. Ting jeg ikke ville lagt merke til under normale omstendigheter.

Jeg vet jo at jeg ikke skal møte hvis jeg er forkjølt, men dette er stadiet før, som like gjerne kan fisle ut i ingenting. Hva er grunnen til at man ikke skal ta vaksine forkjølt? Er det smittevernshensyn, eller er det noe med immunforsvaret som tar i mot vaksinen? Virker/virker den ikke hvis jeg tar den slik jeg er nå? dvs IKKE forkjølt, men nummeret før.

Er så i tvil. Dette skjer hver gang jeg skal ha vaksine - tror det er psykisk... Tok en hurtigtest, som er negativ, og føler meg mye bedre allerede...

Anonymkode: 1d28f...8f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De jeg kjenner som tok vaksine mens de var forkjølte ble skikkelig SKIKKELIG dårlige. Jeg fikk beskjed om ikke å ta den hvis jeg hadde minste symptomer på forkjølelse  (underliggende sykdom så måtte ta vaksine hos fastlege).

Anonymkode: 7fd34...06b

Skrevet

Nei du skal ikke ta vaksine ved redusert allmenntilstand.

Anonymkode: 09522...42f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei du skal ikke ta vaksine ved redusert allmenntilstand.

Anonymkode: 09522...42f

men jeg har ikke redusert almenntilstand.

TS.

Anonymkode: 1d28f...8f9

Skrevet

Jeg var litt småsnuft da jeg tok den, det gikk fint :) Sykepleier rådet meg til å ta den likevel, og sa at dersom man er skikkelig dårlig er det best å la det være. Litt småsnuft gikk fint, men at man ikke skulle utsette andre for smitte. 

Anonymkode: d5cd4...266

• Liker 1
Skrevet

Skal jeg ta vaksine hvis jeg er forkjølet?

Er du forkjølet skal du ikke møte opp til vaksinasjon. Dersom vaksinasjon foregår i hjemmet av hjemmesykepleien, kan du vaksineres på tross av en forkjølelse så lenge du er i fin form, og det er mulig å opprettholde  smittevernrutiner.

https://www.porsgrunn.kommune.no/koronainformasjon/koronavaksine/spoersmaal-om-vaksineringen/

Anonymkode: d5cd4...266

Skrevet

Jeg ringte og hørte, og fikk beskjed om å komme. Hadde bare litt nese/hals, ingen tydelige symptomer, og i alle fall ikke hoste/nys som gjør at man lett smitter andre. 

Anonymkode: ebb9c...d62

Skrevet

takk for svar alle sammen. Jeg tror konklusjonen er at jeg kan ta den slik som jeg er nå. Jeg har ikke noen symptomer som utgjør smittefare heller, og har tatt hjemmetest, så jeg tenker oppmøte er innafor og. 

Anonymkode: dde27...46e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...