Gå til innhold

Jeg er lei , jeg ønsker meg barn, lelighet og ei jobb som gir mening. Trenger inspo!

Confusedandtired

Anbefalte innlegg

Hej. Er det Noen som er i samme situation som meg? Hva gjorde du? Eller er det Noen som har tips og gode råd? 

Jeg vet ikke helt Hva jeg ska gjøre. Er i en situation det jeg føler meg mye lei livet, jeg kjemper og kjemper men har ikke noe av det jeg ønsker eller drømmer om. Og nå er jeg der at jeg ikke føler mye glede lengre.

jeg har jobbet i mange mange år. I flere yrken. Jeg har klart å spare 200k men da lever jeg ikke særligt. Jeg finner ikke på gøyale ting, sparer alt jeg kan. Pengene ska gå til lelighet/ hus. Drømmen min er å ha ei jobb som gir meg mening, som er gøy. Å ha 2 barn, og eie ett bosted med nokk soverom til alle. Der jeg kan bo resten av livet. 

Jeg har ikke Noen utandning, jeg har prøvd mange forsjellige yrken, og har funnet ut at jeg ikke er den typen som har en drømmejobb, eller som drives av å jobbe. Speciellt ikke kveldsjobb eller turnus. Jeg har også prøvd å ta mindre utandninger men ikke klart særlig fordi jeg klarer ikke koncentrere meg under lengre perioder. Jeg har lyst å si opp jobben min, flytte til kjeresten min. Også har jeg lyst å finne meg ei 8-16 jobb, som ikke er for krevende fysiskt eller psykiskt. Ei jobb som er godt betalt - over 550k i året. Så at jeg kan kjøpe meg en lelighet, og skaffe barn. Vilket er drømmen min. Kjeresten min er 30, har ikke heller utandning. Har en jobb som er ca 300-400k i året før skatt. Han jobber turnus precis som meg. Jeg føler på ett meget indre stress hvar dag, fordi jeg har en drøm. Men jeg føler at den er håpløs ettersom lelighet og hus koster over 2-3 milj. Speciellt Hvis ei ska ha 2-3 soverom. Og jeg har tjekke store deler av innlandet på Finn. Og helt ærligt finner ikke mye for under 2 milj som er barnvenligt og som ikke Trenger to biler for å ta seg rundt.

Jeg føler meg fattig for å være helt ærlig, og jeg sparer allt jeg kan hvar mnd. Har ikke gjort noe gøy på 3-4 år. Går nesten aldri ut og spiser og koser meg heller. Og jeg begynner å bli lei av å jobbe i jobber som ikke gir meg mening eller som er turnus og kveld. Jeg har lyst på ei jobb som gir mening, gjerne ei jobb som er 8-16, der jeg ikke må bruke hode før mye, ei jobb der jeg kan få hjelpe men også få mullighet å trekke meg unna.

Er introvert men liker mennesker og Trenger det sociale innimellom. Jeg tror jeg hade passet som Fex fastlege (men er ikke smart nokk til å klare det)  sykepleier som jobber på sån ”olafiaklinikk”, eller radiograf etc. Der folk møter meg og der jeg får hjelpe men der jeg ikke Trenger å bli kjent med så mange over lengre periode. En jobb der jeg kan få gi hjelp kombinert med pcjobb/ sitte. Uaktuelle jobber er salg/ ekonomi etc. Eller jobber som krever extremt mye av meg psykiskt/ at jeg må være mye extrovert. Det har jeg jobbet med og gir meg Null mening med livet.

Men problemet er at enten så har jeg ikke lesehode nokk, eller så må jeg jobbe turnus , eller så finnes det ikke jobb. Jeg er også livredd at jeg må begynne å ta av sparte middel om jeg ska ut å finne meg ei jobb jeg trives meg, og det er det siste jeg vil siden jeg har en drøm om å kjøpe ett bosted der jeg kan bo resten av livet. Jeg er redd at allt hardt arbeid og slit for å spare di pengene vil gå rett i dass. 

Jeg har egt lyst å få barn nå. Men føler meg så kluven fordi jeg vet ikke Hva jeg ska jobbe med. Har dere tips på jobb ? Har dere tips på åssen ei kan få ei jobb en liker og skaffe barn og kjøpe lelighet? Eller tips på jobber som har det jeg søker? 

Endret av Confusedandtired
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sparer du 200k i året? I så fall ville jeg kuttet kraftig ned på sparinga. Det er ikke rart du ikke har råd til noe gøy om du sparer en så høy prosent. Man kan fint leve på 300-400k brutto i året, men ikke med så høy sparing. Om du ser etter hus rundt 2/3 millioner burde ikke dette være et problem.

Jeg ville flytta sammen med kjæresten før dere fikk barn. Da får du en følelse av samboerskap. Og dere sparer penger av å bo sammen også (om dere gjør det bevisst).

Jeg ville oppsøkt en rådgiver med fokus på videre jobb. De kan gi råd om hva som kunne passa for deg. Det finnes nok gratis, men om det er dårlig match er det kanskje verdt å bruke litt penger på.

Anonymkode: 85dd5...773

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt i samme situasjon som deg. Og er der fremdeles litt. Jeg bor et sted som er ok, men vil helst eie noe eget og større. Jeg har hatt det vanskelig med jobb de siste årene også. Er litt lei rett og slett.

Samboeren og jeg har bestemt oss for likevel prøve på barn. Jobben kan man finne ut av etterhvert. Jeg tror har gått ned til å jobbe deltid og det hjelper en del. Større bolig er det jo heller ingen hast med. En liten familie på tre trenger jo ikke mye plass.

For oss går det bra økonomisk da. Vi tjener nok ikke mer enn dere, men vi har budsjett og vi har mye til overs til både å bruke og spare. Har du prøvd budsjett? Det hjelper veldig for oss. Det er jo ikke slik at du ikke skal kunne bruke penger på moro heller. Og som AB over sier, kanskje dere sparer for mye? Vi får inn ca 35 000 måneden. Da går 13 000 til leie, 4 000 til andre faste utgifter, 6 000 til mat. Og så sitter vi igjen med 14 000. Vanligvis pleier vi spare 7 000 og ha 7 000 som går til ferier og kos og diverse. Med mindre dere ser for å pensjonere dere tidlig eller skal kjøpe bolig i storbyene så ser jeg ikke poenget med å spare mer enn 20%.

Anonymkode: 4411c...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg var litt i samme situasjon som deg. Og er der fremdeles litt. Jeg bor et sted som er ok, men vil helst eie noe eget og større. Jeg har hatt det vanskelig med jobb de siste årene også. Er litt lei rett og slett.

Samboeren og jeg har bestemt oss for likevel prøve på barn. Jobben kan man finne ut av etterhvert. Jeg tror har gått ned til å jobbe deltid og det hjelper en del. Større bolig er det jo heller ingen hast med. En liten familie på tre trenger jo ikke mye plass.

For oss går det bra økonomisk da. Vi tjener nok ikke mer enn dere, men vi har budsjett og vi har mye til overs til både å bruke og spare. Har du prøvd budsjett? Det hjelper veldig for oss. Det er jo ikke slik at du ikke skal kunne bruke penger på moro heller. Og som AB over sier, kanskje dere sparer for mye? Vi får inn ca 35 000 måneden. Da går 13 000 til leie, 4 000 til andre faste utgifter, 6 000 til mat. Og så sitter vi igjen med 14 000. Vanligvis pleier vi spare 7 000 og ha 7 000 som går til ferier og kos og diverse. Med mindre dere ser for å pensjonere dere tidlig eller skal kjøpe bolig i storbyene så ser jeg ikke poenget med å spare mer enn 20%.

Takk før svar. Ja absolut, Greia er at vi ikke bor sammen. Jeg bor i Oslo og jobber her. Sparer ca 4-5k i mnd og da har jeg budjet og koser meg aldri. Jobber turnus og kveld og leier. Kjeresten min bor i innlandet, jobber og leier der. Han sparer ikke noe siden det er tøfft å få jobb under korona nå. Han er vekter. Jobber og turnus og mye kvelder. Leie +strøm ca 9k før kun han. Jeg har så lyst å bare si opp allt og flytte på meg, skaffe bosted og eie. Orker ikke flytte rundt mer…og få barn. Men da må man nesten ha 8-16 jobb… og lønn langt over det vi har…. Får det ikke til å gå opp. Vet ikke Hva for jobb ei ska ha som er godt betalt eller normalt om ei ska eie. Som passer med at ei er introvert og ikke vil jobbe turnus…. Føles håpløst. Trenger tips på jobber, Tenkte først kanske studere radiologi men da leser jeg at det er vanskeligt å få jobb… og nav hjelper vel ikke ei med barn å finne jobber som er 8-16? Og med ei grei lønn så man faktiskt kan bo verdigt og på et sted som gir trygghet? Uten at jeg må bruke sparepenger som egt ska gå til Akuratt boligkjøp? Driter egt i penger. Jeg vil ha ei jobb jeg kan trives med, og ett sted å bo som er mitt og ikke måtte flytte på seg hele tia. Jeg er lei av å jobbe og aldri få barn og savne mening med livet. Som du sier ei kan bo lite, men har ikke så veldigt lyst å bo på 50 kvm resten av livet med en famile. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Confusedandtired said:

Takk før svar. Ja absolut, Greia er at vi ikke bor sammen. Jeg bor i Oslo og jobber her. Sparer ca 4-5k i mnd og da har jeg budjet og koser meg aldri. Jobber turnus og kveld og leier. Kjeresten min bor i innlandet, jobber og leier der. Han sparer ikke noe siden det er tøfft å få jobb under korona nå. Han er vekter. Jobber og turnus og mye kvelder. Leie +strøm ca 9k før kun han. Jeg har så lyst å bare si opp allt og flytte på meg, skaffe bosted og eie. Orker ikke flytte rundt mer…og få barn. Men da må man nesten ha 8-16 jobb… og lønn langt over det vi har…. Får det ikke til å gå opp. Vet ikke Hva for jobb ei ska ha som er godt betalt eller normalt om ei ska eie. Som passer med at ei er introvert og ikke vil jobbe turnus…. Føles håpløst. Trenger tips på jobber, Tenkte først kanske studere radiologi men da leser jeg at det er vanskeligt å få jobb… og nav hjelper vel ikke ei med barn å finne jobber som er 8-16? Og med ei grei lønn så man faktiskt kan bo verdigt og på et sted som gir trygghet? Uten at jeg må bruke sparepenger som egt ska gå til Akuratt boligkjøp? Driter egt i penger. Jeg vil ha ei jobb jeg kan trives med, og ett sted å bo som er mitt og ikke måtte flytte på seg hele tia. Jeg er lei av å jobbe og aldri få barn og savne mening med livet. Som du sier ei kan bo lite, men har ikke så veldigt lyst å bo på 50 kvm resten av livet med en famile. 😕

Du kan jo starte med å søke jobber i området der han bor? 

Ellers ville jeg sett på budsjettet. Du skal ikke jobbe fulltid, spare så lite og ikke ha råd til noe moro på flere år. Leier du billig? Har du dyre vaner du glemmer? Du kan godt vise oss budsjettet ditt. Det kan hende du får skarpe kommentarer (som man alltid får her inne), men bare ta det med en klype salt. 

Men trenger absolutt ikke lønn på 550 000 for å ha barn. Jeg tror jobben du ser for deg er litt urealistisk. Det virker som du vil det skal være fysisk og psykisk lett jobb, gode timer, enkel utdannelse OG godt betalt. Men om dere flytter sammen kommer sannsynligvis til å spare mye i boligutgifter. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan jo starte med å søke jobber i området der han bor? 

Ellers ville jeg sett på budsjettet. Du skal ikke jobbe fulltid, spare så lite og ikke ha råd til noe moro på flere år. Leier du billig? Har du dyre vaner du glemmer? Du kan godt vise oss budsjettet ditt. Det kan hende du får skarpe kommentarer (som man alltid får her inne), men bare ta det med en klype salt. 

Men trenger absolutt ikke lønn på 550 000 for å ha barn. Jeg tror jobben du ser for deg er litt urealistisk. Det virker som du vil det skal være fysisk og psykisk lett jobb, gode timer, enkel utdannelse OG godt betalt. Men om dere flytter sammen kommer sannsynligvis til å spare mye i boligutgifter. 

Okej Skjønner. Men jag tror ikke at jeg og kjeresten min får kjøpt Bolig Hvis vi tjener 300-400k? Jeg har jobba fysiskt i over 10 år, flere førsjellige jobber og min kropp orker ikke mer. Jeg har ikke noe liv lengre… derfør ønsker jeg en jobb jeg kan sitte mer i. Jeg har ikke nokk iq eller styrke til å sitte på kontor og med vanskelige oppgaver hele dagene. Jeg ønsker ikke å jobbe med penger før det gir ikke mening. Jeg ønsker ei jobb som Fex radiolog , eller sykepleier som jobber 8-16. Så at jeg kan få det til å gå opp med barn og famile. Er det virkelie så mye begjært? Eller det å kunne eie ett bosted som gir trygghet. Er super vanskeligt i dagens samfund.  Takk for svar men jeg vet ikke Hva jeg ska gjøre. Orker snart ikke mer. det der med budjsett er noe jeg har levt Etter i mange år, og sparer langt mer en Hva jeg egt burde. Men får allt for dårlig lønn. Inflasjonen er vel på 5% i år? Og jeg får det ikke till lengre å spare som jeg gjorde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Confusedandtired said:

Okej Skjønner. Men jag tror ikke at jeg og kjeresten min får kjøpt Bolig Hvis vi tjener 300-400k? Jeg har jobba fysiskt i over 10 år, flere førsjellige jobber og min kropp orker ikke mer. Jeg har ikke noe liv lengre… derfør ønsker jeg en jobb jeg kan sitte mer i. Jeg har ikke nokk iq eller styrke til å sitte på kontor og med vanskelige oppgaver hele dagene. Jeg ønsker ikke å jobbe med penger før det gir ikke mening. Jeg ønsker ei jobb som Fex radiolog , eller sykepleier som jobber 8-16. Så at jeg kan få det til å gå opp med barn og famile. Er det virkelie så mye begjært? Eller det å kunne eie ett bosted som gir trygghet. Er super vanskeligt i dagens samfund.  Takk for svar men jeg vet ikke Hva jeg ska gjøre. Orker snart ikke mer. det der med budjsett er noe jeg har levt Etter i mange år, og sparer langt mer en Hva jeg egt burde. Men får allt for dårlig lønn. Inflasjonen er vel på 5% i år? Og jeg får det ikke till lengre å spare som jeg gjorde før.

Tjener dere 300-400k brutte til sammen? I så fall får dere nok ikke nok lån, tror jeg. Eller tjener dere så mye hver? Da altså 600k+ til sammen? Dette er mer enn nok for lån. Samboeren min og jeg tjener 500k brutto til sammen i året (jeg tjener 200k, han 320k). Vi er i samtale med bank og kan nok få lån på 2 millioner kroner. Man kan som regel få lån som er opp til fem ganger så mye som samlet brutto inntekt. 

Jeg tror du kan få deg enkel fysisk og mental jobb, men da får du nok ikke en lønn på 550k brutto. Jeg vet mange sykepleiere må jobbe helger, men kanskje det finnes unntak? Du burde spørre karriereveileder eller lignende om dette. Eller om du kjenner noen sykepleiere. Radiolog vet jeg ingenting om. Her burde du kanskje spørre noen som jobber med dette. Men om du ikke er så skoleflink er nok det et studie som er hardt. 

Jeg vil gjerne hjelpe med med budsjettet. Men selv om du ikke vil forandre det meste så synes jeg i det minste du skal spare 500 kroner mindre i måneden som du heller kan bruke på å kose deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo snart nok til egenkapital. Om du ser etter bolig til rundt 2 millioner trenger du en egenkapital på 300 000. Det er kjempebra!

Vi har også nok egenkapital til bolig utenfor Oslo. Vi vil nok flytte ut et par år etter vi har fått barn. For oss har det med lavt forbruk vært gull når det gjelder å få drømmelivet. Det har hjulpet SÅ mye for meg å kunne gå ned i stilling og slappe mer av. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du har jo snart nok til egenkapital. Om du ser etter bolig til rundt 2 millioner trenger du en egenkapital på 300 000. Det er kjempebra!

Vi har også nok egenkapital til bolig utenfor Oslo. Vi vil nok flytte ut et par år etter vi har fått barn. For oss har det med lavt forbruk vært gull når det gjelder å få drømmelivet. Det har hjulpet SÅ mye for meg å kunne gå ned i stilling og slappe mer av. 

Finnes ikke leligheter i innlandet som har 3 soverom for 2 milj eller under… med mindre en vil kjøpe ett oppussingsprojekt. Og det har jeg absolut ikke kunskap innen. Greia er at jeg takler ikke en dag til på den jobben jeg har nå. Jeg er konstant sliten av turnus og fysisk jobb. Og orker ikke heller lengre å spille extrovert og jobbe i Fex butik/ salg lengre fordi jeg er introvert. Og Nei jeg tvivler på at jeg og kjeresten min får kjøpt lelighet Hvis begge går ner till 50-60% stilling i turnusjobb for å få opp med barn. Jeg ser så mange rundt meg som har ei jobb dem liker, bedre betalt en meg, mer fri og har barn. Jeg får det ikke til… min største drøm er å få barn , jeg er 29 og vil gjerne begynne nå… jeg har ventet med barn nå i 6 år for å Tenkte at jeg skulle kjøpe lelighet å få meg ei 8-16 jobb som jeg takler. Men det går extremt sakte og jeg mister håpet om barn :( 

mener du at vi to kan få kjøpt ei lelighet på 3 milj med 3 soverom , få oss to barn og jobbe enten redusert i turnus begge to med ei totallønn på 600 k i året ? For begge parter? 
evt at jeg finner meg en 8-16 jobb, men jeg er introvert og vet ikke helt Hva jeg ska drive med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har nokk til egenkapital om 2-3 år og da må jeg fortsatt være i ei jobb jeg blir dårlig av… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Confusedandtired skrev (11 minutter siden):

Jeg har nokk til egenkapital om 2-3 år og da må jeg fortsatt være i ei jobb jeg blir dårlig av… 

Synes du er litt for ung til å gi opp alt :) 

Tror utfordringen din er tre ting:

- Du bor i Oslo

- Du kunne hatt nytte i jobbsøkerprosessen å finpusse på norsken skriftlig. Dette er viktig i mange jobber, særlig med den lønnen du ønsker. 

- Du sier du har «for lav iq» og konkluderer med at alt blir feil. 

Hva med:

- dra til studieveiledning, og velge ut et studie som du søker opptak på til høsten (altså mars). Søk et studie som er enklere å få jobb med utenfor storbyene

- få første barn i studietiden 

- søke husbanken om lån på hans lønn+ditt studielån og EK (ikke enkelt i Oslo, men andre kommuner kan avogtil ha mer romsligere budsjett)

Fysisk turnusjobb er veldig slitsomt. Samtidig har du alt for høye forventninger til lønn om du ikke tar høyere utdanning. 

Endret av Fløff
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Confusedandtired said:

Finnes ikke leligheter i innlandet som har 3 soverom for 2 milj eller under… med mindre en vil kjøpe ett oppussingsprojekt. Og det har jeg absolut ikke kunskap innen. Greia er at jeg takler ikke en dag til på den jobben jeg har nå. Jeg er konstant sliten av turnus og fysisk jobb. Og orker ikke heller lengre å spille extrovert og jobbe i Fex butik/ salg lengre fordi jeg er introvert. Og Nei jeg tvivler på at jeg og kjeresten min får kjøpt lelighet Hvis begge går ner till 50-60% stilling i turnusjobb for å få opp med barn. Jeg ser så mange rundt meg som har ei jobb dem liker, bedre betalt en meg, mer fri og har barn. Jeg får det ikke til… min største drøm er å få barn , jeg er 29 og vil gjerne begynne nå… jeg har ventet med barn nå i 6 år for å Tenkte at jeg skulle kjøpe lelighet å få meg ei 8-16 jobb som jeg takler. Men det går extremt sakte og jeg mister håpet om barn :( 

mener du at vi to kan få kjøpt ei lelighet på 3 milj med 3 soverom , få oss to barn og jobbe enten redusert i turnus begge to med ei totallønn på 600 k i året ? For begge parter? 
evt at jeg finner meg en 8-16 jobb, men jeg er introvert og vet ikke helt Hva jeg ska drive med. 

Om du er for syk til å jobbe så kan og burde du sykemelde deg. Utbrenthet er også sykdom. 

Jeg vet ikke prisene der du vil flytte. Du sa bare tidligere i tråden et sted til 2-3 millioner, noe som absolutt er mulig med en bruttolønn (lønn før skatt) på til sammen 600k. Men dette krever full ordne på økonomien. Om du med lav inntekt (20k utbetalt?) bare greier å spare 4-5 tusen måneden og ikke har noe til overs til moro så ville jeg vært skeptisk til om dere kan leve godt på 600k brutto året med barn og huslån. Vi lever godt på 500k, men vi har veldig orden på økonomien, mye mer enn vanlig. Om du ikke har unna deg noe på 4 år økonomisk men samtidig ikke lever under fattigdomsgrensa tenker jeg at noe med budsjettet og dine økonomiske prioriteringer ikke er 100% på plass til å leve et alternativt økonomisk liv.

Jeg forstår heller ikke hva du vil. Vil du jobbe turnus eller 8-16? Vil du jobbe fulltid eller deltid? Jeg tror du rett og slett burde sette deg grundig inn i muligheter med studier og jobber. Snakke med karriereveleder, andre i tilsvarende jobber du ønsker osv.

Og er enig med Fløff over. Om dere har lav lønn og barn kan dere kanskje få lån i husbanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flere her at du og kjæresten burde vurdert å flytte sammen. Det at du har spart opp så mye til egenandel bør du være skikkelig stolt av! Særlig hvis du bor i Oslo hvor det er mange fristelser. Det er helt vanlig å "kjøpe seg oppover i markedet". Altså at man kjøper en mindre bolig først, som man bor i og nedbetaler et par år og så etterhvert kjøper en større bolig når man har større egenkapital.

Hva med å se etter deltidsutdanninger i Innlandet? F.eks. ved Høgskolen i Innlandet. Du nevner flere helsefag du kunne tenkt deg, jeg tror også sosionomutdanning kunne vært en mulighet, da den er relativt kort og yrkesretta: https://www.inn.no/studier/vare-studier/bachelor-i-sosialt-arbeid/index.html

Og så ville jeg absolutt sett etter en nye type jobb du kan gjøre som er mindre fysisk og psykisk krevende. Det at du er så sliten og lei er et signal du bør ta på alvor. Det er mange type jobber som ikke krever utdanning som betaler det samme du får utbetalt å nåværende jobb.

Lykke til, TS! 

Anonymkode: 2c116...6a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du får dette til.

Jeg kunne ha skrevet dette for to år siden. Ting føles så annerledes nå. Du har gjort masse, vært flink. Nå gjelder det å se på prioriteringer og muligheter. Og om du er utbrent, så sykemelde deg en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første pri bør vel være å begynne å søke jobber der typen din bor, hvis du vil flytte til han.

Men jeg tror ikke du skal håpe for mye på å få deg en 8-16 jobb som gir deg 550k i året når du ikke har utdannelse eller erfaring 

Anonymkode: 2c79d...c6e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Confusedandtired skrev (2 timer siden):

En radiolog er en lege med spesialisering. Hvis du mener radiograf er det en bachelorgrad, og ikke en 8-16 jobb. Sykepleie er også en bachelorgrad og grunnlønn i Spekter er 423.000 uten ansennitet og med 10 års ansennitet er den 517.000. Det er mange sykepleiere som vil ha dagjobb, så det er ikke noe du får før du har jobbet en hel del år i tredelt turnus, og som regel må man jobbe helger på sengepost likevel. Jeg forstår ikke helt hva som gjør at du tror at sykepleie og radiografyrket ikke krever at man bruker hodet under eller etter utdannelse, for du kommer deg ikke gjennom disse utdannelsene når du ikke klarer å konsentrere deg som du skriver i HI. 

Du har nok et urealistisk syn på dette ift at du ønsker en dagjobb med godt betalt uten utdannelse. 

Anonymkode: 229e9...2b7

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En radiolog er en lege med spesialisering. Hvis du mener radiograf er det en bachelorgrad, og ikke en 8-16 jobb. Sykepleie er også en bachelorgrad og grunnlønn i Spekter er 423.000 uten ansennitet og med 10 års ansennitet er den 517.000. Det er mange sykepleiere som vil ha dagjobb, så det er ikke noe du får før du har jobbet en hel del år i tredelt turnus, og som regel må man jobbe helger på sengepost likevel. Jeg forstår ikke helt hva som gjør at du tror at sykepleie og radiografyrket ikke krever at man bruker hodet under eller etter utdannelse, for du kommer deg ikke gjennom disse utdannelsene når du ikke klarer å konsentrere deg som du skriver i HI. 

Du har nok et urealistisk syn på dette ift at du ønsker en dagjobb med godt betalt uten utdannelse. 

Dette. Pluss at både sykepleie og radiograf kan være tungt fysisk. Radiografer er for eksempel  med og flytter pasienter mellom senger og CT-bord. Nesten alle radiografer jobber på sykehus, og har vakt hele døgnet, selv om det sikkert finnes noen dagstillinger. Ingen av disse yrkene passer for folk med konsentrasjonsvansker som ikke ønsker fysisk tungt arbeid. 

Anonymkode: e9aa8...e2b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei selve radiograf er et yrke som hade passet meg personlighetmessigt. Er det jeg mener. Det er lit fysiskt, lit sittande, varriert og ikke allt for vanskelig studie. Det vet jeg at jeg hade klart. Er og ei jobb som gir mening siden man får hjelpe andre , yte service samtidigt som ei kan sitte ner og vare lit alene mens man tar bildene etc. Du Trenger ikke heller bli kjent med passientene utenfor jobb, kommer oftest folk og går. På unilabs jobber fleste radiografer dagtid. Og sykepleie da mener jeg Fex sykepleie som Fex på olafiakliniken. Der jobber di fleste dag og lit kveld men ikke natt. Du hjelper unge med preventivmiddel etc etc. Di kommer og går. Jeg ønsker meg ei jobb som har både mullighet for å sitte och stå, trekke seg unna og samtidigt være social. Helst er rutin alltså 8-16. Har jobba mye helg, kvelderc turnus etc i over 10 år. Og min kropp takler ikke lengre 0 rutine og hard fysisk jobb. Som jeg har idag. Og som jeg skrev så ønsker jeg gjerne barn men må bytte karriere og vet ikke Hva jeg ska studere. Trenger tips? Har du Noen? Har suttit og tenkt over Hva jeg ska studere eller gjøre for å ha nokk penger til å kjøpe ei lelighet, kunne få barn og kunne jobbe i ei jobb jeg takler nå i 6 år…. Akuratt nå så går tankene ikke lengre. En jobb som har samme eller bedre lønn som jeg har nå. Og jeg ønsker ikke å jobbe med salg/ ekonomi/ kontorsjobb i større utstrekkning. Finner ikke mening i att allt ska handle om penger og meningsløse ting. Jeg har jobbet i butikk før Fex, og vet at jeg må gå ner i lønn, og jobbe i ett extrovert yrke som kommer å ta knekken på meg. Jeg begynner å bli eldre og har en lengter av mening med livet. Og for meg er meningen med livet å ha en jobb en trives med - som gir meg mening. Men og kunne ha en kjereste, ett sted og bo som gir trygghet men og mulligheten å få barn…. Kunne bruke mer tid til famile, venner og natur. Jeg er lei, har ikke energi lengre pga turnusjobb. Og jeg er veldigt mye alene, di dagene jeg har fri så må jeg ta igjen tapt viletid. Jeg jobber varannen helg, står på fysiskt. Jeg vet lissom ikke Hva alternativene er? Å si opp jobben og leve på sparte penger frem til jeg finner meg ei jobb jeg liker og miste alle oppsparte middel til lelighet? Vente med barn flere år til? Prøve studier for å så faller av fordi jeg ikke har lesehode? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette. Pluss at både sykepleie og radiograf kan være tungt fysisk. Radiografer er for eksempel  med og flytter pasienter mellom senger og CT-bord. Nesten alle radiografer jobber på sykehus, og har vakt hele døgnet, selv om det sikkert finnes noen dagstillinger. Ingen av disse yrkene passer for folk med konsentrasjonsvansker som ikke ønsker fysisk tungt arbeid. 

Anonymkode: e9aa8...e2b

Jeg klarer å jobbe fysiskt tungt slik som dette. Men per dags dato har jeg ei jobb som er ca 15-20k skritt per vakt. Dag, natt, kveld. Jobber varannen helg og har fri på dager alle andre jobber. Og jobber oftest når alle andre har fri. Jeg lyfter, vasker og jobber svært anstrengende. Jeg har ikke så store konsentrasjonsvansker , så jeg hade klart både sykepleie utandning og radiologi. Men jeg hade ikke klart kontorsutandninger, svært mye ekonomioppgaver, legeutanning, jurist etc etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om du er for syk til å jobbe så kan og burde du sykemelde deg. Utbrenthet er også sykdom. 

Jeg vet ikke prisene der du vil flytte. Du sa bare tidligere i tråden et sted til 2-3 millioner, noe som absolutt er mulig med en bruttolønn (lønn før skatt) på til sammen 600k. Men dette krever full ordne på økonomien. Om du med lav inntekt (20k utbetalt?) bare greier å spare 4-5 tusen måneden og ikke har noe til overs til moro så ville jeg vært skeptisk til om dere kan leve godt på 600k brutto året med barn og huslån. Vi lever godt på 500k, men vi har veldig orden på økonomien, mye mer enn vanlig. Om du ikke har unna deg noe på 4 år økonomisk men samtidig ikke lever under fattigdomsgrensa tenker jeg at noe med budsjettet og dine økonomiske prioriteringer ikke er 100% på plass til å leve et alternativt økonomisk liv.

Jeg forstår heller ikke hva du vil. Vil du jobbe turnus eller 8-16? Vil du jobbe fulltid eller deltid? Jeg tror du rett og slett burde sette deg grundig inn i muligheter med studier og jobber. Snakke med karriereveleder, andre i tilsvarende jobber du ønsker osv.

Og er enig med Fløff over. Om dere har lav lønn og barn kan dere kanskje få lån i husbanken.

Takk for svar. Setter pris på det. Veldigt mange som har vært støttende her. Jeg Skjønner det at man må være ekonomisk Hvis man ska kjøpe bolig og ha lønn sammen på 600k. Det jeg mente var at Hvis jeg og kjeresten min jobber i turnus og får barn så må vi begge gå ner i stilling for å få det å gå opp. Og jeg har ikke særlig lyst å vare det kjeresteparet som møter hvarandra i døren til og fra jobb og ikke Ellers fordi dem jobber turnus og har barn. Da vil jo lønna vare på mellom 500-600 k i året sammen. Men drømmen er egt å ha en jobb gjerne 80-100% som passer sammen med barn. 8-16. Og gjerne med samme lønn jeg har idag eller Litt høyere. Så kan jeg jobbe dag også kan kjeresten min fortsette som vekter. Men jeg klarer ikke å finne ut Hvordan jeg ska få meg en 8-16 jobb som passer meg personligen. Jeg må trives i jobben min, og Etter erfaring så vet jeg nå Hva jeg ikke ønsker og Hva jeg ønsker. Men finner ikke Noen plan om Hva jeg ska gjøre. Sen har jeg jo egt lyst på barn nå. Har ventet mange år for å finne ut Hva for jobb jeg ska ha før jeg får barn, og ha en lelighet før jeg får barn….. men per dags dato har jeg det ikke bra, og jeg sparer å sparer å sparer men det går treigt. Jeg er 29 år… for 10 år siden jobba jeg 100% i butikk og tjente 15000 Etter skatt. Husleie på 5500, Og bodde i kollektiv. Klarte å spare Litt da men da var jeg 20 år og ville gjerne finne på ting som kostet penger. Det er først nå seneste 4-5 åren som jeg har spart mer og mer. Har og bytta jobb Noen ganger og stått på. Men nå orker jeg ikke mer.  men som du sier , en karriereveileder kan være et alternativ. Det ska jeg fixe en time til. Sen socionom hade jeg helt glemt. Tenkte på det når jeg va 25. Jeg tenker å tenker å tenker mye om dagen og har gjort mange år. Men finner lissom ikke ut av Hva jeg ska gjøre før å få opp med lelighetskjøp, jobb og barn. Når det Gjelder ekonomi, kun min egen ekonomi så tjener jeg 22 k (jobber 90% fra 2020 for å orke med den fysiske turnusjobber) Etter skatt- men bare husleie er på 11500/ mnd. Jeg har bodd i kollektiv mange år og kun alene siste 4 årene. Jeg er ferdig med å bo sammen med folk jeg ikke kjenner. Jeg bor alene i Oslo, og må Desverre bo nærme jobben. Kjeresten min bor i innlandet. Han tjener for tiden mellom 11-16k Etter skatt og tar alle jobber han får pga korona. Han har og jobbet i andre jobber under perioder som ikke har noe med vekteryrket å gjøre. Han kjemper på, kanske han finner seg en fast stilling snart og får bedre ekonomi. Han betaler 7700 i husleie på 50kvm. Så han får ikke spart en dritt Akuratt nå.  Jeg klarer å spare 4-5 k i mnd iblandt mer. Men jeg begynner å bli lei av å spare å spare å spare, jobbe og ikke ha et liv. Jeg savner mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...