Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er vel litt sent ute, men synes dere det holder at Lucia er blond, eller bør hun også ha blå øyne?

Anonymkode: bef32...aad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun trenger hverken å være blond eller ha blå øyne.

Anonymkode: e5521...1ef

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun trenger hverken å være blond eller ha blå øyne.

Anonymkode: e5521...1ef

Det var da alltid en jente med langt lyst hår som ble valgt ut som Lucia når jeg gikk på skolen!

Anonymkode: bef32...aad

Skrevet

Syns hvem som helst duger

Anonymkode: 5f72e...6a2

• Liker 3
Skrevet

Nå tildags bør hun vel helst være en mørkhudet gutt? 

Anonymkode: e0269...0ab

• Liker 4
Skrevet

Loddtrekning mellom dem som har lyst, og denne personen får ikke lodd neste år 

Anonymkode: 07a97...453

• Liker 4
Skrevet

Langt lyst hår passer vel best til tradisjonen og historien, men er ikke krise om noen med annen utseende stepper inn. 

Men det hadde vel blitt krenkelse om en blond jente gikk inn i rollen som en mørkhudet helgen. 

Anonymkode: 72557...9f5

• Liker 1
Skrevet

Den med mest utenlandsk utseende. Helst hankjønn. Vi er i 2021

Anonymkode: 2d99a...93e

• Liker 1
Skrevet

Den hellige Lucia av Siracusa var fra Sicilia, så hun var neppe blond☺️

Anonymkode: 6cabc...bf0

• Liker 5
Skrevet

Tradisjonelt pleier hun jo være blond, men den ekte Lucia var sannsynligvis mørkhåret med olivenhud. Det mest rettferdige og logiske er loddtrekning blant alle interesserte jenter.

Anonymkode: f2c8e...ef4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Tradisjonelt pleier hun jo være blond, men den ekte Lucia var sannsynligvis mørkhåret med olivenhud. Det mest rettferdige og logiske er loddtrekning blant alle interesserte jenter.

Anonymkode: f2c8e...ef4

Hvor kom tradisjonen med blond Lucia fra, egentlig?

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Husker da jeg gikk på barneskolen, da var det kun de jentene med blondt langt hår som fikk være Lucia. 

Det burde ikke være sånn.

Skrevet

Jeg var den høyeste av de blonde jentene, så jeg var Lucia enten jeg ville eller ei😅

Anonymkode: 56089...f8a

Skrevet

Jeg fikk ikke være Lucia forde jeg hadde kort hår. Lærere på den tiden burde skamme seg. Var som en skjønnhetskonkuranse for barn, helt bak mål! Noen gutter lo og sa jeg var stygg og guttete når vi skulle stemme. Jeg fikk ingen stemmer og alle lo. Læreren lot det bare skje. Det var vondt, når jeg dro hjem gråt jeg. 

Anonymkode: 60358...0b5

• Liker 1
Skrevet

Bare jeg som opplevde at ingen var Lucia? Vi alle var like😅

Anonymkode: 387d7...caa

Gjest Chiroptera.
Skrevet

Vi hadde en handicappet jente i klassen som fikk være Lucia hvert år fordi lærerne syns så synd på henne. Sånn ordnet de det hos oss. 

Skrevet

Hos oss så er det førsteklasse som går Lucia, der får de som vil, om de er gutt eller jente lov til å være med i loddtrekningen. 

Da jeg var barn derimot var det loddtrekning mellom de blonde jentene.. 

Anonymkode: bb276...224

Skrevet

https://snl.no/luciadagen

Luciafeiring i nyere tid

I Sverige ble den gamle skikken tatt opp igjen i 1927, på initiativ fra Stockholms-Tidningen, med luciaprosesjoner i Stockholmsgatene, med lysprinsesse og terner – en kommersialisert blanding av karnevalsopptog og kåring av luciaprinsesser. Det ble så populært at skikken i denne formen spredte seg til resten av Sverige og store deler av Europa, Norge inkludert.

Min kommentar: kan det ble blondt hår komme av at det var Sverige som satte i gang tradisjonen slik den er nå. Det var sikkert den søteste og mest uskyldige som skulle stille og de syns vel det var en lys og blåøyd en.. ( ikke vet jeg om de bruker blonde jenter utefor norden)

Skrevet

Mye annet gøy i den linken forresten. Verdt å lese.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...