Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var 25 da vi møttes, han ba meg kutte ut alt som var av guttevenner. Jeg satte meg litt på bakbeina. Men akkurat da var det bare menn jeg hadde flørta eller rota litt med som jeg hadde litt kontakt med. Så de var jo naturlig å droppe da jeg fikk kjæreste.

Tidligere hadde jeg hatt kontakt med to menn som var veldig gode venner av meg. Men det ene fadet ut da begge fikk kjæreste. Han andre var en gammel eks som jeg kan kontakte hvis det er noe prekært, og omvent. Han vet at typen ikke vil at vi skal ha kontakt, og respekterer det.

Nå er vi litt over 30, har barn. Sjalusien har vært mer alminnelig liten i noen år.

Jeg har en god tone med en som ofte er innom jobben min. Jeg jobber innen min store interesse, som han og har interesse for. Så det er som regel det vi snakker om. En dag var jeg på vei til pauserommet, så spurte han om jeg ville spise lunsj med han. Jeg så bare for meg den tidligere rasende typen min, og takket nei. Sa at jeg skulle spise fort, og så gjøre noen ærender. Skulle faktisk det den dagen. Men kunne godt ha spist lunsj med han, det er ikke noe romantisk/gira mellom oss. Så det ville jo vært et normalt nytt bekjentskap, på litt annet plan enn jobb. Kjenner jeg savner å få nye venner....

Ville dere bare blitt litt kjent med nye folk, både menn og kvinner, uten å blande inn typen? Eller bør jeg ha en samtale med han? Jeg møter venninner på kafe, for alle er så leie av å være hjemme pga korona. Ikke fred å få for barn og diverse også. Så en liten kaffekopp med en mann i matpausen bør jo være ok det og?

Anonymkode: 2fe82...332

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at i tidligere forhold har jeg og fyren syntes det var ok med venner av begge kjønn. Jeg mener jo fortsatt det. Så om han ville tatt en kaffe med ei han deler en interesse med, så hadde det bare vært hyggelig i mine øyne. Men han har alltid kun hatt kompiser, "ingen interesse av å henge med damer".

Jeg har i hele oppveksten hatt venner av begge kjønn, dette er veldig uvant for han.

Skrevet

Jeg tenker som så at mellom heterofile menn og kvinner er det som regel en av partene som er interessert i noe mer enn bare vennskap. Vi damer kan nok ofte tro at menn bare vil være venner med oss, men som regel er det ikke slik. Jeg har en fyr som jeg innimellom går på jakt med (men jeg er også venn med kona hans) og utenom det gjør vi ingenting sammen sånn bare vi to. Jeg tror nok ikke jeg hadde satt stor pris på at mannen hadde hatt jentevenner som han dreiv og tok en kaffe eller så film med bare på tomannshånd. Det er ikke fordi jeg ikke stoler på han eller at han ikke stoler på meg, men fordi begge nok har erfaring med at ofte vil den andre parten noe mer eller at det på sikt kan bli slik at den andre parten utvikler følelser eller at en selv i verste fall skulle utvikle følelser over tid hvis en skulle tilbringe mye tid med en venn av motsatt kjønn. Da jeg var yngre og mer naiv hadde jeg det jeg trodde var guttevenner, men de prøvde seg så snart jeg var singel. Da er de ikke bare venner ;)

Anonymkode: 0886e...ef9

• Liker 15
Skrevet

Selvfølgelig må du kunne ha de vennskapene du ønsker, både med kvinner og menn. Men jeg tror nok det er en fordel å ha en åpen dialog med kjæresten din om dette. Både for å poengtere at du ikke har noe å skjule og fordi du vet at dette har vært et problem for ham tidligere. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg skjønner ikke at du vil være sammen med en person hvor du føler du ikke kan ta en kopp kaffe med en mannlig kollega engang.

Iallfall ikke når du ikke er lik han. Dersom begge er så sjalu eller neandertalere at de ikke evner å ha venner av motsatt kjønn og har en enighet om felles kontroll og sjalusi-regime så får vel det være greit nok. Men at en som kan ha venner av motsatt kjønn roter seg borti en som er mot det.. skjønner det ikke!

Jeg hadde tatt en kaffe med kollegaen, og droppet typen lenge før jeg hadde droppet friheten min til å ha venner. Dette er litt kjepphest for meg da, jeg hadde jo aldri i livet blitt sammen med han kjæresten din i utgangspunktet, jeg kan ikke tenke meg noe verre turnoff.

Men når du først er det, så ville jeg prøvd å lære han å vokse opp litt. Stå på krava.. sjalusi er så dumt og irrasjonelt, ikke noe man bør styre livet etter. Man bør heller søke å jobbe med sjalusien.

• Liker 16
Skrevet

Menn er kun «venner» med kvinner fordi de vil ligge med dem. 

Anonymkode: 7f8de...828

• Liker 6
Gjest rampenissen72
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker som så at mellom heterofile menn og kvinner er det som regel en av partene som er interessert i noe mer enn bare vennskap. Vi damer kan nok ofte tro at menn bare vil være venner med oss, men som regel er det ikke slik. Jeg har en fyr som jeg innimellom går på jakt med (men jeg er også venn med kona hans) og utenom det gjør vi ingenting sammen sånn bare vi to. Jeg tror nok ikke jeg hadde satt stor pris på at mannen hadde hatt jentevenner som han dreiv og tok en kaffe eller så film med bare på tomannshånd. Det er ikke fordi jeg ikke stoler på han eller at han ikke stoler på meg, men fordi begge nok har erfaring med at ofte vil den andre parten noe mer eller at det på sikt kan bli slik at den andre parten utvikler følelser eller at en selv i verste fall skulle utvikle følelser over tid hvis en skulle tilbringe mye tid med en venn av motsatt kjønn. Da jeg var yngre og mer naiv hadde jeg det jeg trodde var guttevenner, men de prøvde seg så snart jeg var singel. Da er de ikke bare venner ;)

Jepp. 

Skrevet
Cuntzilla skrev (25 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at du vil være sammen med en person hvor du føler du ikke kan ta en kopp kaffe med en mannlig kollega engang.

Det er ikke snakk om en kollega.

Men der og da, for flere år siden hadde jeg jo lite kontakt med menn. Tenkte ikke langsiktig om evt. nye bekjente på den tiden. Det har så langt gått naturlig å bare være med kvinnelige venner og kjente.

Har egentlig ikke lyst til å ta det opp, for han har roa ned mange hakk, så vil tro det ikke er et problem nå når han virkelig stoler på meg. Og jeg kommer til å bli irritert om dette fortsatt er noe han vil bestemme.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke snakk om en kollega.

Men der og da, for flere år siden hadde jeg jo lite kontakt med menn. Tenkte ikke langsiktig om evt. nye bekjente på den tiden. Det har så langt gått naturlig å bare være med kvinnelige venner og kjente.

Har egentlig ikke lyst til å ta det opp, for han har roa ned mange hakk, så vil tro det ikke er et problem nå når han virkelig stoler på meg. Og jeg kommer til å bli irritert om dette fortsatt er noe han vil bestemme.

Sorry, leste litt fort!

Da var det kanskje et lite hakk nærmere en sjekksituasjon her.

Når det er sagt - jeg følger de som sier at det noen ganger være ønske om noe annet mellom to av forskjellig kjønn, det er jo noe man må navigere i når man får seg en venn av motsatt kjønn. Med en viss sosial intelligens og fortrinnsvis en kjæreste som ikke er sjalu, så er det jo ikke et problem. Man dropper jo å ta en kaffe med de som åpenbart ber på en romantisk date, men ellers så merker man jo hvordan stemningen er og hvordan det er ment. Er du usikker, så nevn kjæresten din i samtalen ;)

Skjønner du ikke har lyst til å ta det opp, men vet ikke hvor bra det føles å gjøre noe i skjul heller. Hvis typen din kommer på jobb en dag når du tar en kaffe med denne mannen og det kommer frem at dere har gjort det før, da blir han jo sjalu ganger tusen.

• Liker 2
Gjest Alterego666
Skrevet (endret)

Jeg har en hådfull venninner som er blitt venner fordi det seksuelle forholdet skled over i vennskap. Dette er intime og trygge venner over lang tid hvor det seksuelle er brent ut. 
Det ville vært helt uaktuelt med en partner som krevde at jeg avsluttet disse vennskapene.

Partner får selvsagt også velge sine venner fritt. Jeg vet om flere av dem som nok har det i seg å gå i clinch med henne, men hun er en stor pike og må (og får!) styre dette selv.

Endret av Alterego666
Skrevet

Jeg syns det er en hårfin balansegang her. Man skal respektere kjæresten sin og ikke knytte nye bekjentskaper der det kan være en mulighet for at personen vil noe mer enn vennskap, som det er stor sjanse for at denne mannen som spurte om dere skulle spise lunsj kanskje så for seg. Det var riktig av deg å takke nei der men ikke fordi du så typen din kunne bli rasende men fordi man ikke skal åpne opp for flørt og gi signaler som kan mistolkes. F eks om typen din hadde veldig god kontakt med en jente på jobb som ville prøve å flørte med han spurte om han ville spise lunsj sammen hadde du likt det? Syns du det er uproblematisk om typen din setter seg i situasjoner hvor jenter kan tro at han er åpen for å flørte og begynne å flørte med han og kanskje mer? Kanskje forelskelse oppstår etter x antall lunsjer og man begynner å sende meldinger etter x antall lunsjer? 

Allikevel skal man jo ikke strippes helt fra kontakt med motsatt kjønn og i tilfeller der man er 100% sikker på at den andre ikke er interessert i noe mer så syns jeg man kan spise lunsj og fortsette å prate men så lenge man ikke er helt sikker på det så syns jeg man skal holde lunsjen felles med andre. 

Å ha kontakt med barndomsvenner av motsatt kjønn man ikke har ligget med eller flørtet med før blir noe helt annet og er helt innafor i min bok 

Anonymkode: 32acf...541

• Liker 1
Skrevet
Cuntzilla skrev (52 minutter siden):

Man dropper jo å ta en kaffe med de som åpenbart ber på en romantisk date, men ellers så merker man jo hvordan stemningen er og hvordan det er ment. Er du usikker, så nevn kjæresten din i samtalen ;)

Ja, ville ikke snakket så mye med han om han virka interessert på den måten. Han vet at jeg har kjæreste og barn. Han var i lokalet flere ganger da typen min kom mens ene barnet var baby og jeg skulle amme. Typen fikk alltid et kyss da vi sa hadet.

Vil ikke skjule det. Bare heller nevne det hvis det faller seg naturlig, enn å si "du eh. Hadde det vært ok for deg om jeg tok en kaffe... blabla" føler meg så liten når jeg nærmest ber om lov til noe som burde være helt greit. Har ikke følt meg liten på noen år, det har vært godt. Vil heller ikke med attitude si "jeg tar en kaffe med han, basta". Typen har ingenting å frykte, så vil ikke unødig gjøre han "bekymra" heller.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Menn er kun «venner» med kvinner fordi de vil ligge med dem. 

Anonymkode: 7f8de...828

Det er tull og det vet du

• Liker 4
Skrevet

Det første jeg tenker på er: Er han kjæresten din eller er du hans eiendel? Er dere kjærester, så bestemmer ikke han over deg. Hvilken venner du har, har han ingen myndighet til å diktere. Ville du nektet han å spise med en kvinnelig kollega?

Tror det er viktig at du viser hvor dine grenser går. 
Er han så sjalu, så stoler han ikke på deg. Du får spørre han om dere har gjensidig tillit til hverandre. Hvis ikke, så kommer dette forholde til å bli fylt av tvil. Og det er slitsomt for dere begge. 

• Liker 3
Skrevet

Mannen min kunne godt hatt en venninne som han fant på ting med om hun var stygg.  

• Liker 1
Skrevet
Peonjenta skrev (29 minutter siden):

Mannen min kunne godt hatt en venninne som han fant på ting med om hun var stygg.  

Haha. Tror ikke typen min synes at denne mannen er stygg. Men han synes helt sikkert at han selv er kjekkere.

Typen min har det typiske utseendet som mange faller for høy, mørk, kjekk, ser nesten spansk/italiensk ut. Mens han andre er mer typisk norsk average joe. Kanskje det er et argument som faller i god jord hvis det trengs😆

Skrevet

Det er stor forskjell på å ta en lunsj med en du deler en felles interesse med og gå ut på en middag en lørdagskveld. Jeg syns dog ikke du blir "liten" av å høre hva mannen din tenker om det, det er jo bare å respektere hans følelser, noe du vel vil at han skal gjøre med dine? Hvis alt er åpent blir det ikke sjalusi heller. Med mindre du begynner å lunsje hver uke, også plutselig skal dere treffes for å gjøre noe en helgedag også eskalerer det. Si at du fikk forslaget men sa nei fordi du ville sjekke med han om det var ok, det vil han nok sette pris på.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ville dere bare blitt litt kjent med nye folk, både menn og kvinner, uten å blande inn typen? Eller bør jeg ha en samtale med han?

Ja du burde bli kjent med nye folk.
Om typen din reagerer så be han holde munn og fortell at du ikke er et lite barn han bestemmer over og at du er venner med hvem du vil. 

Innlegget ditt skriker av røde flagg. Slutt å la deg kue av en sjalu og usikker mann.

Du er voksen. Ingen voksne kan bestemme hvem andre voksne kan være venner med og ikke.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har en masse kvinnelige venner. Flere som har vært venner siden barneskolen, og noen jeg har blitt venner med igjennom jobb. Sågar et par venninner som er tidligere kjærester. Flere av de jeg kan møte for en lunsj eller en øl feks.

Heldigvis er ikke min samboer en usikker og sjalu person som tror at menn egentlig bare vil noe mer en å være venner med alt av kvinner 🙄

Min samboer har også mange mannlige venner, sågar ekskjærester.. 

Det er faktisk ikke veldig komplisert.

• Liker 3
Skrevet
Peonjenta skrev (3 timer siden):

Det er ingen garanti. Kjæresten min har en venninne som ikke er noe fruktfat, hun er overvektige og kvapsete og har en stor potetnese, og et litt spesielt utseende totalt.

Jeg er slank og trodde at han foretrakk min type, men der tok jeg feil.

Han har det siste halvåret har hatt seg med den overvektige, kvapsete venninnen med potetnesen 😒

Anonymkode: fad15...140

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...