Blekkulfina Skrevet 14. desember 2021 #1 Skrevet 14. desember 2021 …da er mine barn unntaket isåfall, for på skolen har de nærkontakt med 20-30 medelever i klasserommet, og det dobbelte via SFO, mens ved hjemmeskole har de 2-3 nære venner som de stort sett henger med. «Skåne barn og unge» dras i overkant langt nå må jeg si, det er vel ingenting tristere for et barn enn å måtte tilbringe jula i isolasjon fremfor en uke med hjemmeskole for å prøve å unngå det? Såklart med et tilbud for sårbare barn og andre som virkelig trenger det, men vi andre kunne fint holdt barna hjemme noen dager, for å prøve å stoppe smittegaloppen og skape en noenlunde normal jul med besteforeldre og ting slik det pleier å være. 26
Jolanda Skrevet 14. desember 2021 #2 Skrevet 14. desember 2021 Jeg skjønner ikke all denne klagingen. De som vil holde sine barn hjemme får gjøre det, da. 12
Blekkulfina Skrevet 14. desember 2021 Forfatter #3 Skrevet 14. desember 2021 Jolanda skrev (Akkurat nå): Jeg skjønner ikke all denne klagingen. De som vil holde sine barn hjemme får gjøre det, da. Du vet at det er ganske strenge fraværsregler på ungdomsskole og at ugyldig fravær på barneskolen også må følges opp? 12
Ab_naturals Skrevet 14. desember 2021 #4 Skrevet 14. desember 2021 Jeg skjønner heller ikke hvordan FHI kom fram til det. Veldig rart! 9
velociraptor Skrevet 14. desember 2021 #5 Skrevet 14. desember 2021 Blekkulfina skrev (4 timer siden): …da er mine barn unntaket isåfall, for på skolen har de nærkontakt med 20-30 medelever i klasserommet, og det dobbelte via SFO, mens ved hjemmeskole har de 2-3 nære venner som de stort sett henger med. «Skåne barn og unge» dras i overkant langt nå må jeg si, det er vel ingenting tristere for et barn enn å måtte tilbringe jula i isolasjon fremfor en uke med hjemmeskole for å prøve å unngå det? Såklart med et tilbud for sårbare barn og andre som virkelig trenger det, men vi andre kunne fint holdt barna hjemme noen dager, for å prøve å stoppe smittegaloppen og skape en noenlunde normal jul med besteforeldre og ting slik det pleier å være. hvorfor er det trist å være i isolasjon med familien sin i julen? De fleste er jo det hver jul i større eller mindre grad - jul er jo ansett som familietid, eller? 8
Blekkulfina Skrevet 14. desember 2021 Forfatter #6 Skrevet 14. desember 2021 velociraptor skrev (11 minutter siden): hvorfor er det trist å være i isolasjon med familien sin i julen? De fleste er jo det hver jul i større eller mindre grad - jul er jo ansett som familietid, eller? Absolutt! Og da helst med besteforeldre til stede også, ihvertfall for vår del. Dessuten er det anbefalt å holde avstand og «isolere» den smittede, såfremt barnet er stort nok til det- sånn at ikke hele familien blir smittet samtidig. Her velger nok ulike familier ulik «strategi», men det er det offisielle rådet fra FHI. 6
A-hunter Skrevet 14. desember 2021 #7 Skrevet 14. desember 2021 Jeg har sett mine barns program på skolen for tiden frem til jul og må nok hevde at det er lite ved det som minner om skole. Turdag, forestilling, juleverksted, skøytedag, filmdag og så videre. Hva konkret det er som gjør at dette er så viktig er i beste fall uklart. 17
Vera Vinge Skrevet 14. desember 2021 #8 Skrevet 14. desember 2021 Er det noen som har ment at skolestengning øker smitten? Når man diskuterer tiltak, er det jo ikke bare smitte som er et element her. Hadde det vært det, burde man jo stengt skole og mye annet. Men jeg personlig blir litt oppgitt over de som ser ut til å tro at alle bare kan ha hjemmekontor når som helst. Noen av oss må faktisk møte opp fysisk for å få gjort noe. Ikke alle har full fleks og kan ha lange ferier når det passer den enkelte arbeidstaker. Det andre er at man gjerne kan si at de sårbare barna bør få et tilbud. Men det er jo ikke sånn at alle de barna liksom rekker opp hånda og gir seg til kjenne som sårbare. Det er en illusjon å tro at barnevernet eller andre instanser har full oversikt over disse barna. I tillegg er jo anbefalingen å ikke omgås så mange i jula, så om barnet blir smittet og må være sammen med kjernefamilien, er det så krise? (så klart for de sårbare barna som ikke har en beskyttende bestemor rundt seg da eller lignende, men da begynner det å bli vanskelig). Jeg tenker uansett at om man er så bekymret, kan man holde barnet hjemme. Tviler på at skolen vil reagere veldig på det. En siste ting. Ja, det er mye julekos og mindre rent faglig nå før jul. Men skolen er faktisk ikke bare en arena for faglig læring, men kjempeviktig for det sosiale. Så jeg syns den siste tiden mot jul absolutt har en verdi selv om det er mer «light», faglig sett. 8
LisbethBerg Skrevet 14. desember 2021 #9 Skrevet 14. desember 2021 Jeg er i utgangspunktet i mot skolestengning, men å gjøre karantenereglene strengere samtidig som man holder skolene åpne frem til tre dager før jul, det er jo bare slemt. Finnes vel ikke en forelder i landet som ikke går med en klump i magen og venter på at barnas jul kan bli ødelagt. 8
cas12 Skrevet 14. desember 2021 #10 Skrevet 14. desember 2021 Blekkulfina skrev (6 timer siden): …da er mine barn unntaket isåfall, for på skolen har de nærkontakt med 20-30 medelever i klasserommet, og det dobbelte via SFO, mens ved hjemmeskole har de 2-3 nære venner som de stort sett henger med. «Skåne barn og unge» dras i overkant langt nå må jeg si, det er vel ingenting tristere for et barn enn å måtte tilbringe jula i isolasjon fremfor en uke med hjemmeskole for å prøve å unngå det? Såklart med et tilbud for sårbare barn og andre som virkelig trenger det, men vi andre kunne fint holdt barna hjemme noen dager, for å prøve å stoppe smittegaloppen og skape en noenlunde normal jul med besteforeldre og ting slik det pleier å være. Nei si det ,utrolig spesielt... det er bare tull tror jeg, men tror de ønsker at så mange barn skal bli smittet slik at ting roer seg, og at de skylder på at barn som ikke har det bra hjemme, er jo bare tull, de får jo gå på skolen og sfo uansett
Vera Vinge Skrevet 14. desember 2021 #11 Skrevet 14. desember 2021 LisbethBerg skrev (17 minutter siden): Jeg er i utgangspunktet i mot skolestengning, men å gjøre karantenereglene strengere samtidig som man holder skolene åpne frem til tre dager før jul, det er jo bare slemt. Finnes vel ikke en forelder i landet som ikke går med en klump i magen og venter på at barnas jul kan bli ødelagt. Eh, hva? Jeg vil jo selvsagt ikke at barna mine skal få corona i jula, men jeg tenker faktisk at det fins større kriser enn det… Syns enkelte mangler litt perspektiv her. 4
Anonymburker Skrevet 14. desember 2021 #12 Skrevet 14. desember 2021 A-hunter skrev (4 timer siden): Jeg har sett mine barns program på skolen for tiden frem til jul og må nok hevde at det er lite ved det som minner om skole. Turdag, forestilling, juleverksted, skøytedag, filmdag og så videre. Hva konkret det er som gjør at dette er så viktig er i beste fall uklart. Tipper barna har veldig lyst til å være med på disse tingene. Men skjønner tankegangen. 2
Anonymburker Skrevet 14. desember 2021 #13 Skrevet 14. desember 2021 LisbethBerg skrev (2 timer siden): Jeg er i utgangspunktet i mot skolestengning, men å gjøre karantenereglene strengere samtidig som man holder skolene åpne frem til tre dager før jul, det er jo bare slemt. Finnes vel ikke en forelder i landet som ikke går med en klump i magen og venter på at barnas jul kan bli ødelagt. Det er så forbanna sykt at jeg ikke har ord. 3
A-hunter Skrevet 14. desember 2021 #14 Skrevet 14. desember 2021 Anonymburker skrev (Akkurat nå): Tipper barna har veldig lyst til å være med på disse tingene. Men skjønner tankegangen. Mine barn er 12 og 14 år og hadde ofret høyrearmen for hjemmeskole når som helst... 6
Anonymburker Skrevet 14. desember 2021 #15 Skrevet 14. desember 2021 A-hunter skrev (Akkurat nå): Mine barn er 12 og 14 år og hadde ofret høyrearmen for hjemmeskole når som helst... Forståelig når man er i den alderen, ja😂 2
Jaimatadi Skrevet 14. desember 2021 #16 Skrevet 14. desember 2021 Ja, hvor kommer denne fantasien fra, at barna har det best i barnehage og skole. Er det noe vi forteller oss selv for at vi må jobbe? Heldigvis har de aller fleste barn det best hjemme. 15
Nephthys Skrevet 14. desember 2021 #17 Skrevet 14. desember 2021 Det var krevende å lese at det påstås at å stenge skolene kan føre til mer smitte, og at smitten i størst grad foregår i hjemmet. Dette er selvsagt noe de prøver seg på siden de nå har måttet gi opp å dytte "sårbare barn" foran seg for ikke å stenge skolene. Den eneste grunnen til at skolene ikke stenges er jo at mange voksne påvirkes i sin jobb dersom barnet deres må være hjemme. Det FLORERER med smitte i skolene om dagen. Det har tatt helt av i store deler av Norge rett og slett. Jeg hadde smitte i 1/3 av klassen min forrige uke (1/3 har allerede hatt covid, så det var kanskje grunnen til at det ikke ble flere i denne omgang), og flere av klassene hadde halve klassen sin hjemme. Og hva skjer da? Jo, disse barna tar med seg smitten hjem og smitter de tre-fire som bor hjemme. Da er det jo ikke veldig rart at smitting i hjemmet havner på 1. plass? Men det oppstår jo ikke i hjemmet, liksom......... Det er klart at det er best for alle parter at skoledagen er så normal som mulig, men helse trumfer normal skoledag og skolen er en ENORM smittearena, ikke tro noe annet! Når det er sagt takler de aller, aller fleste barn det heeeelt fint å ha hjemmeskole i fire dager. Og om det kan gi en mer normal jul for familiene rundt om, er nok det viktigere. Jeg vil i hvert fall ikke bli smittet og være i isolasjon i ti dager i juleferien min. Jeg trenger mer enn noen gang en normal julefeiring og ferie etter en grusom og heftig høst. Jeg tror også at dette gjelder elevene mine som har måttet stå i en skoledag som til tider har vært preget av kaos og endrede planer fordi vi ikke har nok lærere på jobb. 16
rosemarin Skrevet 14. desember 2021 #18 Skrevet 14. desember 2021 Vera Vinge skrev (4 timer siden): Er det noen som har ment at skolestengning øker smitten? Når man diskuterer tiltak, er det jo ikke bare smitte som er et element her. Hadde det vært det, burde man jo stengt skole og mye annet. Men jeg personlig blir litt oppgitt over de som ser ut til å tro at alle bare kan ha hjemmekontor når som helst. Noen av oss må faktisk møte opp fysisk for å få gjort noe. Ikke alle har full fleks og kan ha lange ferier når det passer den enkelte arbeidstaker. Det andre er at man gjerne kan si at de sårbare barna bør få et tilbud. Men det er jo ikke sånn at alle de barna liksom rekker opp hånda og gir seg til kjenne som sårbare. Det er en illusjon å tro at barnevernet eller andre instanser har full oversikt over disse barna. I tillegg er jo anbefalingen å ikke omgås så mange i jula, så om barnet blir smittet og må være sammen med kjernefamilien, er det så krise? (så klart for de sårbare barna som ikke har en beskyttende bestemor rundt seg da eller lignende, men da begynner det å bli vanskelig). Jeg tenker uansett at om man er så bekymret, kan man holde barnet hjemme. Tviler på at skolen vil reagere veldig på det. En siste ting. Ja, det er mye julekos og mindre rent faglig nå før jul. Men skolen er faktisk ikke bare en arena for faglig læring, men kjempeviktig for det sosiale. Så jeg syns den siste tiden mot jul absolutt har en verdi selv om det er mer «light», faglig sett. Ordrett sitat fra line vold.. 🙄 5
tom1986 Skrevet 14. desember 2021 #19 Skrevet 14. desember 2021 Økt smitte blant barn og unge er sannsynligvis noe FHI egentlig ønsker. Det gir omtrent ingen sykdom og belastning på helsevesenet, men det gir betydelig høyere immunitet i befolkningen. 5
Blekkulfina Skrevet 14. desember 2021 Forfatter #20 Skrevet 14. desember 2021 tom1986 skrev (58 minutter siden): Økt smitte blant barn og unge er sannsynligvis noe FHI egentlig ønsker. Det gir omtrent ingen sykdom og belastning på helsevesenet, men det gir betydelig høyere immunitet i befolkningen. Ja, med de tullete karantenereglene vi har hatt i hele høst er det åpenbart at barna nå skal smittes - men rett før jul er det vel ikke så gunstig med tanke på at barna overfører mulig smitte videre til besteforeldre og eldre slektninger på juleselskaper osv. Men nå fikk vi heldigvis beskjed om hjemmeskole her de siste to dagene før jul, slik at siste skoledag på skolen blir fredag. Og det er da noe😀 3
Anbefalte innlegg