AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #1 Skrevet 14. desember 2021 Er det vanskelig å få jobb med kun bachelorgrad? Anonymkode: 493b5...724
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #2 Skrevet 14. desember 2021 Vil du jobbe med noe relevant må du ha master, mange av de kuleste jobbene i for eksempel Norges bank pengepolitisk avdeling osv krever doktorgrad. Samfunnsøkonomi er ikke riktig felt å velge om man er skolelei… Er en grunn til at samføk er omtrent det eneste samfunnsfaget de tilbyr integrerte mastere i. Anonymkode: 76e2c...fec 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #3 Skrevet 14. desember 2021 Vil tro du trenger en master. Men alle jeg kjenner med den masteren har godt betalte jobber. Anonymkode: 0f375...1a9
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #4 Skrevet 14. desember 2021 Hos oss har veldig mange droppet ut før endt bachelor, er mye mer krevende enn feks øk-ad. Og du må nesten ha master..... veeeeldig får som ikke tar master og om de får relevant jobb aner jeg ikke.. Anonymkode: 69031...3ac
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #5 Skrevet 14. desember 2021 Samfunnsøkonomi er betydelig hardere enn Øk-Adm. Grunnen til at få tar dette, sammenlignet med siviløkonom er at vi er et sært land der siviløkonom tradisjonelt sett har lønnet seg mer enn å bli samfunnsøkonom. I andre land, heter samfunnsøkonomi - Economics, på engelsk, og er ganske "prestisjefylt" studie. For å bruke UK som et eksempel: der kreves ofte karakter 6 i matematikken R2-nivå for å i det hele tatt kunne starte på en bachelor i Economics. Er du heldig på grunn av "mitigating circumstances", så kan du kanskje slippe inn med karakter 5 på R2-matte nivå. Med andre ord, kreves det like mye matte (R2 nivå og spesifik karakter) for Economics, som det å studere til sivilingeniør, i andre land iallfall. I Norge krever man ofte R1-nivå, men uten at du trenger spesifikt karakter 5 eller 6. De aller fleste får jobb med mastergrad i samfunnsøkonomi, så det er ikke noe å tenke på. Samfunnsøkonomi er en av de best betalte retningene, ligger på andre plass i inntekt i snitt blant de retningene som er blitt undersøkt her: https://www.dn.no/forskningviser-at-/utdannelse/studenter/arbeidsliv/innlegg-tar-vanskelige-valg-i-blinde-med-store-konsekvenser/2-1-789480 Samfunnsøkonomi er nr 2, mens siviløkonom er nr 1. Jus er på en solid tredje plass. Dermed blir samfunnsøkonomi "skviset" litt mellom siviløkonom og jus når det gjelder lønn, samtidig som samfunnsøkonomi inneholder som regel betydelig mer tall og matematikk som man skal slite med i forhold til jus og til dels siviløkonom. Anonymkode: 2814b...846 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #6 Skrevet 14. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Hos oss har veldig mange droppet ut før endt bachelor, er mye mer krevende enn feks øk-ad. Og du må nesten ha master..... veeeeldig får som ikke tar master og om de får relevant jobb aner jeg ikke.. Anonymkode: 69031...3ac Mange som dropper ut etter bachelor også for mastergraden er mye mer teknisk enn bachelorgraden. Jeg anbefaler ikke bachelor i samfunnsøkonomi. Det man burde ta er en bachelor som gir relevant jobb og hvor man kan ta master om man ønsker. Sånn sett er øk-ad bedre med spesialisering i regnskap så er man garantert relevant jobb. I tillegg så lærer man om samfunnsøkonomi på øk-ad. Så man får på mange måter i pose og sekk. OM det skulle vise seg at man elsker samfunnsøkonomi og matematikk så kan man også endre spesialisering og ta master i samfunnsøkonomi. Anonymkode: 8f254...1c4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #7 Skrevet 14. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Samfunnsøkonomi er nr 2, mens siviløkonom er nr 1. Jus er på en solid tredje plass. Dermed blir samfunnsøkonomi "skviset" litt mellom siviløkonom og jus når det gjelder lønn, samtidig som samfunnsøkonomi inneholder som regel betydelig mer tall og matematikk som man skal slite med i forhold til jus og til dels siviløkonom. Anonymkode: 2814b...846 Ja, man kan tjene bra som samfunnsøkonom. Men husk at de kun tar med 5 utdanningsvalg på den statistikken. I tillegg om man tar øk.ad så kan man bli siviløkonom. Så man kan jo både få jobb med bachelor og få utdanningen som gir best lønn. Tror også man bør huske at lønnsforskjellene også blant samfunnsøkonomer. Noen tjener veldig godt mens andre har moderat inntekt. Og at den gode inntekten ofte først kommer etter flere år. Anonymkode: de14a...c59
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #8 Skrevet 14. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Samfunnsøkonomi er betydelig hardere enn Øk-Adm. Anonymkode: 2814b...846 Som etter min mening er argument mot å studere samfunnsøkonomi. Anonymkode: de14a...c59
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #9 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Samfunnsøkonomi er betydelig hardere enn Øk-Adm. Grunnen til at få tar dette, sammenlignet med siviløkonom er at vi er et sært land der siviløkonom tradisjonelt sett har lønnet seg mer enn å bli samfunnsøkonom. I andre land, heter samfunnsøkonomi - Economics, på engelsk, og er ganske "prestisjefylt" studie. For å bruke UK som et eksempel: der kreves ofte karakter 6 i matematikken R2-nivå for å i det hele tatt kunne starte på en bachelor i Economics. Er du heldig på grunn av "mitigating circumstances", så kan du kanskje slippe inn med karakter 5 på R2-matte nivå. Med andre ord, kreves det like mye matte (R2 nivå og spesifik karakter) for Economics, som det å studere til sivilingeniør, i andre land iallfall. I Norge krever man ofte R1-nivå, men uten at du trenger spesifikt karakter 5 eller 6. De aller fleste får jobb med mastergrad i samfunnsøkonomi, så det er ikke noe å tenke på. Samfunnsøkonomi er en av de best betalte retningene, ligger på andre plass i inntekt i snitt blant de retningene som er blitt undersøkt her: https://www.dn.no/forskningviser-at-/utdannelse/studenter/arbeidsliv/innlegg-tar-vanskelige-valg-i-blinde-med-store-konsekvenser/2-1-789480 Samfunnsøkonomi er nr 2, mens siviløkonom er nr 1. Jus er på en solid tredje plass. Dermed blir samfunnsøkonomi "skviset" litt mellom siviløkonom og jus når det gjelder lønn, samtidig som samfunnsøkonomi inneholder som regel betydelig mer tall og matematikk som man skal slite med i forhold til jus og til dels siviløkonom. Anonymkode: 2814b...846 Jeg er glad norge ikke krever 5/6 i R2 på sivøk en business linjeeller samføk. Flere fra min vgs studerte med meg og hadde s1/s2 og ikke spesielt gode karakterer i matte. Jeg gikk realfag med R2 og 5-6 i realfagene. Men jeg trodde ALDRI sivøk krevde så mye «leseferdigheter» og evne til å skrive oppgaver. Hadde gått glipp av mange gode økonomer hvis alle økonomer var som meg. Jeg syntes aldri de metodiske fagene var tunge på studie men slet så mye med lesing og skriving til slutt at snittet ble dårligere og dårligere. Jeg bestod såvidt norsk på vgs… Anbefaler business analytics eller quantitative finance, financial engineering. Er utdannet sivøk og jobber er det nok av. Ligger nok under snittet i lønn men man blir ikke arbeidsledig med en master. Anonymkode: 12e9d...795
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #10 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er glad norge ikke krever 5/6 i R2 på sivøk en business linjeeller samføk. Flere fra min vgs studerte med meg og hadde s1/s2 og ikke spesielt gode karakterer i matte. Jeg gikk realfag med R2 og 5-6 i realfagene. Men jeg trodde ALDRI sivøk krevde så mye «leseferdigheter» og evne til å skrive oppgaver. Hadde gått glipp av mange gode økonomer hvis alle økonomer var som meg. Jeg syntes aldri de metodiske fagene var tunge på studie men slet så mye med lesing og skriving til slutt at snittet ble dårligere og dårligere. Jeg bestod såvidt norsk på vgs… Anbefaler business analytics eller quantitative finance, financial engineering. Er utdannet sivøk og jobber er det nok av. Ligger nok under snittet i lønn men man blir ikke arbeidsledig med en master. Anonymkode: 12e9d...795 Om alle Samf.økere faktisk skulle jobbe med samfunnsøkonomi, så kunne vi godt hatt strengere mattekrav (og for guds skyld, øk kravet til 5/6 for siving også..). En samfunnsøkonom som ikke can forstå en GARCH eller ARIMAX modell er ingen samfunnsøkonom... Avansert matematisk modellering er faktisk et krav for å kunne forstå seg på den moderne samfunnsøkonomien. For å studere business som er for fillelinje å regne til sammenligning (beklager, men regnskap i excel kan ikke sammenlignes med å modellere globale økonomiske trender...), såå er det helt greit at folk ikke kan matte, fordi du trenger egentlig bare å kunne tall for å være siv.øk. Tall =/= Matte. Anonymkode: 76e2c...fec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå