AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #1 Skrevet 14. desember 2021 Altså, dere som ikke vasser i penger 😅 Hva er et greit nok beløp å ha igjen når julegaver og julemat er handlet inn? Vi er 4 i familien. Prøver å finne et passe budsjett.. Anonymkode: 8b76a...cd7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #2 Skrevet 14. desember 2021 Må ha penger til mat og aktiviteter i romjula. Nå blir det ikke så mye av det siste da. Vi har flere barn enn dere, men har vel en 4-5000kr igjen hver? Har jo på andre kontoer og, men prøver å ikke bruke av dem. Anonymkode: 6316e...7f5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #3 Skrevet 14. desember 2021 Vi har en egen konto for julemnd. Da slipper vi å ha mindre igjen enn andre mnd når julen er slutt. Anonymkode: 8dc5c...98e 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #4 Skrevet 14. desember 2021 Jeg tror du kanskje må snevre inn hva du mener med "vanlige familier" Jeg tenker på oss som en vanlig famile. Vi er 2 voksne og 2 barn - bor i rekkehus og kjører biler som er 15 og 7 år gamle, ingenting fancy. Konen jobber i staten, jeg i equinor, samlet har vi vel rundt 1,5+ i lønn. Ikke uvanlig i vårt nabolag, ikke en uvanlig høy lønn for 2 personer. Akkurat nå har jeg fått lønn, det stod litt der fra før, men har 70k på lønnskonto nå - konen har omtrent det samme. Kommer nok noen kredittkortregninger snart og da er vi under 50-40 Når gaver og mat er kjøp har nok fremdeles begge over 30 igjen, egentlig ikke et beløp jeg har noe forhold til, de pengene bare er der. Ser jeg at jeg ikke har behov for dem der flytter jeg dem til sparing (rammelån/akjser/fond,). Så på ene siden tenker jeg vi er "vanlige", på andre siden tenker jeg ikke på hvor mye penger som er igjen. Jeg er fullt klar over at det ikke er alle som har det slik, men jeg tror ikke det er uvanlig - det kommer litt an på om du vil ha et budsjett for å spare eller et budsjett for at det skal gå rundt. For vår del prøver vi å leve fornuftig, men bruker ikke budsjett. Anonymkode: 25557...a56 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #5 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Altså, dere som ikke vasser i penger 😅 Hva er et greit nok beløp å ha igjen når julegaver og julemat er handlet inn? Vi er 4 i familien. Prøver å finne et passe budsjett.. Anonymkode: 8b76a...cd7 Er umulig å svare på. Men om du bruker så mye på julen at ikke kontoen holder frem til lønning i januar, pluss en buffer, så bruker du over evne på julen. jeg har vært blakk en gang i mitt 40-årige liv, fordi jeg aldri bruker mer enn det jeg har tilgjengelig Anonymkode: 7b6e0...bb2 3
Gjest Rooosa Skrevet 14. desember 2021 #6 Skrevet 14. desember 2021 Jeg har ca 10 000 (ufør) og han ca 14 000 (lavtlønnet) på vanlig brukskonto. Legger av en sum til jula hver måned, derfor er det såpass. Vi har brukt 15 000 på gaver og mat tilsammen.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #7 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er umulig å svare på. Men om du bruker så mye på julen at ikke kontoen holder frem til lønning i januar, pluss en buffer, så bruker du over evne på julen. jeg har vært blakk en gang i mitt 40-årige liv, fordi jeg aldri bruker mer enn det jeg har tilgjengelig Anonymkode: 7b6e0...bb2 Vel, er nettopp fordi jeg ikke har planer om å bruke for mye at jeg spør 😅 Erfaring tilsier at vi har mye mat i hus etter julen og at vi derfor trenger mindre matinnkjøp. Men baserer oss på å ha igjen 10.000 tror jeg. Anonymkode: 8b76a...cd7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #8 Skrevet 14. desember 2021 Vi bruker ikke så mye ekstra i julen, gjetter noen tusen ekstra på mat. Ungene får gaver på maks 500; hver. Andre får en symbolsk gave eller en blomst. Litt på pynt. Ingen grunn til å bruke mye i jula, viktigste er at man får tid sammen. Og vi sparer ikke på julen pga økonomi, ser bare ikke vitsen med å sløse.... Anonymkode: ae39b...180 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #9 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg tror du kanskje må snevre inn hva du mener med "vanlige familier" Jeg tenker på oss som en vanlig famile. Vi er 2 voksne og 2 barn - bor i rekkehus og kjører biler som er 15 og 7 år gamle, ingenting fancy. Konen jobber i staten, jeg i equinor, samlet har vi vel rundt 1,5+ i lønn. Ikke uvanlig i vårt nabolag, ikke en uvanlig høy lønn for 2 personer. Akkurat nå har jeg fått lønn, det stod litt der fra før, men har 70k på lønnskonto nå - konen har omtrent det samme. Kommer nok noen kredittkortregninger snart og da er vi under 50-40 Når gaver og mat er kjøp har nok fremdeles begge over 30 igjen, egentlig ikke et beløp jeg har noe forhold til, de pengene bare er der. Ser jeg at jeg ikke har behov for dem der flytter jeg dem til sparing (rammelån/akjser/fond,). Så på ene siden tenker jeg vi er "vanlige", på andre siden tenker jeg ikke på hvor mye penger som er igjen. Jeg er fullt klar over at det ikke er alle som har det slik, men jeg tror ikke det er uvanlig - det kommer litt an på om du vil ha et budsjett for å spare eller et budsjett for at det skal gå rundt. For vår del prøver vi å leve fornuftig, men bruker ikke budsjett. Anonymkode: 25557...a56 Får vel snevre det inn til å kalle det lavtlønnede.. Vi har til sammen i underkant av 900.000 i året, men anser oss også som vanlige 😅 Anonymkode: 8b76a...cd7 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #10 Skrevet 14. desember 2021 Umulig å svare på, jeg har mange konti. Vanligvis overfører jeg ca 15 000 fra lønnskonto til sparekonto/bufferkono/fond hver mnd. I desember gjør jeg ikke det, venter til etter jul og ser hvor mye som står på lønningskontoen i januar. Men jeg trenger ikke å tappe bufferkontoen heller, jeg klarer jula med det som står på lønningskontoen. Anonymkode: 27234...449
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #11 Skrevet 14. desember 2021 Tja, man burde vel ha nok til vanlig forbruk? Jeg har igjen 27k nå, mangler en liten handlerunde på dagligvaren. Vet ikke hva mannen har igjen. Føles ok. Blir permittert nå. Anonymkode: 50eb3...697
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #12 Skrevet 14. desember 2021 Har alltid flere 100K på konto Anonymkode: 8f0ef...08b
ekkoet Skrevet 14. desember 2021 #13 Skrevet 14. desember 2021 Det blir vel mye å sammenligne epler og pærer. Det er vel ulikt fra familie til familie, men vi justerer ikke på hvor mye vi har igjen (siden vi ikke trenger å tenke på det). Vi har penger til å bruke dobbelt så mye på jul som vi gjør, men det er ikke noen grunn til å bruke mer enn vi ellers ville gjort. Jeg tror det er først hvis vi var i en situasjon hvor økonomien var trang vi ville tenkt på denne måten og da hadde det nok blitt litt "gi og ta". Noen ting er "viktige" for at det skal bli jul, andre ting ville jeg droppet slik at jeg ikke fikk problemer i januar.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #14 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har alltid flere 100K på konto Anonymkode: 8f0ef...08b Det har vi også,men disse brukes ikke på forbruk og baserer oss ikke på dem 😊 Ts. Anonymkode: 8b76a...cd7 1
Tenkmedhodet Skrevet 14. desember 2021 #15 Skrevet 14. desember 2021 Har rundt 25k igjen totalt i husholdningen
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #16 Skrevet 14. desember 2021 Vi passer på å minst ha igjen 2000 kr uken frem til neste lønn kommer. Anonymkode: 6251c...6d7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #17 Skrevet 14. desember 2021 Jeg vet ikke hva du legger i «vanlig», men jeg er alene med to barn og tjener 750’ i året. Alle regningene er lagt inn på regningskonto, så det jeg har igjen på brukskonto skal kun holde til mat. Dvs ca. 3000 kroner. Bufferkonto, fond osv er selvsagt utenom dette. Anonymkode: aaacb...ab6 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #18 Skrevet 14. desember 2021 Dere har da vel feiret jul før antar jeg? Og dere har vel også vært gjennom x-antall vanlige måneder før? Altså vet dere jo hva dere trenger og har budsjett for begge tilfeller? Synes sånne spørsmål fra voksne mennesker er utrolig merkelige. Hva andre har/trenger/bruker er jo fullstendig irrelevant for ens egen situasjon. Anonymkode: 71d02...2d2 1
tussi84 Skrevet 14. desember 2021 #19 Skrevet 14. desember 2021 Etter jul år nå, så vil jeg beregne at vi har igjen rundt 5000 kr. Det skal holde til mat, drivstoff og medisiner fram til 15 Jan.. Tror uansett ikke det blir noen problem, da fryseren og skaper er full av mat. Det vi evt trenger er drikke, tilbehør, brød, og pålegg av og til.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #20 Skrevet 14. desember 2021 Jeg ser på oss som vanlige. 1 200 000 i samlet bruttoinntekt. Vi pleier å ha 35 000 på hver vår lønnskonto i tillegg til penger på sparekonto og aksjekonto. Vi er en familie på fem, bruker i snitt 7500 på mat og husholdnibgsartikler (ting vi kjøper i dagligvarebutikk) og er ikke så glade i shopping. Det fører til at vi har mer enn nok penger på ting vi ønsker å bruke penger på (bil, oppussing og ferie ca hvert fjerde år). Tenker ikke på at jula er dyrere enn andre årstider. Anonymkode: 76ee9...c5b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå